Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:35

Suzanne F. schreef:
Ik zou haar verkopen. Is eerlijker tegenover het paard. Bij iemand anders krijgt ze misschien wel elke dag aandacht, wordt ze beleerd en heeft ze alle kansen om een fijn leven te leiden, ook als er dingen gebeuren waardoor er een veearts bij moet komen.
Je hebt gewoon niet de juiste voorwaarden om een paard te houden. Zelfs al krijg je een baan dan nog is het niet reeel. Je zal ook een huisje willen, een huishouden, sparen voor later etc. Een paard kan misschien later weer als je een ander leven hebt en alles er anders uitziet.


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Paard aanschaffen kun je later nog altijd. Nu lijkt je huidig paard eerder een blok aan je been waar je anderen mee opzadelt.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:37

ik zou ook kiezen om het paard te verkopen... nu kost het alleen maar geld en je hebt er eigenlijk geen tijd en geld voor. geef je zelf even de ruimte om te ademen. een paard kopen kan altijd nog.

Anoniem

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:39

Lastig, je kan natuurlijk alleen zelf kiezen. Als ik het zo lees denk ik ook verkopen, maar als dit echt je paard is waar je een super klik mee hebt, niet verkopen. De situatie is tijdelijk en niet onoverkomelijk

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:57

Misschien mis ik hier en daar wat info maar ik reageer toch even.
Kan je vader dat jaartje meehelpen?
Kan je een bijbaantje zoeken in de buurt van die vriendin? Weet je vriendin niet een goed adresje in haar omgeving? Of kun je in overleg met haar evt toch nog dat jaartje bij haar?
Moet je perse laten inrijden of kan je het misschien zelf doen en dan evt wat later starten en langer erover doen? Beter voor het paard(later inrijden) en jij leert er veel van.
Kan je binnenkort wél bij je spaargeld misschien?
Ik vind het zo zonde om voor dat laatste jaar dit paard weg te doen, als je eenmaal werkt is het fijn om naast je werk naar je paard te kunnen(lijkt mij)
Succes met je keuze!

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:18

anjali schreef:
Marriefloor schreef:
Verkopen!

Maar haar situatie zou snel kunnen veranderen waardoor ze weer wel genoeg geld heeft.En dan zou ze spijt hebben van verkoop.


Spijt kan je altijd krijgen.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:29

Hoe moeilijk het ook is, ik denk dat verkopen de meest eerlijke beslissing is naar je paard toe. Eventueel onder verkoopcontract opgesteld door een advocaat en wettelijk geldig is, dat contract wijst er op dat als de nieuwe eigenaren ze ooit terug willen verkopen jij de eerste bent die gecontacteerd wordt om haar terug te kopen. Je kan ook altijd kijken of er een goede kennis/vriend/vriendin is die haar kan/wil kopen om ze later weer aan jou te verkopen en je haar nog regelmatig kunt bezoeken?
Zelf houden zou ik in dit geval niet doen, hoe moeilijk het ook is, maar wat als je paard plots ziek wordt en er onverwachte kosten aan gebonden zijn? Je bent 18 jaar dus wettelijk kan je jezelf al in de schulden werken en dat zou ik nooit of te nimmer doen. Dit verdien jij niet, en je paard verdient ook beter dan dat...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:33

Ga zeker geen geld steken in dat soort contract door advocaat. In de praktijk haalt dat echt niets uit en ik ken ook echt niemand die dit doet al is het op bokt altijd aangeraden...

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:35

poes schreef:
Ga zeker geen geld steken in dat soort contract door advocaat. In de praktijk haalt dat echt niets uit en ik ken ook echt niemand die dit doet al is het op bokt altijd aangeraden...

Ken mensen die het doen, zelfs sommige klein handelaren doen het. Maar vaak zonder advocaat, wat het dus niet echt rechtsgeldig maakt. Het is meer een beetje een backup denk ik om aan te geven dat je haar wil terug kopen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:37

Ja en vervolgens trekken mensen zich daar echt niets van aan. Sorry vind dit echt loze hoop geven. Bovendien is verkopen loslaten. Nieuwe eigenaars vinden een beetje bezorgdheid nog leuk maar niemand zit te wachten op een verkoper die nog de eindjes open wil houden.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:49

poes schreef:
Ja en vervolgens trekken mensen zich daar echt niets van aan. Sorry vind dit echt loze hoop geven. Bovendien is verkopen loslaten. Nieuwe eigenaars vinden een beetje bezorgdheid nog leuk maar niemand zit te wachten op een verkoper die nog de eindjes open wil houden.

Beetje kort door de bocht denk ik. Er zijn heus wel een heleboel mensen die zich hieraan houden, met eigen ogen gezien. De kans is er inderdaad dat dit niet wordt gedaan, er zijn een heleboel nare mensen op de wereld. Maar laten we niet vergeten dat er ook een heleboel goede mensen zijn. Verkopen betekent heus niet altijd volledig uit het oog. Maar als het contract is opgesteld door een advocaat kan TS wel in beroep gaan en heeft ze indien ze dit zelf wil nog een recht. Heeft niks te maken met valse hoop.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:51

Ik vind dat niets te maken hebben met nare mensen. Als ik een jong paard kocht van een meisje zonder geld of back up, die er amper bij gaat kijken ( al begrijp ik wel waarom dit is) zou ik niet zitten wachten op zo een clausule.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:51

Ik zou ook niet zitten te wachten op een oud eigenaar die in een contract wil vastleggen geregeld langs te mogen komen.

Dat iemand als benaderd wil als het dier weer te koop is hebben minder mensen moeite mee, vaak is tegen die tijd de oud eigenaar niet meer geïnteresseerd of worden het niet eens over de nieuwe koopprijs.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:53

cobiie schreef:
Ik zou ook niet zitten te wachten op een oud eigenaar die in een contract wil vastleggen geregeld langs te mogen komen.

Dat iemand als benaderd wil als het dier weer te koop is hebben minder mensen moeite mee, vaak is tegen die tijd de oud eigenaar niet meer geïnteresseerd of worden het niet eens over de nieuwe koopprijs.

Dat zeg ik ook helemaal niet. 8)7 Een contract indien de nieuwe eigenaren het paard willen verkopen ze eerst de kans moeten geven aan TS om haar terug te kopen wel. Dit is vaak iets waar inderdaad veel mensen weinig moeite mee hebben.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 18:54

Verhuren als draagmoeder voor embryo's is ook nog een optie.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:52

Anne_GTI schreef:
Verhuren als draagmoeder voor embryo's is ook nog een optie.


Nee, dan moet ze al eens een veulen gehad hebben.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:57

poes schreef:
Ga zeker geen geld steken in dat soort contract door advocaat. In de praktijk haalt dat echt niets uit en ik ken ook echt niemand die dit doet al is het op bokt altijd aangeraden...


Ik heb dit wel laten doen! Het is mijn eigendomsbewijs. Paspoort en papieren zegt niets..

Ganesha16
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 19:58

Dankje iedereen voor de reacties!
Ik wil ook even zeggen dat ik ze wel betaald krijg maar dat ik geen stalling of weide kan betalen.
Daarnaast lees ik veel 'wat ga je doen als ze iets voor krijgt' in dat geval springen mijn péter en tante in. Ik ben ook vanplan eens met hun te praten over de situatie, misschien kunnen zij wel helpen.
Als er geen andere mogelijkheden zijn zal ik ze indd helaas moeten verkopen. Ik wil dat ze een mooi leven heeft dus als er geen oplossing is zal ik haar ergens anders een mooi leventje moeten geven...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:17

En een jaartje de opfok in?

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:26

Waarom is het voor het paard beter om te verkopen als ze bij de TS misschien nog een jaar kan uitgroeien en niks hoeft te doen? Kans is groot dat als ze verkocht wordt ze naar een plek gaat waar er binnen een paar maanden een zadel op komt.

Ik zou als ik jou was zeker even met je peter (is dat oom in het vlaams?) en tante praten. Als zij garant kunnen en willen staan, zou ik een leuk plekje voor dr zoeken waar ze nog een jaar kan uitgroeien.

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:37

Verkopen is wel heel erg definitief, ik denk zelf dat je idd met je tante en Péter moet overleggen dat zij je helpen en dat je ze terug betaald wanneer je werk hebt.
De reden dat ik dit zeg is omdat ik mijn stage/werk/school meer serieus zou nemen, omdat je weet waarvoor je het dan doet. Klinkt misschien stom maar ik zou zelf na de verkoop misschien in een kleine dal belanden en misschien niet meer mijn best doen.
Moet allemaal wel mogelijk zijn qua financiën, kan dit niet, dan spijt het me heel erg om te zeggen, maar dan is het beter voor het paard dat je hem/haar weg doet. Ik hoop natuurlijk voor je dat alles goed komt en dat je vele mooie jaren mag beleven met je paard!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:39

En is er mogelijkheid om in het weekend een dag erbij te werken? Ik heb zelf naast mijn stage van 40 uur op zaterdag altijd bij de post gewerkt. Leverde voor een paar uurtjes toch 170 euro per maand op. Daar kun je dan eventueel opfok van betalen en de smid. Als je oom en tante dan de medische kosten kunnen betalen dan ben je toch al een eind. Het is niet ideaal maar zo kun je het dan een jaartje over bruggen

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:04

Ik vraag me ook vooral af wat je toekomstbeeld met het paardje is. Stel je verkoopt haar niet, heb je dan genoeg tijd in de toekomst om haar te beleren? En zodra ze zadelmak is, heb je dan tijd om haar te trainen?

Een paard kost echt enorm veel tijd en geld. En natuurlijk kun je het net zo duur maken als je wilt, maar je moet ook altijd een buffer achter de hand hebben stel je paard wordt ziek oid.

Ik snap dat je geen spijt wilt krijgen, maar ik denk dat je beter haar nu kan verkopen en alle kansen kunt gunnen. Eventueel later als je je zaakjes wat beter op orde hebt weer aan paarden beginnen.

Ik weet gewoon uit ervaring dat een paard houden echt veel energie en tijd en geld kost. Als je weinig tijd en geld hebt is het echt heel zwaar en vermoeiend. Nu is je paardje nog jong en kan die een tijdje niet bezocht worden, maar dat wordt alleen maar minder.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:20

xbonusmodex schreef:
Dankje iedereen voor de reacties!
Ik wil ook even zeggen dat ik ze wel betaald krijg maar dat ik geen stalling of weide kan betalen.
Daarnaast lees ik veel 'wat ga je doen als ze iets voor krijgt' in dat geval springen mijn péter en tante in. Ik ben ook vanplan eens met hun te praten over de situatie, misschien kunnen zij wel helpen.
Als er geen andere mogelijkheden zijn zal ik ze indd helaas moeten verkopen. Ik wil dat ze een mooi leven heeft dus als er geen oplossing is zal ik haar ergens anders een mooi leventje moeten geven...


Het is fijn dat iemand bij springt als t mis gaat. Toen ik onderzoek moest doen was ik wel bijna 3000 euro kwijt om te achterhalen wat Mn paard had.. een paard kost veel geld heb ik gemerkt in de afgelopen jaren..

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:23

Als je oom en tante financieel willen helpen met het betalen van een weide plek dan is dat natuurlijk super, dan ben je voorlopig gedekt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 01:56

Een peter en meter worden je toegewezen bij je doop, als beschermer.