koop paard ontbinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:57

Ach, er worden paarden over de hele wereld gevlogen in ruimtes die nog veel kleiner zijn dan een gemiddelde paardentrailer, die ook zeker een halve dag onderweg zijn.
Ik zie het punt niet om 2.066 km in een trailer af te leggen voor een keertje.
Hoe denk je dat al die Andalusiers en Pre's in NL komen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:59

Je hebt trailers en trailers.
Ik zou het niet direct laten afketsen omdat ze haar met een trailer komen halen. Bovendien kan er onderweg toch gestopt worden?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:07

Ga het arme paard niet opdringen aan iemand die het niet meer wil hebben.Gewoon geld teruggeven minus onkostenvergoeding,en beter baasje voor paard zoeken.De paardenhandel is nu eenmaal nogal vaag en hangt van losse afspraken aan elkaar.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:16

Even heel praktisch: Weet je zeker dat je geen nepgeld in handen hebt?

Verder, de onkosten houden en het paard weer in de verkoop zetten. Dat zou ik tenminste doen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:19

Volgens mij is sowieso mondelinge afspraak al bindend. Ik zou zelf een aangetekende brief naar hen sturen, als je hun adres hebt, en wat je aan juridische adviezen hier hebt gekregen aan hen zeggen. Je kunt eventueel nog een filmpje van het paard maken met wat tractoren ernaast die starten, om aan te tonen dat haar argument van niet bomproof niet geldt. En dan kun je een termijn stellen binnen wanneer ze het paard incl hernieuwde papierenrondslomp kan komen halen. En dan schrijven dat als ze niet binnen die termijn komt, je een schadevergoeding voor jezelf houdt en de rest aan hen terug zal storten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:35

janderegelaa schreef:
Duhelo schreef:
Ik snap het probleem niet met een trekpaard in een trailer te vervoeren? De mijne gaan wekelijks mee op de trailer, indien de trailer voldoende aangepast is zie ik het probleem niet.

Ook 2066 km?

op mijn trailer hebben ze de volledige breedte (180 cm) met lange stangen. Mits voldoende pauzes zou ik die afstand ook geen prob vinden (maar dan wel met tussenstops /overnachtingen).
Vrachtwagen is mss wel comfortabeler, maar heel veel verschil zal dat niet maken denk ik. (en ook een vrachtwagen is niet altijd aangepast op trekpaarden. Liever mijn trailer dan in 1 vakje van vrachtwagen ).
Maargoed, vrachtwagen aangepast op trekpaarden is mss wel preferabel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:15

Duhelo schreef:
janderegelaa schreef:
Ook 2066 km?

op mijn trailer hebben ze de volledige breedte (180 cm) met lange stangen. Mits voldoende pauzes zou ik die afstand ook geen prob vinden (maar dan wel met tussenstops /overnachtingen).
Vrachtwagen is mss wel comfortabeler, maar heel veel verschil zal dat niet maken denk ik. (en ook een vrachtwagen is niet altijd aangepast op trekpaarden. Liever mijn trailer dan in 1 vakje van vrachtwagen ).
Maargoed, vrachtwagen aangepast op trekpaarden is mss wel preferabel.

Het verschil is zelfs levensgroot. Een trailer hangt op 1 punt achter de auto, de trekhaakkogel. Omdat hij op maar 1 punt hangt heb je een scharnierpunt en slingert hij altijd. Paarden moeten zich continu schrap zetten. Ga maar eens achter een trailer rijden op de snelweg dan zie je dat paarden altijd een beetje bewegen.

Feitelijk is die brede ruimte die jouw trailer heeft tijdens het reizen voor een paard helemaal niet zo fijn omdat ze dan minder goed de zijwand en het tussenschot kunnen gebruiken als steun mocht dat een keer nodig zijn.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:24

Bizar verhaal! Ben benieuwd hoe het afloopt.. TS is er al nieuws?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:26

Het handgeld is juist een onkostenvergoeding mocht de koper er toch vanaf zien, dit is voor de verkopende partij. Rest van het geld dien je terug te storten op hun rekeningnummer.
Ook het geld van de keuring, echter betekend dit wel dat keuringsrapport ook dan van de verkoper is en niet van de kopende partij. Dus die kunnen daar geen aanspraak meer opmaken.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:30

janderegelaa schreef:
Duhelo schreef:
janderegelaa schreef:
Ook 2066 km?

op mijn trailer hebben ze de volledige breedte (180 cm) met lange stangen. Mits voldoende pauzes zou ik die afstand ook geen prob vinden (maar dan wel met tussenstops /overnachtingen).
Vrachtwagen is mss wel comfortabeler, maar heel veel verschil zal dat niet maken denk ik. (en ook een vrachtwagen is niet altijd aangepast op trekpaarden. Liever mijn trailer dan in 1 vakje van vrachtwagen ).
Maargoed, vrachtwagen aangepast op trekpaarden is mss wel preferabel.

Het verschil is zelfs levensgroot. Een trailer hangt op 1 punt achter de auto, de trekhaakkogel. Omdat hij op maar 1 punt hangt heb je een scharnierpunt en slingert hij altijd. Paarden moeten zich continu schrap zetten. Ga maar eens achter een trailer rijden op de snelweg dan zie je dat paarden altijd een beetje bewegen.

Feitelijk is die brede ruimte die jouw trailer heeft tijdens het reizen voor een paard helemaal niet zo fijn omdat ze dan minder goed de zijwand en het tussenschot kunnen gebruiken als steun mocht dat een keer nodig zijn.

Ik geloof idd wel dat een vrachtwagen beter/comfortabeler is dan een trailer. Feit is wel dat reguliere vrachtwagens niet aangepast zijn op trekpaarden.
Mijn trailer gebruik ik zonder tussenschot omdat mijn jongste trekpaard simpelweg in de lengte niet in 1 vak past (die moet echt schuin gaan staan om uberhaupt de stangen dicht te krijgen, en ze weegt tegen de 1000 kilo, dus heel de trailer hangt scheef.), Mijn oudste liet zich voordien niet vervoeren in 1 vak, die ging panikeren en brak de boel af (ondertussen, 14 jaar verder, lukt het nu wel :D, zij weegt maar een 800 kilo)), en het andere trekpaard past net wel in 1 vak, maar weegt ook zoveel dat de trailer scheef gaat hangen.
Maargoed, dit wordt wel behoorlijk offtopic :D

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:33

Maar,Duhelo,je zegt nu zelf dat een trekpaard moeilijk in een normale trailer kan.Dan lijkt het me niet zo'n succes om het paard van ts over een enorme afstand naar het buitenland te gaan vervoeren.Je hebt alle kans dat ze dan ziek of geblesseerd aankomt. Ik heb wel eens gelezen dat ze door zo'n transport bevangen kunnen raken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:38

Bij een vrachtwagen kan je de vakken toch breder of smaller maken?
Nu ja, eerst zien of ze het paard nog wel komen halen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:39

anjali schreef:
Maar,Duhelo,je zegt nu zelf dat een trekpaard moeilijk in een normale trailer kan.Dan lijkt het me niet zo'n succes om het paard van ts over een enorme afstand naar het buitenland te gaan vervoeren.Je hebt alle kans dat ze dan ziek of geblesseerd aankomt. Ik heb wel eens gelezen dat ze door zo'n transport bevangen kunnen raken.

ik zeg toch ook nergens dat de situatie van ts goed was of ging lukken? Ik zei dat ik geen problemen zou hebben met een trailer aangepast op een trekpaard, dat was deze blijkbaar niet.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:13

TS, dit gebeurt gewoon soms, dat mensen er toch van af willen zien, om wat voor reden dan ook. Daar is het handgeld voor. Neem die 500, geef de rest terug en verkoop je paard aan iemand anders. Zo zit je niet helemaal met lege handen en haal je je geen problemen op je nek. Want rechten of niet, als je het geld allemaal wilt houden laten die mensen het er waarschijnlijk niet bij zitten. oliebol happens, op naar de volgende koper.