Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:39

Palmera schreef:
Medische kosten zijn sowieso gedekt.

Maar als jij niet kunt werken omdat jij valt of een trap krijgt van een dier is dat toch niet het probleem van de eigenaar? Je klimt er toch vrijwillig op?

Als ik jou mijn fiets leen en jij valt met mijn fiets en jouw broek is stuk: moet ik dan jouw broek betalen?

Edit: het zal best dat mijn mening niet is zoals de wet voorschrijfr. ;) Maar ik blijf me altijd verbazen hoe men alles maar zoveel mogelijk ingedekt wil hebben, liefst op kosten van een ander, maar wel alle plezier wil beleven. :)


juist en daarom heb ik geen verzorger en geen bijrijder !

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:50

Palmera schreef:
Medische kosten zijn sowieso gedekt.

Maar als jij niet kunt werken omdat jij valt of een trap krijgt van een dier is dat toch niet het probleem van de eigenaar? Je klimt er toch vrijwillig op?

Als ik jou mijn fiets leen en jij valt met mijn fiets en jouw broek is stuk: moet ik dan jouw broek betalen?

Edit: het zal best dat mijn mening niet is zoals de wet voorschrijfr. ;) Maar ik blijf me altijd verbazen hoe men alles maar zoveel mogelijk ingedekt wil hebben, liefst op kosten van een ander, maar wel alle plezier wil beleven. :)

Daar verbaas ik me eerlijk gezegd ook over.
Ik zou mijn paard dan ook liever op de wei laten lopen, gaat ie niet stuk van ;)

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:02

helaas heb ik hier ervaring mee.

De eigenaar is altijd aansprakelijk voor schade bij de bijrijdster, mits de bijrijdster er niets aan kon doen.

In mijn geval werd ik aansprakelijk gesteld voor een val van mijn bijrijdster van mijn pony.
De bijrijdster wist van de jonge leeftijd en het risico wat ze nam.
Het is uiteindelijk 50/50 uitgesproken en de kosten zijn gedekt door mijn aansprakelijkheidsverzekering.
Maar ik neem nooit geen bijrijder meer.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:10

Ik heb nu ook een bijrijdster. Maar als mijn bijrijdster valt en het komt op mijn verzekering. Wat zijn de consequenties voor mij? Ga ik er financieel op achteruit? Hoe zit dat precies?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:12

TS meld het even bij je verzekering en vraag of je jezelf hiervoor kunt of moet verzekeren. In Frankrijk valt dit onder je eigen WA. Jij stapt immers op het paard van een ander. Dus daar is dit bij wet al vanzelf geregeld.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:22

Citaat:
Tenzij je dus een contractje opsteld en deze "regel"er in vermeld
Wij zijn ook genezen van verzorgers hoor, dan blijven de paarden maar een dagje extra op rust als we zelf niet kunnen. Geen ergernis hier meer op het erf wat dat betreft ;-)


En toch vraag ik me af of de verzekeraar hier een boodschap aan heeft. Het is wel eens de moeite waard om uit te zoeken.
Is de afspraak dat de eigenaar altijd aansprakelijk is een dwingendwet of een regelwet?

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:24

LadyDaily schreef:
Ik heb nu ook een bijrijdster. Maar als mijn bijrijdster valt en het komt op mijn verzekering. Wat zijn de consequenties voor mij? Ga ik er financieel op achteruit? Hoe zit dat precies?


Zorg dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt en dat je paard bekend is bij de verzekering als huisdier.

als je goed verzekerd bent, dan dekken hun alle kosten en heb je zelf geen financieele gevolgen.

De kosten lopen al snel op. Bij mij ging het om een klein ongeval en dat kostte al een dikke 10.000euro

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:03

magicmist schreef:
LadyDaily schreef:
Ik heb nu ook een bijrijdster. Maar als mijn bijrijdster valt en het komt op mijn verzekering. Wat zijn de consequenties voor mij? Ga ik er financieel op achteruit? Hoe zit dat precies?


Zorg dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt en dat je paard bekend is bij de verzekering als huisdier.

als je goed verzekerd bent, dan dekken hun alle kosten en heb je zelf geen financieele gevolgen.

De kosten lopen al snel op. Bij mij ging het om een klein ongeval en dat kostte al een dikke 10.000euro


En dat moest jij zelf betalen?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 09:53

magicmist schreef:
helaas heb ik hier ervaring mee.

De eigenaar is altijd aansprakelijk voor schade bij de bijrijdster, mits de bijrijdster er niets aan kon doen.

In mijn geval werd ik aansprakelijk gesteld voor een val van mijn bijrijdster van mijn pony.
De bijrijdster wist van de jonge leeftijd en het risico wat ze nam.
Het is uiteindelijk 50/50 uitgesproken en de kosten zijn gedekt door mijn aansprakelijkheidsverzekering.
Maar ik neem nooit geen bijrijder meer.

Heel vervelend :j Alleen realiseer je je wel dat dit geldt voor iedereen die schade oploopt door jouw paard?
Zelf heb ik het gehad met iemand die mijn paard wilde laden, paard trok terug, diegene had een breuk.
Dus als je veilig wilt zitten, laat je niemand meer bij je paard, anders loop je dit risico altijd.


Utixo schreef:
Citaat:
Tenzij je dus een contractje opsteld en deze "regel"er in vermeld
Wij zijn ook genezen van verzorgers hoor, dan blijven de paarden maar een dagje extra op rust als we zelf niet kunnen. Geen ergernis hier meer op het erf wat dat betreft ;-)


En toch vraag ik me af of de verzekeraar hier een boodschap aan heeft. Het is wel eens de moeite waard om uit te zoeken.
Is de afspraak dat de eigenaar altijd aansprakelijk is een dwingendwet of een regelwet?

Dat was dus precies wat ik me ook afvroeg, of het wel zin heeft om een dergelijk contract op te stellen? Maar zo te lezen kan niemand mij dat antwoord geven, zal ook wel zijn dat als het toch een rechtszaak komt, altijd individuele omstandigheden een rol spelen...

pien_2010 schreef:
TS meld het even bij je verzekering en vraag of je jezelf hiervoor kunt of moet verzekeren. In Frankrijk valt dit onder je eigen WA. Jij stapt immers op het paard van een ander. Dus daar is dit bij wet al vanzelf geregeld.

Ik heb hier al over gesproken met mijn verzekering en wat zouden ze dan moeten aanbieden: een aansprakelijkheidsverzekering omdat een ander zijn aansprakelijkheid beperkt?
En in Nederland werkt de wet dus anders.

Maar goed, misschien leuk om terug te koppelen, ik heb het gisteren besproken met de eigenaren en het contract is van tafel.
Ook heb ik voor het eerst met het paard gewerkt (grondwerk) samen met de eigenaresse en dat ging hartstikke goed. Heerlijk dier, vriendelijk, intelligent, we gaan vast veel plezier samen hebben de komende tijd :) En dat is precies de insteek.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:23

Dat het wettelijk anders is geregeld snap ik maar ik vind het artikel heel terecht. In de wet zijn universe regels opgeschreven die gelden voor ieder huisdier. Dat je op een paard kunt rijden maakt het anders dan dat bijvoorbeeld een hond schade maakt aan een ander of diens eigendommen. In dat opzicht vind ik wel in de wet daar een uitzondering op gemaakt mag worden.

En sluit me aan bij eerdere opmerkingen hierover. Je gaat voor eigen rekening en risico op een paard van een ander zitten en het risico wat je loopt hangt in grote mate af van je eigen afwegingen, kennis en kunde.

Smartegeld vind ik in dat opzicht helemaal nergens op slaan.

Enfin, ik heb begrepen dat het is opgelost? En dat je het een heerlijk paard vindt en er plezier aan gaat beleven? Dan heb je geluk. Was het mijn paard dan zocht ik een professioneel iemand voor het oplossen van het probleem. Dan heb je dit soort gezever niet.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 10:27

Maar het is jouw paard niet en wie zegt dat ik een probleem ga oplossen? De eigenaresse durft er niet op nee, maar er hebben sindsdien al wel weer anderen op gereden, dus welk probleem los ik precies op?

Bovendien: de eigenaar is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid. Net als ikzelf trouwens.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:11

Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de eigenaar op termijn weer op haar paard stapt? Dan los je toch een probleem voor haar op? Want ze durft nu niet.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:21

Ik zit er zelf ook redelijk scherp in.
Ik had ooit in het begin van mijn eigenaarschap ook een bijrijder. Die ging met mijn paard naar het strand, viel er af, brak een been en haar ouders wilden gederfd vakantiegenot op mij verhalen. Een soort smartegeld.
Uiteindelijk hebben ze dat niet doorgezet. Had mijn verzekering gebeld en het was idd verzekerd.
Maar het druist tegen elk gevoel van rechtvaardigheid in. Ik ben toen ook gestopt met deze bijrijder.
En met de volgende bijrijder andere afspraken gemaakt. Op schrift.

Als ik zelf van mijn paard val en ik breek een been of erger krijg ik ook niks vergoed. It's all in the game.
Dat het wettelijk nu zo is geregeld maakt het nog niet oke. En ik zie dat ook nog wel eens veranderen.

Ik zou zeggen: sluit als bijrijder voor dit risico zelf een verzekering af. Je moet de lasten bij de lusten leggen.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:25

Maar als wettelijk is vastgelegd dat de eigenaar verantwoordelijk is, dan ontheft dit contract de eigenaar toch niet van die verantwoording?

Ik kan toch ook niet een contract opstellen dat ik wel mag fietsen op de stoep of erger iemand mag vermoorden. Is toch ook allemaal tegen de wet?

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:53

Ik vind het toch wel vervelend om te lezen dat mensen dingen als smartegeld gaan verhalen op de eigenaar. Ik ben het eens met het eigen verantwoordelijkheid gedeelte, tenzij er echt belangrijke info achter gehouden is. Ook kan ik me niet voorstellen dat het de verstandhouding ten goede doet. Als ik dat zo lees snap ik wel dat een eigenaar zich daarvoor zou willen indekken, maar TS, fijn dat je het hebt kunnen bespreken.

Wel vind ik het, zoals Sanet zegt, vreemd dat een zelf opgesteld contract de aansprakelijkheid die wettelijk is bepaald zou kunnen overtreffen. Maar ik ben dan ook niet bekend in de wettelijke en verzekeringswereld. Of moet ik dit zien als een formaliteit waarin beide partijen overeenkomen op bepaalde afspraken?

Ik heb nu wel een vraag waar ik benieuwd naar ben nav dit topic. Ik ben een aantal jaar geleden van mijn toenmalige verzorgpaard gevallen waardoor ik in het ziekenhuis was beland. Ik weet nog dat ik toen een formulier kreeg van mijn zorgverzekering die de eigenaar moest invullen. Dat hebben we gedaan en ik heb eigenlijk aangenomen dat mijn zorgverzekering de kosten ging verhalen op de WA verzekering van de eigenaar. Was dat een juiste aanname en is dat een normale procedure? Ik heb er niets van teruggehoord dus ik ga er vanuit dat alles in orde was maar zou toch banketstaaf vinden als de eigenaar wel zelf had moeten bijleggen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:58

Wel op andermans paard willen zitten, maar als je er dan af dondert is het de schuld van de ander? Wst mij betreft passen ze de wet vandaag nog aan. Vrijwillig opstappen is eigen risico, tenzij...

Sommige mensen moeten in Amerika gaan wonen, daar kun je jezelf naar hartelust uitleven met schadeclaims.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:02

De moeder van onze verzorgster heeft een aparte verzekering afgesloten voor haar dochter.Dus voor ons geen risico.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 12:23

Babootje schreef:
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de eigenaar op termijn weer op haar paard stapt? Dan los je toch een probleem voor haar op? Want ze durft nu niet.

En dat niet durven gaat niet veranderen, ze hoeft er zelf niet meer op :n

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:30

daarisdekaas schreef:
Ik heb nu wel een vraag waar ik benieuwd naar ben nav dit topic. Ik ben een aantal jaar geleden van mijn toenmalige verzorgpaard gevallen waardoor ik in het ziekenhuis was beland. Ik weet nog dat ik toen een formulier kreeg van mijn zorgverzekering die de eigenaar moest invullen. Dat hebben we gedaan en ik heb eigenlijk aangenomen dat mijn zorgverzekering de kosten ging verhalen op de WA verzekering van de eigenaar. Was dat een juiste aanname en is dat een normale procedure? Ik heb er niets van teruggehoord dus ik ga er vanuit dat alles in orde was maar zou toch banketstaaf vinden als de eigenaar wel zelf had moeten bijleggen.


:j

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:06

magicmist schreef:
LadyDaily schreef:
Ik heb nu ook een bijrijdster. Maar als mijn bijrijdster valt en het komt op mijn verzekering. Wat zijn de consequenties voor mij? Ga ik er financieel op achteruit? Hoe zit dat precies?


Zorg dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt en dat je paard bekend is bij de verzekering als huisdier.

als je goed verzekerd bent, dan dekken hun alle kosten en heb je zelf geen financieele gevolgen.

De kosten lopen al snel op. Bij mij ging het om een klein ongeval en dat kostte al een dikke 10.000euro


En dat moest jij zelf betalen?[/quote]

nee,dat heeft de verzekering gedaan.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:08

Volgens mij mag je dingen anders regelen dan het wettelijk bepaalde.

@daarisdekaas: Dat zullen ze inderdaad wel zo gedaan hebben. Verzekeringen proberen altijd de kosten ergens anders nog te verhalen. Kunnen ze dat niet zullen ze uiteindelijk de kosten wel vergoeden.


oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:44

Je stapt erop terwijl je weet dat dit dier een behoorlijk ongeval veroorzaakt heeft. Dat is in mijn ogen jouw keuze, dus ook jouw risico.
Als jij het paard ter goeder trouw zou gaan rijden, als braaf en makkelijk paard en er gebeurt iets en krijgt dan achteraf te horen, tja dat heeft ie al vaker geflikt...dan zou ik zeggen, de eigenaar aansprakelijk stellen want die heeft relevante informatie voor jou verzwegen voor je erop ging.

Hoe het wet-technisch zit weet ik niet, maar dat is in ieder geval hoe ik er mee om zou gaan. Ik heb 15 jaar andermans paarden gereden, waaronder echt niet de makkelijkste een ook wel vaker schade aan mijn lijf opgelopen. Maar ik wist altijd dat het niet de makkelijkste waren en maakte daarin mijn eigen afweging. Heb nooit ook maar een moment overwogen dat op de eigenaar te verhalen. Wij hadden overigens ook geen contract. Nu zelf als eigenaar zit ik er hetzelfde in en degene die mijn paard 1 x week rijdt ook.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Bijrijdersovereenkomst vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:06

wat betreft de reacties over het smartengeld.. daar kwam de schade-afhandelaar mee die ingeschakeld werd door de verzekeraar. Dat kwam dus niet van mij vandaan.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:30

magicmist schreef:
nee,dat heeft de verzekering gedaan.


Misschien een beetje een domme vraag, maar als je opzich goed verzekerd was en dat naar ik aanneem ook nog steeds bent, waarom zou je dan geen bijrijder meer willen ivm de aansprakelijkheid? Was het dan toch nog zo veel gedoe of vond je het onrechtvaardig?

Ik maak natuurlijk ook liever niet al te veel aanspraak op mijn verzekering omdat er dan meestal een ongeluk oid is gebeurd. Maar als er iets gebeurt zal het me toch aan mijn reet roesten of NN of Unive de rekening betaald dat vechten ze onderling toch ook wel uit :o? Ik zie er meer heil in om bij mijn verzekeraar even te controleren of mijn paard wel volledig gedekt is als ik m aanschaf dan dat ik iedereen die op of rond mijn paard komt eerst een contract ga laten tekenen dat ze niet bij mij moeten zijn als ze vliegles krijgen oid.