zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pardy

Berichten: 215
Geregistreerd: 23-02-06

zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 12:49

Ik zit er over te denken om toch misschien een trailer aan te schaffen, maar de twijfel is nog steeds groot, ook omdat (zoals bij de meesten) het budget niet heel hoog is.

ik ga niet zo heel vaak weg met mijn paard (veel te weinig naar mijn mening eerlijk gezegd), maar het lijkt me wel heel fijn om niet meer te moeten leuren om een trailer. Het geld van de aanschaf van een trailer haal ik er niet uit ten opzichte van het huren van een trailer (denk ik), maar toch lijkt het me wel heel fijn....
hieronder mijn gedachten voor als ik er toch een wil aanschaffen :o

- ik heb een grote maat (en dus ook redelijk zware) tinker
- ik wil een anderhalfpaards trailer, want een tweepaards is gauw te zwaar voor mn auto
- heb een westernzadel, dus denk dat een zadelkamer te klein is
- moet ik nieuw of tweedehands nemen?
- hoe kan ik controleren of de vloer van een tweedehands goed is? (zelf of door een professional?
- er zijn zoveel merken, welke zou voor mij goed zijn?
- zijn de afmetingen van alle anderhalfpaars gelijk? (vast niet) wat heb ik dan minimaal nodig?
- ik wil een goede ring oid om mn paard aan de buitenkant vast te zetten
- bestaat er iets van een opstapmogelijkheid aan de buitenkant van een trailer? (om op je paard te stappen :) )
- welke richtprijzen zijn normaal voor een eenvoudige maar goede trailer (nieuw/tweedehands)
- mag je een trailer eigenlijk overal parkeren?

zo, dat zijn even mijn gedachten...
ALLE tips en adviezen waar ik op moet letten zijn welkom.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:29

Je kunt ook tweedehands bij een trailerveekoopbedrijf kopen. als je bij een bedrijf kijkt dat trailers bouwt en onderhoudt en keurt dan weten ze wat ze verkopen en krijg je vaak ook nog wel wat garantie op dat ze echt goed en veilig zijn. Ik ruilde mijn trailer met slechte bidem in en die hebben ze gerepareerd en kreeg hem in afwachting van mijn nieuwe trailer weer mee naar huis. Daarna is die in de verkoop gegaan.

Anoniem

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:33

Hoi!

Ik heb een erg oude (1991) trailer overgekocht van een vriendin. Hij is nagekeken en is veilig om mee op pad te gaan! Daarnaast kan ik heerlijk alle kanten op. Die kleine duizend euro was het mij in ieder geval dubbel en dwars waard, en ik heb hem opgepoetst en in de lak gezet dus hij ziet er ook nog eens netjes uit!

Voor mij was het het waard, maar wellicht kun je ook afspraken maken met een stalgenoot over het gebruik van de trailer tegen een bepaalde prijs?

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:41

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een eigen trailer wilt met bovenstaande redenen?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:48

MarianneW schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een eigen trailer wilt met bovenstaande redenen?


als je je het kan veroorloven snap ik dat prima.
het is gewoon een leuk idee dat,als je weg wilt,je niet moet gaan zoeken,huren,leuren voor een trailer,gewoon aankoppelen en weg.

zo moeilijk te begrijpen is dit toch niet?

hier altijd 2de hands gekocht.

je kan ook een 2de hands trailer laten keuren,dan weet je wat je koopt.
qua afmetingen ed van de 1.5 trailers,geen idee.

hoeveel mag je auto trekken?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:40

Ik weet niet of je al vaak met je paard met een trailer hebt gereden, maar anders zou ik als ik jou was eerst eens je E-rijbewijs gaan halen ( als je dat nog niet hebt). Dan kan je in elk geval redelijk goed met een aanhanger rijden. Verder is het rijden met een paard in een trailer best een secuur iets, als je dat niet goed doet, heb je grote kans dat je paard straks niet meer te laden is en daar geef ik hem dan geen ongelijk in.

Als je zeker weet dat jij met je paard goed in een trailer kan rijden, moet je eens zien wat je auto mag trekken en wat die weegt. Als je met een B-rijbewijs met een paard in een trailer wil rijden moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat kan je op internet wel vinden.

Dan is het wel heel nuttig om te weten wat je paard weegt. Dan kan je zien of de trailer die je wil aanschaffen dat gewicht mag laden en dan kijk je wat de trailer weegt en of je auto dat mag trekken.
Daarna is het wel heel handig om niet aan het maximumgewicht dat je auto mag trekken te gaan zitten, anders heb je met windkracht vier al problemen. Bedenk ook dat als je de trailer wel vaak gaat gebruiken, je auto sneller slijt vanwege het trekken en dat je rekeningen van je auto-onderhoud ook hoger uit kunnen gaan vallen.

Conclusie: het lijkt heel fijn om een eigen trailer te hebben en weg te kunnen wanneer je wil, maar denk er toch nog maar eens goed over na.

Een nieuwe is leuk, maar best prijzig en die zou ik ook nog verzekeren als ik jou was, dus nog meer kosten. Een tweedehands is beter betaalbaar ( en als die wat ouder is, is een verzekering niet meer echt noodzakelijk), die kan je voor aankoop laten keuren bij een BOVAG-trailer handelaar ( of de ANWB). Als je hem niet mag laten keuren door zo'n bedrijf, weet je eigenlijk al genoeg. Houdt er wel rekening mee dat je hem ieder jaar weer na moet laten kijken als je veilig wil rijden, dat zijn ook weer kosten die je hebt.

Natuurlijk moet je je rit plannen als je een trailer moet lenen/huren/ een paardentaxi moet reserveren. Maar als je de trailer echt niet zo vaak gebruikt is het naar mijn idee wijzer om er zelf geen een aan te schaffen. Trailers die veel stilstaan gaan vaak harder achteruit dan trailers die regelmatig gebruikt worden...

Anoniem

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:48

Ik vind trailerrijden echt peace of cake eigenlijk, maar zo te horen heeft ze dat al vaker gedaan :-)

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:56

Het gaat om het laadvermogen en niet om wat je paard weegt.
Wij hadden nooit een trailer en nu sinds anderhalf jaar wel en het geeft zoveel vrijheid!
Je kunt dingen gaan plannen zonder er bij na te hoeven denken of je dan wel een trailer hebt.
Je kunt ook gewoon denken, ik ga nu wat doen oid. Wij hebben een trailer overgenomen van iemand op stal en er zelf een nieuwe bodem en zijwand ingemaakt. Ik heb wel eens gehoord dat ze bij een keuring van een trailer alleen naar de technische aspecten kijken en dus niet naar de bodemgesteldheid bijvoorbeeld.
Ik zou een trailer iig wel op de brug laten zetten om goed de bodem te kunnen i specteren. En je zadel zou ik in de auto zelf vervoeren als dat mogelijk is. En niet iedere trailer heeft een zadelkamer of je moet het er zelf in maken

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:19

Mijn ervaring is dat wanneer je zelf over een trailer beschikt echt veel sneller op pad gaat met je paard!
Ook last minute kan je makkelijk weg, ik zou niet zonder willen!

Wij hebben een oude trailer gekocht en die helemaal gestript en opnieuw opgebouwd, het eind resultaat mag er wezen maar van het geld wat we hierin gestopt hebben hadden we ook een degelijke tweedehands trailer kunnen kopen.
Heb je een E rijbewijs? Anders moet je ook even in de gaten houden dat je wel een trailer koopt waar je mee mag rijden zonder E rijbewijs.

Hoeveel mag je auto trekken?

Voor een westernzadel is een zadelkamer in een trailer snel te klein, maar je kunt je zadel ook gewoon in de auto meenemen natuurlijk of wat ik doe als ik maar een kort stukje hoef te rijden met de trailer is het paard gewoon opgezadeld op de trailer zetten.

Nieuw of tweedehands moet je natuurlijk zelf weten, nieuw is wel erg prijzig, er zijn zat degelijke tweedehands trailers te koop.

Ik zou gewoon is langs gaan bij een zaak in je buurt zodat je is kan kijken wat ze daar hebben staan en wat de prijzen daar zijn.
Als je daar aan geeft wat je zoekt kunnen ze je vast wel goed helpen!
Al hebben ze daar de perfecte trailer voor jou maar er zit geen ring op om je paard aan vast te zetten kunnen ze die er waarschijnlijk wel voor je opzetten.

Heb je al een maximaal budget in je hoofd? Het is handig om een budget vast te stellen, dan is het wat makkelijker zoeken.

De afmetingen van een ander half paards zullen wel wat verschillen maar dat zal niet zoveel uitmaken.

Een opstapmogelijkheid heb ik nog nooit gezien eigenlijk, op sommige plekken laat ik de klep van de trailer open en ga ik daar opstaan als ik ga opstappen.
Ik heb ook wel is iemand zien opstappen vanaf de wielkas.

Op de meeste plekken kun je je trailer probleemloos parkeren, anders staat het wel aangegeven.
Zelf google ik altijd even voor een geschikte parkeerplaats als ik naar een plek ga waar ik nooit eerder geweest ben.

Vergeet niet dat er ook onderhoud aan een trailer zit en mogelijk heb je ook stallingskosten?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:09

Waar je ook even op moet letten is de hOogte.
Je hebt nk ook ponytrailers die een stukje lager zijn

pardy

Berichten: 215
Geregistreerd: 23-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 15:28

Fijn! Ik zie goeie tips voorbij komen. Thanks!!

Ik heb inderdaad m'n e rijbewijs en rijd regelmatig met de trailer hoor, ook best Sl vaak met twee paarden gereden, maar voor mijn huidige auto is dat nu te zwaar.
Dus, ik heb wel voldoende ervaring met trailerrijden (alleen ga ik nog niet zo vaak als ik zou willen)

Mijn auto mag 1500 trekken, en mijn paard gaat richting de 800 kg. De meeste trailers die ik leen zijn zo rond 600/650 kg.

Ik denk inderdaad dat ik de vrijheid wel echt heel fijn zal vinden Om zomaar weg te kunnen gaan als het me uitkomt.

Ik heb al een beetje nagevraagd en vind n nieuwe trailer echt te duur, het liefst zou ik rond de 1000 euro blijven, maar weet niet of dat een acceptabele prijs is?

pardy

Berichten: 215
Geregistreerd: 23-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 15:34

bcd94 schreef:
Vergeet niet dat er ook onderhoud aan een trailer zit en mogelijk heb je ook stallingskosten?


Ik bedoelde met parkeren dus eigenlijk stallen van de trailer

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:48

Kijk, dat verduidelijkt het een en ander! Als jouw auto 1.500 kg. mag trekken en je paard rond de 800 kg. zit is een trailergewicht van 500-600 kg. natuurlijk goed.
En ja, dan is de vrijheid van het hebben van een eigen trailer wel heel fijn.

Ik durf alleen niet te zeggen of je voor € 1.000,00 een goede, betrouwbare tweedehands trailer kan begaan. Meestal behouden ze lang hun waarde en dan is € 1.000,00 niet zoveel meer. Als je er veel aan zal moeten gaan opknappen kost dat ook veel geld ( en tijd).

Maar ga anders inderdaad eens bij wat dealers langs en kijk wat die hebben staan en voor welke prijs, dan zie je snel genoeg of je het redt met die € 1.000,00.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:33

Ik heb een 1,5 paardstrailer gekocht op weinig budget. Gewoon een oud wrak met lelijke wanden, voor €500. Nieuwe bodem erin gezet voor de zekerheid. Het is niet de mooiste, maar ik heb tenminste altijd vervoer.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:51

Voor een goed 2ehandse moet je al snel denken aan 2500,- inruilwaarde blijft vrij hoog.

Voor 1000 euro heb je een echte oude of flinke opknappen.

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:10

Ik heb je even een pb gestuurd

Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:08

Naast de bodem en de wanden zijn banden bij trailers ook een puntje. Banden mogen max 6 jaar oud zijn en geen scheuren hebben.Als ze ouder zijn moet je ze vervangen want de kans dat ze knappen is gewoon reeel. En banden zijn niet goedkoop

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:04

En check/vervang dan ook gelijk je reservewiel. Ik reed mijzelf een lekke band op scherp stoepje (in haast bocht te krap thuis) en mijn reservewiel bleek lek. Gescheurd bij het ventiel. Dus moest alsnog mee terug naar garage om te repareren. Het andere wiel had een scheur in de wang van de hand en moest vervangen. Lekke band bij ventiel kon gelukkig gemaakt...

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:09

Ik vind het hebben van een trailer redelijk een must als je paarden hebt of ander vee. Als je met spoed naar de kliniek moet heb je stress want je moet maar hopen dat iemand een trailer voor je heeft.

Dus vooral doen

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:12

Landsknecht schreef:
Naast de bodem en de wanden zijn banden bij trailers ook een puntje. Banden mogen max 6 jaar oud zijn en geen scheuren hebben.Als ze ouder zijn moet je ze vervangen want de kans dat ze knappen is gewoon reeel. En banden zijn niet goedkoop

Doe dan ook even de wetteksten waarin dit staat!




Spoiler:
Doe geen moeite, die wet bestaat niet



Voor TS: verdiep je even goed in de regels rondom trailers, bijvoorbeeld op de FAQ alhier want uit je vraagstelling blijkt duidelijk dat sommige dingen je niet helemaal duidelijk zijn. Als je het dan nog niet snapt, PB gerust.

Als je niet vaak gaat, is huren echt de goedkopere optie. Ik sjouw al 25 jaar paarden door NL, meestal met eigen spul, maar heel eerlijk: het kan eigenlijk niet uit om het spul zelf te hebben.
Het is dat auto's ook mijn hobby zijn en een van onze paarden ECHT NIET op een trailer wil maar probleemloos op een vrachtwagen gaat, is voor ons een reden om toch een eigen vrachtwagen te hebben. Kan het uit? Nee, echt niet maar er is hier in de buurt niks fatsoenlijks te huur.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:51

Misschien overbodig maar zet een te kopen trailer ALTIJD even op de weegbrug. Zelden wegen ze werkelijk wat op papier staat. Als je maar 1500 kg mag trekken en een zwaar paard hebt loop je kans op overbelading.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:23

Je kunt je Western zadel op een zadel caddy naast je paard neer zetten in een 2 paards trailer.. Wel goed vast zetten. Je hebt wel trailers van Bockman met speciaal voor Westernzadels zadelkamer maar die zijn best prijzig.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: zal ik t doen of niet.... tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:50

Als ik weer iets nieuws zou moeten kopen voor mijn tinker te vervoeren, zou ik voor een vrachtwagentje gaan. Lijkt minder gevaarlijk dan trailers en is makkelijker zo even te pakken en te parkeren. Maar vooral de veiligheid vind ik belangrijk. Iemand noemde trailers laatst rijdende doodskisten...

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:38

Ik ben zo blij met mijn trailer. De eerste heb ik gekocht een aantal jaar geleden via bokt voor e350 en hebben we zelf opgeknapt.

Een maat van ons doet in oud ijzer ophalen, huizen leeghalen als er iemand overleden is, of als iemand troep kwijt moet en hij er geld inziet.

Via hem hebben we platen gekregen voor de bodem. Op de sloop bandjes gehaald en ding was good to go.

Toen kon ik via via een 2 paards trailer krijgen. Ja krijgen, dat ding was vergelijkbaar met een flinstone trailer. Nieuwe bodem en zijwanden ingezet. Nieuwe sloten op het deurtje en een nieuwe laadklep. De boer waar wij mest brengen had 2 trailers staan die goed voor de sloop zijn en daar mochten we het zeiltje van afhalen, wat ijzerwerk en veren voor de achterklep.

Het geld wat in die trailer hebben gestoken is nog geen e100.

Mijn allereesrste trailer, de 1,5 paards weer verkocht.

hieltje
Berichten: 97
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:58

Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn trailer en BE rijbewijs.
De kosten vind ik meevallen ik betaal 10 euro per maand voor de stalling. En laat hem jaarlijks nakijken met de nodige onderhoud.
De voordelen vind ik dat je weg kan wanneer je wilt en als je spoed naar de kliniek moet je kan aankoppelen en gelijk weg kan. Voor mezelf ook een groot voordeel dat ik trailer laad lessen heb kunnen nemen en mijn paard nu soepel de trailer in gaat.
Mijn ervaring is ook wanneer je eigen trailer hebt je veel sneller op pad gaat.