Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Caddy met trailer wel of niet doen?

 
Profiel   

Hoi,

Ik weet dat er hier best veel discussies zijn geweest over trailer combinaties. Maar wil toch even checken omdat mijn situtie weer net anders is. Ik sta voor de aankoop van een auto en trailer.

Wil graag een vw bus. Het liefst een caddy 2.0 tdi (trekvermogen 1500 kg) Maar overweeg evt een transporter.(alleen moet ik dan mijn e rijbewijs halen) en afgezien van de extra kosten zie ik vooral op tegen parkeren met zon groot ding.

Ik ga hoofdzakelijk met 1 ijslander op pad. Maar wil heel af en toe de shet ook mee kunnen nemen. Ik schat in dat de ijs max 400 kg en de shet ong.200 kg dus samen 600 kg.

Ik heb begrepen dat het laad vermogen van een 2 paards trailer 2000 kg is. Maar betekend dat dan automatisch dat je dat je daar niet (verantwoord) mee de weg op kunt? Stel dat de trailer 700 kg weegt en de pony's 600kg dan zit je op 1300 kg.

Ik lees ook soms de term kogeldruk. Hoe werkt dat? en hoe zoek je dat uit?

En stel dat het niet gaat met een 2 paards. Bestaan er ook grote 1,5 paards waar je voor die paar x per jaar het shetje (op een dier vriendelijke manier!) Bij kunt zetten met een tussen schotje oid. Heb wel eens gehoord dat mensen zelfs 2 ijslanders in een 1,5 paards kwijt kunnen. Maar ben daar zelf een beetje terughoudend in.

Graag hoor ik jullie ervaringen. En mensen graag geen haatreacties. Want wil het juist graag veilig doen. Maar wel binnen mijn mogelijkheden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 22:26 



 
Profiel   

Alle regeltjes vindt je hier terug: C_arola @ [TAO] FAQ TAO

2 paards is zo goed als altijd BE rijbewijs. Kijk naar de kogeldruk vd Caddy (op plaatje bij de trekhaak of in de papieren) en op de trailer die je wilt gaan trekken. De auto moet hoger zijn dan de trailer.

Nog meer leesvoer: [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 22:35 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 22:46 



 
Profiel   

C_arola schreef
Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.


dankjewel! Kon dit niet vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 23:09 



 
Profiel   

cissy schreef
Alle regeltjes vindt je hier terug: C_arola @ [TAO] FAQ TAO

bedankt ik ga het doorlezen!

2 paards is zo goed als altijd BE rijbewijs. Kijk naar de kogeldruk vd Caddy (op plaatje bij de trekhaak of in de papieren) en op de trailer die je wilt gaan trekken. De auto moet hoger zijn dan de trailer.

Nog meer leesvoer: [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 23:11 



 
Profiel   

Waar ik een tijdje heb gereden vervoerden we altijd 2 IJslanders in een 1,5 paards trailer met een Vw caddy. Ging perfect!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 06:16 



 
Profiel   

toen ik mijn 1.5 prds trailer (wesco) kocht zat er ook een tussenschot in. er waren altijd 2 pony's in vervoerd. Ik heb die eruit gehaald want het was niet nodig, maar qua breedte is het goed te doen.
die trailer heb ik later toen ik een andere auto kocht wel terug laten keuren (lager in gewicht gezet) zodat ik er zonder E rijbewijs mee de weg op mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 06:26 



 
Profiel   

psypony schreef
Wil graag een vw bus. Het liefst een caddy 2.0 tdi (trekvermogen 1500 kg) Maar overweeg evt een transporter.(alleen moet ik dan mijn e rijbewijs halen)

Een caddy is zelf geen vlieggewicht en samen met laadvermogen kom je op een behoorlijke Toegestane Maximale Massa. Een willekeurige tweeliter die ik had opgezocht zat aan 2188 kg. Hou je als je geen E achter B hebt nog 3500 - 2188 = 1312 kg over als TMM voor de trailer.

Dat wordt dan flink terugkeuren van auto en/of trailer. Of je -en dat zou mijn advies zijn- gaat toch voor dat stempeltje bij de E.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 06:36 



 
Profiel   

Mijn tip: maak het zelf gemakkelijk en haal je E rijbewijs.
Dan leer je ook rijden en parkeren met een trailer. Altijd fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:07 



 
Profiel   

Ik rij sinds 3 jaar in een vw caddy. Die van mij mag max 1500 kg trekken. Ik heb er een mentrailer achter waar ik een pony en een koets op vervoer. De caddy heeft er geen probleem mee. Ik wil niet anders meer. Een zee van ruimte achterin de auto voor alle spullen en het is comfortabel om mee te rijden.
Ik heb een e rijbewijs. Dat Zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor het vervoeren van paarden vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:21 



 
Profiel   

in een 1,5 paards trailer kunnen gemakkelijk 2 pony's. en met de caddy kan ook prima. Mijn 1,5 trailer staat op 1200 kg dus geen enkel probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:27 



 
Profiel   

Een caddy is een fijne bestelauto met een aantal dingetjes.
Zo gaat 'ie snel kapot als je met trailer in de hoogste versnelling rijdt en volkswagen is erg duur in onderhoud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:31 



 
Profiel   

Wij hebben een Caddy 1.6 (weliswaar gechipt en nu 145pk ipv 75 en meer koppel) icm een 2 paard waco. Die is teruggekeurd naar 1200 kilo aangezien ik maar 1 paard vervoer. Ledig gewicht was 600+600laadvermogen nu. Caddy mag 1400 trekken en gaat echt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:38 



 
Profiel   

Hier ook (deels) vervoer met de trailer en een caddy 1.6. Hij trekt de trailer met paard prima maar je merkt wel dat het niet super gemakkelijk gaat. Ik ga niet heel vaak op pad en ook geen lange afstand dus vind het een prima combinatie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:41 



 
Profiel   

Albert schreef
Een caddy is een fijne bestelauto met een aantal dingetjes.
Zo gaat 'ie snel kapot als je met trailer in de hoogste versnelling rijdt en volkswagen is erg duur in onderhoud.


Is dit je eigen ervaring of waar baseer je dit op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:42 



 
Profiel   

Eigen ervaring.
Rij al jaren in een opel combo 2.0 cdti (= fiat doblo), die ziet er minder strak uit, is wel beter en goedkoper.
Wordt helaas niet meer gemaakt.


Laatst bijgewerkt door Albert op 26-06-19 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:45 



 
Profiel   

Albert schreef
Een caddy is een fijne bestelauto met een aantal dingetjes.
Zo gaat 'ie snel kapot als je met trailer in de hoogste versnelling rijdt en volkswagen is erg duur in onderhoud.

Snel kapot? De garage heeft bij ons wel aangegeven dat het niet heel erg goed is voor de caddy om zo'n zwaar gewicht te trekken dus eerst altijd even warm laten lopen voor ik met de trailer ga rijden. Maar snel kapot? Neu, niet die ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:46 



 
Profiel   

Ik rijd ruim 10 jaar met een transporter en zie mezelf niet gauw anders kiezen.
Om gezeur te voorkomen zou ik ook adviseren om het E rijbewijs te halen. Dan ben je van al het gedoe af. Met een caddy wordt dat zoals hierboven beschreven toch al lastig om onder die 3500 kg te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 07:51 



 
Profiel   

Let erop dat ze bij B rijbewijs kijken naar de gehele combi (dus als jij 2000laadvermogen hebt, pakken ze dat) terwijl met BE, kijken ze naar het daadwerkelijke gewicht wat je bij hebt ;)

Dus 1300 mag je prima trekken met 1500kg. Maar als je word aangehouden ben je de l*l want dan gebruiken ze dus 2000laad vermogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 08:04 



 
Profiel   

just_kiki schreef
Let erop dat ze bij B rijbewijs kijken naar de gehele combi (dus als jij 2000laadvermogen hebt, pakken ze dat) terwijl met BE, kijken ze naar het daadwerkelijke gewicht wat je bij hebt ;)

Dus 1300 mag je prima trekken met 1500kg. Maar als je word aangehouden ben je de l*l want dan gebruiken ze dus 2000laad vermogen



Nou is het natuurlijk niet zo dat ze een weegschaal bij zich hebben :=

Maar het E zit je eigenlijk altijd goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 08:31 



 
Profiel   

Ik heb een Caddy diesel voor mijn 1,5p Ifor trailer en er een IJslander in. Ik heb nog nooit zo’n stabiele combinatie gehad. Ik heb 150 kilo over voor wat ik mag trekken.

Hiervoor had ik een Nissan iets bus en een 2 paards trailer. Ook voor een IJslander, soms 2. Dan denk je toch wat te hebben. Maar de Caddy heeft meer power dan de Nissan en de combi rijdt veel prettiger. Ik denk dat ik zelfs overbeladen nog weg zou komen.

Met de Nissan combi vond ik wind ook wel spannend. Met deze vang ik veel minder wind en de trailer ligt zo vast dat ik niet gelijk piep als het onverwacht toch harder waait op de terugweg.

Nadeeltje is wel dat ik op de afsluitdijk erg op moet letten dat ik niet lekker door tuf met de rest van het verkeer. Gaat heel ongemerkt.

Albert schreef
Een caddy is een fijne bestelauto met een aantal dingetjes.
Zo gaat 'ie snel kapot als je met trailer in de hoogste versnelling rijdt en volkswagen is erg duur in onderhoud.


Bedoel je in 5? Een trailer trek je toch in 4? Tenminste dat krijg ik altijd te horen van de schapenboeren hier. Dus doe nooit anders met de Caddy. Heb er nooit wat mee. Goedkoopste auto in onderhoud ooit.
(Nouja goed, toen de remmen vervangen moesten kreeg ik even een ademnood momentje. Maar dat hoort gewoon bij het gebruik.)

Zou wel sowieso je E halen, TS.


Laatst bijgewerkt door Sybelle op 26-06-19 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 08:46 



 
Profiel   

Qimm schreef
just_kiki schreef
Let erop dat ze bij B rijbewijs kijken naar de gehele combi (dus als jij 2000laadvermogen hebt, pakken ze dat) terwijl met BE, kijken ze naar het daadwerkelijke gewicht wat je bij hebt ;)

Dus 1300 mag je prima trekken met 1500kg. Maar als je word aangehouden ben je de l*l want dan gebruiken ze dus 2000laad vermogen



Nou is het natuurlijk niet zo dat ze een weegschaal bij zich hebben :=

Maar het E zit je eigenlijk altijd goed

Nee maar ze kunnen je wel meenemen naar een weegbrug :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 08:51 



 
Profiel   

Hier een caddy voor mijn 1,5 paards atec zonder be rijbewijs. Al een paar keer controle gehad en nooit boven het gewicht uitgekomen. Trekken gaat ook vanzelf eens de motor warm is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 08:56 



 
Profiel   

Siesjuh schreef
Qimm schreef


Nou is het natuurlijk niet zo dat ze een weegschaal bij zich hebben :=

Maar het E zit je eigenlijk altijd goed

Nee maar ze kunnen je wel meenemen naar een weegbrug :o


Je zal de eerste inderdaad niet zijn die word verzocht naar de weegbrug te gaan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 09:36 



 
Profiel   

Super bedankt voor het meedenken!!! Na het lezen van de link in eerste antwoord ben ik al een stuk wijzer geworden. Wat ik niet wist is dat ze uitgaan van niet alleen het laadvermogen van de trailer maar OOK die van de auto. Dus idd ik ga sowiezo voor mij E rijbewijs!! Heb trouwens gezien dat dat al in 1 dag te halen is vanaf rond de 300 euro. Nou geen rede dus om het niet te doen. Was toch al van plan om wat lesjes te nemen alvorens op weg te gaan. Dus nu geheel overtuigd! Mocht ik om de een of andere rede binnen 3x examen niet slagen (en wel goed kunnen rijden!) dan probeer ik misschien toch een 1,5 paards trailer. En zal ik tegen die tijd nog wat tips komen vragen hier
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 09:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen