Verhuizen naar Denemarken met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 17:11

Hi!

Komend najaar ben ik van plan met mijn pony een half jaar naar Kopenhagen te verhuizen ivm studie. Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring in het verhuizen van paarden naar het buitenland en eventueel specifiek Denemarken?

Hebben jullie tips, trucs en aanbevelingen?
Hoe hebben jullie het aangepakt?

Eigenlijk is alle info gerelateerd aan dit onderwerp welkom!

Thank you!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:58

Ik heb gekeken om een paard mee te nemen naar Zweden tijdens mijn Erasmus. Uiteindelijk niet gedaan om diverse redenen. In mijn ogen zijn er 2 opties
- Zelf vervoeren
- Laten vervoeren
Persoonlijk vond ik zelf vervoeren geen optie, omdat ik een tweepaardstrailer heb en ik dit een erg lange rit vond voor een paard op een trailer (uiteraard met stops en overnachtingen maar dan nog). Omdat ik altijd gehoord heb dat paarden beter op een vrachtwagen reizen vond ik dit voor mij de beste optie, echter dit betekend wel uit handen geven.
Ik heb gewoon wat offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven. Kosten zijn vooral afhankelijk vaak of ze regelmatig die kant op gaan en of je paard er op een bepaalde datum moet zijn. Als ze een aantal paarden bij elkaar kunnen verzamelen voor ze rijden is het goedkoper dat dan hij daar perse op datum x moet zijn. Ze nemen je wel ook al het papierwerk uit handen, dus vrij zorgeloos.
Uiteindelijk wel mn paard meegenomen naar Belgie en daar wel zelf gereden (dat was een dikke 3u) en alles geregeld, maar dat was maar 1 land, als je andere landen moet doorkruisen weet ik niet wat je daarvoor moet regelen.
Pensionstal regelen is wel een dingetje. Dat vond ik al moeilijk toen ik naar Belgie verhuisde, want hoe kies je een goede stal voor je paard alleen op basis van een advertentie? En dan zeker nog in een land waarvan je de taal (waarschijnlijk?) niet goed spreekt.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:06

Ja, hier is mijn paard mee verhuisd naar Denemarken een aantal jaar geleden, en inmiddels ook weer terug naar Nederland.

Beide keren heb ik een transportbedrijf geregeld. Het is voor paarden minder vermoeiend om op de vrachtwagen te staan, en ze zijn toch echt heel wat uren onderweg. Voor de verhuizing moet je zorgen dat de entingen op orde zijn. Binnen 48 voor vertrek dient je paard een keuring te ondergaan door de NVWA, maar dat kun je ook via een eventueel vervoersbedrijf laten regelen. Ik heb echt ontzettend goede ervaringen met Potijk.

Maar je moet je wel afvragen of je het voor een half jaar moet willen. Dat is onder andere afhankelijk van je paard en je eigen portemonnee. Voor je paard is het een hele onderneming, dus als je paard lang nodig heeft om te wennen, zou ik het niet doen. Daarnaast is Denemarken ontzettend duur, al is het wel enigszins afhankelijk van waar je naartoe verhuisd. Maar rondom Kopenhagen, en noordelijk daarvan is het echt heel duur. Niet alleen stalling, maar ook bijvoorbeeld hoefsmid en dierenarts. Op Jutland is het wel iets goedkoper.

Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:25

Ik lees even mee, ben op zoek naar vervoer de andere kant op, Denemarken naar Nederland!

Roquen kan jij me meer info geven over potijk? Hoe gaat het allemaal in zn werk?

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:37

Ik vraag mij wel af of het realistisch is om je pony mee te nemen voor zo'n buitenlandse studieperiode.
Als het goed is, heb je het druk genoeg met student zijn aldaar. (tenzij je een specifieke studie volgt waar het bij past)
Ik zou voor de volle 100% de studie en studententijd daar benutten.
De meeste studenten gaan tussentijds ook wel af en toe een week/weekend terug naar NL.
Terug in Nederland kun je het wel weer oppakken met je pony.
Pony een half jaartje vakantie of een tijdelijke bijrijder/leaser is zeker overkomelijk.
Maar goed, onderzoeken wat er mogelijk is, kan altijd.

Berdien

Berichten: 64518
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:10

Ik heb er destijds ook naar gekeken (Nederland - Ierland - Nederland) maar het niet gedaan. Ik vond twee keer zo'n reis in een relatief korte periode best intensief voor ze (en voor mijn bankrekening ;) ) en daarnaast had ik niet het idee dat ik mijn paard er een plezier mee zou doen. Die heeft dat half jaar wat meer vakantie gehad, en in Ierland had ik achteraf toch niet echt de tijd of mogelijkheden gehad om haar voldoende aandacht te geven.

Zo had ik het beste van beiden: paard stond goed, hoefde niet 2x een lange reis te maken, kreeg wel voldoende aandacht en ik had mijn handen en tijd vrij om mijn studie daar optimaal te benutten.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:28

Iejoorr schreef:
Ik lees even mee, ben op zoek naar vervoer de andere kant op, Denemarken naar Nederland!

Roquen kan jij me meer info geven over potijk? Hoe gaat het allemaal in zn werk?


Je kan het best even contact met ze opnemen.
Ik heb een offerte opgevraagd, en aangegeven in welke week ik haar over wil hebben. Ze hebben vaste dagen dat ze naar Scandinavië rijden, en dan geven ze aan wanneer er plek is. Het is dan wel handig om iemand te hebben die in Denemarken kan laden, of in Nederland kan lossen. Dat had ik niet, dus ik moest zelf ook perse toen rijden om bij het laden en het lossen te zijn.

Als je je paard via Potijk naar Nederland laat transporteren moet je zelf de gezondheidscheck regelen, dit moet maximaal 48 voor vertrek. Dat kun je aanvragen via eksportportalen van Fødevarestyrelsen.

Bij Potijk hebben ze echt veel ervaring. Mijn paard moest op transport toen het zo verschrikkelijk heet was afgelopen zomer. Daarom hebben ze toen besloten om 's nachts te gaan rijden, zodat ze geen files zouden hebben en het daarom dus niet te heet zou worden in de vrachtwagen. Mijn paard is beide keren relaxed van de vrachtwagen gekomen. Als ze weer zou moeten verhuizen, zou ik Potijk weer bellen.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:55

Ik heb regelmatig met paarden heen en weer gereden, goed te doen hoor. Van 1 jarigen tot een oude dame van 25. Allemaal geen enkel probleem. Op een zondag rijden scheelt een hoop omdat er dan geen vrachtverkeer is in Duitsland. Optijd op pad en gestaag doorrijden. Het gaat allemaal lekker rechtuit op snelwegen.
Af en toe even stoppen (uiteraard niet uitladen), vooral ook voor jezelf.

Je moet officieel een gezondheidscertificaat hebben, maar ik ben echt nog nooit gecontroleerd.
De Deens/Duitse grens is tegenwoordig niet meer zo 'open' als voorheen, maar ook dit is met paard nog nooit een probleem geweest. Laatste keer stond er voor de grens een lange file op een warme zomerdag, ik ben door de politie uit de rij gehaald en mocht over de vluchtstrook langs de file rijden, zo zonder controle de grens over. Ontzettend fijn!

Ik rijd wel op Deense platen, dat helpt wellicht.

Maar al met al moet je je niet te druk maken. Gezondheidsverklaring in orde maken en gewoon gaan rijden :) Ze kunnen het best hoor, een dagje in de trailer. En voor 6 maanden ook de moeite waard.

Ps. Aarhus is een veel leukere stad om te studeren ;) Mocht je de keus hebben. Ontzettend veel stallen en je kan hier prachtig rijden in het bos en op het strand 8-)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:24

Ik heb mijn paard voor 5 jaar terug mee genomen (en weer terug overigens) naar Denemarken. Ik werkte toen op een stal en daar mocht hij staan in Hørsholm. Ook via Potijk trouwens, en zij regelden ook het gezondheidscertificaat een dag voordat ze naar DK gingen. Zat bij mijn prijs in. Een bekende heeft hem opgeladen en ik zelf afgeladen in DK. Hij heeft wel een maand moeten wennen, was ook wel wat kilo's kwijt maar het was dan ook een stresskip. Zowel op de trailer als de vrachtwagen, maar Potijk heeft in alle rust gehandeld met hem. Ik zou ze weer bellen als ik internationaal vervoer nodig zou hebben.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:26

Hier een paard naar Denemarken verkocht. Is ook vervoerd met Potijk.

Super ervaring mee, paard staat mooi in een grote vrachtwagen en is veilig aangekomen.

Hoe het verder in z'n werk is gegaan is buiten mij om gegaan (was niet mijn eigen paard).

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:30

Spannend en leuk, TS! Potijk is super , evenals Gelissen. Zelf rijden kan ook, maar in he eentje is t toch minder handig. Zit je erna ook met een trailer ( die je misschien ook wel op stal kwijt kunt). Heb je al naar stallen gekeken?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:47

Voor een half jaar en dan vanwege studie moet je dit dan wel willen.
En realiseer je dan ook dat als je op pension hier staat je dubbele lasten hebt als je bij terug komst je stal terug wil.

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 11:58

Bedankt voor alle reacties allemaal!
In verband met de geschiedenis van mijn pony zie ik het niet zitten haar een half jaar bij andere mensen achter te laten of echt vrij te geven. Bovendien kan ik echt niet van mijn tijd in Kopenhagen genieten als ik geen direct zich heb op hoe het met haar gaat. Dus als ik wordt ingeloot voor Kopenhagen gaat ze hoe dan ook mee.

Wbt. tijdsplanning: Ik volg hier een voltijd studie met regelmatig lesdagen van 8u20 tot 19.30, zelf inclusief een half uur heen en terug naar stal red ik het voorlopig prima dus ik verwacht hier in Denemarken geen problemen mee te ondervinden.

Ik zal eens kijken wat de opties zijn voor een transport bedrijf, anders overweeg ik haar zelf mee te nemen met overnachtingen onderweg.

Behalve een gezondheidsverklaring heb je dus niks nodig om je paardje daar te laten staan? Hoeven ze niet geregistreerd te worden?

Ik ben al druk bezig geweest met het zoeken naar stallen in de omgeving. Mocht iemand hier nog tips voor hebben zijn die altijd welkom!

In ieder geval super bedankt allemaal!

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verhuizen naar Denemarken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:19

Optikken ook hier prima ervaringen mee. Twee keer een pony vervoerd, naar Hongarije en Zweden , prima en fris overgekomen.