Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trailerboer

Berichten: 2
Geregistreerd: 09-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:26

Chasey schreef:
Zit gewoon een stang achter de kont hoor. :j En die is geborgd met haakjes.


Excuus. Niet gezien.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:34

Zo'n schuine stang is om veilig naast je paard te komen in een trailer. Heeft voor je paard zelf niet veel nut.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 23:03

Ik vind het juist een onding. Zit gruwelijk in de weg :')

We gaan hem eruit halen :)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:54

ruitje schreef:
Wij hebben nu zo'n 15 jaar een anderhalfpaardstrailer en ik vind het een onding. Juist door die ruimte zijn ze veel onstabieler en hebben ze veel moeite met de balans.

Dus ik zou die stang zeker bewaren :)

En ik ken dan weer een paard die het liefst op een tweepaards zonder schot stond.

Dat doet niks af aan jouw visie; het maakt duidelijk dat er geen waarheid is maar dat het van het individuele paard afhangt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 10:00

Heb ik gelijk nog een vraagje.
Stel ik wil mijn shetje een keer meenemen naar het bos, hoe kan die het beste de trailer in?
Los, vast, moet ik de punt blokkeren (met hooibaal) of juist niet?
Hoe doen jullie dat?
Ik heb hem in het verleden in de trailer gehad. Maar eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe we dat deden.
Ik geloof dat ie in de punt ging staan.
Maar dan is de verdeling van het gewicht niet goed.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:13

Ik zou met je trailer naar een dealer gaan en vragen of ze de voor- en achterstang willen verlagen tot de goede hoogte voor Bliksem (even meten).
Dan kun je hem in dat vakje loslaten, maar ook vastzetten aan de voorkant. Wat nog extra zou kunnen, is de stang verder naar voren zetten, zodat hij ook echt een achterstang heeft om te gebruiken. Bij onze Shet merk ik dat ze het fijn vindt om wat steun te hebben aan de achterkant.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:19

Hilary schreef:
Ik zou met je trailer naar een dealer gaan en vragen of ze de voor- en achterstang willen verlagen tot de goede hoogte voor Bliksem (even meten).
Dan kun je hem in dat vakje loslaten, maar ook vastzetten aan de voorkant. Wat nog extra zou kunnen, is de stang verder naar voren zetten, zodat hij ook echt een achterstang heeft om te gebruiken. Bij onze Shet merk ik dat ze het fijn vindt om wat steun te hebben aan de achterkant.

Als je gewoon vier wandhouders haalt, 8 gaatjes boort op de juiste hoogte (borstbeenhoogte van het beoogde paard) en de houders vast zet, is het ook klaar en kost je een uurtje en enkele tientjes materiaal.
Wel even de geboorde gaten met verf conserveren voordat je de houders plaatst.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:24

Oh ja, dat vergat ik nog te typen. Ik denk dat Daan dit prima zelf kan :D

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:26

Mijn shet gaat mee op de 2paards en staat gewoon aan 1 kant vast. Ik hou er niet van als ze de hele trailer door kunnen en dat vindt hij prima. Door aan 1 kant vast te zetten heeft hij ook zat ruimte om zn balans terug te vinden

Van die toeters en bellen vind ik eerlijk gezegd ook een beetje raar, maar hij doet het harstikke goed!
Enne...krijgt hij thuis nooit hooi ofzo :P

Edit: toen ik hem ophaalde, heeft hij in een 1,5 paards gestaan, ook aan 1 kant aangebonden. Als je gewoon normaal rijdt, kunnen ze dat prima hebben :) . Maar bij een eigen trailer is misschien nog rendabel om de stangen te kunnen verlagen, al zou ik dan misschien wel weer bang zijn dat een paard zijn benen openhaalt aan de ogen als de stangen weer op normale hoogte zitten...maar ik weet niet of dit realiteit is of alleen in mijn hoofd 'eng' is :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:35

Siesjuh, ik heb in mijn tweepaards beide voorstangen verlaagd (achter ga ik binnenkort met mijn trailerboer overleggen), één stang op Shethoogte en één voor mijn welshpony. Als mijn Quarter of de PRE mee gaan in de trailer zitten de stangen op normale hoogte en zijn de lage oogjes dus vrij. Die zijn echter goed afgerond en veilig genoeg. Ik heb er tot nu toe (heb de trailer nu 5 jaar) nooit problemen mee gehad.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 10:46

Siesjuh schreef:
Enne...krijgt hij thuis nooit hooi ofzo :P


Ja dat zou je wel denken he! Volgens mij eet Nick alsof het altijd zijn laatste avondmaal is.. :')

Daan is inderdaad heel handig. :) Die kan vast wel iets maken voor Bliksem. Moeten we maar eens over brainstormen. Ik vind het zelf een eng idee dat Bliksem in de punt gaat staan. Straks drukt ie de deur open... Het zou niet moeten kunnen, maar je weet nooit. Daar moeten we dan gewoon iets voor maken dat hij daar niet bij kan. :) Een schot of een stang die je er ook zo weer uit kan halen als Nick erin gaat. :j
Maar wel met mooie afgeronde ogen inderdaad.

Weer iets om uit te vogelen! :)*

Volgende week zetten we de trailer even in een hal, zodat ik hem kan verven. Het hout is uitgedroogd. Hard, maar heeft geen beschermlaagje meer. Dus als we dan gelijk die stang fixen kan ik hem misschien van binnen ook wel ff een likje verf geven. Kitrandjes nakijken etc.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:47

Het kan alleen handig zijn met opzadelen en je paard je plet. Nooit eerder gezien. Offf voor het afladen tegen omdraaien op de trailer als die stang blijft zitten als je de achterste eruit haalt.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 11-11-17 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 10:52

Omdraaien in de trailer kan inderdaad niet met die stang. :)* (Vraagt zich gelijk af wat er gebeurd als een paard dat wel doet! :oo :oo ). Nick loopt gelukkig gewoon achterwaarts.
Op- en afzadelen doe ik buiten de trailer. :j Dan doe ik de kofferbak open en kan ik zo de spulletjes pakken. Poetskoffer ed laat ik gewoon in de kofferbak staan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:58

Dat wordt ie uit elkaar geduwt....

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:04

Welnee. Ik had vroeger ook een anderhalfpaards en een Arabiertje dat zich liever omdraaide en er vooruit af liep. Geen enkel probleem als het paard een beetje buigzaam is. Een paard met een rugmaat deken van 1.15 - 1.25 kan overdwars in een anderhalfpaardstrailer als-ie z'n hals en rug een béétje kan buigen :+

Maar dat zou best eens de oorspronkelijke reden voor de extra stang geweest kunnen zijn. Een wat groter en lomper/forser paard komt dus wél klem te zitten bij omdraaien.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:06

Heb een soortgelijk iets een tijd gebruikt voor mijn merrie
Puur om wat meer opgesloten te staan en makkelijker balans te kunnen laten houden
Mijn merrie stond wel wat krapper als je haf
Dat is het fijne aan 2 paard trailers extra schot

Wat jij met de midden stang gaat doen is afhankelijk wat je zelf wilt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:24

Ibbel schreef:
Welnee. Ik had vroeger ook een anderhalfpaards en een Arabiertje dat zich liever omdraaide en er vooruit af liep. Geen enkel probleem als het paard een beetje buigzaam is. Een paard met een rugmaat deken van 1.15 - 1.25 kan overdwars in een anderhalfpaardstrailer als-ie z'n hals en rug een béétje kan buigen :+

Maar dat zou best eens de oorspronkelijke reden voor de extra stang geweest kunnen zijn. Een wat groter en lomper/forser paard komt dus wél klem te zitten bij omdraaien.


Nou inderdaad maar niet je E pony of groot paard. Niet alleen kleine arabieren draaien om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:48

Paarden ondervinden geen steun aan een stang. Het is eerder lastig bij het houden van balans. Paarden houden namelijk hun balans op de trailer door hun benen te spreiden. En als je ze met een stang insluit tegen de zijwand, kunnen ze dat niet goed.

Ik heb ook zo'n trailer gehad en lang gedacht dat die stang een extra steuntje was. Tot ik de stang eruit haalde en onze pony lekker kon bewegen en zijn benen beter kon plaatsen. Sindsdien stond hij veel relaxter.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:03

Hilary schreef:
Siesjuh, ik heb in mijn tweepaards beide voorstangen verlaagd (achter ga ik binnenkort met mijn trailerboer overleggen), één stang op Shethoogte en één voor mijn welshpony. Als mijn Quarter of de PRE mee gaan in de trailer zitten de stangen op normale hoogte en zijn de lage oogjes dus vrij. Die zijn echter goed afgerond en veilig genoeg. Ik heb er tot nu toe (heb de trailer nu 5 jaar) nooit problemen mee gehad.

Zie je? Alleen in mijn hoofd dus :D . Ik heb (nog) geen eigen trailer, maar tegen de tijd dat ik die dus wel heb, is het dus wel het overwegen waard.

Edit: Mijn shet gaat dus zowel de trailer op als af in z'n vooruit. Op de een of andere manier is hij een beetje spastisch en vindt hij achteruit op de trailer echt heel moeilijk. Gewoon op de grond doet ie het veel makkelijker en echt super snel. Maar hij gaat dus via het voorstukje in de 2paards via de andere kant op commando er weer af :') . Dus ik klip hem los, zeg dat ie moet wachten, loop om, zeg dat ie mag lopen en vang em dan buiten weer op
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 11-11-17 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 12:06

Laat je die bovenste stang zitten als je gaat rijden met de kleine pony's?
Of is dat die stang die je lager zet? Is de stevigheid dan nog hetzelfde? Ik vraag me dat gewoon ff hardop af. Voor als we straks zelf iets maken :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:09

Ik doe de voorstang dan omlaag. Op deze foto zit de stang bij de Shet op haar hoogte, bij de Quarter op de 'normale' stand; voor hem is dat goed. De hoogte waar het oranje touwtje aan het tussenschot zit, is de hoogte voor mijn Welshpony.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 12:11

Ooh jij hebt een tweepaards :) Dat had ik even niet meegekregen.
Dat is wel handig zo!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stang in de trailer. Laten zitten of eruit halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:24

Ja, ik heb een tweepaards. Met een 1,5 paards zou ik het overigens zo weer doen op deze manier. Iedereen heeft z'n eigen hoogte en ik kan ze altijd in alle combinaties meenemen. Enige is dat je graag het zwaarste paard links wilt hebben (i.v.m. zachte bermen, bijvoorbeeld) en dat kan niet als ik mijn Welsh en Quarter meeneem. Mijn Welsh moet dan links omdat de stang daar op de goede hoogte zit voor haar, wat automatisch betekent dat mijn ruin rechts moet. Het gewichtsverschil is ongeveer 200 kg.

Ik denk dat het met de stabiliteit bij lage stangen in een 1,5 paards best goed gaat. Eventueel zou je aan de voorkant nog een hele hoge stang kunnen maken (net onder de dakkap, zeg maar), maar ik vermoed dat dat niet eens nodig is, zeker niet met een Shet in de trailer.
Als ik trouwens je plaatje zo zie van Nick in de trailer, zou Bliksem er zo naast passen :Y)