koop paard ontbinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merel070
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-17

koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 10:40

Hallo, graag mensen die hier ook ervaring mee hebben gehad of weten hoe het juridisch eventueel zit.

Op 2 oktober hebben wij een trekpaard te koop gezet. Heel snel kregen we contact met mensen uit Estland, die het paard graag zouden gaan gebruiken voor therapie paard bij gehandicapten. Ze vroegen allemaal filmpjes en foto's . Die hebben wij hun gestuurd. Het paard is bomproof. Groot verkeer wordt hij niet anders van. Super braaf in omgang en onder het zadel. Ook voor de kar een super geschikte paard.
Op 3 oktober kreeg ik een berichtje dat het paard verkocht was. Ze maakten 500.00 euro handgeld over.
Rond de 21 oktober zou het paard gehaald worden.
Wij moesten de exportpapieren regelen. Zo gezegd , zo gedaan.
Vrijdag 20 oktober kwam de dierenarts voor de keuring. Alles was in orde. Paard was klaar voor de grote reis.
Zaterdag einde van de middag kwam er een driepaards trailer de oprit op. Er stonden al twee tinkers op.
Daar moest die van ons nog bij. We keken elkaar aan en dachten , dit gaat niet lukken.
Voor dat ze het paard hadden gezien, had ik het resterende bedrag + keuring geld al in handen.
Uiteindelijk moest de merrie van stal en hup de trailer in. Nou dat hup de trailer in ging dus niet lukken.
De merrie paste er gewoon niet bij en al snel riep de vrouw, she is to big!!
Toen dacht ik al , je wist toch wat je koopt.
UIteindelijk zouden ze later terug komen om haar op te halen. Wij bleven verbaasd achter met paard en geld.
Gisteren 6 november kreeg ik opeens een berichtje dat ze vrijdag 10 november het paard zouden komen halen met een vrachtauto.
Ik vroeg nog denken jullie aan de export papieren want die oude zijn niet meer geldig en alles moet opnieuw. Waarop ze antwoorden hun transporteur regelden alles. Oke prima!

Tot gisteravond laat kreeg ik opeens een berichtje dat de kosten nu wel erg hoog werden en dat ze eigenlijk de deal wilden cancelen.
Waarop ik reageerde , dit wisten jullie van te voren. welke kosten er aan verbonden zouden zijn.
Toen begon ze dat ze twijfelde of het paard wel bomproof was.
Waarop ik haar bevestigde dat ik zeker weet dat het paard bomproof is.

Kunnen ze nu deze koop ontbinden? Er staat verder niks op papier.
Het geld hebben we al .
Zijn wij nu verplicht om hun het geld terug te geven?

Heel raar iets dit , maar het overkomt ons weer hahaha

Ik hoop dat er mensen zijn die ons kunnen helpen hoe nu verder te handelen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:42

Neem contact op met het juridisch loket, die geven gratis juridisch advies. Dan weet je zeker dat je meteen een goed antwoord te pakken hebt. Wel erg vervelende situatie, succes ermee!

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:42

Wat een lastige situatie... heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik daar even informatie inwinnen en anders bij het juridisch loket. Dan weet je zeker waar je aan toe bent. Succes!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:51

Tja, ik zou accepteren dat ze het ontbinden maar er ging geen geld terug. Dat zou ik zien als onkostenvergoeding, tegemoetkoming voor het feit dat je er nu langer mee zit dus extra kosten, etc. Wel eea goed vastleggen op papier

Merel070
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 10:53

belle_boef schreef:
Tja, ik zou accepteren dat ze het ontbinden maar er ging geen geld terug. Dat zou ik zien als onkostenvergoeding, tegemoetkoming voor het feit dat je er nu langer mee zit dus extra kosten, etc. Wel eea goed vastleggen op papier



Ja dat zeiden wij ook al tegen elkaar, geen geld terug.

Er is verder ook geen bewijs dat ze de rest van het geld betaald hebben. Ze hebben dat contant gegeven en er is verder niks op papier gekomen.

Merel070
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-17

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 11:06

heb contact gehad met juridisch loket en er is geen goede reden om de koop te ontbinden.
Ik ben dus niet verplicht het geld terug te geven.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:06

Ik zal gewoon zeggen dat ze het desbetreffende paard kunnen komen ophalen omdat de koop al een lange tijd gesloten is. Indien ze het paard willen laten staan dat dit ook prima is maar ik 85% van het aankoop bedrag hou. Omdat het dier weer opnieuw geadverteerd moet worden, stalling etc.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:07

Het is een raar verhaal.Weet je zeker dat het paard een goed huisje krijg?Je weet maar nooit.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:08

Merel070 schreef:
heb contact gehad met juridisch loket en er is geen goede reden om de koop te ontbinden.
Ik ben dus niet verplicht het geld terug te geven.

Dan kunnen ze paard ophalen of laten staan en geen geld terug.
:D

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:11

Het handgeld zou ik zowiezo houden, dit wordt gezien als een aanbetaling. Die is ervoor om de onkosten te dekken in dit soort situaties. De rest van het geld zul je via juridisch loket moeten uitvogelen, maar je had al contact opgenomen zag ik.

Veel succes! Erg benieuwd hoe dit afloopt

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:16

Merel070 schreef:
heb contact gehad met juridisch loket en er is geen goede reden om de koop te ontbinden.
Ik ben dus niet verplicht het geld terug te geven.


nee, maar je moet nog wel het paard leveren! Het is helaas iets te kort door de bocht van het juridisch loket.

De koper moet zijn verplichtingen nakomen. Je moet hem een schriftelijke ingebrekestelling sturen waarin staat dat ze binnen 1 week (redelijke termijn?) alsnog het paard komen halen. Zo nee, dan stel je hen aansprakelijk voor de geleden en nog te lijden schade en kosten. Strikt genomen zijn dat pas de kosten nadat de termijn uit de ingebrekestelling is verlopen (dan is de koper in verzuim). Qua kosten moet je denken aan de extra verzorgingskosten die je nu kwijt bent nu het paard niet is opgehaald.

Het is simpel gezegd dat jij de betaalde koopsom niet terug hoeft te betalen. Juridisch is het zo dat jij schade lijdt (extra kosten hebt), en die mag jij verrekenen met het bedrag wat zij al aan jou betaald hebben. Het is dus maar de vraag of jij recht hebt op een vergoeding die net zo groot is als de volledige koopsom.

Pas ná verloop van die termijn én wanneer ze het paard niet alsnog op kunnen komen halen, kun jij de koop ontbinden. Dat moet je schriftelijk laten weten. Bij ontbinding draai je alles terug zoals het was vóór de koop: paard blijft bij jou en zij hebben het geld. Als gezegd zou je het geld wel kunnen verrekenen met de schade die jij lijdt.

NB. het feit dat het een buitenlandse koper is, maakt het wel ingewikkeld. Omdat het onderwerp van de koop in Nederland staat en zij het paard in Nederland op zouden komen halen, kun je er vanuitgaan dat het Nederlands recht van toepassing is. Zou dat niet zo zijn, dan ben je aan de goden overgeleverd. Ik mag ook hopen dat je schadevergoeding niet hoger is dan de koopsom, want geld halen in het buitenland is so wie so een ramp.

Merel070
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-17

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 12:03

Ik wil het paard ook leveren. Alleen zijn zij nu degene die proberen om onder de koop uit te kunnen.
Maar er is voor alsnog geen geldige reden om de koop te ontbinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:06

Merel070 schreef:
Ik wil het paard ook leveren. Alleen zijn zij nu degene die proberen om onder de koop uit te kunnen.
Maar er is voor alsnog geen geldige reden om de koop te ontbinden.

Mensen die een trekpaard in een trailer naar Estland willen vervoeren kregen van mij het paard niet eens mee. Gewoon geld terug geven en je paard ff aaien.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:10

Je hoort meer van dit soort verhalen (op bokt) wazige mails uit het buitenland en paard kopen zonder te zien. Vaak zijn het dan niet eens paarden dat je denkt: Die is bijzonder, dus ik snap het wel. Dat laatste kan ik hier niet inschatten natuurlijk.

Maar ik weet niet of hun prijs etc realistisch is geweest en of je de kopers enigzins nagetrokken hebt? Maar zelf zou ik inderdaad (een deel) van het geld terug geven en het paard te koop zetten voor een meer betrouwbaardere partij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:11

Eerlijk? Los van de juridische situatie ik zou alles behalve handgeld terug geven. Misschien ietsje meer achterhouden en de koop ontbinden. Beter zelf op zoek naar een andere baas dan het risico lopen dat er iets mis gaat onderweg met transport of ze haar daar meteen aan de eerste de beste verkopen omdat ze te groot is

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:54

karuna schreef:
Eerlijk? Los van de juridische situatie ik zou alles behalve handgeld terug geven. Misschien ietsje meer achterhouden en de koop ontbinden. Beter zelf op zoek naar een andere baas dan het risico lopen dat er iets mis gaat onderweg met transport of ze haar daar meteen aan de eerste de beste verkopen omdat ze te groot is

Inderdaad. Behalve een onkostenvergoeding gewoon geld teruggeven en blij zijn dat je paard daar niet naar toe is.Ik neem aan dat heteen braaf dier is die een goed tehuis verdient! En gewoon opnieuw te koop zetten.Wat moet dat ook,zo ver weg.Vroeger ging het andersom en werden paarden vanuit het Oostblok hiernaartoe geexporteerd.Ik vind niet dat je via juridische weg moet peoberen de koop toch door te zetten,want het werkt niet mensen een paard op te dringen wat ze niet meer willen hebben. dat is voor niemand goed en al zeker niet voor het paard. al zou jij in je recht staan.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:03

Ik zou ze voorstellen de koop ongedaan te maken onder inhouding van 15-20 euro per dag stalgeld vanaf het moment dat de levering niet door kan gaan (redelijk is dat 10 nov 2017) tot het moment dat je het paard aan een derde kunt verkopen, waarbij een eventuele lagere verkoopprijs ook wordt ingehouden als annuleringskosten.
En wat er dan nog van hun aankoopbedrag over is, kun je altijd netjes overmaken naar de in gebreke zijnde koper van dit moment.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:06

janderegelaa schreef:
Merel070 schreef:
Ik wil het paard ook leveren. Alleen zijn zij nu degene die proberen om onder de koop uit te kunnen.
Maar er is voor alsnog geen geldige reden om de koop te ontbinden.

Mensen die een trekpaard in een trailer naar Estland willen vervoeren kregen van mij het paard niet eens mee. Gewoon geld terug geven en je paard ff aaien.


Echt zo _/-\o_

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:25

janderegelaa schreef:
Merel070 schreef:
Ik wil het paard ook leveren. Alleen zijn zij nu degene die proberen om onder de koop uit te kunnen.
Maar er is voor alsnog geen geldige reden om de koop te ontbinden.

Mensen die een trekpaard in een trailer naar Estland willen vervoeren kregen van mij het paard niet eens mee. Gewoon geld terug geven en je paard ff aaien.

Dat dacht ik ook direct. Daar wil je toch niet eens een paard aan verkopen!

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:32

Het handgeld misschien houden als genoegdoening en de rest terugstorten en het paard weer opnieuw in de verkoop zetten.
Dan ben je van al het gezeur af.
Het zou voor mij als oneerlijk voelen om het geld niet terug te storten en het geeft zo veel negatieve energie om je hier verder druk om te maken.
Laat het verder.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:37

Ik snap het probleem niet met een trekpaard in een trailer te vervoeren? De mijne gaan wekelijks mee op de trailer, indien de trailer voldoende aangepast is zie ik het probleem niet.

Daargelaten zou ik in dit geval het paard ook niet meer willen verkopen, als ze geen bewijs hebben van betaling kan je in principe gewoon toestaan om de koop te ontbinden zonder geld terug te geven. (even checken of het geld wel echt is?)

Een nettere keus zou ik vinden dat je afspreekt dat je de koop idd ontbindt, het handgeld (die 500 euro + kosten voor de exportpapieren) zelf houdt en de rest terugstort, mits een ondertekend document van beide kanten dat de koop verder niet doorgaat.

Channn

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:38

Ik ben rechtenstudent. Wellicht kan ik je helpen op juridisch vlak, al durf ik (nog) niet te zeggen 'zo is het en niet anders', aangezien ik nog in opleiding ben. Here goes:

In principe kan de vrouw de koopovereenkomst niet uit zichzelf ontbinden, omdat jij aangeeft dat je nog bereid bent tot het nakomen ervan. Er is dus geen sprake van een tekortkoming in de nakoming van jouw kant, wat wel een vereiste is wil zij kunnen ontbinden (binnen het Nederlands recht). Daarnaast valt te beargumenteren dat de plotselinge twijfel of het paard wel bomproof is een te kleine betekenis heeft voor het geheel om een grote stap zoals ontbinding te kunnen nemen. Dit kwam terug in het advies dat je hebt gekregen van het juridisch loket.

Bekijken we het nu vanuit jouw kant. Mocht jij besluiten om zelf te willen ontbinden, dan kun jij hier wél voor kiezen, omdat de vrouw tekortschiet in het nakomen van jullie overeenkomst: zij weigert om het paard nog op te komen halen. Deze tekortkoming in de nakoming van haar kant rechtvaardigt jouw stap tot ontbinding.

Let wel: hoewel ontbinding jullie koopovereenkomst ontbindt, roept ontbinding op haar beurt weer een nieuwe verbintenis in het leven: een verbintenis tot ongedaanmaking van wat er al heeft plaatsgevonden. In dit geval zou jij dan het ontvangen geld moeten terugbetalen. Wie weet kunnen jullie wel onderling overeenkomen dat je een deel van het bedrag mag houden ter vergoeding van kosten die je al gemaakt hebt.

Lastig om dit zo simpel mogelijk uit te leggen - ik hoop dat dit zo enigszins logisch of begrijpelijk is!

Edit: ik zie net dat er eerder is gesproken over het sturen van een schriftelijke ingebrekestelling. Dit is inderdaad vereist mocht jij besluiten om zelf te willen ontbinden. Mocht je dat willen, zet hier dan het volgende in: een redelijke termijn waarbinnen de vrouw nog mag nakomen + dat zij aansprakelijk zal worden gesteld indien zij niet nakomt.
Laatst bijgewerkt door Channn op 08-11-17 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: koop paard ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:52

Juridisch heb ik er geen verstand van, maar wil je serieus op deze manier je paard van de hand doen? Ze kunnen kennelijk niet eens inschatten dat het dier niet bij de andere paarden in de wagen past, hoeveel verstand denk je dat ze van paarden hebben dan? Ik zou ernstige twijfels hebben over waar mijn paard terecht zou komen, ook omdat ze het resterende bedrag betaalden voordat ze het paard uberhaupt hadden gezien.
Mijn voorkeur zou het niet hebben zo

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:53

Duhelo schreef:
Ik snap het probleem niet met een trekpaard in een trailer te vervoeren? De mijne gaan wekelijks mee op de trailer, indien de trailer voldoende aangepast is zie ik het probleem niet.

Ook 2066 km?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:33

Ik zou de mensen een voorstel doen dat ze het dier als nog ophalen plus bijbetalen x dagen extra stalling (gerekend tot moment van ophalen) of geld terug minus alle kosten dus ook stallingskosten vanaf de aankoop (die stallingskosten zat toen verweven in het aankoopbedrag, als er niet gekocht wordt mogen de stallingskosten gedurende het "vasthouden" volgens mij wel vergoed worden, niemand ander heeft gedurende deze periode het dier van jou kunnen kopen) Ik gok dat bij het laatste niet zoveel geld overblijft. :+