Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Omgebouwde bestelbus

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Al enige tijd zit ik rond te kijken naar een paardenbus. Ofwel een omgebouwde bestelbus. Dit omdat deze laag in gewicht zitten en je in die bussen vaak wel 2 paarden op B rijbewijs mag vervoeren in tegenstelling de grotere vrachtwagentjes voor 2 paarden.

Nou heb ik er al veel gezien. Bij de meesten staat dat als ze door de rdw gekeurd zijn als zijnde veewagen dat ze dan ook veel goedkoper zijn in de wegenbelasting en verzekering. Alleen vermeld niemand er bij hoe duur dit dan wordt.

Ik zoek nu mensen die dus zo'n omgebouwde bus hebben en die dus willen delen hoeveel de wegenbelasting en verzekering nou daadwerkelijk kost. Hoeft niet persee hier in dit topic. Mag ook in een prive bericht. Maar ik zoek echt naar concrete prijzen.

Ligt wel aan type bus en bouwjaar enzo denk ik. Dus zou ook fijn zijn als je een beetje info over je bus wil geven. Dan kan ik vergelijken en daar rekening mee houden als ik uiteindelijk zelf 1 ga kopen. (Als ik 1 voor een redelijke prijs kan vinden, dure dingen)

Bedankt alvast.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 15:22 



 
Profiel   

ik volg ik ben hier ook beniuwd naar ivm 2 mini shetjes en menwagen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 15:26 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 15:35 



 
Profiel   

Here we go again...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 15:37 



 
Profiel   

Schuur_ schreef
Here we go again...



???

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 15:38 



 
Profiel   

[TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Lees dit topic even na. Wat voor paarden wil je er in vervoeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:10 



 
Profiel   

Schuur_ schreef
[TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Lees dit topic even na. Wat voor paarden wil je er in vervoeren?



Maar dat vraag ik niet. Ik vraag hoeveel zo'n ding kost in de maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:19 



 
Profiel   

Met een veewagen (of een camper) betaal je per jaar 1 kwartaal ipv 4 kwartalen.
Nu kan je voor iedere bus opzoeken hoeveel dat dan is. Aangezien die dingen rond de 2500 kg wegen én meestal ook nog eens op diesel lopen, zal dat al snel richting de 6-700 euro gaan.

Daarnaast kan je er 9 van de 10 keer géén 2 paarden in laden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:22 



 
Profiel   

Voor dat je gaat rekenen wat het kost zou ik eerst uitzoeken of het wel kan. Als je een omgebouwde bestelbus (dus met extra laadklep, schotten etc hebt kan er misschien op zijn allerbest 400 kg extra bij laden. Met 2 paarden zit je er dan al ver over

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:28 



 
Profiel   

Schuur_ schreef
Voor dat je gaat rekenen wat het kost zou ik eerst uitzoeken of het wel kan. Als je een omgebouwde bestelbus (dus met extra laadklep, schotten etc hebt kan er misschien op zijn allerbest 400 kg extra bij laden. Met 2 paarden zit je er dan al ver over



Wederom vraag ik daar niet na. Daar heb ik echt wel aan gedacht en ga ik ook zeker rekening mee houden. Maar eerst wil ik financieel weten of het te doen is per maand. Aangezien de bus als 2de auto erbij komt. Lukt dit niet hoef ik niet eens verder te kijken. Gewicht komt later wel. Mijn paard gaat ook eerst op de weegbrug voordat ik zo'n ding aanschaf. Maar eerst het financiele plaatje in kaart brengen.

En er zijn echt busjes waar wel degelijk meer laadvermogen op zit. Is alleen even goed zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:35 



 
Profiel   

Ik weet dat onze bus tot 3500 kg mocht laden. Incl het gewicht van de auto. De auto zat geloof ik aan de 2100 kg. Dubbele cabine, verhoogd en natuurlijk verlengd. Dus ik gok dat het nogal een lastig klusje word. Wij hadden een vw transporter. Wij hadden m zakelijk dus wegenbelasting weet ik niet.

Misschien heb je iets aan die info.

Voor onze luxe wagen van om en nabij de 1700 kg betaalden we bijna 450 euro per kwartaal als ik mij niet vergis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:41 



 
Profiel   

Wij hebben een extra hoge en verlengde vw bus die particulier gereden wordt. Is €552 per kwartaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:45 



 
Profiel   

Lindicc22 schreef
En er zijn echt busjes waar wel degelijk meer laadvermogen op zit. Is alleen even goed zoeken.


Je hebt dan een bus nodig die leeg max 2000 kg weegt. Jet moet jezelf, je bagage, je volle brandstoftank etc óók meerekenen als je 1200 kg laadbvermogen voor je paarden wilt overhouden.

Nogmaals, je betaalt 1 kwartaal ipv 4, en je kunt ervan uitgaan dat een busje op diesel 1 euro per lege kg kost. Dus een busje van 2 ton (die niet bestaan) kost 2000 euro per jaar. En daar betaal je dan een kwart van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:47 



 
Profiel   

Los van de kosten en wellicht voor ts ietwat minder relevant (maar voor meelezers wellicht wel);
Ik heb een poos terug (minder dan een jaar geleden) gevraagd naar de kosten voor het ombouwen van onze kale en lege bedrijfsbus naar een veewagentje.
Ik heb hierbij specifiek naar het laadvermogen gevraagd.
Mijn bus heeft op dit moment een laadvermogen van 1000 kilo. Dit zonder binnenwerk. Het bedrijf, dat vaak advertenties plaatst van ongebouwde bussen, kon mijn bus ombouwen tot paardenwagen én het laadvermogen zou niet verminderen.....
Ik geloof niet in sprookjes en we gebruiken de bus nu als trekauto ipv veewagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:53 



 
Profiel   

Ik had er een die op papier 2000kg woog. Diesel, kwarttarief kwam uit op 110 per kwartaal. Dus 35-36 euro per maand. De wagen die ik daar voor had was ongeveer hetzelfde. Beide geen oldtimer volgens de nieuwe regels.
Maar volgens mij kun je op het rdw prima een berekening maken van het kwarttarief, even googelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 16:59 



 
Profiel   

Naranga schreef
Ik had er een die op papier 2000kg woog. Diesel, kwarttarief kwam uit op 110 per kwartaal. Dus 35-36 euro per maand. De wagen die ik daar voor had was ongeveer hetzelfde. Beide geen oldtimer volgens de nieuwe regels.
Maar volgens mij kun je op het rdw prima een berekening maken van het kwarttarief, even googelen.

Nope.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Paardenwagentje valt onder de regels voor Camper, maar je moet dat wel apart aanvragen, elders op de site.


sakvis schreef
Los van de kosten en wellicht voor ts ietwat minder relevant (maar voor meelezers wellicht wel);
Ik heb een poos terug (minder dan een jaar geleden) gevraagd naar de kosten voor het ombouwen van onze kale en lege bedrijfsbus naar een veewagentje.
Ik heb hierbij specifiek naar het laadvermogen gevraagd.
Mijn bus heeft op dit moment een laadvermogen van 1000 kilo. Dit zonder binnenwerk. Het bedrijf, dat vaak advertenties plaatst van ongebouwde bussen, kon mijn bus ombouwen tot paardenwagen én het laadvermogen zou niet verminderen.....
Ik geloof niet in sprookjes en we gebruiken de bus nu als trekauto ipv veewagen.

Dan weet ik wel bij wie je geweest bent.

Er zijn wel bussen te vinden die je basic om kunt bouwen, maar ga dan uit van een basis met minimaal 1600kg laadvermogen. Renault Master is in bepaalde versies geschikt. Zoek maar even op Marktplaats, daar staat er nu eentje te koop (als een andere Bokker je niet voor geweest is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 17:25 



 
Profiel   

Deze dus: https://link.marktplaats.nl/m1311061624

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 18:22 



 
Profiel   

Ik volg even, wil tzt mn shets vervoeren in een omgebouwde bus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 19:33 



 
Profiel   

[ img ]
Voor de echt geïnteresseerden, stuurmaar een pb met wat je wil weten. Ik heb een omgebouwde fiat ducato, deze is voor vele wel bekend.. [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-18 20:37 



 
Profiel   

xxpetraxx schreef
Voor de echt geïnteresseerden, stuurmaar een pb met wat je wil weten. Ik heb een omgebouwde fiat ducato, deze is voor vele wel bekend..


Ik heb jou een prive bericht gestuurd. Zou graag meer informatie willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-18 09:17 



 
Profiel   

ikke schreef
Naranga schreef
Ik had er een die op papier 2000kg woog. Diesel, kwarttarief kwam uit op 110 per kwartaal. Dus 35-36 euro per maand. De wagen die ik daar voor had was ongeveer hetzelfde. Beide geen oldtimer volgens de nieuwe regels.
Maar volgens mij kun je op het rdw prima een berekening maken van het kwarttarief, even googelen.

Nope.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Paardenwagentje valt onder de regels voor Camper, maar je moet dat wel apart aanvragen, elders op de site.




sakvis schreef
Los van de kosten en wellicht voor ts ietwat minder relevant (maar voor meelezers wellicht wel);
Ik heb een poos terug (minder dan een jaar geleden) gevraagd naar de kosten voor het ombouwen van onze kale en lege bedrijfsbus naar een veewagentje.
Ik heb hierbij specifiek naar het laadvermogen gevraagd.
Mijn bus heeft op dit moment een laadvermogen van 1000 kilo. Dit zonder binnenwerk. Het bedrijf, dat vaak advertenties plaatst van ongebouwde bussen, kon mijn bus ombouwen tot paardenwagen én het laadvermogen zou niet verminderen.....
Ik geloof niet in sprookjes en we gebruiken de bus nu als trekauto ipv veewagen.

Dan weet ik wel bij wie je geweest bent.

Er zijn wel bussen te vinden die je basic om kunt bouwen, maar ga dan uit van een basis met minimaal 1600kg laadvermogen. Renault Master is in bepaalde versies geschikt. Zoek maar even op Marktplaats, daar staat er nu eentje te koop (als een andere Bokker je niet voor geweest is).


Is zoiets dan juist wel of juist niet aan te raden?

En zoja welk bedrijf is dit dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:30 



 
Profiel   

Lindicc22 schreef
Wederom vraag ik daar niet na. Daar heb ik echt wel aan gedacht en ga ik ook zeker rekening mee houden. Maar eerst wil ik financieel weten of het te doen is per maand. Aangezien de bus als 2de auto erbij komt. Lukt dit niet hoef ik niet eens verder te kijken. Gewicht komt later wel. Mijn paard gaat ook eerst op de weegbrug voordat ik zo'n ding aanschaf. Maar eerst het financiele plaatje in kaart brengen.

En er zijn echt busjes waar wel degelijk meer laadvermogen op zit. Is alleen even goed zoeken.

Hmmm, ja, er is een reden dat je voornamelijk auto's met trailer ziet en weinig paardenwagentjes. Nog afgezien van het werkelijke gewicht en laadvermogen van die dingen.

Ik ben, weliswaar al wel weer jaren geleden, er mee aan het rekenen geweest. Het idee was een paardenvrachtwagentje en een klein hoedendoosje voor woon-werk erbij. Maar dat was financieel echt heel onvoordelig, aangezien 2 auto's altijd duurder zijn dan 1 (2x belasting, 2x onderhoud, 2x verzekering). Zoals hierboven al gezegd zijn het vaak diesels, en die zijn duurder in onderhoud en verzekering dan een benzine. En dus rij ik in een zware auto met een trailer.
Bijkomend nadeel van zo'n veewagentje is dat je die niet even makkelijk meepakt als 2e auto voor een bezoek of boodschap.

Als er gezinstechnisch behoefte is aan een 2e auto zou ik liever kijken naar een goede trekauto en een trailer en een boodschappenwagentje erbij. Is het vervoer enkel voor jezelf dan een goede trekauto en een trailer.

Er zijn natuurlijk ook paarden die veel fijner reizen op zo'n wagentje. Dat kan een overweging zijn om dit financieel ongunstige scenario toch te willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:50 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Hmmm, ja, er is een reden dat je voornamelijk auto's met trailer ziet en weinig paardenwagentjes. Nog afgezien van het werkelijke gewicht en laadvermogen van die dingen.

Ik ben, weliswaar al wel weer jaren geleden, er mee aan het rekenen geweest. Het idee was een paardenvrachtwagentje en een klein hoedendoosje voor woon-werk erbij. Maar dat was financieel echt heel onvoordelig, aangezien 2 auto's altijd duurder zijn dan 1 (2x belasting, 2x onderhoud, 2x verzekering). Zoals hierboven al gezegd zijn het vaak diesels, en die zijn duurder in onderhoud en verzekering dan een benzine. En dus rij ik in een zware auto met een trailer.
Bijkomend nadeel van zo'n veewagentje is dat je die niet even makkelijk meepakt als 2e auto voor een bezoek of boodschap.

Als er gezinstechnisch behoefte is aan een 2e auto zou ik liever kijken naar een goede trekauto en een trailer en een boodschappenwagentje erbij. Is het vervoer enkel voor jezelf dan een goede trekauto en een trailer.

Er zijn natuurlijk ook paarden die veel fijner reizen op zo'n wagentje. Dat kan een overweging zijn om dit financieel ongunstige scenario toch te willen.


Voor 1 paard kom je nog wel uit met een grotere personenauto. Wil je een trekauto voor 2 paarden dan zit je al snel aan een bus of 4x4 (niet zo'n moderne blufsuv, uitzonderingen daargelaten) en dan zit je ook wel aan kosten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen