Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bewijsstuk waarde paard?

 
Profiel   

Hoe bepaal je de waarde van een bijna
2 jarig paard wat zelf gefokt is?

In verband met het aanvragen van een uitkering moet er een bewijsstuk met betrekking waarde paard ingeleverd worden bij de gemeente.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:05 



 
Profiel   

Normaliter zou ik zeggen aankoopfactuur oid, maar die heb je natuurlijk niet. Facturen van kosten gerelateerd aan dekking en dracht en dergelijke? Eventueel in combinatie met documentatie waaruit blijkt dat het paard zelf gefokt is?
Alternatief zou een taxatie van de waarde zijn, maar daar zijn kosten aan gebonden en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:13 



 
Profiel   

Daar zijn geen vaste protocollen voor.

In het algemeen exterieur, beweging, moederlijn en afstamming. Hoe meer die in lijn zijn met wat de markt vraagt(en of het stamboek) hoe hoger de prijs.

Maar eigenlijk weet je pas wat ie waard is als je hem daadwerkelijk verkoopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:13 



 
Profiel   

Dorus schreef
Normaliter zou ik zeggen aankoopfactuur oid, maar die heb je natuurlijk niet. Facturen van kosten gerelateerd aan dekking en dracht en dergelijke? Eventueel in combinatie met documentatie waaruit blijkt dat het paard zelf gefokt is?
Alternatief zou een taxatie van de waarde zijn, maar daar zijn kosten aan gebonden en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.


Factuur van de dekking zegt niet zo veel.

Je kan een hele dure hengst genomen hebben maar het resultaat valt tegen. Of er is een rontgen bemerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:15 



 
Profiel   

Een paard is waard wat een gek er voor geeft zeg ik altijd.
Dat kan zijn dat ik hem maar €2000 waard vind en een ander €15.000
Moeilijk te zeggen dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:15 



 
Profiel   

Maar wat ik niet begrijp. Wat heeft de gemeente er mee te maken wat de waarde is van dat paard.
Waarom moeten ze dat weten?

Want het lijkt miij dat ze er niet zo veel mee kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:20 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Dorus schreef
Normaliter zou ik zeggen aankoopfactuur oid, maar die heb je natuurlijk niet. Facturen van kosten gerelateerd aan dekking en dracht en dergelijke? Eventueel in combinatie met documentatie waaruit blijkt dat het paard zelf gefokt is?
Alternatief zou een taxatie van de waarde zijn, maar daar zijn kosten aan gebonden en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.


Factuur van de dekking zegt niet zo veel.

Je kan een hele dure hengst genomen hebben maar het resultaat valt tegen. Of er is een rontgen bemerking.

Mee eens, maar voor een goede waardebepaling heb je een taxatie nodig en ik neem aan dat die niet voorhanden is en het budget er ook niet naar is om deze te verkrijgen dus zal je met andere bewijsstukken moeten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:21 



 
Profiel   

NatasjavE, Jawel. Als het over een bijstandsuitkering gaat mag je maar een x-bedrag in geld of in waardevolle goederen hebben. Zit je daar boven dan krijg je dus niks en moet je dat bedrag eerst opmaken zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:22 



 
Profiel   

Ik zou sowieso even contact met de gemeente opnemen wat betreft hun verwachtingen van het bewijsstuk.

Normaliter als je wil weten wat iets waard is dan kijk je naar wat vergelijkbare objecten waard zijn.

Je zou verschillende paarden uit kunnen zoeken die te koop staan die vergelijkbaar zijn om zo aannemelijk te maken wat jouw paard waard is. Dat is waarschijnlijk ook de goedkoopste optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:24 



 
Profiel   

De objectieve ondergrens is gewoon de slachtprijs. Alles daarboven is van zoveel factoren afhankelijk, en als het paard morgen een flinke blessure krijgt is die waarde ook verdampt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:32 



 
Profiel   

Waarschijnlijk de verwachte prijs als je hem nu op marktplaats zou zetten voor verkoop.

Vind het ergens ook wel terecht ook. Als dit voor bijstand geld dan, uitkering ligt eraan hoe/wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:42 



 
Profiel   

Lughnassadh schreef
NatasjavE, Jawel. Als het over een bijstandsuitkering gaat mag je maar een x-bedrag in geld of in waardevolle goederen hebben. Zit je daar boven dan krijg je dus niks en moet je dat bedrag eerst opmaken zeg maar.


Nou,...dan wist ik wel hoe veel die schillenknol van mij waard is :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 00:48 



 
Profiel   

Als een paard medicijnen heeft gehad waardoor hij niet meer geslacht mag worden, dan is hij zelfs de slachtprijs niet meer waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 02:22 



 
Profiel   

De gemeente/sociale dienst heeft mijn paard laten taxeren toen ik na mijn afstuderen een uitkering aanvroeg. Dit is inmiddels wel al dik 20 jaar geleden, dus wellicht doen ze dat nu niet meer. De man die kwam taxeren had gelukkig al snel door dat het in mijn belang was dat het paard zo laag mogelijk getaxeerd werd :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 03:30 



 
Profiel   

https://kennisbank.sparen.nl/spaargeld-bijstand

Hier vind je de bedragen aan eigen vermogen die worden gehanteerd.
Misschien kom je daar zonder paard al aan, dan doet de waarde van je paard er niet meer toe.

Ik zou contact opnemen met de gemeente over wat ze van je verwachten. Officiele gegevens op papier, dan voldoet alleen een taxatie. Wie betaalt dat dan?

Komt het niet zo nauw, dan gaan ze misschien al akkoord met het oordeel van een of andere "paardenkenner". Of een vergelijking van vraagprijzen van "vergelijkbare" paarden" uit verkoopadvertenties.

Zonder toelichting van de gemeente kun je niet verder. En jij moet de gemeente goed duidelijk maken wat er komt kijken bij een echte waardebepaling en wat dat gaat kosten. Grote kans dat ze geen idee hebben.

Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.

Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 07:45 



 
Profiel   

De enige echte waardebepaling is de dekfactuur van de moeder als je deze nog hebt en een offerte van een slager met de slachtprijs per kilo. Meer niet. De rest is allemaal subjectief en kan van dag tot dag en van persoon tot persoon verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:10 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
De enige echte waardebepaling is de dekfactuur van de moeder als je deze nog hebt en een offerte van een slager met de slachtprijs per kilo. Meer niet. De rest is allemaal subjectief en kan van dag tot dag en van persoon tot persoon verschillen.

Dekfactuur is er nog.
Hoe moet ik dat zien, offerte van de slager?
Die man langs laten komen en hij bepaald de kg prijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:16 



 

Als je zelf z'n kilo's weet kun je het ook zelf uitrekenen.
Verder zou ik de factuur van dekking laten zien, meer niet...
Uiteindelijk is de rest emotie en wat de gek er voor geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:19 



 
Profiel   

Kabouterdans,

Je moet zelf een gesprek aanvragen met gemeente of UWV of juridisch loket.
Want normaal gesproken kun je geen paard onderhouden met huis en degelijk leefomstandigheden..in jouw geval zelf ben je gezond om te kunnen werken.

Je woont thuis en je hebt meest zware maar dankbare, liefdevolle baan die er is mantelzorger.
Echter maakt jouw situatie dan wel complexer is geen normaal uitkeringsplaatje.

Aangeven dat paard nietvan jou is maar van je vader dat jij er voor zorgt.
Heb hier nog nooit van gehoord ken wel mensen in bijstand met paard die hebben dit niet maar jij hebt een ander uitgebreide uitkering


Laatst bijgewerkt door tita op 08-02-19 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:23 



 
Profiel   

Kabouterdans schreef
Suzanne F. schreef
De enige echte waardebepaling is de dekfactuur van de moeder als je deze nog hebt en een offerte van een slager met de slachtprijs per kilo. Meer niet. De rest is allemaal subjectief en kan van dag tot dag en van persoon tot persoon verschillen.

Dekfactuur is er nog.
Hoe moet ik dat zien, offerte van de slager?
Die man langs laten komen en hij bepaald de kg prijs?


Slager bellen en de prijs per kilo vragen. Eventueel vragen of ze een prijs kunnen geven op papier, evt via mail voor het slachten van een paard van 400 kilo. Dier was 2 toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:24 



 
Profiel   

Dit soort dingen is altijd een beetje lastig (ik beoordeel voor mijn werk aanvragen bijstandsuitkeringen). In het geval van een scooter bijv. zoeken we op marktplaats een aantal vergelijkbare en nemen daar de gemiddelde verkoopprijs van. Aangezien een paard geen kmstand heeft is dat natuurlijk een stuk lastiger. :D

Ik zou eerst even contact zoeken met de gemeente en vragen wat zij graag op papier willen. Wellicht volstaat een beschrijving van jezelf al waarin je op basis van de huidige conditie van je paard (en bijv. ook het feit dat het paard nog niet is ingereden) aangeeft voor welk bedrag je hem zou verkopen. Dat is wellicht ook afhankelijk van wat jr verder nog aan vermogen en schulden hebt (is je vermogen, naast het paard, al 0,- dan zal de waarde van het paard van minder groot belang zijn dan wanneer je vermogen al tegen de vermogensgrens aan ligt). Het kan zijn dat de gemeente je vraagt het paard te taxeren, die kosten zijn voor je zelf (of wellicht kan je er bijzondere bijstand voor aanvragen maar dat krijg je wss dan in de vorm van een lening).

Ik ga er dan nu vanuit dat het hier een aanvraag voor een bijstandsuitkering betreft. En eigenlijk is het enige goede antwoord zoek contact! Want het beleid omtrent dit soort zaken verschilt per gemeente.

Ohja, en ga er maar niet vanuit dat men genoegen neemt met de slachtprijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:50 



 
Profiel   

Ik heb dat moeten doen voor de douane en die wilde dat ik dekgeld+ kosten opfok rekende. Ik kwam toen op zo‘n 3500.
Had ik nog geluk, voor gereden paarden rekenden ze voor het gemak gewoon vaak 10.000 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 08:54 



 
Profiel   

ik zou zeggen de slachtprijs plus 10 % ofzo. als je nu een 2 jarige op marktplaats zet, krijg je er ook geen wereldbedrag voor waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 09:22 



 
Profiel   

tita schreef
Kabouterdans,

Je moet zelf een gesprek aanvragen met gemeente of UWV of juridisch loket.
Want normaal gesproken kun je geen paard onderhouden met huis en degelijk leefomstandigheden..in jouw geval zelf ben je gezond om te kunnen werken.

Je woont thuis en je hebt meest zware maar dankbare, liefdevolle baan die er is mantelzorger.
Echter maakt jouw situatie dan wel complexer is geen normaal uitkeringsplaatje.

Aangeven dat paard nietvan jou is maar van je vader dat jij er voor zorgt.
Heb hier nog nooit van gehoord ken wel mensen in bijstand met paard die hebben dit niet maar jij hebt een ander uitgebreide uitkering


Als ik dit lees, kan je wellicht beter PGB aanvragen voor degene voor wie je zorgt. Dan is dat een inkomen voor jou. Als jij het niet zou doen, zouden ze vele malen duurder uit zijn als ze proffesionele zorg in zouden moeten zetten.
Ik ken jou situatie niet, maar heb zelf mijn terminaal zieke moeder een tijdje thuis kunnen verzorgen, zonder er financieel aan onderdoor te gaan en heb ook nog zo nu en dan respijtzorg ervan kunnen inhuren.

En met de waarde van jouw paard hebben ze niks nodig dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 09:51 



 
Profiel   

Misschien handig om door te lezen:
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... C5672BA%7D

Citaat
Als vermogen telt mee:

het geld op alle bank- en spaarrekeningen
contant geld
lijfrentepolissen
koopsompolissen
aandelen
obligaties
sieraden en andere waardevolle bezittingen
de waarde van uw auto boven de € 3.500,-


Dus je paard telt ook mee als vermogen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 09:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen