Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

 
Profiel   

Graag verplaatsen als het hier niet goed staat.

Een vriendin aan de andere kant van het land vroeg om advies. Het is een kleinschalige pensionstal en ze is er meestal alleen aanwezig. Echter, één van haar stalgenoten gaat regelmatig door het lint op zijn paard als deze niet doet wat hij wil.

Onlangs dus letterlijk zijn zweep kapot geslagen op zijn paard. Ik begrijp dat mijn vriendin hier niet wat van durft te zeggen op dat moment. Zo iemand is dusdanig agressief dat je als vrouw je even beter erbuiten kunt houden.

De stalhouder is geenszins van plan om hem weg te sturen. Maar het paard lijdt eronder. Niet qua verzorging an sich zoals voeding en weidegang, maar in de omgang. Het dier is doodsbang voor zijn eigenaar.

Heb haar geadviseerd het te filmen als ze de kans heeft. Maar er nooit tussen te komen uit eigen veiligheid. Denken jullie dat de dierenpolitie er iets mee kan? En hoe zouden jullie het aanpakken?

Want dat het niet onbestraft kan blijven dat vind ik toch zeker wel. Iemand die zijn paard zó afranselt... vreselijk gewoon!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 10:46 



 
Profiel   

Moeilijk natuurlijk. Kan ze de persoon er niet op aanspreken? Niet op het moment dat het gebeurd, maar voordien? Gewoon even praten?

Ikzelf ben al verschillende keren tussen gekomen, de mensen zijn dan wel boos op mij, maar ten minste stoppen ze met slaan omdat ze zich geobserveerd voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:04 



 
Profiel   

Filmen, en dan aanspreken op zijn gedrag. Duidelijk maken ze ze dit niet tolereert op haar stal en dat ze er de volgende keer werk van maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:07 



 
Profiel   

O dat is wel heel erg, ik denk dat de eerste oplossing toch ligt in de confrontatie aangaan wanneer de ruiter niet net van zijn paard stapt maar op een rustig moment.
De pensionhouder zou er ook wat van moeten zeggen, wegsturen is niet nodig maar hij/zij zou dit niet moeten toestaan op zijn erf.
Deze ruiter moet weten dat dit niet kan en wanneer hij dat zelf niet beseft zal het hem duidelijk moeten worden gemaakt door anderen.
Filmen kan maar dan zodat hij zelf kan zien wat hij doet. Naar de dierenpolitie stappen lijkt me een volgende stap.
Duidelijk dat deze man zijn emotie niet onder controle kan houden.
Wat een ontzettend nare situatie, ik snap ook heel goed dat je eerst even moet slikken als je zo iemand aan gaat spreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:08 



 
Profiel   

Gebeurd het op vaste tijden?
Misschien kan ze iemand mee nemen die het wel aandurft om deze persoon aan te spreken op mishandeling van het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:16 



 
Profiel   

Herkenbaar, sommige mensen reageren al hun frustraties af op het paard. Mijn ervaring is dat er niet zo snel iets verandert ook niet als je er wel wat van zegt. Misschien filmen en haar daarmee confronteren? Wellicht dat het kwartje dan valt. Maar dit soort mensen vinden het blijkbaar heel normaal om zo met hun paard om te gaan. Misschien als meerdere mensen er wat van zeggen dat het gaat helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:19 



 
Profiel   

Film hem en dan aangeven wegens mishandeling. Kan me goed voorstellen dat ze de confrontatie met die vent niet aangaat. En met zo'n pensionhouder zou ik een andere plek zoeken. Vaak is het ook wel weer zo dat wanneer de pensionhouder deze personen aanspreekt ze gewoon verkassen naar het volgende pension.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:30 



 
Profiel   

Ja dat klopt, die gaan van de ene stal naar de andere en het ligt nooit aan hun, altijd aan de stal waar alles niet goed is. Maar filmen en aangeven is misschien nog het beste idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:32 



 
Profiel   

Of spreek hem aan als hij weer afgekoelt is, en geef hem een tip hoe hij het eventueel anders kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:37 



 
Profiel   

Ik zou die persoon er niet zelf mee confronteren, nouja ik zou dat wel doen maar ik ben behoorlijk mans , vriendin duidelijk niet en dan is het veiliger om zo iemand niet aan te spreken.
Zo te lezen iemand met een kort lontje.

Ook met filmen zou ik voorzichtig zijn als het makkelijk te achterhalen is wie dat gemaakt heeft.

TS aangezien jij daar niet in de buurt woont, kun jij niet op bezoek gaan , filmen en dat aangeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 11:38 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor de reactie! De man heeft absoluut geen idee hoe erg dit is. Heeft natuurlijk al zoveel jaren paarden en ja, de één luistert prima en de ander die moet je heel duidelijk laten zien wie de baas is. Maar hij verliest zichzelf er helemaal in. Dat maakt het een graadje erger en ook enger.

Hij is nog van het principe om een paard tegen de grond te werken en met een tuinslang zeiknat te spuiten. Dat doet ie dan in het begin. Meestal verkoopt hij de paarden na een jaartje oid blijkbaar en vangt ie er aardig geld voor. Ze zijn dan super, super braaf en gehoorzaam. En zolang iemand keer op keer weer de paarden klein krijgt en ze doen wat hij zegt, vindt zo iemand een ander die van de zachte aanpak is, geen echt paardenmens.

Filmen en hem er dan mee confronteren en het óók aan de stalhouder laten zien op een rustiger moment is een goed idee. Wellicht dat het wat oogjes opent!

Ik zal jullie op de hoogte houden.


Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 10-05-18 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:16 



 
Profiel   

Ik denk ook dat filmen een goed idee is, dan heb je namelijk ook "bewijs" achter de hand en kun je er ook mee dreigen om hem aan te geven bij de dierenpolitie als "pressiemiddel".

Nadeel is wel dat hij dan de agressie kan richten op je vriendin, dus ik zou het ook zeker met de stalhouder bespreken en laten zien en hopen dat die er dan ook achter gaat staan. En hem dan met z'n twee"n aanspreken.

Ik heb trouwens als instructeur weleens iemand aangesproken op soortgelijk gedrag {die niet in de les bij mij reed maar ik kon er niet meer tegen}, ik kreeg een enorm grote bek. {maar kan mans genoeg terugblaffen}
Gevolg was dat als ik in de buurt was, paard er in ieder geval niet meer van langs kreeg...dus mijn doel bereikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:22 



 
Profiel   

Ts, ik weet niet hoe dat gaat, tuinslang, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat wanneer de dieren bij ons handzaam zijn en ze moeten wennen aan de tuinslang dat ik ze ook langzaam nat spuit. Ze kruipen helemaal in elkaar en wanneer ze rustig gaan staan stop ik meteen. Beter één keer door de zure apple heen bijten en dan is het bij ons iig klaar. Of je moet bedoelen dat hij ze met een stuk tuinslang ipv zweep slaat terwijl hij er op zit. Dat is naar om te zien maar zo ken ik er nog wel eentje, zeer gewaardeerd in paardenland door de meesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:26 



 
Profiel   

bigone schreef
Ts, ik weet niet hoe dat gaat, tuinslang, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat wanneer de dieren bij ons handzaam zijn en ze moeten wennen aan de tuinslang dat ik ze ook langzaam nat spuit. Ze kruipen helemaal in elkaar en wanneer ze rustig gaan staan stop ik meteen. Beter één keer door de zure apple heen bijten en dan is het bij ons iig klaar. Of je moet bedoelen dat hij ze met een stuk tuinslang ipv zweep slaat terwijl hij er op zit. Dat is naar om te zien maar zo ken ik er nog wel eentje, zeer gewaardeerd in paardenland door de meesten.


Hij werkt het paard op de grond, letterlijk onderuit laten gaan. En dan met koude straal zeiknat spuiten zonder het paard de kans te geven op te staan. Totdat het dier zich over geeft in zijn ogen. Dat heeft ze nog nooit gezien maar vertelt hij vol trots. Zo deden ze het vroeger namelijk allemaal, de echte goede trainers volgens hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:31 



 
Profiel   

Ik zou niet gaan filmen maar wel juist direct aanspreken. Ik zou mij namelijk echt heel boos maken als men eerst mij stiekem zou filmen en dan pas aanspreekt: je weet echt wel dondersgoed wat het onderwerp van gesprek is. Daar hoef je echt niet eerst de moraalridder voor uit te hangen zodat je met je vinger kan wijzen.

Ik zou eerder gewoon de bak in lopen en vragen waar iemand in vredesnaam mee bezig denkt te zijn. Als het overduidelijk is dat het te ver gaat moet je je gevoel volgen en je uitspreken. Daar heb je geen filmpje voor nodig.

En als je bang bent dat hij zo boos wordt dat hij net zo op jou reageert als op zijn paard dan moet je zorgen dat je niet alleen bent. Maar maak het niet groter dan het is, want daarvan krijg je imo alleen maar meer weerstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:33 



 
Profiel   

Citaat
Hij werkt het paard op de grond, letterlijk onderuit laten gaan. En dan met koude straal zeiknat spuiten zonder het paard de kans te geven op te staan. Totdat het dier zich over geeft in zijn ogen. Dat heeft ze nog nooit gezien maar vertelt hij vol trots. Zo deden ze het vroeger namelijk allemaal, de echte goede trainers volgens hem.


Het zogenaamde "waterboarden" dus...en in mijn ogen je reinste dierenmishandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:34 



 
Profiel   

Dit soort mensen is ziek in hun hoofd. Dieren breken met agressie.
Ik heb ooit zo'n vent meegemaakt, het is dat ik te jong was destijds en niets durfde.... maar in de huidige tijd had ik hem het leven zuur gemaakt.
Dit soort mensen mag geen dieren hebben.

Je vergeeft het jezelf ook niet als je het op z'n beloop laat, dus goed dat je actie onderneemt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:34 



 
Profiel   

Willemina_L schreef
bigone schreef
Ts, ik weet niet hoe dat gaat, tuinslang, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat wanneer de dieren bij ons handzaam zijn en ze moeten wennen aan de tuinslang dat ik ze ook langzaam nat spuit. Ze kruipen helemaal in elkaar en wanneer ze rustig gaan staan stop ik meteen. Beter één keer door de zure apple heen bijten en dan is het bij ons iig klaar. Of je moet bedoelen dat hij ze met een stuk tuinslang ipv zweep slaat terwijl hij er op zit. Dat is naar om te zien maar zo ken ik er nog wel eentje, zeer gewaardeerd in paardenland door de meesten.


Hij werkt het paard op de grond, letterlijk onderuit laten gaan. En dan met koude straal zeiknat spuiten zonder het paard de kans te geven op te staan. Totdat het dier zich over geeft in zijn ogen. Dat heeft ze nog nooit gezien maar vertelt hij vol trots. Zo deden ze het vroeger namelijk allemaal, de echte goede trainers volgens hem.


Dan is die man niet in orde. Je vraagt je af hoe zo iemand thuis is.
Heel ziek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:35 



 
Profiel   

Ik zou de pensionhouder hierop aanspreken, het lijkt me dat hij het mandaat en de ook verantwoordelijkheid heeft voor het dierenwelzijn in zijn stal. Dit klinkt niet ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:36 



 
Profiel   

Danjel schreef
Citaat
Hij werkt het paard op de grond, letterlijk onderuit laten gaan. En dan met koude straal zeiknat spuiten zonder het paard de kans te geven op te staan. Totdat het dier zich over geeft in zijn ogen. Dat heeft ze nog nooit gezien maar vertelt hij vol trots. Zo deden ze het vroeger namelijk allemaal, de echte goede trainers volgens hem.


Het zogenaamde "waterboarden" dus...en in mijn ogen je reinste dierenmishandeling.


Dat is toch echt iets heel anders hoor. Maar het grenst zeker aan diermishandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:39 



 
Profiel   

Nee Danjel... Heeft dat echt een naam zelfs??? Wow... best bizar.

Het is echt wel eng, iemand die zo kwaad wordt en zichzelf helemaal verliest. En erop aanspreken zou ik haar alleen aanraden als er iemand bij is. De stalhouder heeft geen plannen om zich ermee te bemoeien. Die heeft het ook nog niet gezien. Zo lang staat die man er nog niet en is een bekende in de buurt. Heeft nogal wat invloeden en wil die niet tegen zich in het harnas jagen.

Mijn vriendin heeft het er gewoon echt moeilijk mee. Zal haar de link sturen naar dit onderwerp en dan kan ze zich beraden op eventuele actie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:42 



 
Profiel   

Amaryllis schreef
Ik zou niet gaan filmen maar wel juist direct aanspreken. Ik zou mij namelijk echt heel boos maken als men eerst mij stiekem zou filmen en dan pas aanspreekt: je weet echt wel dondersgoed wat het onderwerp van gesprek is. Daar hoef je echt niet eerst de moraalridder voor uit te hangen zodat je met je vinger kan wijzen.
.


Ik zou ook boos worden als ik betrapt werd op mishandeling en iemand had bewijs in handen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:45 



 
Profiel   

antje_vip schreef
Amaryllis schreef
Ik zou niet gaan filmen maar wel juist direct aanspreken. Ik zou mij namelijk echt heel boos maken als men eerst mij stiekem zou filmen en dan pas aanspreekt: je weet echt wel dondersgoed wat het onderwerp van gesprek is. Daar hoef je echt niet eerst de moraalridder voor uit te hangen zodat je met je vinger kan wijzen.
.


Ik zou ook boos worden als ik betrapt werd op mishandeling en iemand had bewijs in handen :Y)

Juist ja, ts, laat je vriendin gewoon zo veel mogelijk bewijs vergaren. Hoe oud is die kerel trouwens?? Ik weet wel dat er vroeger inderdaad geen aai aai methodes werden gehanteerd . Moeilijke paarden en pony's werden met halster aan een zware paal geknoopt en dan bleven ze daar staan tot ze rustig waren. En dan gingen ze er op en was het goed maar wel gebroken op de verkeerde manier -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:52 



 
Profiel   

Willemina_L schreef
bigone schreef
Ts, ik weet niet hoe dat gaat, tuinslang, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat wanneer de dieren bij ons handzaam zijn en ze moeten wennen aan de tuinslang dat ik ze ook langzaam nat spuit. Ze kruipen helemaal in elkaar en wanneer ze rustig gaan staan stop ik meteen. Beter één keer door de zure apple heen bijten en dan is het bij ons iig klaar. Of je moet bedoelen dat hij ze met een stuk tuinslang ipv zweep slaat terwijl hij er op zit. Dat is naar om te zien maar zo ken ik er nog wel eentje, zeer gewaardeerd in paardenland door de meesten.


Hij werkt het paard op de grond, letterlijk onderuit laten gaan. En dan met koude straal zeiknat spuiten zonder het paard de kans te geven op te staan. Totdat het dier zich over geeft in zijn ogen. Dat heeft ze nog nooit gezien maar vertelt hij vol trots. Zo deden ze het vroeger namelijk allemaal, de echte goede trainers volgens hem.

Dat is echt wel dierenmishandeling. Ik zou zeggen dat ze zeker de staleigenaar op de hoogte moet stellen van dit gedrag. Zeg desnoods dat de andere paarden er ook helemaal van over de zeik raken als het paard zo wordt afgeranseld binnen de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 13:58 



 
Profiel   

Nabster schreef
Citaat

Het zogenaamde "waterboarden" dus...en in mijn ogen je reinste dierenmishandeling.


Dat is toch echt iets heel anders hoor. Maar het grenst zeker aan diermishandeling.


Daarom schreef ik ook zogenaamde " waterboarden" ;) Waterboarden is idd wat anders....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-18 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen