Trailerdilemma's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Trailerdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 17:54

Hé,


Ik kon zo snel geen centraal of eerder topic hierover vinden, anders mijn excuses.

Het zit zo, ik ben langzaam op zoek naar een trailer om mijn paarden te vervoeren
en ik heb hier verder vrij weinig verstand van.
Ik weet ongeveer wel waar ik op moet letten qua gewicht etc, maar qua merken kom ik niet verder dan
iforwilliams (waar dus ook de voorkeur ligt). Wellicht zijn er nog een hoop andere, goede trailers, en hier roep ik graag jullie hulp in.

Wat heb ik nodig:
- Tweepaardstrailer
- Stevig! Ik heb 2 Clydesdales die, wanneer de jongste volgroeid is, beide de 850kg aantikken. Trailer moet dit dus mogen laden, maar ook kunnen laden natuurlijk. Ik begrijp dat de trailer op zich dan ook zwaar zal worden.
- Mijn auto (BMW X5) mag 2700kg trekken, volgens mijn berekeningen mag de trailer dan een 1000kg wegen, leeg (1000+850+850). Het duurt echter nog 3 jaar voor de jongste volgroeid is, dus tot die tijd kom ik met een trailer voor 2700kg zeker toe.
- Voorlader is handig maar niet noodzakelijk, ik ga nooit alleen
- Zadelruimte niet noodzakelijk, heb een groot koffer en mijn auto is toch al ongeveer een stal op zich (oeps)

Voorlopig denk ik aan een HB511 van iforwilliams, maar ik sta open voor tips betreffende merken etc..
:) En graag ook tips waar ik op moet letten bij aanschaf! Behalve dan de voor het oog zichtbare dingen, die kan ik nog wel vinden. Ik heb hulp bij mijn zoektocht maar objectieve meningen kunnen nooit kwaad.


Oh moest dit relevant zijn, ik heb zelf het juiste rijbewijs en de auto en trekhaak zijn gekeurd.
Ik heb de Belgische versies van markplaats afgespeurd, maar ook hier voornamelijk iforwilliams.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:41

Ik denk dat je met een HB511 wel genoeg hebt aan laadvermogen maar niet aan ruimte. Ik heb een HB506, een clubgenootje een 511. Die zijn inderdaad langer, hoger en breder. Ik vrees dat ze alleen niet breed genoeg zijn qua vak om er een clydesdale in te proppen :+

Ifor heeft nog andere modellen dan enkel die. Ik zou me dan eerder daar op richten, bijvoorbeeld een 3-paards (dan staan ze dwars) en met de dealer bekijken of het mogelijk is dat ze binnenkant zodanig ingericht wordt dat er 2 brede paarden in kunnen.

Bij de meeste trailers heb je als tussenschot 1 grote middenplaat zeg maar, waarbij je dat schot kan verzetten door het om het voorste steunpootje heen te draaien. Bij Ifor heb je in het midden van de trailer een metalen staaf staan, waar dan je tussenschot wordt gevormd door een apart schot naar voren toe en een apart schot naar achter toe. Beide schotten kan je relatief makkelijk eruit halen (onlangs geprobeerd) en volgens het boekje van Ifor kan die middenstang er ook uit. Dat is ons echter niet gelukt.
Er bestaan extra brede bilstangen die even lang zijn als de trailer breed is. Super handig als je bijvoorbeeld merrie met veulen wil vervoeren of bijvoorbeeld een steviger gebouwd paard.

Mijn HB506 weegt leeg incl. matten, bilstangen en tussenschot 904kg. Ik heb het basismodel. Dus geen zadelkamer, geen voorlader, gewone laadklep achteraan. Al die dingen kunnen en zullen je trailer zwaarder maken.
Een HB511 zal dan makkelijk inderdaad 1000kg leeg wegen in de basisversie. Ik vind dat persoonlijk wel heel nipt als je zeker weet dat je paarden per stuk 850kg gaan wegen. Vergeet niet dat je misschien elk een flink hooinet wil geven onderweg, of wie weet heeft eentje een scheut en gaat richting 900kg. Dan heb je niks aan marge over en zit je in het slechtste geval over je laadvermogen heen. Ik zou écht niet hopen op het verhaaltje "je mag 10% overladen zijn" wat wel eens wordt verteld.

Of het gaat lukken om een geschikte trailer te vinden die leeg 900-950 weegt, daar twijfel ik aan. Of je moet eens kijken bij de veetrailers voor Ifor...

Ik heb bij mijn dealer van Ifor ontzettend veel en nuttige info gehad, dus ik zou zeggen, als er eentje in je buurt zit... Spring een keer binnen en vraag een brochure :)

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Trailerdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:49

Ik denk dat je met ifor goed zit, ze hebben een aantal verzwaarde modellen die aan de zijkant een extra beugel hebben. Lijkt me geen overbodige luxe met zulke zware jongens. Ik heb zelf een sirius alu trailer, erg fijn mag ttm 2500 hebben, trailer weegt 810. Mijn tip: let vooral op veel hoofdruimte!

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:53

Wow, heel volledig :D Super bedankt!
Normaal is die 511 (volgens de site) breder dan de trailer die ik nu leen van vrienden, en dat lukt prima. Ik ga het nog nameten maar de hoogte en breedte zouden geen probleem mogen zijn.

850 is wat mijn oudste gewogen is, in wintervacht na 3 maanden weide, dus die is wel al ruim geschat :+ Echter is het inderdaad nipt qua berekening, daar zat ik ook wat mee.
Maar een grotere trailer, die 3500kg mag trekken, kan niet achter mijn auto en is zo ongeveer onbetaalbaar...
Dat overladen houd ik ook niet van, ik ben echt een schijtert op dat gebied haha!
Dat extra gewicht door voorlader etc had ik niet bij stilgestaan maar is inderdaad logisch. Niet doen dus! :D

Even gezocht en er zit een dealer op 20km van hier, dus daar spring ik zodra ik tijd heb maar eens even binnen!

Ibbel

Berichten: 49217
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:53

Let goed op de TTM van de trailer. Volgens mij zijn er geen 2-paardstrailers die een TTM van meer dan 2500 kg hebben. En daar kom je dus mee te kort. Leeg weegt een 2-paards (en zeker een Ifor) minimaal 900 kg, de 2-paards met een TTM van 2500 kg zijn dan ook bedoeld voor warmbloeden van 700 kg...

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:57

Ibbel schreef:
Let goed op de TTM van de trailer. Volgens mij zijn er geen 2-paardstrailers die een TTM van meer dan 2500 kg hebben. En daar kom je dus mee te kort. Leeg weegt een 2-paards (en zeker een Ifor) minimaal 900 kg, de 2-paards met een TTM van 2500 kg zijn dan ook bedoeld voor warmbloeden van 700 kg...


De Ifor Williams 511 heeft een TMM van 2700 kg (de 506 2600).

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Trailerdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:04

Ja klopt, die wat ik zag mag inderdaad 2700kg laden, ik kom er echter veel tegen die maar 2400 mogen laden, dat lijkt mij dan de gangbare maat

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:06

Mijn vorige stalhouder heeft trekpaarden, ongeveer alle trailerdealers adviseren ifor voor die grote jongens en dan de "heavy duty" variant.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:07

Ik zou ook naar Humbauer kijken daar kom je met het genoemde laadvermogen weg met 2700 kg ttm. Zij hebben dit overzichtelijk op hun website staan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:11

Ibbel schreef:
Let goed op de TTM van de trailer. Volgens mij zijn er geen 2-paardstrailers die een TTM van meer dan 2500 kg hebben. En daar kom je dus mee te kort. Leeg weegt een 2-paards (en zeker een Ifor) minimaal 900 kg, de 2-paards met een TTM van 2500 kg zijn dan ook bedoeld voor warmbloeden van 700 kg...



Ik heb zelf sedert vorig jaar een Ifor HB506 met TMM 2600 en leeggewicht 904kg. Gewogen met mat, tussenschotten en bilstangen. Ik heb bewust geen zadelkamer of voorlader of wat dan ook om net zo veel mogelijk laadvermogen over te hebben.

@ Granoek: toen ik bij mijn dealer ging (ik lijk aan de drugs te zitten zo haha) kreeg ik een blad mee met alle specificaties op van alle trailertypes voor paardenvervoer. Ik kon dus goed vergelijken hoeveel breder de ene tov de andere was, welke extra's, TMM, ledig gewicht, prijs etc.
Als je paarden qua breedte prima in een smallere trailer passen is dat alleen maar mooi meegenomen, want dan heb je aan de HB511 echt een heel fijn stukje materiaal achter je wagen hangen. Ifors hebben trouwens een alu bodem.

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailerdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:26

Kijk ook naar de laadklep, de lange zijn vaak niet bestand tegen 900 kilo paard (kijk maar naar koudbloedkim die 2 keer door een klep is gezakt, staan volgens mij filmpjes van op YouTube) en zou ik zelf dus naar een korte klep zoeken (Amerikaanse versie zegmaar).

Hier pakken ze vaak gewoon een veetrailer omdat die simpeler uitgevoerd zijn, dus zonder zadelkamer of tussenschot of luxe afwerkrandjes ;). Ook zijn de zijwanden steviger omdat er geen tussenschot in zit.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:28

palousa_boy schreef:
Kijk ook naar de laadklep, de lange zijn vaak niet bestand tegen 900 kilo paard (kijk maar naar koudbloedkim die 2 keer door een klep is gezakt, staan volgens mij filmpjes van op YouTube) en zou ik zelf dus naar een korte klep zoeken (Amerikaanse versie zegmaar).

Hier pakken ze vaak gewoon een veetrailer omdat die simpeler uitgevoerd zijn, dus zonder zadelkamer of tussenschot of luxe afwerkrandjes ;). Ook zijn de zijwanden steviger omdat er geen tussenschot in zit.


Maar zijn die ook hoog genoeg?
Want hoewel ik Dexter soms een koe noem, is hij in werkelijkheid toch een stukkie hoger :+
Ik ga het eens opzoeken :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:29

Voor wat ik weet staan mijn houten zijwanden in een aluminium U-profiel, ik vind ze toch best stevig ogen. Steviger dan de polyester wandjes van menig andere trailer, als ik die hoe dat soms allemaal schommelend rond rijdt.
Doordat de wanden in een U-profiel geplaatst zijn komen ze ook niet meer in contact met de (alu) bodem. Veel minder kans op rotten dus, omdat er inderdaad een beschermlaag tegen zit van rubber die goed is afgewerkt zodat urine/mestvocht veel minder tot niet bij de wanden kan.

Een Ifor kan je ook aankopen zonder tralala zoals zadelkamer etc. Ik had dat allemaal niet nodig, dus ik heb dat ook niet. Ook geen voorlader dus.
Kunnen klapdeuren niet interessant zijn ipv een klep, en dan de paarden leren om er zelf dat opstapje in te zetten?

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:37

Wij hebben dan geen clydesdale maar een fors trekpaard van ongeveer 1.70 en zal iets onder de 1000 kilo zijn.
Ze heeft samen met haar tante +veulen in een veetrailer gestaan :+
Dit was een Magnum trailer.

Opstapje valt idd wel mee en zijn ze vrij snel aan gewent. Achteruit is aan het begin even wennen voor ze.

Onze had ook geen moeite met de "voorlader" wat eigenlijk gewoon een wat grotere deur is en vervolgens een afstapje van ongeveer 50cm.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Trailerdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:40

Ohh daar moet ik dan eens naar kijken, ik was vandaag op de trekpaardenkeuring en zag dat ook iemand zo een veetrailer bij had, die had er dan wel jaarlingen in staan.

Varekaj, ik heb dat inderdaad ook niet nodig dus dat komt goed uit.
Dat opstapje weet ik niet goed, nooit geprobeerd.
Een klep lijkt me het handigst, maar moest ik een trailer tegenkomen met klapdeuren zal me dat niet tegen houden dan :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:41

Is een Fautras dan eventueel geen goede 2e optie?

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailerdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:44

Volgens mij valt het laadvermogen van fautras een beetje tegen maar weet het niet zeker meer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:48

Ik heb er geen flauw benul van eerlijk gezegd, die stonden niet op mijn lijstje toen ik een trailer aan het zoeken was. Iemand bij ons op de club heeft daar een grote trailer van voor 3 of 4 paarden waar zeker 2 clydesdales in kunnen. Die lijkt me ook best robuust en stevig...

Moeten ze inderdaad wel weer dat opstapje kennen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:56

De Humbaur Xanthos 2700, een heel mooie ruime trailer!

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 21:00

suffie schreef:
De Humbaur Xanthos 2700, een heel mooie ruime trailer!

Oh een mooie inderdaad, en heel interessant.
MTM 2700kg, 1866kg dus dat is zeker voldoende als ik hun website zie.
Daar ga ik eens naar verder speuren


Ik heb ook wat veetrailers gezocht maar volgens mij zijn dat allemaal oude mannetjes die hun schapentrailer weg doen :+ De meeste hier op onze marktplaats zijn voor 750kg, of 'opknappers' zoals ze dat mooi verbloemen :=

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:02

Varekaj schreef:
Ik heb er geen flauw benul van eerlijk gezegd, die stonden niet op mijn lijstje toen ik een trailer aan het zoeken was. Iemand bij ons op de club heeft daar een grote trailer van voor 3 of 4 paarden waar zeker 2 clydesdales in kunnen. Die lijkt me ook best robuust en stevig...

Moeten ze inderdaad wel weer dat opstapje kennen.


+ dat je auto het moet mogen trekken en je moet er maar net plek voor hebben ;) ze zijn toch snel 2x zo lang als een normale trailer.

criollo_yess

Berichten: 1083
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:13

Varekaj schreef:
Kunnen klapdeuren niet interessant zijn ipv een klep, en dan de paarden leren om er zelf dat opstapje in te zetten?


Wij hebben een HB506 met een klep, maar die ook als klapdeuren open kan. Die klapdeuren zijn idd handig als een paard bijv. een klep oplopen eng vindt. En laden gaat dan prima ondanks het hogere opstapje. Ik zou dan sowieso een voorlader erbij willen om de paarden te lossen, want achteruit naar beneden stappen is best diep. Dus paarden die tijdens het laden de neiging hebben om ineens naar achteren te komen, zouden wel eens flink onderuit kunnen gaan. Allen voor brave laders dus.

Daarbij komt dat de klapdeuren in het frame van de klep zitten. Dat houdt in dat de laadopening via de klapdeuren iets smaller is dan via de klep.

En hou er rekening mee dat klapdeuren iets meer wegen dan een klep.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 29-10-17 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:15

Een voorlader is -voor zover het mijn ervaring betreft- niet handig op wedstrijd. Op elke plek waar ik afgelopen jaar geweest ben, en dat zijn er best wat, wordt er van je verwacht dat je dicht naast elkaar gaat staan. Soms kan je je paard enkel aan de gesloten achterklep vastzetten omdat je buur te dicht naast je moet parkeren. Dan sta je daar voor Pietje Snot met je voorlader -O-

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:18

Granoek schreef:
Oh een mooie inderdaad, en heel interessant.
MTM 2700kg, 1866kg dus dat is zeker voldoende als ik hun website zie.
Daar ga ik eens naar verder speuren

Ik heb ook wat veetrailers gezocht maar volgens mij zijn dat allemaal oude mannetjes die hun schapentrailer weg doen :+ De meeste hier op onze marktplaats zijn voor 750kg, of 'opknappers' zoals ze dat mooi verbloemen :=


Echt een heel fijne trailer. Helaas paste hij bij ons niet onder het dak van de loods, dus ik heb hem omgeruild voor een 2 paards Henra. Mijn grote merrie van 1.80m had ruimte zat in de trailer, ook als ze hoogdragend was :+

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:20

Ik heb een humbaur xanthos. Deze is hoger, breder en langer dan de meeste trailers.
Ik heb hem met mtm 2400, maar ze zijn er met 2700 mtm. De trailer zelf weegt 800 kilo. De 2700 versie zal iets zwaarder zijn ivm ander veersysteem.

Mijn ruin wilde mijn vorige trailer (met normale afmetingen) liever niet in. Bij m'n nieuwe humbaur wandelt hij zo naar binnen.

Ik ben erg tevreden! Ligt zeer stabiel achter de auto, elk wiel is apart geveerd en dat merk je goed.

Ik heb er twee Groningers of Groninger en haf in staan. Een van de Groningers weegt 725 kilo.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 29-10-17 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt