Alleen laden en voorstang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 17:13

FrNo schreef:
Mijn paard loopt ook vaak de trailer op met zijn neus over de grond. Ik doe de voorstang altijd los aan één kant en dan schuin naar voren, tegen de wand aan. Zodra de stang er achter zit, de voorstang weer er in. Maar alleen laden lijkt me dan wel lastig.

Ik denk dat mijn paard ook zo onder de voorstang doorloopt. Ik neem het risico niet dat dat mis gaat. Ze is in het verleden al niet te laden geweest.


Fijn dat ik toch niet de enige blijk te zijn :)

Ik ga het oefenen met voorstang eruit en voordeurtje dicht!

@Asciugamano: als 't niet lukt kan dat een kapot paard of een kapotte trailer opleveren (ons tweede paard heeft zijn rug gebroken onder de achterstang..), dus ik doe graag voorzichtig :)

@goldie: dat klinkt ideaal. Mijn paard is ook relaxed op de trailer maar hij loopt er dus wel met zijn neus over de grond in als ik er niet naast loop...

Anoniem

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:56

Ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken om het deurtje dan over de voorstang. Heb meer horrorverhalen gehoord van een paard dat met hoofd hals en voorbenen door het deurtje hing dan paarden die vast zaten onder een stang

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:59

Ze zou oefenen met het voordeurtje dicht. Ik neem aan dat ze dan wel oplet met naar binnen gaan.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:11

Als je al met dit gevoel gaat trailerladen ga je vragen om problemen.

Ga dit dus oefenen met iemand met ervaring, die niet bang is en die gewoon handelt.

Het is allemaal houding.... :)

Als jij er bang voor bent , ja dan ga je het krijgen.
Als jij gewoon assertief te werk gaat, duidelijk, consequent, is er niets aan de hand.

Erin is erin, ho is ho, terug is terug.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:00

Ik heb dat dus een keer gehad. Ik doe de voorstang gewoon los en leg hem naar voren langs de wand. Dan paard erin, stang dicht, binnendoor naar voren en de voorstang erin. Dan binnendoor onder de stangen door weer naar buiten. Eitje :D

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:04

Ik werk met paarden en vervoer dagelijks. Laten ze op werk allemaal zelf erop lopen . Een hele enkele keer heb ik meegemaakt dat, altijd als er nog wat biks op de grond ligt, ze hun hoofd omlaag deden. Ik heb het dan wel over misschien 3x in de 8 jaar dat ik hier werk. Dan schrikken ze en lopen achteruit weer terug. Nog nooit problemen mee gehad en ze zelf erop laten lopen is dan ook de standaard methode hier

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:07

Ik heb dit inderdaad wel een keer gehad. Ja ze schrikken even rennen de trailer weer uit en hij liep daarna zo weer mee..

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:17

Ik loop samen met die van mij de klep op en als we dan op de trailer vloer zijn loopt hij door, ik blijf staan.
Heb er nooit over nagedacht dat hij er met z'n hoofd onder zou duiken.
Hij gaat er bijna altijd overheen en meteen met zijn hoofd naar buiten door 't verzorgingsdeurtje.
Hij kijkt nl graag om zich heen, dus ik zorg altijd dat 't deurtje open staat (en vast).
Hij heeft een enkele keer misschien wel eens eerst met z'n hoofd naar onder naar binnen gelopen, maar komt er altijd vanzelf wel achter dat hij z'n hoofd op moet tillen.
Als hij goed staat sluit ik de stang achter hem en daarna de klep en loop daarna buitenom naar voor om hem dan vast te zetten.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:41

Ik gebruik altijd zo'n leadrope (3,6m dacht ik) om te laden, ideale lengte, halstertouw is te kort en longeerlijn te lang. Mijne loopt ook wel eens met zn hoofd onder de voorstang, vooral op de terugweg, want het hooi dat hij dan op de heenweg gemorst heeft en op de grond ligt is natuurlijk lekkerder dan dat in zn hooinet. Maar doordat ik die leadrope nog beet heb kan ik dan gewoon wat tegendruk geven en even aan zn staart trekken (dat is het teken voor achteruit als hij in de trailer staat) en dan weer vooruit vragen en dan staat hij weer goed. Paniek hier nog nooit meegemaakt, hij weet donders goed dat ie met z'n kop onder de stang zit en dat dat niet mag.
Ik heb zelf het deurtje trouwens altijd dicht met laden omdat ik dus wel enge verhalen heb gehoord over paarden die daardoor naar buiten proberen te komen, maar daar heeft de mijne geen problemen mee. Zeker als je de voorstang los maakt zou ik je deurtje wel dicht doen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 21:03

Ok, deurtje in ieder geval dicht dus en verder niet te druk maken over de voorstang. Ik ga aan de slag met oefenen!

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:07

Rije schreef:
Maar heeft je paard dat eerder gedaan, met hoofd naar beneden laden dat je daar bang voor bent? Ik zie ze dat eigenlijk nooit doen. Eerder met hoofd (te) hoog dan laag.

Mijn paard heeft het eens voor elkaar gekregen tijdens een rit van 1,5u.
Zo lang de stang achter hem niet dicht is, kan hij gewoon makkelijk terug z'n hoofd eruit krijgen.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:19

Deur dicht. Paard voor trailer zetten. Ik loop eerst de trailer in,

en doe longe 1x over voorstang en er weer onderdoor

Zelf weer eruit lopen, paard trailer in sturen. Geen "druk" op de longe, maar je kan met contact houden wel voorkomen dat ze hoofd onder de stang doordoen of zich dubbelgevouwen weer omdraaien.
Achterstang erachter en dan binnendoor lopen en vastzetten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:43

Ik loop altijd mee en geef dan een commando ‚blijf‘. Dan loop ik naar achteren en sluit de stang.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:58

Ik snap probleem moet. Als paard zijn hoofd onder voorstang doet dan is er toch niks aan de hand? Stap terug en hij kan boven langs doen.

Sterker nog ik voer vaak mij paarden even na laden met voerbak op de grond en dan moeten ze even met hun hoofd onder de stang. Ik heb nog nooit meegemaakt dat paard hier trauma van kreeg.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:00

Ik laad altijd met de voorstang los, ook als ik zelf meeloop. Alleen bij de Shet niet, die snapt hoe het moet (heeft een verlaagde voorstang en kan dus ook klem komen te zitten).
Dus voorstang los, deurtje dicht. Paard erin laten lopen, achterstang dicht, in het andere vak naar voren, voorstang erin en vastzetten, door andere vak naar buiten, Shet erin (die gaat ook zelf), achterstang erachter, klep dicht, voordeurtje open, hooinet vastzetten zodat de Shet er ook bij kan, Shet vastzetten, deurtje dicht.

Bij een 1,5-paards zou ik de achterstang erin doen, dan onder de stang door naar voren, voorstang erin en vastzetten, zoals hierboven ook beschreven.

In ieder geval nooit het deurtje open doen als de voorstang er niet in zit.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:02

Mijn man heeft een voerbak voor in de trailer gemaakt.Daar leg ik altijd wat in.Dus ik maak ze los voor de klep ,zeg hop.Paard loopt er op ,ik doe de stang er achter en de klep dicht.Dan naar voren door het deurtje maak ik haar vast ,deurtje dicht en vertrekken.Heb er ook nog een hooinet in hangen ,dus ze vind de trailer 1 vreetfestijn.

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:10

Wij hebben een doorzichtige rubber mat aan de voor stang gehangen. Paard kom meteen ook minder schrapen op de trailer en pony's met veulen blijven ook netjes in hun vak .

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 10:53

Blussem schreef:
Ik snap probleem moet. Als paard zijn hoofd onder voorstang doet dan is er toch niks aan de hand? Stap terug en hij kan boven langs doen.


Probleem is dat niet alle paarden een rustige stap terug zullen doen om hun hoofd eronder vandaan te halen (lees: achteruit of, gevaarlijker nog, vooruit schieten, zeker als daar een deurtje open staat).


Dank allemaal voor het meedenken!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:26

Paard raakt toch ook niet paniek als die onder schrikdraad door eet of wanneer zijn hoofd onder de bak steekt? Ik zou eerder dit soort dingen oefenen en conditioneren. Het kan hoop ongelukken in de toekomst schelen.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:30

Ik gebruikte wel eens lang touw over het voorste stangetje in de punt van de trailer, voor de voorstang nog. Dan kon ik heel lichte druk geven indien nodig. Mijn merrie had wel eens neiging tot draaien namelijk.

Verder was gewoon oefenen en oefenen en ik liet wel 't deurtje dicht overigens.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:53

Helaas hebben wij een paar jaar terug de schrik van ons leven gehad doordat pomy onder de voorstang ging.

Nou was dat niet met laden maar ze heeft het voor mekaar gekregen om onder de stang te komen. De stang zat achter haar schoft. Toen ze omhoog kwam en het merkte was het blinde paniek. Gelukkig kon de buis van buitenaf losgemaakt worden. Ze had een flinke rugblessure.

Ook nu duikt ze bij het inladen altijd met haar hoofd onder de stang. Ik durf haar niet alleen te laten lopen.

Pony raakt nooit in paniek bij druk. Lost het altijd op door de druk eraf te halen, inde trailer kon ze alleen noet meer rechtop staan en was de paniek oneinding.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 13:21

Dat is inderdaad exact wat ik bedoel en waarom ik het topic opende, AAASCHAAA.
Ik laat gewoon lekker de voorstang eruit tijdens het laden (deurtje uiteraard dicht) dan kan ik oefenen zonder te hoeven klooien met een lijn en zonder me zorgen te hoeven maken over de stang.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:03

Hier van alle keren 1x paard met het hoofd onder de voorstang gehad.
En ja deze loopt ook makkelijk met haar neus over de vloer de trailer in.
En Nee het is echt een drama queen. Al heel veel meegemaakt met haar op de trailer. Geloof het of niet.
Van voetje voor voetje haar op de trailer gezet. Haar van de trailer moeten duwen. Onder de achterstang gehad. Buiten de trailer staand gehad tijdens het rijden met trailer. Ga zo maar door. Nu loopt de muts gewoon volledig zelfstandig de trailer in. We parkeren de trailer, maken de klep open. Klik haar los van de poetsplaats en ze loopt er helemaal zelf in.

in dit geval kreeg mevrouw zelfs tijdens het rijden haar hoofd onder de stang door. God mag weten hoe. Gelukkig maar een 10 minuten ritje. Vonden haar volledig rustig in de trailer. touwtje losgemaakt, achterstang los en alsof er niks aan de hand was is ze er onderuit gekomen.

Als je al zo bang bent dat ze haar hoofd onder de stang doet, heeft ze op stal ook geen ruimte vrij onder de voerbak of waar dan ook waar ze haar hoofd tegen kan stoten en in paniek raken. Ik zou er persoonlijk niet zo druk om maken en die voorstang gewoon laten zitten en is kijken wat hij gewoon doet bij het oefenen. Zo dom zijn de meeste paarden ook weer niet en al helemaal de wat paniekerige types kijken wel uit wat ze doen. Of begin dan meteen met een helemaal lege trailer, zoals veel trainers doen en voeg het schot en de stangen later pas toe

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:16

Je een pony, die past er nog ongeveer onder. Maar een paard van 170 komt toch niet verder dan halverwege zijn hals?

Dezelfde situatie kennen de meeste paarden toch ook wel van de voerbak/drinkensbak/poetsplek/omheining etc etc.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:23

FCSA schreef:
Dank allemaal voor het meedenken!

@Ibbel: het gaat mij erom dat hij eronder zou kunnen lopen, dan zijn hoofd omhoog wil doen en vervolgens klem zit / in paniek raakt / de voorstang eruit sloopt / vervolgens nooit meer de trailer in wil. Ik zal hem uiteraard niet zo klemzetten :Y)

Maar misschien is het ook geen ramp als het een keer gebeurt en paard schrikt, schiet achteruit en doet het vervolgens niet meer, zoals Miranda zegt. Weet alleen niet of ik hem er dan vervolgens nog op krijg, dus ik voorkom het liever. Ben ook bang dat hij misschien zo ver eronder kan komen dat de stang achter zijn schoft zit (heb vrij veel ruimte voor in de trailer).

Longeerlijn/bak met eten aan de voorstang zijn handige tips, thanks :)


Ik gebruik een longeerlijn of leadrope en daarmee kan ik ook het hoofd omhoog vragen als het nodig is. En over dat hoofd stoten. Ik heb ooit in een training gehoord dat het probleem zo groot wordt als dat je het zelf maakt. Op het moment dat hij een keertje zn hoofd stoot, avhteruit loopt en je gaat gelijk op dezelfde manier verder als daarvoor en zorgt dat je goed afsluit, dan wordt het niet een trauma ofzo. Die van mij doen het weleens, maar met een ophouding op het touw doen ze netjes hoofd weer omhoog