Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:03

Ik heb een kleine 1,5 paards trailer merk Wesco van bouwjaar 1991. Groot voordeel van deze trailer is het lage eigen gewicht. Ik gebruik de trailer niet heel vaak, maar wil wel veilig op pad. Wegligging van de trailer is prima, het rijdt lekker met deze achter de auto.

Vorig jaar heb ik zelf de plaat betonplex van de klep vervangen. Nu merk ik dat de wanden aan de onderkant slecht worden.
Trailer staat altijd buiten.

De vloer lijkt nog goed, ik voel nergens zachte plekken, maar dat is denk ik pas echt met zekerheid te zeggen als ik de trailer uit elkaar knutsel.

De polyester kap heeft twee scheuren die ik nog een keer moet repareren. Ik zou ook eigenlijk wel gasveren op de klep willen.

Kortom er zit aardig wat werk aan.
Nu twijfel ik of ik er wel nog wijs aan doe om dit nog aan te pakken. Of zal ik voor een hele nieuwe gaan en dan volledig aluminium. Ik zag dat de XXTrail Garnet Aluminium is wel zwaarder dan mijn huidige trailer,maar zit nog wel onder de 600 kg leeg gewicht.

Ik zit maar te dubben en te dubben waar ik wijs aan doe. Ik heb nog wel meer dingen op m'n verlanglijstje staan en ik kan mijn euro's maar 1 x uitgeven.

Wat zouden jullie doen?

Trailer opknappen en dan gewoon weer met betonplex?

Trailer opknappen en dan met aluminium delen mits dat kan?

Nieuwe trailer kopen?

Een jonge tweedehandse wil ik trouwens niet, als ik iets nieuws koop wil ik het meteen goed doen en het prijsverschil tussen jonge tweedehandse en een nieuwe is niet zodanig groot dat ik voor de jonge tweedehandse zou gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: foto's toegevoegd voor de beeldvorming
Als ik een paardje in de trailer heb leg ik altijd eerst een rubber mat op de vloer, na gebruik haal ik die er altijd uit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:29

Deze verkopen en een nieuwe kopen. Het is een fikse investering om deze op te knappen, daar zou ik niet meer aan beginnen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:32

Ik zou die nieuwe wel even op de weegbrug zetten. 600 kg op papier is mooi, maar in de praktijk zijn ze soms toch wat zwaarder (dan zijn bijv stangen en rubbermat niet meegewogen).

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:36

Wij moesten toen de zijwanden & bodem vervangen, maar de kosten & tijd die daar bij kwamen kijken zijn het ons niet waard. Wij hebben toen een nieuwe gekocht. De kosten voor die 2 paards toen kwamen rond de 2500 uit als we het zelf gingen doen. Ik heb een volledig aluminium weer gekocht en ben er nog steeds heel erg blij mee

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:37

Voor de vloer vraag even bij een garage of hij op de brug mag dan kan je ke bodem goed nakijken. Vaak als de wanden gaan is namelijk de vloer ook begonnen met rotten.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:44

Dit zijn op zich hele sterke trailers met prima gegalvaniseerd ijzerwerk. Hout vervangen is prima te doen, bodem en wanden in 1 dag. Als je veel zelf kunt doen kan het nog wel uit, als je alles voor het volle pond moet laten doen zou ik er niet aan beginnen.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:49

@ buitengeweun Ik heb ook onder de trailer gelegen en van daar de vloer bekeken en die lijkt echt nog keihard. Is ook ander materiaal dan de wanden. Soort grijs gecoat betonplex lijkt het. De wanden zijn van simpel bruin betonplex.

davinci2412: 2500 voor vloer en wandplaten? Dat vind ik echt heel veel geld. Zoveel kosten die betonplexplaten nou toch ook niet? Of was dat voor aluminium?

@aadburg: in principe kan ik alles wel zelf. Trailer zit vrij simpel in elkaar. Bij het vervangen van de plaat van de klep was ik meer tijd kwijt aan het verwijderen van de oude klep dan aan het monteren van de nieuwe. Denk dat ik totaal een uur werk had. De nieuwe plaat was al op maat gezaagd, ik hoefde allen nog maar wat gaten te boren voor de slotbouten. En heb eerst de zaagvlakken dichtgelakt tegen vocht.

Ik vind het lastig om te bepalen wat wijsheid is, fijn om verschillende visies te lezen.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 11-02-19 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:50

Ik heb een (nog niet eens zo’n oude) luxe atec trailer. Ik heb voor €2000 de wanden en de bodem laten vervangen. Daarvoor had ik niet zo’n luxe trailer weer kunnen kopen. Ik heb er dus totaal geen spijt van.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:13

Ik lees even mee .
Wil binnenkort zelf mijn trailer compleet van alluminium gaan maken.
Heb een soortgelijks trailer als de jouwe

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:29

Niet meer opknappen.. alleen je plaatwerk is al duur en de kans dat hij over 2 jaar weer rot is aanwezig. Denk dat je beter je geld kan investeren in een jong gebruikte trailer... die keuze hebben wij toen ook gemaakt. Van hout naar aluminium. Echt top.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:45

XXXX2015 schreef:
davinci2412: 2500 voor vloer en wandplaten? Dat vind ik echt heel veel geld. Zoveel kosten die betonplexplaten nou toch ook niet? Of was dat voor aluminium?


Ja dat was voor aluminium. Wij wilde toen geen betonplex omdat je dan bezig blijft.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:48

Als je alles zelf kunt doen zou ik hem gaan vernieuwen.
Heb zo n zelfde trailer en over twee jaar ga ik die ook vernieuwen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:53

Als je het zelf kan doen zou ik dat doen. Wij hebben voor €400 rondom én bodem nieuw hout.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:01

Ik heb precies dezelfde trailer en ook uit '91. Daar hebben we zelf de wanden en klep van vervangen (Met hulp van vriend van zus) en de bodem laten doen door iemand.
We hebben een nieuwe bodem, met vastgelijmde rubberen mat en heb de voorstang laten vervangen door een 'veiligere' voorstang. De nieuwe trailers hebben die al, die je aan de buitenkant los kan draaien mocht je paard er over heen vliegen. Die heb ik hier ook in laten zetten. Incl alles nakijken zat ik op nog geen 800,-. En de bodem van deze trailers vervangen is best een karwij, aangezien de wanden óp de bodem staan en dus de hele trailer uit elkaar moest. Iniedergeval, de mijne.
De klep en wanden hebben we zelf laten doen, dus qua kosten is dat niet te vergelijken.

Maar als je het zelf kan doen zou ik het doen.. Anders word het misschien wel erg duur.. Misschien offerte's laten maken en dan kijken wat voordeliger is?

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 21:09

Verhelderend. Dank jullie!

davinci2412: dat is echt heel veel geld voor alleen materiaal.

xPearl: uit elkaar moet ie toch als ik de wanden vervang. Wat vond jij daaraan tegenvallen qua arbeid? De klep viel mij toen erg mee. Ik moest alleen even wat bouten eraf slijpen die vastgeroest zaten. Zou nu niet meer moeten kunnen want ik heb nu RVS gebruikt.
Voorstang meteen vervangen is een goed idee! Enige wat mij zelf lastig lijkt om te monteren zijn de gasveren.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:24

XXXX2015 schreef:
xPearl: uit elkaar moet ie toch als ik de wanden vervang. Wat vond jij daaraan tegenvallen qua arbeid? De klep viel mij toen erg mee. Ik moest alleen even wat bouten eraf slijpen die vastgeroest zaten. Zou nu niet meer moeten kunnen want ik heb nu RVS gebruikt.
Voorstang meteen vervangen is een goed idee! Enige wat mij zelf lastig lijkt om te monteren zijn de gasveren.


Dat is zo. Dan kun je beter de hele trailer uit elkaar halen, haha! Volgensmij viel het qua arbeid wel mee. M'n vader heeft het namelijk gedaan, maar die is bouwvakker, dus timmert alles in elkaar :+. Hij heeft de platen gekocht bij een houthandel en door hun op maat laten zagen. Onder het nom van, als ik het thuis verpest heb ik duur hout. Als hun 't verpesten is 't hun eigen probleem en kunnen ze nieuw hout gebruiken :') . Collega heeft het deurtje er uit gezaagd en ik elkaar gezet en m'n vader heeft hem samen met m'n zus haar vriend en zijn vader in elkaar gezet. Die is ook autospuiter dus die hebben m'n trailer en kap ook wit gespoten. Maar vast geroeste bouten hadden we hier ook, haha.
Qua arbeid viel het dus wel mee, maar het waren wel allemaal 'handige' mensen, dus dat scheelt wel.. Als je zelf niet zo handig bent daarmee zou ik het uitbesteden. Je moet natuurlijk wel je paard er in vervoeren..
Gasveren heb ik er (helaas) niet opzitten, dus daar kan ik niet over meepraten! Voorstang was ook nog wel een dingentje, zal eens kijken of ik daar een foto van heb :j

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:38

XXXX2015 schreef:
davinci2412: dat is echt heel veel geld voor alleen materiaal.


Ja klopt, het ging in dit geval wel over een tweepaards trailer die we dan volledig aluminium wilde maken. Dus ook de bodem & de klep en dan overal natuurlijk nieuw rubber in enz.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:16

Ik heb net gekeken hoe lang ik de trailer nu zelf heb en ik zag dat ik die in 2013 gekocht heb, toen was ie helemaal gerenoveerd door de verkoper. Dus de klep en wanden zijn dus bijna 6 jaar meegegaan. Bodem moet ik nog even kijken, maar wat ik al zei daar heb ik nog niks zachts aan kunnen ontdekken.

Ik denk dat ik de trailer gewoon maar eens uit elkaar knutsel, alles goed opmeet en betonplex op maat bestel bij de buurman (is timmerman). De kapscheuren repareren moet nog maar even wachten op mooier weer, het is nu nog te koud.
Als ik de prijs van aluminium zo hoor dan vind ik dat wel erg duur. Ik ga wel nog even voor ik betonplex bestel toch een offerte aanvragen voor aluminium. Aluminium lijkt me alleen wel tricky met monteren wegens het gevaar van contactcorrosie.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:03

Aluminium is dikker dan het 18 mm hout wat er nu in zit een dan krijg je achter bij de klep problemen want de inloop word iets smaller waardoor de klep niet meer dicht kan en die is uit 1 stuk gelast. 1 zijwand + schuine kant haal je uit 1 plaat betonplex( 152 X 305 cm ) dus aan 2 platen heb je genoeg aangezien de klep al vernieuwd is.Plus wat klein materiaal ben je dan zo rond de €350 kwijt. Hou er er wel rekening mee dat na demontage de (randen van ) de bodem tegen kunnen vallen en je besluit om alsnog ook een nieuwe bodem te plaatsen. Als te trailer verder nog goed is lijkt het mij de moeite wel waard. Zijn mooie lichte en hoge trailers.
(Bij renovatie dien je achterste frame in zijn geheel te verwijderen, dus ook de klep + het frame)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:26

xsensibel schreef:
Niet meer opknappen.. alleen je plaatwerk is al duur en de kans dat hij over 2 jaar weer rot is aanwezig. Denk dat je beter je geld kan investeren in een jong gebruikte trailer... die keuze hebben wij toen ook gemaakt. Van hout naar aluminium. Echt top.

Hoeveel trailers heb jij gebouwd??

TS: ding heel voorzichtig uit elkaar peuteren, nieuwe platen kopen in een lief, licht kleurtje, netjes op maat zagen, gaatjes boren, randen en gaten afwerken met hufterproof lak uit de autoschade- of botenwereld en de boel weer netjes, met RVS A2 70 moertjes en boutjes in elkaar knutselen. Beetje anti-seizing op je bouten gebruiken, maakt het gemakkelijker.

Let op: dit is niet per se goedkoper maar een Wesco uit die tijd op een goed onderstel is soort van onverwoestbaar!
Daar kunnen Atecjes en Hotraatjes wel drie puntjes aan zuigen.......

Bij twijfel, kom gerust even langs, kan ik je wel aan zinvolle tips helpen om het echt goed te doen, inkl materiaal waar de trailerbouwers niet aan durven (of willen want te duur).

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 23:54

Dankjulliewel Karreman en Ikke. Ik ga er eens mee aan de slag. Ik ben erg blij met jullie tips!

@ikke het worden gewoon weer bruine platen, anders passen ze niet meer bij m'n achterklep. ;) misschien dat ik ze dan aan de binnenkant wit lak, maar eigenlijk denk ik dat ik daar te lui voor ben.

Randen aflakken en de gaten voor de slotbouten heb ik inderdaad bij de klep ook gedaan. Ik had nog een restje sigma schakelsolid staan wat ik daarvoor gebruikt heb.

@karreman, achterframe moet dus ook los, dat gaat wel lukken. Ik had daar geeneens bij stilgestaan dat aluminium breder is. Goeie!
Ik heb nog best een groot stuk betonplex staan, het restant van de plaat voor de klep. Ik heb het via mijn buurman, die is timmerman.

Ik heb helemaal zin om te gaan knutselen. Eerst de kap maar eens fatsoenlijk eraf krijgen. Ik had als idee een soort frame van wat stevige houten latten die ik nog in de schuur heb liggen te maken en dat op de een of andere manier tussen/onder de kap te schuiven om het er zo af te tillen. Of hebben jullie een tip voor een betere methode?

Ik ben erg benieuwd wat voor bodemplaat het nou eigenlijk is wat erin zit, hebben jullie misschien een idee?

Jullie nog tips over het vervangen van de voorstang? Met mijn paardjes niet helemaal noodzakelijk, maar als ik toch bezig ben..
En nog tips over gasveren monteren op de klep? Is dat zelf te doen? Het is niet helemaal noodzakelijk, ik kan de klep zoals hij nu is goed tillen. Maar is wel zwaar.

P.S. Ikke welke regio zit jij dan?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:04

Weet je wat het is. Je blijft veel onderhoud houden bij die houten trailers. Je knapt hem nu op. Wanden, bodem. Je hebt net de klep gedaan.
6 jaar geleden heeft hij ook groot onderhoud gehad. Over 6 jaar mag je weer...

Als je er zelf plezier aan hebt. En je bent bereid om dat elke zoveel jaar te doen. Dan moet je er gewoon voor gaan.

Zelf zou ik het niet meer doen. Ik vind het het niet meer waard om er zoveel geld en energie in te steken.
Beetje meer bij leggen en je hebt een trailer die onderhoudsvriendelijk is. ( Uiteraard hou je altijd werk er aan)

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 07:51

Ik lees even mee en heb ook een trailer casus.

Te veel punten/kosten aan de Brenderup.
2 paards met zadelkamer.

Nieuw, tweede hands of (laten) maken.
In geval van andere trailer:
- Aluminium volledig heeft voorkeur. Welk merk is goed?
- polyester met aluminium vloer.
Welk merk is goed?
- 2 paards zo inrichten dat er niet alleen 2 paarden in kunnen mar eventueel ook 3 a-welshjes schuin naast elkaar?

- keuze: paardentrailer of vee-trailer?

Voor- en nadelen van materialen en/of merken.
Omdat ik weet dat de ene de ander niet is...

Dank jullie wel alvast.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:08

daantjuhhh schreef:
Weet je wat het is. Je blijft veel onderhoud houden bij die houten trailers. Je knapt hem nu op. Wanden, bodem. Je hebt net de klep gedaan.
6 jaar geleden heeft hij ook groot onderhoud gehad. Over 6 jaar mag je weer...

Als je er zelf plezier aan hebt. En je bent bereid om dat elke zoveel jaar te doen. Dan moet je er gewoon voor gaan.

Zelf zou ik het niet meer doen. Ik vind het het niet meer waard om er zoveel geld en energie in te steken.
Beetje meer bij leggen en je hebt een trailer die onderhoudsvriendelijk is. ( Uiteraard hou je altijd werk er aan)


Beetje meer bijleggen....? Wat dacht je wat TS bij moet leggen op een alu-trailer. Dit wescootje levert rond de €800-€1000 op bij inruil op een nieuwe van pakweg €5700.Met een tuin vol geldboompjes geen probleem natuurlijk.
Deze opknappen voor zeg maar €400-€500 en dan kun je weer 6 jaar rijden.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Twijfel, trailer renovatie of nieuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:40

Als ik het zo lees dan zou ik deze mooi opknappen. En als je dan toch blijft twijfelen, over een jaar of 2 deze verkopen. Want dan is alles nog "als nieuw" dus zou je er een nette prijs voor kunnen krijgen lijkt mij en dat kan je dan mooi bijleggen bij een nieuwe trailer.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik al ruim een jaar een Ikea-trailer heb die half gesloopt is. Het valt mij erg tegen om alles wat vastgekit zit netjes los te krijgen en ik wil de alu-strips en dergelijke zoveel mogelijk hergebruiken dus dat was wel ontmoedigend. Maar goed, hij vreet ook niks dus mag het ook tijd kosten :)