Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 10:59

Hallo allemaal.

Sinds afgelopen woensdag eindelijk een eigen trailer! 1,5 paards.
Er zit een extra stang in. Is het verstandig om die er in te laten? Of kan ik hem er beter uit halen?
Ik weet niet zo goed wat ik van die stang moet vinden. Bij het uitladen zorgt die stang ervoor dat mijn Haflinger scheef van de klep loopt.
De vorige eigenaar van de trailer had de stang als extra steun voor haar Haflinger.
Maar ik ken zo'n schuine stang eigenlijk niet. De paardentrailer van mijn schoonzus is ook 1,5 paards en heeft niet zo'n extra stang. Dat ging ook prima.
Nu weet ik dus niet zo goed wat verstandig is. De stang hoort er officieel niet in.
Laten zitten of niet?

Afbeelding

Groetjes!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:02

Als die er officieel niet in hoort zou ik m er lelker uit halen :j Ik reed ook altijd met 1.5 paards zonder extra stang, had hij mooi de ruimte om zn benen wijd te zetten.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:02

De vraag is of jouw paard het prettiger vindt tijdens het rijden? Zo niet, gewoon er uit halen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:03

lijkt mij dat je gewoon die stang eruit kan halen. Is tenslotte niet officieel en zo te zien zit die in al bestaande gleuven gehaakt??
Dus je veranderd in wezen niets aan de oorspronkelijke stevigheid en constructie van de trailer. Je kan hem er dus gewoon uithalen als je dat zelf liever hebt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 11:07

Ik krijg het idee dat die stang hem inderdaad tegenwerkt qua balans. Ik heb de go pro in de trailer gehangen tijdens het rijden. En soms leunt hij zo erg tegen de stang (in bochten) dan zet hij zijn hoeven in de trailer wand. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
En ik reed echt mega rustig door de bochten, toch kon hij niet echt zijn balans houden.
Nu moet ik ook zeggen dat hij al bijna een jaar niet op de trailer had gestaan. En de terugweg ging al wel beter dan de heenweg :) Zag wel duidelijk verschil. Hij zal er zelf ook nog wel weer even aan moeten wennen.
Maar die stang. Tja.. ik weet niet.
Ik neig inderdaad aan eruit halen.

Was wel benieuwd naar jullie ervaring.
Hij kan er inderdaad makkelijk uitgehaald worden.

Ik denk dat ik gewoon met de go pro een proefrondje moet maken zonder stand :j Eens zien hoe dat gaat.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:08

Tijdens de rit kan ik me juist wel voorstellen dat je pony veel profijt heeft van de stang om evenwicht te bewaren...maar dat zou je dan idd eens moeten vergelijken idd

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 11:13

Misschien was het gisteren natuurlijk wel enorm wennen voor hem. Want hij had al tijden niet in een trailer gestaan. Kan me voorstellen dat Nick daar weer even helemaal aan moet wennen.

Ik ga gewoon vergelijken, dan is zo'n camera wel enorm handig!

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:16

Ik denk dat het wel meevalt in hoeverre het je paard negatief beïnvloed qua evenwicht tijdens de rit.

Wat ik me wel afvraag; hebben ze die stang er niet in gezet voor extra stevigheid aan de trailer?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 11:21

Dat weet ik dus eigenlijk niet.
Er werd verteld dat het voor een Haflinger was, die moeilijk zijn balans kon houden in de trailer.
Heb haar niet horen praten over de stevigheid.

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:25

O gelukkig! Anders werd het natuurlijk een ander verhaal. Ik heb ook een stang in mijn trailer laten zetten, maar dat was om de sluiting aan de achterkant net zo te maken als bij een 2 paards. Die stang zit gewoon recht naar achteren toe. Ik merkte bij het arriveren altijd wel dat ze er tegenaan leunen. Ik ervoer dat niet als slecht, juist wel als comfortabel, want ik hoor nooit geen gestommel of protest. Zo'n camera lijkt mij ook nog wel eens wat :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 11:33

Is gewoon een standaard go pro. Met wifi. Je kunt via je telefoon life meekijken. Ook tijdens het opnemen.
Is best wel handig. Want zo kon ik ook zien hoe Nick reageerde terwijl wij keihard werden ingehaald door een ambulance.
Even aanhoren wat er aan de hand is en dan gewoon door eten... _O-



Verder staat hij dus echt heel rustig op de trailer. Stampt niet. Staat gewoon een beetje te kijken. Hapje hooi. Ook zonder hooinet staat hij rustig. Op de terugweg kreeg hij lekker wat hooi na een mooie buitenrit in het bos. :j

De bochten zien er soms wel wat onbenullig uit, ookal doe ik zo rustig. Daarom weet ik niet zo goed of ik die stang moet laten zitten. Maar kan het ook altijd nog even aankijken.

edit. Het is wel de eerste keer dat ik zo een paard in de trailer zie staan tijdens het rijden. Dus misschien doet hij ook wel heel normaal in de bochten hoor. Heb echt geen idee, omdat ik het voor het eerst zie. :o
Maar wel goed om te weten hoe het daar in die trailer gaat. Ben daar heel blij mee! Leer je veel van. :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:39

Apart dat de ambulance met vol geluid langs een trailer rijdt. Als ze ergens moeten zijn waar paarden lopen is het protocol om stil aan te komen.

Gelukkig blijft Nick rustig, eten is altijd goede afleiding voor een Haf :D

Wat al gezegd, de stang achterin is ook voor stevigheid, deze niet. Dus gewoon even proberen wat voor Nick fijner is.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:40

Normaal gesproken zit zo'n stang niet in een anderhalf paards trailer, duizenden paarden worden daarmee vervoerd. Zou hem er dus gewoon uithalen want hij hoort er niet in, grote kans dat het gewoon goed gaat omdat je paard meer ruimte heeft om zijn balans te zoeken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 11:50

Rex_rolfo, dat verbaasde mij ook best wel. Want omdat we net op een kruising aan reden deed hij die extra sirenes er ook nog bij aan. Gelukkig maakte het Nick weinig uit. Maar kan me voorstellen dat er paarden door over de zeik raken met alle gevolgen van dien.

Ahhh ik weet ff niet meer wat ik met die stang moet :')
Ik denk er nog even rustig over na. :D En anders wordt het gewoon een camera rondje met en zonder stang. :D

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:55

WoW die Gopro is wel een handige tip :o
Ben er zelf nooit opgekomen Haha
Ik zou de stang eruit halen heeft die meer steun op ze eigen benen om ze balans te houden

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:02

Ik zou inderdaad eens een rondje gaan rijden met stang en zonder stang maar dan wel ongeveer dezelfde route rijden uiteraard.
Wij hebben zelf een 2 paardstrailer, mijn vorige merrie stond beter zonder tussenschot, die ging dan met haar hoofd links in de hoek staan en haar kont gans rechts in de hoek dus diagonaal eigenlijk.
Mijn huidige paard staat liever met tusssenschot, die gaat dan ook een beetje diagonaal staan voor zover hij die ruimte heeft, maar die staat steviger met schot omdat die anders in de bochten niet snapt waar hij zijn voeten moet laten. Dus bij hem staat het schot er praktisch altijd in.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 12:06

Ga ik doen, en dan gewoon exact het zelfde rondje :)
Wel goed om te lezen dat ieder paard gewoon zijn voorkeur heeft. En dat het dan toch gewoon een kwestie van uitproberen is.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:11

Chasey schreef:
Ga ik doen, en dan gewoon exact het zelfde rondje :)
Wel goed om te lezen dat ieder paard gewoon zijn voorkeur heeft. En dat het dan toch gewoon een kwestie van uitproberen is.

Ja inderdaad, kwestie van voorkeur van het paard.
Zelfde dat mijn paardje liever pas achteruit van de trailer wil als het tussenschot schuin staat, heb ik bij mijn vorige paarden nooit gehad maar deze geeft echt aan dat het schot schuin moet want anders schiet hij na 2 passen links langs de klep af, met alle gevolgen van dien.

Trailerboer

Berichten: 2
Geregistreerd: 09-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:14

Als je er last van hebt, zou ik hem verwijderen: het is per slot geen officiëel onderdeel van de trailer. Wat mij wel enige zorgen baart, is de afwezigheid van een bilstang. Deze is verplicht! Als je het paard losmaakt en dan de klep naar beneden doet, KAN het gelijk gaan lopen, en dat KAN tot problemen/ongelukken leiden. Bovendien moet een borst- en/of bilstang geborgd kunnen worden. De zichtbare pennen ontberen zo te zien deze mogelijkheid.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 12:18

Zit gewoon een stang achter de kont hoor. :j En die is geborgd met haakjes.

edit. Hier doe ik hem dicht.

Afbeelding

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:01

Het is niet relevant of het wel of niet erin hoort of origineel is. Kijk naar Nick en wat hij prettig vindt. Dat is je enige argument om wel of niet de stang te verwijderen.

Sommige paarden willen graag ruim staan, anderen willen juist klem opgesloten staan (of worden zo in een trailer gepropt :D ) maar als hij z'n hoeven in de trailerwand zet als jij de bocht om gaat, moet je je eens afvragen of je wellicht iets te sportief de bocht door gaat.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:12

Wij hebben nu zo'n 15 jaar een anderhalfpaardstrailer en ik vind het een onding. Juist door die ruimte zijn ze veel onstabieler en hebben ze veel moeite met de balans.

Dus ik zou die stang zeker bewaren :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:14

Chasey schreef:
Ik krijg het idee dat die stang hem inderdaad tegenwerkt qua balans. Ik heb de go pro in de trailer gehangen tijdens het rijden. En soms leunt hij zo erg tegen de stang (in bochten) dan zet hij zijn hoeven in de trailer wand. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
En ik reed echt mega rustig door de bochten, toch kon hij niet echt zijn balans houden.
Nu moet ik ook zeggen dat hij al bijna een jaar niet op de trailer had gestaan. En de terugweg ging al wel beter dan de heenweg :) Zag wel duidelijk verschil. Hij zal er zelf ook nog wel weer even aan moeten wennen.
Maar die stang. Tja.. ik weet niet.
Ik neig inderdaad aan eruit halen.

Was wel benieuwd naar jullie ervaring.
Hij kan er inderdaad makkelijk uitgehaald worden.

Ik denk dat ik gewoon met de go pro een proefrondje moet maken zonder stand :j Eens zien hoe dat gaat.


hoe zit die vast, die van mij zou zoiets namelijk wel fijn vinden vermoed ik die zwalk de hele trailer door namelijk. foto??

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:17

ps voor de mensen die die camera handig vinden, ipv go pro kan een achteruitrijcamera ook, is niet duur en zo handig met groot beeldscherm voorin de auto waarin je ook je paard kan zien ( mijne zit over de achteruitrijspiegel )

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 20:48

Haha nee. Ik rij alles behalve sportief met de trailer. Rij alsof er een toren kristallen glazen in staan :')
Denk dat mensen achter mij mopperen over hoe voorzichtig ik doe. ;)

De terugweg ging al een stuk beter. Ik denk dat het beter gaat als we het vaker doen.
Zal eens vragen of Daan de stang er van de week uit wil halen.
Gaan we gewoon testen. :D

Deze go pro gebruik ik ook op de cap. En kreeg spontaan het idee om hem in de trailer te hangen. Werkt perfect :D
Als je een actioncam met wifi hebt kan je die ook gebruiken in de trailer.
Een merkloze actioncam met wifi is ook nog wel betaalbaar :)