Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 09:19

Er zijn al veel vragen geweest over aansprakelijkheid en bijrijders, maar nu een hele specifieke.
Het punt is dat ik waarschijnlijk een paard ga bijrijden, de eigenaars wilden het alleen wel hebben over aansprakelijkheid. Op zich prima natuurlijk, ik ben zeker voor open communicatie.

Maar nu kwamen ze met het contract van vereniging eigen paard waar het volgende artikel in staat:
"6.1 Eigenaar is niet aansprakelijk voor schade die Bijrijder loopt door schade die door het paard aan Bijrijder wordt aangebracht, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid van de zijde van Eigenaar."
Dus stel: ik val van het paard en loop daardoor schade op en kan een tijd niet werken.
Medische kosten komen wel voor rekening van mijn zorgverzekering, maar de andere kosten zijn dan voor eigen rekening?
Ik vind het een vreemde passage als ik eerlijk ben en eigenlijk alleen maar in het voordeel van de aansprakelijkheidsverzekeraar van de eigenaar.

Is het vreemd dat ik overweeg om van het hele bijrijdplan af te zien als ze dit hanteren?

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:26

Medische kosten zijn sowieso gedekt.

Maar als jij niet kunt werken omdat jij valt of een trap krijgt van een dier is dat toch niet het probleem van de eigenaar? Je klimt er toch vrijwillig op?

Als ik jou mijn fiets leen en jij valt met mijn fiets en jouw broek is stuk: moet ik dan jouw broek betalen?

Edit: het zal best dat mijn mening niet is zoals de wet voorschrijfr. ;) Maar ik blijf me altijd verbazen hoe men alles maar zoveel mogelijk ingedekt wil hebben, liefst op kosten van een ander, maar wel alle plezier wil beleven. :)

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:27

ik vind eerlijk gezegd ook niks mis met dit artikel. de eigenaar legt als het ware de verantwoording bij jou om op te letten wat je doet. logisch, neem idd het voorbeeld van Palmera.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:30

Het lijkt een vrij logische redenering, eigenlijk. Ik zou hetzelfde doen. Jou ken ik bijvoorbeeld niet, maar ik heb al een rij bijrijders zien passeren, en mijn paard is al eens op een stel tenen gaan staan of heeft een schop richting been verkocht. Waarom? Omdat zij te ruw waren, teveel vroegen, het verkeerd vroegen, of niet aan het opletten waren. Als ik een schop krijg, vind ik dat ook mijn eigen fout. Vind het dan enkel normaal dat de bijrijder mag opdraaien voor de eigen fouten :) Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe het paard opgeleerd is of hoe de eigenaar ermee omgaat, maar dat corrigeer je als goede bijrijder normaal wel.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:32

Ik vind het ook niet zo'n raar artikel. Dat is toch het risico van paardrijden, er kan iets gebeuren waardoor je er tijdelijk uit ligt, net als met een hoop dingen. Daar kan de eigenaar dan ook niks aan doen

Utixo

Berichten: 6573
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:33

Ondanks dat het voor de wet zo is dat de eigenaar ten aller tijde aansprakelijk is, kan ik het niet anders dan eens zijn met bovenstaande mensen. Je kosten zijn sowieso gedekt. En ja, als jij aangeeft bij je verzekering dat je van andermans paard bent gevallen, gaan ze het verhalen op de eigenaar, ondanks dit contract. Maar heel eerlijk, je stapt er met je volle verstand op.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:38

Ik ga met de rest mee inderdaad. Jij stapt er zelf op en wanneer je er af valt kan de eigenaar hier niets aan doen. Hij hoeft niet eens een bok te geven of iets, struikelen en je kan ook al lelijk terecht komen.

Probeer ook de situatie eens om te draaien. Stel jij bent de eigenaar en je hebt een bijrijder? Hoe zou jij er dan in staan?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:39

Ik heb eerder ook een bijrijder gehad en ook een contractje laten tekenen, was destijds door mijn zwager opgesteld(hij is advocaat) daar stond ook zoiets in!

Waarom zou je de eigenaar van het paard willen laten betalen als jij van het paard valt en je arm breekt!
Kan de eigenaar helemaal niks aan doen, maar mag wel dokken.
Nee hoor begrijp het wel en als je twijfelt moet je het niet doen

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:44

Misschien heb je hier wat aan:

Ik reed een paard van een vriendin die verkocht moest worden. Ik viel er vanaf (ritje ziekenhuis/ zware hersenschudding) uiteindelijk is het 50/50 de kosten verdeeld. Ik kon ook een tijd niet werken en ik kan nu uiteindelijk niet fulltime meer werken door de hersenschudding (lang verhaal/ kan uitleggen via pb)

Ik heb alle kosten bij elkaar verzameld en toch de aansprakelijkheids-verzekering van vriendin aangesproken. schade expert erbij en het is als 50/50 verdeeld. smarten geld + kosten ziekte en daar de helft van vergoed gekregen.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:06

Palmera schreef:
Medische kosten zijn sowieso gedekt.

Maar als jij niet kunt werken omdat jij valt of een trap krijgt van een dier is dat toch niet het probleem van de eigenaar? Je klimt er toch vrijwillig op?

Als ik jou mijn fiets leen en jij valt met mijn fiets en jouw broek is stuk: moet ik dan jouw broek betalen?

Edit: het zal best dat mijn mening niet is zoals de wet voorschrijfr. ;) Maar ik blijf me altijd verbazen hoe men alles maar zoveel mogelijk ingedekt wil hebben, liefst op kosten van een ander, maar wel alle plezier wil beleven. :)

In dit geval ligt het iets genuanceerder. Ik heb zelf 2 eigen paarden die ik op dit moment niet kan rijden :D
Het paard waar het in dit geval om gaat heeft een behoorlijk ongeval gehad met de eigenaar. Zij durft er zelf niet meer op, later hebben er nog wel anderen op gereden, trouwens.
Ik ben in die zin een voorzichtige ruiter, dat ik er meteen naast sta als ik het niet vertrouw, maar het punt is wel dat we met deze constructie elkaar een plezier doen: ik geef het paard weer een uitdaging omdat hij alleen maar staat te verstoffen in de wei. Volgens de eigenaar mist hij dat op dit moment omdat ze het zelf niet meer durft.
Ik durf het wel en heb op dit moment tijd omdat ik mijn eigen paarden dus niet rijd.
Dus plezier op kosten van een ander? Nou nee, niet echt.
Maar ik neem wel een risico en daar ben ik me van bewust.


Evelien4 schreef:
Misschien heb je hier wat aan:

Ik reed een paard van een vriendin die verkocht moest worden. Ik viel er vanaf (ritje ziekenhuis/ zware hersenschudding) uiteindelijk is het 50/50 de kosten verdeeld. Ik kon ook een tijd niet werken en ik kan nu uiteindelijk niet fulltime meer werken door de hersenschudding (lang verhaal/ kan uitleggen via pb)

Ik heb alle kosten bij elkaar verzameld en toch de aansprakelijkheids-verzekering van vriendin aangesproken. schade expert erbij en het is als 50/50 verdeeld. smarten geld + kosten ziekte en daar de helft van vergoed gekregen.


Bedankt voor je informatie, het grappige is dat ik zelf ook eens in een situatie heb gezeten waarbij mijn paard schade heeft aangericht bij een ander die hem wilde laden. Dat is toen ook gedekt vanuit mijn aansprakelijkheidsverzekering :j Precieze verdeling weet ik trouwens niet, geloof niet dat alles gedekt werd daardoor. Maar juist daarom vind ik het vreemd om dit uit te sluiten.


KarinLF schreef:
Ik heb eerder ook een bijrijder gehad en ook een contractje laten tekenen, was destijds door mijn zwager opgesteld(hij is advocaat) daar stond ook zoiets in!

Waarom zou je de eigenaar van het paard willen laten betalen als jij van het paard valt en je arm breekt!
Kan de eigenaar helemaal niks aan doen, maar mag wel dokken.
Nee hoor begrijp het wel en als je twijfelt moet je het niet doen

De eigenaar dokt niet, de verzekering dokt.
Bovendien zijn medische kosten al gedekt, daar ben ik zelf immers voor verzekerd, zoals ik al schreef.

Wel grappig trouwens dat jullie het allemaal oneens zijn met hoe de aansprakelijkheid wettelijk is geregeld. Het geeft me wel inzicht in hoe mensen hier blijkbaar over denken, en dat is anders dan ikzelf doe. Dat is duidelijk :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:25

Tja denk dat jouw situatie niet de meest voorkomende bijrijder situatie is waar dit artikel voor bedoeld is.

Als eigenaar wil dat je dit tekent is het misschien niet helemaal de juiste match. Want zonder deze overeenkomst zal de verzekering zeker bij de eigenaar aankloppen en het eerder geregeld worden zoals bij Evelien4.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:28

Dat denk ik ook ja, dat dit eigenlijk niet de situatie is waar het contract voor bedoeld is. Dat zie je trouwens ook terug in andere onderdelen van het contract :j
Ik ga het er met ze over hebben, in alle eerlijkheid :)

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:36

Evelien4 schreef:
Misschien heb je hier wat aan:

Ik reed een paard van een vriendin die verkocht moest worden. Ik viel er vanaf (ritje ziekenhuis/ zware hersenschudding) uiteindelijk is het 50/50 de kosten verdeeld. Ik kon ook een tijd niet werken en ik kan nu uiteindelijk niet fulltime meer werken door de hersenschudding (lang verhaal/ kan uitleggen via pb)

Ik heb alle kosten bij elkaar verzameld en toch de aansprakelijkheids-verzekering van vriendin aangesproken. schade expert erbij en het is als 50/50 verdeeld. smarten geld + kosten ziekte en daar de helft van vergoed gekregen.


Maar waarom? Dat vraag ik me oprecht af. Het is geen verwijt, maar een vraag.
Je stapt toch met je volle verstand op een paard? Je weet hoe paarden in elkaar zitten en dat er altijd een ongeluk kan gebeuren. Daar kan een ander toch niks aan doen?

En dit is precies de reden dat mijn paard stil staat nu ik zelf een ongeluk met een ander paard heb gehad. Ik heb niet een heel makkelijk paard, en ik zit niet te wachten op ongelukken. En al helemaal niet dat ik dan vervolgens "de schuld" krijg, terwijl een ander aanbied om te rijden. Dan maar 2 maand in de wei.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:45

@Prugelpiet, dit, ja. Dan kan je terwijl je niet kan rijden ook nog eens gaan opdraaien voor ongelukken van een ander. Bijrijders zijn toch geen geadopteerde kinders? En dat de eigenaar altijd aansprakelijk moet zijn voor "raar" gedrag van een paard omdat het de eigenaar is die het gedrag erin steekt vind ik idioot. Mijn merrie is een vurig engeltje bij mij onder het zadel, je kan haar met losse teugel overal heen voeren. Maar zet iemand erop die denkt dat harde beenhulpen de oplossing zijn en ze stopt gewoon en wil niet verder. En dan heb ik dan maar een paard dat protesteert met afgestompt te worden en gewoon stil te blijven staan en te vreten ipv te reageren op cues, voor hetzelfde geld heb je een ander paard met een andere bijrijder die protesteert op slecht rijden door omhoog te gaan. Ja, lijkt mij gewoon het risico van de ruiter...

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:55

Iedereen kan wel van alles vinden, maar de wet schrijft toch anders voor. Als eigenaar ben je altijd aansprakelijk te stellen voor wat jouw dier doet.
Daar zit vaak ook de crux, want inderdaad een volwassen persoon stapt met volle verstand (ga je toch even vanuit) op een paard, met in zijn achterhoofd dat het een levend dier is. En ja, meestal kan de eigenaar daar helemaal niets aan doen, maar toch ligt die aansprakelijkheid bij de eigenaar.

In de praktijk zullen er altijd een soort van 50/50 regelingen komen, omdat degene waaraan schade is toebedeeld, ook nog zelf moet nadenken in bepaalde situaties. Dus volledig afschrijven op eigenaar gebeurt dan niet.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:58

Citaat:
Maar waarom? Dat vraag ik me oprecht af. Het is geen verwijt, maar een vraag.
Je stapt toch met je volle verstand op een paard? Je weet hoe paarden in elkaar zitten en dat er altijd een ongeluk kan gebeuren. Daar kan een ander toch niks aan doen?

En dit is precies de reden dat mijn paard stil staat nu ik zelf een ongeluk met een ander paard heb gehad. Ik heb niet een heel makkelijk paard, en ik zit niet te wachten op ongelukken. En al helemaal niet dat ik dan vervolgens "de schuld" krijg, terwijl een ander aanbied om te rijden. Dan maar 2 maand in de wei.



Ik had het eerst ook niet bedacht totdat die vriendin er mee kwam omdat én de ziektekosten best wel fors werden en zij had zoiets, probeer maar, er is niet voor niets een verzekering. En ja het is een risico en dat neem ik ook. achteraf had er zelfs nog iemand bij getrokken kunnen worden, aangezien de omheining van het land kapot was en paard daar blijkbaar zo van geschrokken is dat het achterover is geklapt. maarja ga dat maar is bewijzen..
Je blijft als eigenaar ook risico houden, omdat het jouw paard is. vandaar dat ze de 50/50 deling hebben (in mijn geval dan)

edit: Inderdaad Rena.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:05

Zo zwart-wit is het gewoon niet. Als je als eigenaar weet dat je paard niet overal even makkelijk op reageert moet je inderdaad afvragen of een andere ruiter een goed plan is.
Ik ben weleens afgeklapt van een paard wat ik nauwelijks kende...Eigenaar had even niet verteld dat deze merrie dat soort grapjes wel vaker had uitgehaald volgens haar was het allemaal prima. Tja en toen de verzekering vroeg of ik van mijn eigen paard of van paard van andere was gevallen...tja toen heb ik gewoon aangegeven dat het haar paard was. Vond eigenaresse niet leuk want ik was toch zelf opgestapt... Ehmm ja met jou halve verhaaltje en het idee dat de eigenaar haar paard voldoende kon inschatten...

Als TS en eigenaar van paard nu al inzien dat het rijden van dit paard meer risico's geeft dan rijden van een doorsnee paard... Tja misschien is het dan onverstandig om zo'n overeenkomst aan te gaan. Misschien dat paard beter bij prof terecht kan die een verzekering daarvoor heeft (en ja die moet dan flink betaald worden ipv iemand die het gratis doet)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 12:18

Evelijn schreef:
Als TS en eigenaar van paard nu al inzien dat het rijden van dit paard meer risico's geeft dan rijden van een doorsnee paard... Tja misschien is het dan onverstandig om zo'n overeenkomst aan te gaan. Misschien dat paard beter bij prof terecht kan die een verzekering daarvoor heeft (en ja die moet dan flink betaald worden ipv iemand die het gratis doet)

Tuurlijk :')
Bokt komt weer met de professional om de hoek. Ik denk oprecht dat dat in dit geval niet nodig of zinvol is. En dat gaat ook niet gebeuren, of hij blijft in de wei staan, of hij wordt verkocht.
prugelpiet schreef:
En dit is precies de reden dat mijn paard stil staat nu ik zelf een ongeluk met een ander paard heb gehad. Ik heb niet een heel makkelijk paard, en ik zit niet te wachten op ongelukken. En al helemaal niet dat ik dan vervolgens "de schuld" krijg, terwijl een ander aanbied om te rijden. Dan maar 2 maand in de wei.

Je krijgt niet de schuld, je bent aansprakelijk, dat is echt iets anders.

anjali
Berichten: 15072
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:35

Als dat zo is,dan is dat heel slecht voor het bijrijdersysteem.Iemand mag gratis op je paard rijden en als de ruiter dan een blessure oploopt,wordt jij aansprakelijk gesteld. En als het paard een blessure oploopt? Tijdens het werk met de bijrijder? Kun je dan de bijrijder aansprakelijk stellen?Ik laat echt niemand meer aan mijn paard want de kans op ruzie is me te groot.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:46

En dit is dus 1 van de redenen dat ik niemand meer op mijn paard laat rijden!
Geen bijrijders meer bedoel ik dan.

Heb een doodbraaf paard, maar ook die kunnen schrikken!
Als bijrijder weet je toch ook zelf heel goed als je op een paard stapt dat er wat mis kan gaan en dan ook de eigenaar nog financieel verantwoordelijk stellen( verzekering dan) als het mis gaat.

Ik was blij dat we een contractje hadden opgesteld, anders had ze er ook niet op mogen rijden. Gelukkig rijdt ze ook al een poos niet meer.
Reed lekker op mijn paard en tegen over anderen (slecht) over mij praaten en slecht over anderen tegen mij praten! Was helemaal klaar met haar, gek wijf(maar dat is weer een ander verhaal :+ )

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:44

Om deze reden wil ik geen bijrijder. Ik vind t risico te groot en heb ook geen zin in gedonder. Volgens mijn verzekering ben ik overal aansprakelijk voor als er iemand anders op mijn paard zit. Maar als er iets beschadigd raakt of gejat wordt van mijn spullen krijg ik niks vergoed, ook de eventuele dierenarts kosten niet.

Mijn paard is onder t zadel heel braaf, maar kan met longeren grondwerken soms wel erg dominant zijn als je een fout maakt door te trappen.

Daarnaast vind ik t vaak zo n gedoe. Ik zou een bijrijder nemen om even ontlast te worden, maar hiermee word ik juist belast. Dan laat ik m liever staan..

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:49

Echt zot dat men alle verantwoordelijkheid op eigenaar van het paard wil schuiven.

Heeft een bijrijder dan geen enkele verantwoordelijkheid?
Alle lusten en geen enkele lasten? (financieel, wettelijk, werkzaamheden)

Je zou toch zeggen dat het juist andersom is. In elk geval wat betreft volwassenen.

Diegene stapt immers zelf op het paard, neemt de beslissingen en maakt fouten waardoor het net zo goed mis kan gaan dan door gedrag van het paard zelf.
Eigenlijk heeft altijd het handelen en reageren van de ruiter invloed op het gedrag van het paard.

Dit, en de mentaliteit van verzorgers van tegenwoordig, maakt dat ik allang genezen ben van verzorgers.

Jammer, zelf als kind genoten van mijn verzorgpony's.
Deed ook alles om eigenaar tevreden te stellen.
Zo anders dan tegenwoordig.

cadansje1

Berichten: 66
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:54

Ik vind die passage juist niet meer dan logisch!
Die bijrijder gaat toch zelf op dat paard zitten? En mocht er wel iets gebeuren vind ik dit ook de verantwoordelijkheid van die bijrijder. Zij heeft immers de verantwoordelijkheid op zich genomen over dat paard.
Helaas zit de wet iets anders in elkaar..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:11

jes_sira schreef:
Echt zot dat men alle verantwoordelijkheid op eigenaar van het paard wil schuiven.

Heeft een bijrijder dan geen enkele verantwoordelijkheid?
Alle lusten en geen enkele lasten? (financieel, wettelijk, werkzaamheden)

Je zou toch zeggen dat het juist andersom is. In elk geval wat betreft volwassenen.

Diegene stapt immers zelf op het paard, neemt de beslissingen en maakt fouten waardoor het net zo goed mis kan gaan dan door gedrag van het paard zelf.
Eigenlijk heeft altijd het handelen en reageren van de ruiter invloed op het gedrag van het paard.

Dit, en de mentaliteit van verzorgers van tegenwoordig, maakt dat ik allang genezen ben van verzorgers.

Jammer, zelf als kind genoten van mijn verzorgpony's.
Deed ook alles om eigenaar tevreden te stellen.
Zo anders dan tegenwoordig.


De verzekering kijkt helaas anders, die stelt de eigenaar verantwoordelijk..

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 06:14

Gizeppie schreef:
jes_sira schreef:
Echt zot dat men alle verantwoordelijkheid op eigenaar van het paard wil schuiven.

Heeft een bijrijder dan geen enkele verantwoordelijkheid?
Alle lusten en geen enkele lasten? (financieel, wettelijk, werkzaamheden)

Je zou toch zeggen dat het juist andersom is. In elk geval wat betreft volwassenen.

Diegene stapt immers zelf op het paard, neemt de beslissingen en maakt fouten waardoor het net zo goed mis kan gaan dan door gedrag van het paard zelf.
Eigenlijk heeft altijd het handelen en reageren van de ruiter invloed op het gedrag van het paard.

Dit, en de mentaliteit van verzorgers van tegenwoordig, maakt dat ik allang genezen ben van verzorgers.

Jammer, zelf als kind genoten van mijn verzorgpony's.
Deed ook alles om eigenaar tevreden te stellen.
Zo anders dan tegenwoordig.


De verzekering kijkt helaas anders, die stelt de eigenaar verantwoordelijk..


Tenzij je dus een contractje opsteld en deze "regel"er in vermeld
Wij zijn ook genezen van verzorgers hoor, dan blijven de paarden maar een dagje extra op rust als we zelf niet kunnen. Geen ergernis hier meer op het erf wat dat betreft ;-)