Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft verstand van opstellen contract pony in bruikleen?

 
Profiel   

Hoi,

Per 1 augustus gaat mijn pony verhuizen naar een "pleegmama".
Ze blijft in mijn bezit en zal daar heen gaan in zogezegd bruikleen.
Het paspoort moet wel meegegeven worden vanwege regels.

Hoe kan ik mezelf beschermen tegen eventuele door verkoop of iets dergelijks?
Zij is een pony met een spierziekte die in geen enkel da onderzoek naar voren gaat komen op een goede dag. Dus ik wil zowiezo over het paspoort schrijven "NIET GESCHIKT VOOR VERKOOP" of iets dergelijks.
Maak je daarmee een paspoort ongeldig?
Hoe makkelijk is het om eventueel een nieuw paspoort aan te vragen? Zij staat wel op mijn naam geschreven maar daar kijkt niemand naar geloof ik. Of het is iig niet van belang voor een verkoop.

Graag wil ik een contract opstellen waarin staat dat ze dus in mijn bezit blijft en ik de levens belangende beslissingen wil blijven maken.
Maar ook dingen zoals welke kosten voor wie zijn, stal, hoefsmid, tandarts, dierenarts etc.
Ik weet dat het geen garantie bied, maar mocht er toch wat gebeuren heb ik iig iets in handen om deze mensen aan te klagen bijvoorbeeld.

Ik ga er absoluut niet vanuit dat deze mensen zoiets zouden doen. Ik heb een erg fijn gevoel bij hen. Maar toch wil ik mezelf (en mijn pony) beschermen voor het geval dat. Kan ik toch met een geruster hart slapen snachts.

Voor degene die mij (officieel) zou kunnen helpen wil ik zeker ook wel betalen.

Groetjes en alvast bedankt, Emma
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 12:45 



 
Profiel   

Is dat een nieuwe regel met dat paspoort? Ik heb ca. 20 jaar geleden mijn paard in bruikleen gedaan maar de papieren hield ik mooi zelf. We hadden ook gewoon onderling iets opgesteld, geen idee of het rechtsgeldig zou worden verklaard in geval het mis zou lopen, dus daar durf ik niets over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 12:51 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Is dat een nieuwe regel met dat paspoort? Ik heb ca. 20 jaar geleden mijn paard in bruikleen gedaan maar de papieren hield ik mooi zelf. We hadden ook gewoon onderling iets opgesteld, geen idee of het rechtsgeldig zou worden verklaard in geval het mis zou lopen, dus daar durf ik niets over te zeggen.


Het paspoort moét bij het paard zijn. Je kan het juridisch loket (gratis) bellen voor advies over een eventueel contract, TS. Zou ik zeker doen voor zoiets belangrijks!

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 13:03 



 
Profiel   

Niet.

Het probleem is dat een eventuele verkoop niet ongedaan gemaakt kan worden. Je kunt een rechtzaak starten maar meestal is de koper te goeder trouw dus dan kun je hooguit geld krijgen maar niet je paard terug.

Ik zou er dus nog eens goed over nadenken of je dit risico echt wil lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 13:09 



 
Profiel   

Wat Gypsy zegt. Je kunt dit risico niet/ nauwelijks uitsluiten.
Ik zou vooral het juridisch loket raadplegen en niet luisteren naar de alwetende bokker. Zelfs voor juristen is dit een vaag grijs gebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 13:35 



 
Profiel   

Emerelle schreef
Dus ik wil zowiezo over het paspoort schrijven "NIET GESCHIKT VOOR VERKOOP" of iets dergelijks.
Maak je daarmee een paspoort ongeldig?

Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 13:36 



 
Profiel   

Als je via een Notaris een contract opstelt zit je safe,dát is Rechtsgeldig.
Kost je wel wat,maar ben je wel safe.

Je hebt zo weer een 2de paspoort hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 13:37 



 
Profiel   

Ik heb er wel 1 voor je, die is juridisch gecheckt ook, soortgelijke situatie. Doe me even een pb met je mail dan stuur ik die vannacht als ik achter de laptop ben, ik kan er nu niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 13:39 



 
Profiel   

zodra je op het paspoort schrijft is het ongeldig.

paspoort moet altijd bij het paard zijn, dus zelf houden is ook geen optie.

maar als je nu al bewijs aan het verzamelen bent om ze aan te klagen, zou ik het maar helemaal laten. dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 14:16 



 
Profiel   

Contract oplaten stellen door een jurist en laten ondertekenen bij een notaris, dat is het enige rechtsgeldige contract.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 14:19 



 
Profiel   

Chiren schreef
Contract oplaten stellen door een jurist en laten ondertekenen bij een notaris, dat is het enige rechtsgeldige contract.

Nee hoor... als er maar dingen in staan die niet tegen de wet zijn..
De meeste contracten (zoals aankoop of huurhuis) gaan niet via een notaris en zijn gewoon rechtsgeldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 14:56 



 
Profiel   

gohya schreef
Als je via een Notaris een contract opstelt zit je safe,dát is Rechtsgeldig.
Kost je wel wat,maar ben je wel safe.

Je hebt zo weer een 2de paspoort hoor.

Nonsens. Je zit niet safe als je het door een notaris op laat stellen en als je het zelf doet kan het net zo goed rechtsgeldig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:17 



 
Profiel   

Ik denk dat dit typisch zoiets is wat je in goed vertrouwen moet doen, of gewoon helemaal niet. Op het moment dat er stront aan de knikker is gaat zo'n contract je namelijk niet redden, hoe slecht of hoe goed dat ook is opgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:23 



 
Profiel   

Chiren schreef
Contract oplaten stellen door een jurist en laten ondertekenen bij een notaris, dat is het enige rechtsgeldige contract.


nee nee nee...

Al spreek je het mondeling af of krabbel je het op een bierviltje. Het is een rechtsgeldig contact.

Dat is het probleem niet.

Het probleem is dat je paard straks bij een koper staat die zich van geen kwaad bewust is. En die koper staat in zijn recht om het dier te houden. Daar gaat geen notaris iets aan veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:36 



 
Profiel   

NenaC schreef
zodra je op het paspoort schrijft is het ongeldig.

paspoort moet altijd bij het paard zijn, dus zelf houden is ook geen optie.

maar als je nu al bewijs aan het verzamelen bent om ze aan te klagen, zou ik het maar helemaal laten. dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in.


Dan heb jij mijn bericht niet goed gelezen.
Ik heb er zeker wel vertrouwen in, maar wil zowiezo goed voorbereid zijn.
Ook al is de kans 0,1 %.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:39 



 
Profiel   

Ik weet dat ik door het contract mijn pony niet zou kunnen terug krijgen.
Maar als we beide het contract ondertekenen en zij weten dat ze er een heleboel gezeik mee kunnen krijgen mochten ze van haar af willen, dat houd wel wat tegen.

Ze mag elk moment van de dag terug naar mij komen. Ik wil alleen een stok achter de deur hebben mochten ze toch denken er een slagje uit te kunnen slaan oid. Met een contract is dat slagje dus helemaal niet te halen want dan klaag ik ze aan en kost het ze alleen maar geld ipv dat het wat zou opbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:42 



 
Profiel   

Heeft de pony ook papieren? Die kan je namelijk wel thuishouden. Een paspoort is geen eigendomsbewijs. Zoals anderen aangeven, kan je inderdaad makkelijk een contractje opstellen. Dit zou ik sowieso doen in verband met het verdelen van kosten etc. Hoe goed iets ook voelt, juist door zaken duidelijk op papier te hebben staan, voorkom je een hoop heibel.

Echter, iemand die kwaad zou willen en de pony verkoopt, vindt toch wel een manier. Dus jezelf helemaal indekken gaat niet lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:46 



 
Profiel   

NenaC schreef
maar als je nu al bewijs aan het verzamelen bent om ze aan te klagen, zou ik het maar helemaal laten. dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in.


Wat een flauwekul!
Je kunt beter zeker van je zaak zijn dan er eventueel later achter komen dat zaken niet goed geregeld zijn. En dan is het te laat.
Je kunt iemand nog zo vertrouwen maar je kunt niet iemands handelen voorspellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 17:11 



 
Profiel   

Emerelle schreef
Met een contract is dat slagje dus helemaal niet te halen want dan klaag ik ze aan en kost het ze alleen maar geld ipv dat het wat zou opbrengen.

Niet als zij een rechtsbijstandverzekering hebben... dan kost het ze helemaal niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 17:47 



 
Profiel   

Zijn die mensen compleet vreemd voor jou of ken je ze al lang en beter?
Ik zou namelijk nooit een paard aan vreemden uit lenen. Enkel aan mensen die ik goed ken en al langer ken.
Lijkt mij ook dat mensen die bekend van je zijn het goed met jou en het dier voor hebben en echt niet jou pony gaan verkopen als ze hem in bruikleen hebben.
Daar komt bij, weten deze mensen jou pony met de spierziekte te managen??? Denk dat ik dat belangrijker zou vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 13:34 



 
Profiel   

Veel belangrijker dan een contract, maar zou ik wel doen hoor zeker met notaris opstellen al is het maar voor het psychologische effect, is controle!

Gewoon elke maand gaan kijken. Is het dier er nog, is het goed op gewicht, loopt het correct, staat het op een goede stal, is het tuig goed onderhouden etc? Allemaal reuze belangrijk en maakt duidelijk dat jij betrokken bent en geen gekkigheid toestaat. En ja dat kost moeite natuurlijk maar das een kwestie van prioriteiten stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 13:52 



 
Profiel   

Ik heb al 3 keer voor een periode (half jaar tot anderhalf jaar) een paard in bruikleen gehad. Het belangrijkste is wederzijds vertrouwen. Als je twijfelt aan de persoon die het paard in bruikleen neemt, moet je het niet doen.
In alle gevallen kende ik de eigenaar wel, niet als goede vriend, maar als bekende. Belangrijk is om de eigenaar regelmatig op de hoogte te houden; ook laten weten als dingen niet zo gaan als gehoopt.
Wij hadden wel een contractje opgesteld, maar je kunt niet alle mogelijke situaties van tevoren bedenken. Dus vertrouwen is erg belangrijk. Ga ervan uit dat de bruiklener op een juiste, normale wijze met het paard omgaat. En blessures kunnen altijd voorkomen. Je moet het niet over 'schuld" gaan hebben.
Als je dit vertrouwen niet hebt, moet je het niet doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 20:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen