Alleen laden en voorstang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 15:37

Mijn paard laadt makkelijk als er iemand van achteren een (figuurlijk) zetje geeft, maar ik wil hem ook graag alleen kunnen laden. Omdat ik drijven een fijnere methode vind dan 'trekken', wil ik hem graag voor me uit de trailer in laten lopen. Nu mijn angst: wat als hij met zijn hoofd naar beneden erin loopt, en dan onder de voorstang vast komt te zitten? Hoe doen anderen dit?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:41

Die van ons zetten we voor de klep en we clippen t touwtje los, ze lopen er zo zelf in maar hebben nog nooit met hun hoofd laag gelopen. Misschien zit de angst vooral tussen je oren? Anders hooi net ophangen van te voren, zodat ie sowieso zn hoofd niet omlaag houdt.

Verder zou ik niet zeggen dat je moet drijven, bij ons is het gewoon zo'n gewoonte voor ze geworden dat ze weten wat er van ze verwacht wordt. Veel herhalen dus!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:46

Ik laat hem ook voor me uit de trailer inlopen en blijf dan dus zelf buiten staan met een klein kort (stug!) springzweepje. Daarmee kan ik hem dan nog net even een kleine aanraking/duwtje geven van "toe maar". Dat is ook mijn commando geworden trouwens. Dat kun je zelfs van tevoren oefenen zodat je paard weet dat 'toe maar" (of welk ander commando dan ook) betekent dat ie zelfstandig naar voren moet.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:48

Nooit problemen mee gehad. Ik loop alleen wel mee naar binnen. Commando ho. mijn touw laat ik op de grond hangen. Loop naar buiten via de klep. Pak de stang en klik hem vast


De commando ho oefen ik dagelijks. Ik poets namelijk ook los en hij mag zich geen stap verzetten

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 15:56

Cheminee schreef:
Nooit problemen mee gehad. Ik loop alleen wel mee naar binnen. Commando ho. mijn touw laat ik op de grond hangen. Loop naar buiten via de klep. Pak de stang en klik hem vast


De commando ho oefen ik dagelijks. Ik poets namelijk ook los en hij mag zich geen stap verzetten


Zo doe ik het nu ook, hij blijft ook rustig staan als ik terug naar achteren loop om de stang dicht te doen.
Maar ik zou hem dus graag voor me uit de trailer in willen laten lopen en ben bang dat hij (met hoofd laag) onder de voorstang loopt, zeker als het voordeurtje ook open staat... (misschien dat deurtje sowieso maar dichtlaten, maar dan laadt hij weer wat moeilijker).

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:07

Als het mogelijk is in je trailer kan je de voorstang gewoon losmaken, paard erin, achterstang dicht, omlopen, voorstang erin en paard vastbinden.
Andere optie is werken met een longe, paard voor de trailer, longe vooraan door de aanbindring (ik heb een laten installeren in de neus van de trailer, ivm tweepaardstrailer zonder tussenschot voor mijn trekpaarden maar de andalusier kan zich omdraaien, touwtjes aan de zijkant zorgen dat ze niet meer aan het hooi kan maar wel nog naar achter en dus onder de voorstang met haar hoofd)
Ik haal het touw dus naar me toe als paard de trailer aan gaat (maar niet trekken eraan) en als ze neigt onder de stang te gaan kan ik een kort "rukje" geven waardoor ze mooi hoog blijft met het hoofd.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 16:08

Voorstang kan eruit, dan moet ik wel het voordeurtje dichtdoen, maar is zeker het proberen waard :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:13

Maar heeft je paard dat eerder gedaan, met hoofd naar beneden laden dat je daar bang voor bent? Ik zie ze dat eigenlijk nooit doen. Eerder met hoofd (te) hoog dan laag.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 16:18

Als ik met hem mee de trailer in loop en het voordeurtje staat open, dan kijkt hij daar graag door naar buiten (met hoofd over de stang heen uiteraard). Nu was ik deze week begonnen met oefenen om hem voor me uit te laten lopen, en hij zette de eerste stappen met zijn neus op de grond (vloer vd trailer). Ik zag dat al helemaal misgaan (heb 2x paard onder de achterstang gehad dus ben een beetje getraumatiseerd), dus toen gestopt om even te bedenken hoe ik het ga aanpakken.

Ik denk dat voordeurtje dicht en voorstang eruit de beste optie is (met het nadeel dat hij dan misschien te ver doorloopt en ik hem weer achteruit moet zetten om de voorstang te kunnen sluiten).
Laatst bijgewerkt door FCSA op 04-07-19 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:19

Mijn pony kijkt wel ooit bij de trailer binnen lopen onder de stang door, maar met een correctie doet ze haar hoofd zo weer omhoog. Nog nooit problemen mee gehad.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 16:20

Josien_ schreef:
Mijn pony kijkt wel ooit bij de trailer binnen lopen onder de stang door, maar met een correctie doet ze haar hoofd zo weer omhoog. Nog nooit problemen mee gehad.


Maar hoe doe je die correctie dan als je niets vast hebt (halstertouw gaat over de hals)? Gebruik je een longeerlijn?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:27

Ik heb zo'n lieve eigenwijze pony, op een standaardtrailer hangt alles voor hem ook te hoog, wat het risico op er onderdoor gaan groter maakt. Ik zou een bakje voer met iets(appel, wortel, handje muesli oid)over de voorstang hangen(dus dat het hoofd er overheen moet om te eten) met een beetje geluk heeft paard ook met 3x door dat er wat lekkers voorin ligt te wachten, dus gaan ze er ook nog eens makkelijker op.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:29

Je paard moet eigenlijk leren dat het niet handig is..het kan ook gebeuren als je ze ergens vastzet aan een stang, meestal doen ze het een keer en dan schrikken ze en dan letten ze volgende keer beter op.
Dus misschien kun je dat oefenen, kan in andere situaties ook handig zijn.
Je kunt iets zachts om de stang doen dat hij iig niet zijn knar hard stoot.

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:29

FCSA schreef:
Josien_ schreef:
Mijn pony kijkt wel ooit bij de trailer binnen lopen onder de stang door, maar met een correctie doet ze haar hoofd zo weer omhoog. Nog nooit problemen mee gehad.


Maar hoe doe je die correctie dan als je niets vast hebt (halstertouw gaat over de hals)? Gebruik je een longeerlijn?


Ik gebruikte zelf altijd een leadrope, net iets langer dan een halstertouw en net iets compacter dan een longeertouw.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:31

Vriendin van mij heeft een longeerlijn van paard door het deurtje terug naar haar en zelf staat ze bij het paard.
Paard kan dus niet met het hoofd onder de stang, ze kan hem evt omhoog trekken mocht dat nodig zijn.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:32

Je ziet dat toch gebeuren en dan vraag je je paard toch gewoon een stap achteruit? Of, anders gezegd, je gaat er toch geen achterstang achter doen als je paard met haar hoofd onder de voorstang staat? Zolang je je paard zelf niet opsluit kan-ie ook niet klem komen te zitten...

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 16:38

Dank allemaal voor het meedenken!

@Ibbel: het gaat mij erom dat hij eronder zou kunnen lopen, dan zijn hoofd omhoog wil doen en vervolgens klem zit / in paniek raakt / de voorstang eruit sloopt / vervolgens nooit meer de trailer in wil. Ik zal hem uiteraard niet zo klemzetten :Y)

Maar misschien is het ook geen ramp als het een keer gebeurt en paard schrikt, schiet achteruit en doet het vervolgens niet meer, zoals Miranda zegt. Weet alleen niet of ik hem er dan vervolgens nog op krijg, dus ik voorkom het liever. Ben ook bang dat hij misschien zo ver eronder kan komen dat de stang achter zijn schoft zit (heb vrij veel ruimte voor in de trailer).

Longeerlijn/bak met eten aan de voorstang zijn handige tips, thanks :)

Anoniem

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:48

Paarden zijn best intelligent, dus hij zal nooit zo de stang onderdoor lopen en dan zijn kop omhoog doen, vaak hebben ze dat echt wel door :j En zolang je niet de stang er meteen achter doet op dat moment, kan er weinig misgaan.
Kan me eigenlijk niet herinneren dat mijn paard dit ooit heeft gedaan en die liep ook altijd zelf de trailer op.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:55

FCSA schreef:
Josien_ schreef:
Mijn pony kijkt wel ooit bij de trailer binnen lopen onder de stang door, maar met een correctie doet ze haar hoofd zo weer omhoog. Nog nooit problemen mee gehad.


Maar hoe doe je die correctie dan als je niets vast hebt (halstertouw gaat over de hals)? Gebruik je een longeerlijn?


Gewoon een stemhulp, meestal een keertje roepen.
Vriendin van me gebruikt inderdaad ook aan longeerlijn of leadrope die ze om de stang doet.

Maar is jouw trailerstang zo hoog dan dat je denkt dat hij zo ver eronderdoor loopt?
Mijn D-pony probeert dat nooit zo ver en kan er volgens mij ook niet zo ver onderdoor.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 16:59

Gewone trailer en paard van 1.70m, maar als hij onder de achterstang vast kan komen te zitten kan het ook bij de voorstang (er is vrij veel ruimte vóór de voorstang, dus bij paniek zou hij ook naar voren ipv achteren kunnen schieten). Misschien maak ik me zorgen om niets, hoor :o

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:02

Mijn paard loopt ook vaak de trailer op met zijn neus over de grond. Ik doe de voorstang altijd los aan één kant en dan schuin naar voren, tegen de wand aan. Zodra de stang er achter zit, de voorstang weer er in. Maar alleen laden lijkt me dan wel lastig.

Ik denk dat mijn paard ook zo onder de voorstang doorloopt. Ik neem het risico niet dat dat mis gaat. Ze is in het verleden al niet te laden geweest.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:06

Misschien is het handig om de voorstang eruit te halen, paard in te laden, achterstang vast te maken en dan de voorstang weer vast te maken als je het paard aan het halster vastmaakt?

Op deze manier doe ik het ook als ik alleen ben en dat werkt prima voor ons. :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:06

Nou ik snap het wel, handig is het niet, maar ik bedoel dus dat je het gecontroleerd kan laten gebeuren liefst op een andere plek om te oefenen.
Normaal gesproken als ze keer eronder zijn gegaan weten ze dat het niet gaat en een handig paard zal ook niet gelijk paniekerig zijn en achteruit stormen, maar ik weet niet hoe jouw paard omgaat met deze situaties.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:09

Na een hoop geklooi tijdens het laden, in de eerste periode dat ik m’n paard had, was ik ‘t zat en ben dat wat gaan oefenen. (Eigenlijk niet eens zo veel; ik geloof dat ik het 1 week, iedere avond een keer heb geoefend)
Nu loop ik naar de trailer, doe het touw los en ze lopen er zelf op. Ik hoef niet drijven, soms zeg ik ‘Hup!’ Als ze even staan te dralen ofzo maar dan stappen ze er gewoon in en beginnen aan het hooi te vreten, terwijl ik de stang erachter doe. Nog nooit met hun hoofd laag de trailer op zien gaan -ze zijn op het hooi gericht, dat voorin hangt ;) - maar mocht dat gebeuren, wacht ik even met de stang erachter doen tot hun hoofd er weer boven is.

Gewoon proberen, misschien even oefenen maar vooral niet te druk om maken, rustig blijven (als t niet lukt; so what?) en dan gaat t uiteindelijk vast vanzelf!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:13

Die van mij heeft nog nooit der hoofd onder de voorstang gestoken, ik laad al jaren zo en nog nooit problemen gehad.
Met uitladen loopt ze ook zelf naar achteren. En ze is wel heel braaf want ik vergeet nog wel eens het touwtje los te maken en dan na 1 pas loopt ze weer naar voren van baas dit kan niet :') _O-