Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

 
Profiel   

Hoi iedereen

Ik ben een meisje van pas 18 jaar en heb op mijn 15 een paardje gekocht al zeggende dat ik het allemaal zelf zou betalen. Toen ging dat makkelijk ik zat nog gewoon op school, mijn paard stond bij mijn toenmalige vriendje (dus makkelijk te bereiken en lekker goedkoop). Ik moet toegeven, ik was wat naïef en had niet bedacht dat een paard zoveel zou kosten...
Nu na dat ik en mijn (toenmalige) vriendje uit elkaar zijn staat ze al een heel lange poos bij een vriendin (die ik heel erg dankbaar ben), maar het probleem is dat die vriendin niet bij de deur woont... Ik zit een uur en half op de bus enkel naar daar.
Ondertussen doe ik leercontract (dit houd in dat ik 4 dagen werk en 1 dag naar school ga) als winkelbediende. Nu werk ik bijna elke dag (op 1 dag na) tot half 7 en heb ik thuis nog heel wat te doen waardoor ik haar bijna nooit kan zien. :( Heel eerlijk? Soms zie ik haar maar 1 keer om de twee maand. |(
Mama wil me ook nooit brengen en kan me financieel echt niet helpen. Door het leercontract heb ik iets meer dan 400 euro de maand maar daar geef ik al 200 euro van af aan mams en kleding moet ik ook altijd zelf kopen dus geld om ze te stallen of een weide te huren is er niet...

Ze is bijna 3 jaar dus bijna klaar om op te leren, maar daar heb ik nu direct nog geen geld voor tot m'n spaarboekje open staat...

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar en weet nietmeer wat ik moet doen... |(

*Zou ik ze verkopen (wetende dat ik haar dan wss nooit terug heb) ?
*Zou ik ze leasen (maar hoe werkt dat dan allemaal precies?)
*Zijn er nog manieren haar te 'verhuren' zodat ik haar later nog bij mij heb als ik vast werk?

Wat moet ik doen?
Wat kan ik doen?

Binnen iets meer dan een jaar ben ik klaar met school en kan ik eindelijk vast gaan werken dus dan zal het mij wel lukken, daarmee dat ik haar niet wil verkopen want dat is zo definitief...


Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of een oplossing weet ivm wat ik kan doen of kan proberen zodat ze toch van mij blijft?

Ik hoef geen afkrakende reacties, ik weet het allemaal al en voel me echt enorm slecht hierover, liefst wat begrip. :(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:00 



 
Profiel   

Je paard is nog maar drie. Zo lang ze fijn bij je vriendin kan staan, lekker laten staan. Waarschijnlijk mist ze je niet eens ;)

Wanneer je straks fulltime gaat werken en meer verdiend kun je altijd nog eens rustig nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:05 



 
Profiel   

Meid, heel lastig, maar ik zou haar verkopen. Als ze nu een ongeluk of bvb koliek krijgt en een dierenarts nodig is kan jij dat niet betalen. En als je haar nooit ziet "heb je er ook niks aan". Daar komt bij dat het beleren ook veel tijd gaat kosten, tijd die je nu niet hebt. Dus ik zou in deze situatie verkopen. Later, als jij een baan enzo hebt en in rustiger vaarwater zit kan je wel weer een paard kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:06 



 
Profiel   

Kijken of ze ergens goedkoop op het land kan staan in een fijn groepje

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:07 



 
Profiel   

Is het een optie om haar nog even te laten staan? Dat ze drie wordt betekent niet dat er gelijk een zadel op moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:09 



 
Profiel   

Op dit moment kan je haar niet echt verleasen.
Ze is nog niet te rijden.
Dat is echter ook je voordeel, ik zou haar nog een jaartje ergens goedkoop laten staan, dan is ze 4 en wat meer uitgegroeid en heb jij ook meer tijd (en hopelijk ook geld).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:10 



 
Profiel   

Kan iemand me uitleggen hoe ik een reactie plaats op een reactie of is dat hier niet mogelijk? Sorry ben nieuw hier :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:11 



 
Profiel   

Dan is het wat makkelijker te antwoorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:11 



 
Profiel   

xbonusmodex schreef
Kan iemand me uitleggen hoe ik een reactie plaats op een reactie of is dat hier niet mogelijk? Sorry ben nieuw hier :)


In de te quoten tekst het vakje 'quote' aanklikken rechtsonderin

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:12 



 
Profiel   

Op de knop quote drukken

Ik zou, als het financieel mogelijk is, haar ook ergens zetten in bv een natuurgebied en haar laten staan totdat je wel geld en ruimte hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:13 



 
Profiel   

Schuur_ schreef
Op de knop quote drukken

Ik zou, als het financieel mogelijk is, haar ook ergens zetten in bv een natuurgebied en haar laten staan totdat je wel geld en ruimte hebt


Super, thanks voor de reactie!
Het ding is ze moet toch ook eten enz krijgen? Dus ik zou daar minstens elke dag moeten raken om ze eten te geven Ed. Dus dan moet ik echt al iets in de buurt gaan zoeken maar dat is hier niet echt in de stad :$
Snorlex schreef
Je paard is nog maar drie. Zo lang ze fijn bij je vriendin kan staan, lekker laten staan. Waarschijnlijk mist ze je niet eens ;)

Wanneer je straks fulltime gaat werken en meer verdiend kun je altijd nog eens rustig nadenken.


Ze kan helaas niet blijven bij die vriendin, het ging een tijdelijke oplossing zijn maar ze staat er al een jaar. Ze moet niet met spoed weg maar ze zouden wel graag willen dat ik eens begin rond te kijken voor een weide...
Shae schreef
Is het een optie om haar nog even te laten staan? Dat ze drie wordt betekent niet dat er gelijk een zadel op moet.


Ik ben idd vanplan ze pas op haar 4 jaar op te laten leren, de basis van gw heeft ze toch al.
Haarbal schreef
Meid, heel lastig, maar ik zou haar verkopen. Als ze nu een ongeluk of bvb koliek krijgt en een dierenarts nodig is kan jij dat niet betalen. En als je haar nooit ziet "heb je er ook niks aan". Daar komt bij dat het beleren ook veel tijd gaat kosten, tijd die je nu niet hebt. Dus ik zou in deze situatie verkopen. Later, als jij een baan enzo hebt en in rustiger vaarwater zit kan je wel weer een paard kopen.


Lijkt me ook ergens het beste, maar ik heb haar al van kleins af aan en heb haar zelf een naam gegeven éd. Dus is echt super moeilijk om haar te verkopen :(
LoveBodin schreef
Op dit moment kan je haar niet echt verleasen.
Ze is nog niet te rijden.
Dat is echter ook je voordeel, ik zou haar nog een jaartje ergens goedkoop laten staan, dan is ze 4 en wat meer uitgegroeid en heb jij ook meer tijd (en hopelijk ook geld).


dat dacht ik ook al dat dat niet zou gaan met een onbeleerd paard maar m'n vriendin zei dat het misschien wel kon dus thanks voor de reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:18 



 
Profiel   

Shae schreef
Is het een optie om haar nog even te laten staan? Dat ze drie wordt betekent niet dat er gelijk een zadel op moet.


Zelfde reactie...

Als je het nu nog een jaar zo kan volhouden (financieel) Dan heeft het paard ook de ruimte om door te groeien, is dadelijk met 4 ook sterker en stabiler met zadelmak maken.

Verkopen is 9999 van de 10.000 keer inderdaad defenitief! (Ooit wel eens gebeurd dat men het paard later terug kon kopen)

Betreft laten leasen, met alle respect, wie wilt er een 2 jarig paard leasen? En daar dan ook nog voor betalen, met een paard was je hoogstens kan borstelen.


Mijn advies, lekker nog 1 jaar op de wei laten staan. Dadelijk als je FT werkt en het kan betalen naar huis halen (stal dichterbij) zadelmak maken, en genieten van je paard.

Als ie dadelijk een jaar of 7 is, ben je dít jaar echt vergeten ;)

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:25 



 
Profiel   

Van welke regio ben je? Wellicht kan je een oproepje plaatsen op Facebook. Wat is het geld wat je wel kan missen? Is er iets waarbij je moeder je wel kan ondersteunen? Een krantenwijk er naast nemen?
Een dierenarts kan je altijd wel betaal afspraken mee maken maar ook die moeten dan uiteraard wel betaald worden. Ik zou toch eens een goed gesprek voeren met je moeder (of ander familie lid die garant voor je kan staan) en duidelijke afspraken maken.
Altijd eerst alle opties overwegen voor je haar weg doet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:26 



 
Profiel   

Is ze interessant voor de fokkerij? In dat geval zou je haar daar misschien voor kunnen verhuren. Met een onbeleerd dier blijven er weinig andere mogelijkheden over denk ik. Nu heb je feitelijk een paard op de kosten van een ander en je hebt er ook nog niet eens plezier van. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je zo'n situatie een jaar laat duren, vroeg of laat legt dat toch een bom onder elke vriendschap. In dit geval vrees ik dat er weinig anders op zit dan verkopen. Moeilijk zeg, jammer dat je ouders je hier niet wat meer tegen beschermd hebben en nu blijkbaar ook niet mee willen of kunnen werken aan een oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:28 



 
Profiel   

Verkopen zou ook niet mijn eerste keuze zijn, al vraag ik me wel af hoe je het gaat oplossen als er een (hoge) dierenartsrekening komt. Wil je moeder daar wel voor garant staan?

Ik zou het gesprek aangaan met je moeder en kijken of je misschien (tijdelijk) wat minder geld aan haar hoeft te betalen. Op die manier ontstaat er iets meer ruimte om je paard te kunnen onderhouden.

Verder vooral nog even een jaar lekker paard laten zijn en kijken of je ergens een plekje kunt vinden waar je paard in kuddeverband kan staan. Niet teveel luxe willen, maar gewoon een fijne plek voor je paard om dit jaar vol te kunnen houden. :)

En verder even door de zure appel heen bijten.. Dan maar even geen nieuwe kleren en/of uitstapjes. Je hebt destijds besloten een (jong) dier aan te schaffen met de wetenschap dat je daar nog vele jaren voor moet gaan zorgen en financieel verantwoordelijk voor bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:45 



 
Profiel   

Jaartje in de opfok? Kosten zijn relatief laag en je hoeft er ook niet al te vaak heen omdat alles daar geregeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 14:49 



 
Profiel   

Je verdient maar €400,-- per maand voor een bijna fulltime baan? Lijkt mij wat weinig? Of is het een stagevergoeding?

Waar gaat die €400,-- aan op? Misschien kun je nog ergens op bezuinigen?
Je kunt je moeder misschien ook vragen of je tijdelijk wat minder kostgeld hoeft te betalen?
En anders een baantje erbij nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:01 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard momenteel ook een jaar weg gedaan ivm geen tijd en geld door studie. Maar met een onbeleerd paard is dat niet mogelijk. Ik zou kijken of het een jaar in een opfok oid kan wat niet zo duur is en dan dat geld evt bijlenen via duo.
Kijk wel natuurlijk goed of je dat geld volgend jaar nog kan terugbetalen want je moet jezelf natuurlijk niet tot over je oren in de schulden steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:16 



 
Profiel   

Verkopen, goede advertentie zetten en nieuw baasje zoeken.
Deze situatie lijkt me voor jou stressvol, voor paard niet goed.
De komende jaren gaat paard alleen maar meer geld en tijd kosten.
Er zijn veel meer goede paardeneigenaars en misschien willen die prima beetje contact houden zodat je weet wat er met haar gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:38 



 
Profiel   

Tja, jammer voor je, harde les, maar eigenlijk blijft er weinig anders over dan het paard te verkopen.
De enige manier waarop je haar kunt houden is bezuinigen op je uitgaven en een goedkope opfokplek vinden. Zoals je nu bezig bent kun je niet doorgaan, het wordt tijd dat je je eigen verantwoordelijkheid gaat nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:43 



 
Profiel   

Ik zou verkopen.
Je weet in dit geval nog niet eens of het karakter met rijden dadelijk wel past.
Net zo goed lig je nog 2 jaar krom van geldzorgen en blijkt het vervolgens na veel investeren geen fijn rijpaard voor jou.
Het is heel jammer, maar als het financieel weer beter gaat vind je echt wel een nieuw paardenvriendje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:46 



 
Profiel   

xbonusmodex schreef
Hoi iedereen

Ik ben een meisje van pas 18 jaar en heb op mijn 15 een paardje gekocht al zeggende dat ik het allemaal zelf zou betalen. Toen ging dat makkelijk ik zat nog gewoon op school, mijn paard stond bij mijn toenmalige vriendje (dus makkelijk te bereiken en lekker goedkoop). Ik moet toegeven, ik was wat naïef en had niet bedacht dat een paard zoveel zou kosten...
Nu na dat ik en mijn (toenmalige) vriendje uit elkaar zijn staat ze al een heel lange poos bij een vriendin (die ik heel erg dankbaar ben), maar het probleem is dat die vriendin niet bij de deur woont... Ik zit een uur en half op de bus enkel naar daar.
Ondertussen doe ik leercontract (dit houd in dat ik 4 dagen werk en 1 dag naar school ga) als winkelbediende. Nu werk ik bijna elke dag (op 1 dag na) tot half 7 en heb ik thuis nog heel wat te doen waardoor ik haar bijna nooit kan zien. :( Heel eerlijk? Soms zie ik haar maar 1 keer om de twee maand. |(
Mama wil me ook nooit brengen en kan me financieel echt niet helpen. Door het leercontract heb ik iets meer dan 400 euro de maand maar daar geef ik al 200 euro van af aan mams en kleding moet ik ook altijd zelf kopen dus geld om ze te stallen of een weide te huren is er niet...

Ze is bijna 3 jaar dus bijna klaar om op te leren, maar daar heb ik nu direct nog geen geld voor tot m'n spaarboekje open staat...

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar en weet nietmeer wat ik moet doen... |(

*Zou ik ze verkopen (wetende dat ik haar dan wss nooit terug heb) ?
*Zou ik ze leasen (maar hoe werkt dat dan allemaal precies?)
*Zijn er nog manieren haar te 'verhuren' zodat ik haar later nog bij mij heb als ik vast werk?

Wat moet ik doen?
Wat kan ik doen?

Binnen iets meer dan een jaar ben ik klaar met school en kan ik eindelijk vast gaan werken dus dan zal het mij wel lukken, daarmee dat ik haar niet wil verkopen want dat is zo definitief...


Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of een oplossing weet ivm wat ik kan doen of kan proberen zodat ze toch van mij blijft?

Ik hoef geen afkrakende reacties, ik weet het allemaal al en voel me echt enorm slecht hierover, liefst wat begrip. :(



Ik zou haar verkopen.. Waarom.. Omdat een paard financieel gewoon veel kost en zorg nodig heeft. Stel je voor dat ze iets krijgt hoe ga je dat allemaal betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:47 



 
Profiel   

Normaal zou ik niet meteen zeggen verkopen, maar ik begrijp uit je verhaal dat je moeder niet bij wil/kan springen als ze ziek wordt? Dan is het voor je paard eerlijker om een baasje te zoeken dat dat wel kan. Is het ook niet mogelijk om in het weekend nog een bijbaantje te nemen zodat je dat geld voor je paard kan gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 15:59 



 
Profiel   

Ik zou ook kiezen voor verkoop, de maandelijkse kosten gaan vaak ook rap stijgen wanneer het paard ingereden wordt/is, ook vraag ik mij af of er wel een spaarpotje is voor als het paard nu een dierenarts nodig gaat hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 16:02 



 
Profiel   

Ik zou zeggen verkopen. Ja volgend jaar ga je fulltime werken maar een paard in eigen beheer kost handenvol geld.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
hier vind je heel realistische berekeningen, van heel basic tot luxe.

Je doet nu nog leercontract en gaat pas volgend jaar werken. Ik zou niet heel mijn toekomst vastzetten voor een paard dat ik amper gezien heb...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 16:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen