E rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:45

Tessebes schreef:
Het is een kunstje wat je aan moet leren, vooral rustig aan doen en kleine correcties maken. Kan je niet thuis oefenen of anders een extra les boeken met alleen maar bochten achteruit.


Mijn instructeur heeft mij destijds op een rotonde (afgesloten weg) een half uur lang achteruit laten rijden.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:54

Selka schreef:
Ja! Hoe was t daar? Vriend heeft 9/9 zijn examen maar die heeft al vaak met aanhanger gereden.


Goeie ervaring hier! Kees is een aardige vent, lescombinatie is ook fijn (VW Amarok). Afrijden gebeurt in Tiel bij het cbr waar een hele gemene bocht op het terrein in zit. Die oefen je van tevoren ook al :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:00

Oké, dat is fijn te weten! Ik ben heel benieuwd. Weet niet wat ik kan verwachten. Nog een maandje wachten op de eerste les.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 06:58

Ik heb vorig jaar m'n E gehaald in 1 dag. Een paar weken er voor heb ik een proefuurtje met de instructeur gedraaid en die heeft een inschatting gemaakt hoeveel lessen ik nodig had.
Toen op de lesdag lessen gedraaid, examen gedaan en geslaagd

Was prima te doen hoor. Ik rij inmiddels ook 10 jaar rond met m'n B rijbewijs.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:00

Ik heb mijn E gehaald met een dagcursus van 4 uur. Nog nooit met een aanhanger gereden. Had via VakantieVeilingen een voucher gewonnen van 150 euro.

Heb wel een beetje zitten bluffen achter het stuur hoor! Maar nu al een paar jaar lekker aan het rondtuffen en gaat prima!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:47

Heb ook al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs en heb al een paar ton op de teller staan :) geloof ook wel dat het rijden gaat lukken, maar ik haat het feit dat ik niet weet wat ik kan verwachten. - controlfreak :+

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:03

Selka schreef:
Heb ook al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs en heb al een paar ton op de teller staan :) geloof ook wel dat het rijden gaat lukken, maar ik haat het feit dat ik niet weet wat ik kan verwachten. - controlfreak :+

Kun je op je buitenspiegels achteruit rijden, zonder om te kijken? Dan ben je al een heel eind.
Kun je een flinke afstand (zeg 100 - 150mtr) achteruit rijden in een rechte lijn? Dan heb je al een aardig stukje basis voertuigbeheersing bij de hand wat je van pas kan komen.

Zet ik 'm nog maar eens bij: het stuur heeft twee helften. De bovenste helft is voor de auto, de onderste helft is voor de aanhanger.

Als iemand daar uitleg over wil, vraag gerust.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:34

Thanks ikke! Omkijken bij achteruit rijden heb ik nog nooit gedaan, rijd altijd op de spiegels. We gaan zo de nieuwe trailer halen. Denk dat ik bij ons in de polder eens wat ga oefenen met achteruit rijden recht en in een bocht. Zal allicht helpen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:45

B heb ik 2x gedaan in 2005, in 2016 mijn E, ook in 2x. Beide keren de eerste maal gezakt door gigantische examenstress :o

Ik had enorm last bij mijn E met het achterwaarts in een bochtje inparkeren. Het lukte gewoon NIET met de uitleg van de instructeur en dat bleek er dan nog eentje te zijn die:
- het maar op 1 manier kon uitleggen
- gelijk ontzettend ging brullen

De tip van Ikke ivm het stuur was voor mij DE gouden hint. Daarmee met eigen combi aan de slag gegaan op mijn weiland. Bij herexamen met glans geslaagd :D

Intussen rij ik toch wel meermaals per week met mijn combi rond en gok dat ik toch wel tussen de 5000 en 10000km/jaar zit. Zou dat eigenlijk eens moeten bijhouden.
Intussen krijg ik 'm zowat overal tussenin en doorheen...

jojoleinee

Berichten: 2659
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:15

ikke schreef:
Selka schreef:
Heb ook al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs en heb al een paar ton op de teller staan :) geloof ook wel dat het rijden gaat lukken, maar ik haat het feit dat ik niet weet wat ik kan verwachten. - controlfreak :+

Kun je op je buitenspiegels achteruit rijden, zonder om te kijken? Dan ben je al een heel eind.
Kun je een flinke afstand (zeg 100 - 150mtr) achteruit rijden in een rechte lijn? Dan heb je al een aardig stukje basis voertuigbeheersing bij de hand wat je van pas kan komen.

Zet ik 'm nog maar eens bij: het stuur heeft twee helften. De bovenste helft is voor de auto, de onderste helft is voor de aanhanger.

Als iemand daar uitleg over wil, vraag gerust.


Ik ben wel nieuwsgierig naar de uitleg hierover :o

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:52

Oh ik heb hetzelfde, ik wil 'm eigenlijk ook gaan halen, maar zie zo tegen het examen op. Ik vond B-rijbewijs ook een drama, de eerste keer ging heel goed maar vond de examinator dat ik met nog iets meer lef mocht rijden, nog paar lesjes voor wat extra zelfvertrouwen en dan kwam het helemaal goed. De tweede keer dacht ik oke hup gas erop en kreeg ik een ingreep met een 30 straat in rijden. Ik had de auto gezien en kon er best voor door en ik moest lef hebben toch? Derde keer inmiddels doodnerveus (ik was student en mijn geld voor nog weer een herexamen en lessen was ook aardig op), heel beroerd gereden maar wel gehaald. Kreeg er een beetje een lotto gevoel bij. Inmiddels rijdt ik alweer 14 jaar schadevrij rond, maar nog steeds een trauma van die examens.

We hebben nu een auto waar 1300 kilo achter kan en die zelf niet meer mag wegen dan 2000kg, dus de tweepaardstrailer terug laten zetten naar max. 1500 kg waardoor we met B rijbewijs mogen rijden. Sinds kort hebben we een mini paardje erbij en we krijgen waarschijnlijk andere auto waar 1500 kg achter mag, ideaal zou je denken, maar die auto heeft een max toelaatbaar gewicht van 2020 kg. Ik wilde dus al vrolijk de trailer van 1500 kg naar 1475kg terug laten zetten :+. Dan kunnen ze er samen op (paard is 560kg, trailer is 580 op papier - 650kg in praktijk, dus dan houden we nog ruim 250 kg over voor de mini die denk ik eerder 100 kg weegt). Maar nu zei mijn man (jaloersmakend natuurtalent in het rijden met aanhangers), ach ik haal mijn E wel gewoon. Ik vind het nu altijd wel een fijn idee dat ik zelf ook met spoed richting de kliniek oid. kan/mag, vooruit rijden gaat namelijk prima. Dus dan moet ik ook aan het E-rijbewijs -O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:24

jojoleinee schreef:
ikke schreef:
Kun je op je buitenspiegels achteruit rijden, zonder om te kijken? Dan ben je al een heel eind.
Kun je een flinke afstand (zeg 100 - 150mtr) achteruit rijden in een rechte lijn? Dan heb je al een aardig stukje basis voertuigbeheersing bij de hand wat je van pas kan komen.

Zet ik 'm nog maar eens bij: het stuur heeft twee helften. De bovenste helft is voor de auto, de onderste helft is voor de aanhanger.

Als iemand daar uitleg over wil, vraag gerust.


Ik ben wel nieuwsgierig naar de uitleg hierover :o


Ik ook! Zeker aangezien Varekaj daar ook baat bij heeft gehad. Wij hebben een krappe oprit en vriend heeft wel even gezweet bij het achteruit rijden net. Ik vertik het om dit straks niet zelf te kunnen doen haha.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:28

jojoleinee schreef:
ikke schreef:
Zet ik 'm nog maar eens bij: het stuur heeft twee helften. De bovenste helft is voor de auto, de onderste helft is voor de aanhanger.

Als iemand daar uitleg over wil, vraag gerust.


Ik ben wel nieuwsgierig naar de uitleg hierover :o

Dat is niks om je voor te verontschuldigen. Komt ie:

Wanneer je achteruit rijdt:
Hand bovenzijde stuur: als je je hand naar links beweegt, gaat de achterkant van de auto naar links.

Hand onderzijde stuur: als je je hand naar links beweegt, gaat de achterzijde van de aanhanger naar links.

Voor rechts geldt dan natuurlijk precies hetzelfde.

Wanneer je dit aanhoudt en daarbij in je achterhoofd houdt dat je begint met kleine bewegingen aan het stuur (ongeveer de breedte van je hand), dan kun je eigenlijk niet fout gaan. Blijven kijken wat de combi doet en daarop meer of minder insturen.

De grootste fout die gemaakt wordt is dat men het stuur meteen een halve slag of nog meer draait en dan staat de boel vrijwel meteen geschaard en vast.

@Selka: ik vrees dat jouw kerel tegen die laatste regel gezondigd heeft.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:13

Bedankt voor de uitleg ikke! Ik ga het morgen eens uitproberen. Vriend was inderdaad te grof in het sturen.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:13

Recht achteruit:
Daar waar je je trailer in de spiegel ziet verschijnen, naar die kant stuur je om 'm recht te houden.

Uiteraard hangt en staat alles met de hoeveelheid van sturen en geduld.

jojoleinee

Berichten: 2659
Geregistreerd: 11-05-10

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:12

Bedankt voor de uitleg Ikke! Ik moet zeggen dat dit zo'n dingetje is waar je zelf niet zomaar aan denkt maar je wel zelf kunt bedenken en echt kan helpen.
Ik weet nog bij B rijlessen had ik altijd moeite met weten of ik voor iemand van rechts kwam en dus voorrang had. Toen zei mijn instructrice: als bestuurder heb je liever dat jijzelf doodgereden wordt dan de bijrijder dus als iemand bij jou van links komt heb je in principe voorrang maar iemand van rechts altijd stoppen.

Ook zo'n dom regeltje want natuurlijk wil je zelf ook niet doodgereden worden maar bij mij hielp het perfect als ezelsbruggetje :=

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 06:40

Moet morgen afrijden. Echt alles zit tegen deze week. Mijn lieve hond is doodziek. Ze is maar 2 jaar oud en we moeten haar waarschijnlijk zaterdag laten gaan. Ook heefteen goede vriend gister een ernstig ongeluk gehad waarbij iemand is overleden. Echt heel erg heftig... Wat een omstandigheden...

Topic van mijn hond
[BB] Hond ziek. Herkent iemand dit?

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 06:48

Mijn advies is om de lessen te verdelen over meerdere dagen.. ik heb geloof ik 10 lessen gehad van 50 min... veel geoefend op de moeilijke oefeningen, want die moeten nagenoeg in een keer goed (met 1x corrigeren) dat vond ik het pittigst.

Verder beide rijbewijzen in een keer gehaald. Ik denk dat er zo’n 4 jaar tussen zat...

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:56

Annekeee schreef:
Mijn advies is om de lessen te verdelen over meerdere dagen.. ik heb geloof ik 10 lessen gehad van 50 min... veel geoefend op de moeilijke oefeningen, want die moeten nagenoeg in een keer goed (met 1x corrigeren) dat vond ik het pittigst.

Verder beide rijbewijzen in een keer gehaald. Ik denk dat er zo’n 4 jaar tussen zat...


Waarom raad je aan het over meerdere dagen te verdelen? Ik vond het juist prettig om hem in 1 dag te halen. Alles lekker vers geoefend.

Achteruit rijden is voor mij ook: daar waar je de trailer meer ziet verschijnen, stuur je naartoe. Dat was voor mij de gouden tip om kilometers recht achteruit te kunnen rijden haha

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:58

Pff nog een paar uur. Die zenuwen zijn gewoon niet leuk :(

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:46

Succes Kabayo! You can do it :D

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:02

Succes kabayo!

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:07

lianne125 schreef:
Succes kabayo!

Selka schreef:
Succes Kabayo! You can do it :D

Dankjewel dames! Ik ben stront zenuwachtig haha. 12 uur heb ik nog een uur rijles en 1 uur afrijden

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:31

Je kan het Kabayo! Ik vond het examen reuze meevallen. Eerst moest ik enkele vragen beantwoorden over het kentekenbewijs, dat gooide ik er zo soepel uit dat de examinator zoiets had van "Oke dit is niet leuk, we gaan rijden" _O- Vervolgens mag je hem aankoppelen en krijg je daar ook nog vragen over (rondje aanhanger). Daarna mag je de weg op, ik moest 2 verrichtingen doen onderweg. Een bochtje achteruit en een stuk recht achteruit. Ik heb denk ik een half uurtje gereden :)

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:34

Ghostattack schreef:
Je kan het Kabayo! Ik vond het examen reuze meevallen. Eerst moest ik enkele vragen beantwoorden over het kentekenbewijs, dat gooide ik er zo soepel uit dat de examinator zoiets had van "Oke dit is niet leuk, we gaan rijden" _O- Vervolgens mag je hem aankoppelen en krijg je daar ook nog vragen over (rondje aanhanger). Daarna mag je de weg op, ik moest 2 verrichtingen doen onderweg. Een bochtje achteruit en een stuk recht achteruit. Ik heb denk ik een half uurtje gereden :)

Dank je voor de geruststellende woorden. Banden profiel was 1.6 toch :+

Ik zie ook wel beetje op tegen de rotondes. Je moet het fietspad vrij laten maar dan zie je de rotonde zo slecht vind ik. En dan moet je heel snel erop of je blijft eeuwen wachten := Nahja we gaan het zien