Alleen laden en voorstang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 14:25

pol013 schreef:
Je een pony, die past er nog ongeveer onder. Maar een paard van 170 komt toch niet verder dan halverwege zijn hals?

Dezelfde situatie kennen de meeste paarden toch ook wel van de voerbak/drinkensbak/poetsplek/omheining etc etc.


Onder een voerbak is maar weinig ruimte en een omheining is een stuk lager dan een voorstang. En als ze in paniek raken kunnen ze een flink stuk zakken (weet ik helaas uit ervaring).

Maar ik moet erbij zeggen dat ik wel het deurtje open had omdat hij dan makkelijker laadt, dus: deurtje open, voorstang erin en paard dat met neus over de grond de trailer in loopt, leek me geen lekkere combinatie..

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:31

Ik doe dat ook zo hoor. Deurtje open, paard voor mij er in laten lopen. 1 keer liep hij met zijn neus over de grond. Maar als ze er gewoon rustig inlopen voelen ze dat, en doen hun hoofd omhoog.
Dus tenzij je paard er in rent...

Kun je netjes stap voor stap laden? Dan kun je toch prima even ho zeggen als ze denkt; dumbo hoofd aan de bovenkant!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 14:35

Hij laadt momenteel alleen als ik meeloop en er aan de achterkant iemand een (figuurlijk) zetje geeft. Geen enkele stress en staat dan ook rustig op de trailer. Maar ik wil hem dus graag voor me uit de klep op laten lopen, heb dat nog niet eerder gedaan en wil issues tijdens het oefenen graag voorkomen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:30

Wat is schoft hoogte van je paard en hoe hoog zit de stang?
Is niet mogelijk om de stang iets te verlagen?
Is ook veilger wanneer je een keer een noodstop moet maken wanneer die op de juiste hoogte zit.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:42

Ik laad die van mij ook alleen, doe de longeerlijn over de voorstang en dan aan het halster. Ik sta dus buiten met de longeerlijn en met behulp van aanwijzing met menzweep loopt ze er zo in. Maar standaard met der hoofd onder de voorstang.
Maar op het moment dat achterstang vast zit, klep dicht is en ik naar voren loop doet ze stap naar achteren en doet ze der hoofd weer goed. Nooit paniek hierover. Is een paard van 1,70 in een 1,5 paardstrailer dus de ruimte om dat te doen gelukkig,

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:01

Ik keek toevallig net de trailerlaad-filmpjes van Tristan Tucker en zag dat hij een paard specifiek leert om met het hoofd omhoog erin te lopen om te voorkomen dat het zijn hoofd stoot (zeker bij moeilijk te laden paarden vermijden).

Hier is het alleen-laden inmiddels gelukt (voordeurtje dicht en voerbak voorin) +:)+

Dominique_13

Berichten: 92
Geregistreerd: 24-06-16

Re: Alleen laden en voorstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:07

Meelopen tot halverwege de trailer en vervolgens de stang achter dicht doen?