Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Schuur_ schreef:[TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht
Lees dit topic even na. Wat voor paarden wil je er in vervoeren?
Schuur_ schreef:Voor dat je gaat rekenen wat het kost zou ik eerst uitzoeken of het wel kan. Als je een omgebouwde bestelbus (dus met extra laadklep, schotten etc hebt kan er misschien op zijn allerbest 400 kg extra bij laden. Met 2 paarden zit je er dan al ver over
Lindicc22 schreef:En er zijn echt busjes waar wel degelijk meer laadvermogen op zit. Is alleen even goed zoeken.
Naranga schreef:Ik had er een die op papier 2000kg woog. Diesel, kwarttarief kwam uit op 110 per kwartaal. Dus 35-36 euro per maand. De wagen die ik daar voor had was ongeveer hetzelfde. Beide geen oldtimer volgens de nieuwe regels.
Maar volgens mij kun je op het rdw prima een berekening maken van het kwarttarief, even googelen.
sakvis schreef:Los van de kosten en wellicht voor ts ietwat minder relevant (maar voor meelezers wellicht wel);
Ik heb een poos terug (minder dan een jaar geleden) gevraagd naar de kosten voor het ombouwen van onze kale en lege bedrijfsbus naar een veewagentje.
Ik heb hierbij specifiek naar het laadvermogen gevraagd.
Mijn bus heeft op dit moment een laadvermogen van 1000 kilo. Dit zonder binnenwerk. Het bedrijf, dat vaak advertenties plaatst van ongebouwde bussen, kon mijn bus ombouwen tot paardenwagen én het laadvermogen zou niet verminderen.....
Ik geloof niet in sprookjes en we gebruiken de bus nu als trekauto ipv veewagen.
ikke schreef:Naranga schreef:Ik had er een die op papier 2000kg woog. Diesel, kwarttarief kwam uit op 110 per kwartaal. Dus 35-36 euro per maand. De wagen die ik daar voor had was ongeveer hetzelfde. Beide geen oldtimer volgens de nieuwe regels.
Maar volgens mij kun je op het rdw prima een berekening maken van het kwarttarief, even googelen.
Nope.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen
Paardenwagentje valt onder de regels voor Camper, maar je moet dat wel apart aanvragen, elders op de site.sakvis schreef:Los van de kosten en wellicht voor ts ietwat minder relevant (maar voor meelezers wellicht wel);
Ik heb een poos terug (minder dan een jaar geleden) gevraagd naar de kosten voor het ombouwen van onze kale en lege bedrijfsbus naar een veewagentje.
Ik heb hierbij specifiek naar het laadvermogen gevraagd.
Mijn bus heeft op dit moment een laadvermogen van 1000 kilo. Dit zonder binnenwerk. Het bedrijf, dat vaak advertenties plaatst van ongebouwde bussen, kon mijn bus ombouwen tot paardenwagen én het laadvermogen zou niet verminderen.....
Ik geloof niet in sprookjes en we gebruiken de bus nu als trekauto ipv veewagen.
Dan weet ik wel bij wie je geweest bent.
Er zijn wel bussen te vinden die je basic om kunt bouwen, maar ga dan uit van een basis met minimaal 1600kg laadvermogen. Renault Master is in bepaalde versies geschikt. Zoek maar even op Marktplaats, daar staat er nu eentje te koop (als een andere Bokker je niet voor geweest is).
Lindicc22 schreef:Wederom vraag ik daar niet na. Daar heb ik echt wel aan gedacht en ga ik ook zeker rekening mee houden. Maar eerst wil ik financieel weten of het te doen is per maand. Aangezien de bus als 2de auto erbij komt. Lukt dit niet hoef ik niet eens verder te kijken. Gewicht komt later wel. Mijn paard gaat ook eerst op de weegbrug voordat ik zo'n ding aanschaf. Maar eerst het financiele plaatje in kaart brengen.
En er zijn echt busjes waar wel degelijk meer laadvermogen op zit. Is alleen even goed zoeken.
Roodvos schreef:Hmmm, ja, er is een reden dat je voornamelijk auto's met trailer ziet en weinig paardenwagentjes. Nog afgezien van het werkelijke gewicht en laadvermogen van die dingen.
Ik ben, weliswaar al wel weer jaren geleden, er mee aan het rekenen geweest. Het idee was een paardenvrachtwagentje en een klein hoedendoosje voor woon-werk erbij. Maar dat was financieel echt heel onvoordelig, aangezien 2 auto's altijd duurder zijn dan 1 (2x belasting, 2x onderhoud, 2x verzekering). Zoals hierboven al gezegd zijn het vaak diesels, en die zijn duurder in onderhoud en verzekering dan een benzine. En dus rij ik in een zware auto met een trailer.
Bijkomend nadeel van zo'n veewagentje is dat je die niet even makkelijk meepakt als 2e auto voor een bezoek of boodschap.
Als er gezinstechnisch behoefte is aan een 2e auto zou ik liever kijken naar een goede trekauto en een trailer en een boodschappenwagentje erbij. Is het vervoer enkel voor jezelf dan een goede trekauto en een trailer.
Er zijn natuurlijk ook paarden die veel fijner reizen op zo'n wagentje. Dat kan een overweging zijn om dit financieel ongunstige scenario toch te willen.