Bewijsstuk waarde paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:12

Waar staat dat in de bijstandswet? (of correcter genoemd: participatiewet)

Sowieso komt volgens mij het hele begrip 'luxe' nergens voor in de participatiewet en in de artikelen van de Sociale Dienst van de Gemeente. Het gaat er om of je vermogen niet boven een bepaalde grens komt en of je kunt rondkomen van het bedrag dat je krijgt.
Hoe je precies dat bedrag uitgeeft, dat is aan jou (mits je natuurlijk je verplichtingen kunt nakomen en geen schulden maakt).

Het is dus ook je eigen verantwoordelijkheid om te bedenken of een paard in die bijstandsuitkering zou passen of niet. Als dit betekent dat je dus noodgedwongen overleeft op macaroni met suiker omdat je er voor kiest om je paard te houden dan is dat jouw keuze.
Geen gezonde keuze, dat niet, maar nog steeds je eigen keuze.

Er is geen mevrouw bij de Gemeente die met jou gaat kijken naar je budget en gaat kijken of dat paard wel past of niet (of dat roken of dat zoutwateraquarium of die 3 grote honden of dat oude autootje ter waarde van 500 euro). Laat staan dat ze je gaan zeggen dat dit paard op Marktplaats moet.

Maar goed, dit is allemaal bijzonder off-topic en zou meer passen op LZP in plaats van op TAO :-) Geloof dat TS ondertussen wel haar antwoord heeft.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Bewijsstuk waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:22

Ik zou het paard "verkopen" aan vrienden of familie. Dan staat het beesje op hun naam en is hij dus niet officieel van jou. Maar de gemeente weet dan natuurlijk niet dat hij eigenlijk nog gewoon van jou is.

Autumnn

Berichten: 8079
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:26

Apple schreef:
Waar staat dat in de bijstandswet? (of correcter genoemd: participatiewet)

Het is dus ook je eigen verantwoordelijkheid om te bedenken of een paard in die bijstandsuitkering zou passen of niet. Als dit betekent dat je dus noodgedwongen overleeft op macaroni met suiker omdat je er voor kiest om je paard te houden dan is dat jouw keuze.
Geen gezonde keuze, dat niet, maar nog steeds je eigen keuze.

Er is geen mevrouw bij de Gemeente die met jou gaat kijken naar je budget en gaat kijken of dat paard wel past of niet (of dat roken of dat zoutwateraquarium of die 3 grote honden of dat oude autootje ter waarde van 500 euro). Laat staan dat ze je gaan zeggen dat dit paard op Marktplaats moet.


Ik vraag me af hoe ze dat zien bij het UWV. Want als je overleeft op, wat jij zegt macaroni met suiker, breng je wel je gezondheid in gevaar wat kosten met zich mee gaat brengen ;)

Mjelleke
Berichten: 698
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:28

Salinero123 schreef:
Ik zou het paard "verkopen" aan vrienden of familie. Dan staat het beesje op hun naam en is hij dus niet officieel van jou. Maar de gemeente weet dan natuurlijk niet dat hij eigenlijk nog gewoon van jou is.


Tsja, dan heb je geen paard meer en wél geld op je bankrekening of contant dat ook meetelt voor de vermogensgrens. Wat schiet je daar dan mee op? En gaan die vrienden/familie dan ook alle kosten dragen?

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:36

Mjelleke schreef:
Salinero123 schreef:
Ik zou het paard "verkopen" aan vrienden of familie. Dan staat het beesje op hun naam en is hij dus niet officieel van jou. Maar de gemeente weet dan natuurlijk niet dat hij eigenlijk nog gewoon van jou is.


Tsja, dan heb je geen paard meer en wél geld op je bankrekening of contant dat ook meetelt voor de vermogensgrens. Wat schiet je daar dan mee op? En gaan die vrienden/familie dan ook alle kosten dragen?


Verkopen staat tussen haakjes. Geen geld dus.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:48

Ik heb dat ook ooit eens moeten doen, heel lang geleden. Ik heb toen de verzekeringspapieren meegenomen waar de verzekerde waarde van mijn paard in stond. Die waarde hebben ze toen overgenomen. Ik heb wel nog een aantal vragen gehad of het paard niet inmiddels minder waard was geworden omdat het ouder was geworden, maar heb toen uitgelegd dat het niet per se zo werkt, en dat er (in het geval van mijn paard) eigenlijk niks van te zeggen was of ze sinds de afsluiting van de verzekering meer of minder waard was geworden.

Ze hadden zelf nog zitten googelen op de waarde van Friezen (Ik had een zwart paard, geen Fries :D ), maar daar werden ze ook niet wijzer van. Gelukkig maar...

Zij weten het ook allemaal niet hoe dat precies werkt bij paarden, dus als jij op één of andere manier aannemelijk kunt maken dat je paard een bepaald bedrag waard is, dan is het al snel goed.

EDIT: Paard was best wat waard, maar niet te veel, dus heb die uitkering gewoon gekregen.

Isabel

Berichten: 2272
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Bewijsstuk waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:58

Laten wegen, gewicht op papier laten zetten en de slachtprijs per kilo bij de slager op papier laten zetten.
Een paard is altijd de slachtprijs waard. De rest is wat een gek er nog extra voor over heeft.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:58

Autumnn schreef:
Apple schreef:
Waar staat dat in de bijstandswet? (of correcter genoemd: participatiewet)

Het is dus ook je eigen verantwoordelijkheid om te bedenken of een paard in die bijstandsuitkering zou passen of niet. Als dit betekent dat je dus noodgedwongen overleeft op macaroni met suiker omdat je er voor kiest om je paard te houden dan is dat jouw keuze.
Geen gezonde keuze, dat niet, maar nog steeds je eigen keuze.

Er is geen mevrouw bij de Gemeente die met jou gaat kijken naar je budget en gaat kijken of dat paard wel past of niet (of dat roken of dat zoutwateraquarium of die 3 grote honden of dat oude autootje ter waarde van 500 euro). Laat staan dat ze je gaan zeggen dat dit paard op Marktplaats moet.


Ik vraag me af hoe ze dat zien bij het UWV. Want als je overleeft op, wat jij zegt macaroni met suiker, breng je wel je gezondheid in gevaar wat kosten met zich mee gaat brengen ;)


Als TS een uitkering krijgt via de participatiewet dan gaat dat via de Gemeente en niet via het UWV. Het UWV heeft er dus niets mee te maken.

anjali
Berichten: 15203
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:25

Apple schreef:
Autumnn schreef:
En daarbij mag je maar een x percentage van je uitkering uitgeven waar je al vrij snel boven zit met een paard


Dat snap ik niet? Als je van je uitkering gewoon al je vaste lasten kunt betalen dan is het toch aan jou hoe je dat uitgeeft? Zolang je maar niet in de schulden komt.

Er zijn veel mensen die een pakje sigaretten per dan roken,zo'n 300 euro p.m. dus,en dat van een uitkering betalen. Dan kun je dat geld beter aan een paard uitgeven.

Jessix

Berichten: 16485
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:26

Ik vind het wat kort door de bocht om er vanuit te gaan dat een paard enkel maar de slachtwaarde heeft. Toto jr. is dus ook niet meer waard? En hoe kijk je dan naar de waarde als je je paard wil verzekeren?

Nu weet ik dat we niet allemaal een dure topper onder ons kont hebben, maar het ene paard is wel degelijk meer waard als het andere. Ik zou dan uitgaan van de marktwaarde van vergelijkbare paarden en als het echt officieel moet zijn dan zou er een taxeert moeten worden. Maar ik vraag me af of de uitkeringsinstantie echt zo ver wil gaan...

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:37

Verzekeren doe je tegen de marktwaarde van dat moment bij volledig gezond (anders krijg je hem niet verzekerd). Maar volledig gezond kan binnen 10 seconden veranderen naar volledig afgekeurd. Dat is precies het gat dat je verzekert. Maar nu voor het bepalen van eigen vermogen uitgaan van bv een waarde van 10.000 euro en op basis daarvan een uitkering krijgen, terwijl een week later datzelfde paard nog maar 500 waard kan zijn, of juist een enorme kostenpost ipv een waarde. Tja dat is gewoon lastig. Alleen als het dier verzekerd is is de financiële waarde voor de eigenaar soort van gegarandeerd.

Maar ik ben ook nieuwsgierig hoe bij een onverzekerd paard zo met zekerheid vastgesteld wordt dat jij de eigenaar bent van de waarde van het paard? Want in het geval van een conflict is het vaak al lastig genoeg om zelf onomstotelijk vast te stellen dat jij de eigenaar bent. Laat staan dat een andere instantie wil gaan bewijzen dat jij de eigenaar bent. Je kan hem toch zonder contract verkocht hebben. Kan een paard in bruikleen zijn waar jij gebruik van mag maken in ruil voor betaling van onderhoud en ga zo maar door.

Isabel

Berichten: 2272
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:41

oji schreef:
Verzekeren doe je tegen de marktwaarde van dat moment bij volledig gezond (anders krijg je hem niet verzekerd). Maar volledig gezond kan binnen 10 seconden veranderen naar volledig afgekeurd. Dat is precies het gat dat je verzekert. Maar nu voor het bepalen van eigen vermogen uitgaan van bv een waarde van 10.000 euro en op basis daarvan een uitkering krijgen, terwijl een week later datzelfde paard nog maar 500 waard kan zijn, of juist een enorme kostenpost ipv een waarde. Tja dat is gewoon lastig. Alleen als het dier verzekerd is is de financiële waarde voor de eigenaar soort van gegarandeerd.

Maar ik ben ook nieuwsgierig hoe bij een onverzekerd paard zo met zekerheid vastgesteld wordt dat jij de eigenaar bent van de waarde van het paard? Want in het geval van een conflict is het vaak al lastig genoeg om zelf onomstotelijk vast te stellen dat jij de eigenaar bent. Laat staan dat een andere instantie wil gaan bewijzen dat jij de eigenaar bent. Je kan hem toch zonder contract verkocht hebben. Kan een paard in bruikleen zijn waar jij gebruik van mag maken in ruil voor betaling van onderhoud en ga zo maar door.

En precies daarom zou ik de slachtprijs doorgeven. Dat is nou eenmaal wat je paard altijd waard is.

Jessix

Berichten: 16485
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bewijsstuk waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:44

Ja maar niet elke instantie gaat daar natuurlijk mee akkoord. Als je gaat scheiden moet je ook de waarde van je paarden bepalen zodat je daarvan de helft aan je echtgenoot kan geven. Dan komt er een taxateur. Die bepaald de dagwaarde.

Maar nogmaals ik denk niet dat een uitkeringsinstantie zo ver zal gaan.

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:44

Ik reageerde ook vooral op de mensen die het onzinnig vonden om de slachtprijs als waarde aan te houden :D

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:47

Jeutje. We gaan TS toch niet serieus adviseren uitkeringsfraude te plegen?! Niks paard niet opgeven, paard al dan niet tegen geld verkopen.

Paard niet opgeven = schending inlichtingenplicht wánt betreft vermogen = uitkeringsfraude!
Paar verkopen tegen geld -》 Geld telt mee bij het vermogen én er zal alsnog worden gekeken of paard tegen marktwaarde is verkocht. Zo niet? Tekortschietend besef van verantwoordelijkheid! = maatregel of bijstsnd in de vorm van een lening.
Paard "wegsluizen" = ook uitkeringsfraude!

En bovendien heeft TS het paard al opgegeven anders had ze niet de vraag gekregen de waarde aan te tonen middels bewijsstukken.

Wees je er van bewust dat de sociale dienst bankafschriften checkt en paardgerelateerde uitgaven onmiddelijk tot vragen zullen leiden. En wees je er bovenal van bewust dat als je een van bovenstaandr grappen uithaalt de gevolgen enorm kunnen zijn! Er hoeft maar één iemand te zijn die je verlinkt en je kan je uitkering terugbetalen en een boete betalen. En dat gaat soms om enorme bedragen.

De sociale dienst is niet achterlijk en krijgt via tal van wegen signalen en heeft heel veel bevoegdheden. Privacy bestaat (bijna) niet. Dus wees gewoon eerlijk, dat duurt het langst.

Overigens mag iedereen zelf weten hoe die zijn uitkering besteed. Als jij een paard kan onderhouden is dat geen punt. Dat macaroni iedere dag niet gord voor de gezonheid is vind de sociale dienst niet relevant voor je uitkering.

En de gemeente zal de marktwaarde willen weten, niet de slachtprijs. Wat je paard in huidige conditie waard is bepaalt welk bedrag tot je vermogen wordt gerekend. Bij een auto ga je ook uit van de dagwaarde en niet van de sloopwaarde, auto kan morgen ook de helft minder waard zijn.

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:49

Ik denk dat het ook anders is als je een hele kudde (of in ieder geval een flink aantal) paarden hebt. De kans dat ze allemaal in 1 keer alleen de slachtprijs waard zijn is niet logisch. Dan zullen ze met een gemiddelde waarde rekenen lijkt me.

En een heel kapitale die verzekerd is zal ook niet van de slachtprijs uitgegaan worden, maar de verzekerde waarde + een index naar leeftijd.

Maar 1 onverzekerde, zelf gefokte, nog niet in de sport bewezen. Lijkt me niet dat daar een taxateur aan te pas komt. Die is vooral emotie waard.

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:52

Sourire schreef:
De sociale dienst is niet achterlijk en krijgt via tal van wegen signalen en heeft heel veel bevoegdheden. Privacy bestaat (bijna) niet. Dus wees gewoon eerlijk, dat duurt het langst.

Als ze niet achterlijk waren hadden ze wel gemerkt dat er grootschalig tientallen uitkeringstrekkers op 1 adres de uitkeringen naar het buitenland sluizen. Daar valt veel meer te halen als veel tijd aan 1 iemand met een eigengefokt paard te gaan stalken.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Bewijsstuk waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:01

En of uitkeringsgerechtigden in de gaten worden gehouden.
Of worden aangegeven door iemand die hen niet mag.

Ts, al die meningen hier zijn interessant maar zelden relevant.
Laat je niet opjutten tot fraude. Jij zit met de gebakken peren als ze je snappen.
Vraag de gemeente hoe te handelen. Verder niemand.

Brainless

Berichten: 29764
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:02

Isabel schreef:
Laten wegen, gewicht op papier laten zetten en de slachtprijs per kilo bij de slager op papier laten zetten.
Een paard is altijd de slachtprijs waard. De rest is wat een gek er nog extra voor over heeft.

Voor een auto geldt dat ook niet:

Wegen en de kiloprijs van oud ijzer rekenen.
:n

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:04

Voor een huis ook niet.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:31

oji schreef:
Sourire schreef:
De sociale dienst is niet achterlijk en krijgt via tal van wegen signalen en heeft heel veel bevoegdheden. Privacy bestaat (bijna) niet. Dus wees gewoon eerlijk, dat duurt het langst.

Als ze niet achterlijk waren hadden ze wel gemerkt dat er grootschalig tientallen uitkeringstrekkers op 1 adres de uitkeringen naar het buitenland sluizen. Daar valt veel meer te halen als veel tijd aan 1 iemand met een eigengefokt paard te gaan stalken.


Haha, tientallen op één adres. Dat waren miniscule uitkeringen dan (kostendelersnorm). Overigens is dit totaal niet relevant voor TS en vraag ik mij af of je niet het UWV met die WW uitkeringen bedoeld.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:51

Je hebt dit paard zelf gefokt. Maak anders een optelsom van de kosten die je ervan gehad hebt, incl. dekgeld etc. Dan kom je tot een aardig bedrag dat aannemelijk is voor een onbeleerd paard. Als jij van het dekgeld en de dierenartskosten ook nog een bewijsje hebt dan is dat helemaal mooi.

Ik heb niet alles gelezen, maar heb je misschien vergelijkingsmateriaal van andere kinderen van de hengst die gebruikt is, die te koop staan? Of misschien wel van de merrie?

Het hoeft echt niet super nauwkeurig te kloppen. Dat is ook onmogelijk. De uitkeringsinstantie moet alleen weten of je geen gigantisch fortuin in je achtertuin hebt staan. Ze zijn gewoon verplicht dat te vragen.

Het hoeft ook niet heel precies. Als jij aannemelijk kunt maken dat het paard zo'n 2000 à 3000 euro waard is (ik noem maar een dwarsstraat, maar lijkt me niet heel gek voor een 2-jarige), dan is dat voldoende.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:15

Isabel schreef:
Laten wegen, gewicht op papier laten zetten en de slachtprijs per kilo bij de slager op papier laten zetten.
Een paard is altijd de slachtprijs waard. De rest is wat een gek er nog extra voor over heeft.

Dat zal ongetwijfeld kloppen, maar toch zal een rechter of de FIOD dat niet zomaar geloven als je een paard van enkele tonnen op die manier voor een paar honderd euro in de boeken verwerkt. Zelfs niet als je, bijvoorbeeld, Stal Eurocommerce heet, om maar een willekeurige naam te noemen.

c_alsemgeest

Berichten: 20712
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bewijsstuk waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:16

"Willekeurig" :+ :Y)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:23

c_alsemgeest schreef:
"Willekeurig" :+ :Y)

Volstrekt willekeurig, maar je snapt wat ik bedoel. De slachtprijs als enige reële waarde voor een paard hanteren ('want hij kan morgen kreupel zijn') is als de schrootprijs als waarde van een auto opgeven ('want een paaltje is zo geraakt').

Wat de gek ervoor geeft is als je de markt en het product een beetje kent behoorlijk in te schatten, en dat is precies wat bij een taxatie gebeurt.