Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:12

Voor veel vragen is hier een centraal topic over. Ik volg omdst ik de combis leuk vind te zien. ( heb momenteel geen van me eigen combi, komt nog als ik eraan denk)
Maar ga wel ontstippen als er alleen maar vragen komen over wat mag qua b/e

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:59

Afbeelding

Volkswagen Golf 2.0 benzine met een 1,5 paards voor mijn IJslander.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:05

Shelly21 schreef:
Ik heb een Mitsubishi Carisma mag 1475 kilo trekken. En daarachter een trailer die leeg 500 kg weegt en mag 700 kilo laden dacht ik.

Nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe auto. Mijn huidige auto heeft een 1.8 16V motor. Denken jullie dat een 1.6 FSI motor ( bijvoorbeeld een golf 5) deze trailer nog kan trekken of moet je echt niet lager dan een 1.8 motor willen gaan? Met de 1.8 gaat het gemakkelijk.


Je moet kijken naar koppel en pk's en dat vergelijken.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:35

Wat een berekeningen allemaal, alleen daarom heb ik direct mijn BE gedaan. :+ Nu waren zowel mijn oude als mijn nieuwe SUV zijn te zwaar voor B maar dat vind ik niks negatiefs, een mugje voor de trailer vind ik gewoon echt een heel slecht idee. Ik krijg de kriebels van bepaalde combinaties die ik hier voorbij zie komen! Die zou ik niet achter me willen hebben als ze moeten noodremmen, de trailer drukt gewoon door. :oo

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:13

SuperAssie schreef:
Tessebes schreef:
Of terugkeuren naar 1500 kg, maar dan zit je nog steeds met de kogeldruk die waarschijnlijk hoger is dan 75 kg.

Terugkeuren is geen optie helaas. De trailer is van mijn vriend en wordt ook regelmatig gebruikt voor 2 paarden(door hem, hij heeft alle rijbewijzen en geschikte auto).

Los van de kogeldruk kan je ook je auto terugkeuren.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:32

Wijslander schreef:
[ [url=m/DyVwcK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volkswagen Golf 2.0 benzine met een 1,5 paards voor mijn IJslander.


Wat een leuke kleur auto :D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:54

Duhelo schreef:
SuperAssie schreef:
Terugkeuren is geen optie helaas. De trailer is van mijn vriend en wordt ook regelmatig gebruikt voor 2 paarden(door hem, hij heeft alle rijbewijzen en geschikte auto).

Los van de kogeldruk kan je ook je auto terugkeuren.


Wat zou daar het voordeel van zijn in dit geval? Auto mag de trailer op papier gewicht al niet trekken, volgens mij.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:56

upendo schreef:
Klopt dat nog? Volgens mij wordt er gewoon met het daadwerkelijke gewicht gemeten, bij mijn BE-examen werd ook gevraagd naar het daadwerkelijke gewicht van de bak, die was op de weegbrug geweest..


Daadwerkelijke gewicht geldt inderdaad als je wél je BE-rijbewijs hebt.
Als je met een B-rijbewijs een combinatie gaat trekken gaat het zoals gezegd om het maximale gewicht van de combinatie (auto+max lading auto+trailer+max lading trailer).
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 22-07-19 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:04

Meer foto’s en voorbeelden, minder teksten en rekensommen graag :D ;)

little_birdy
Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:08

Afbeelding

Uit een andere hoek :9

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:11

Afbeelding


Subaru Legacy 2.0 AWD met een 1 3/4 trailer

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:36

Yess, dit is exact het topic dat ik wilde zien voor ik mijn eerste trailer dit jaar aanschaf! <3 Hier ga ik ook geen al te grote rekensommen maken, we hebben een Opel Antara semi 4x4 voor noodgevallen en een Audi Q5 als vaste trekauto. BE is ook al binnen en staat netjes op mijn rijbewijs *\o/* Van plan om tweepaards te kopen, om paardlief van 1m48 en ponybol van 90 cm te vervoeren :D

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:36

Ford C-Max (Diesel), met een Humbaur Single (1,5 paards) trailer.

Trailer was origineel 1600, terug laten keuren naar 1200, met een leeg gewicht van nog geen 600 meer dan genoeg gewicht over om mijn Paints (afzonderlijk) mee te nemen.

Afbeelding

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:25

Waarom niet gewoon die 500 euro lappen om een 1 daagse cursus te doen om je BE te halen? Misschien steek je er nog wat van op en je mag gewoon rijden zonder zorgen (er van uit gaande dat je auto de trailer wel mag trekken maar bij be gaat men uit van daadwerkelijke gewichten ipv maximale gewichten dus makkelijker ook).

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:36

zodiacje schreef:
Waarom niet gewoon die 500 euro lappen om een 1 daagse cursus te doen om je BE te halen? Misschien steek je er nog wat van op en je mag gewoon rijden zonder zorgen (er van uit gaande dat je auto de trailer wel mag trekken maar bij be gaat men uit van daadwerkelijke gewichten ipv maximale gewichten dus makkelijker ook).



Omdat dit geen 500 euro kost en ik er ook gewoon mee mag rijden. 500 euro betalen om met dezelfde combinatie te blijven rijden vind ik, gek genoeg, enigzins zonde van het geld. Als ik er nou zat van zou hebben, maar ik vind 500 euro een fors bedrag

little_birdy
Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:47

zodiacje schreef:
Waarom niet gewoon die 500 euro lappen om een 1 daagse cursus te doen om je BE te halen? Misschien steek je er nog wat van op en je mag gewoon rijden zonder zorgen (er van uit gaande dat je auto de trailer wel mag trekken maar bij be gaat men uit van daadwerkelijke gewichten ipv maximale gewichten dus makkelijker ook).


Waarom niet gewoon lekker die 500 euri in eigen zak houden en aan iets leuks besteden :')

Laat iedereen lekker in zijn eigen waarde en keuzes :)*

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:52

Ik heb een Toyota Land cruiser met een I for Williams trailer. Gaat prima en zeker met de 4x4 in de blub. Deze combi is een E rijbewijs verplicht omdat de trailer incombi met de auto boven de 3500 kilo uit komen.
Voorheen had ik altijd een renault senic met de trailer en mocht ik echt net zonder e rijbewijs trekken (scheelde net iets van 100 kilo). Toch voelde ik mij niet helemaal zeker en omdat ik de trailer + paard voor iemand anders rij zeker niet netjes om dan zonder e rijbewijs op zak weg te gaan. Toen geinvesteerd in een e rijbewijs en achteraf echt super blij mee (zeker met de huidige combinatie)

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:55

Hooi! Ik doe graag mee. VW Golf 2.0 benzine met 1,5 paards Waco trailer uit 1995. Altijd binnen gestaan en na gebruik goed schoon gemaakt en ziet er nog super uit. Foto uploaden lukt even niet helaas.

Had eigenlijk liever een diesel auto gewilt omdat die meer koppel heeft maar daar rijd ik te weinig kilometers voor. Dit wil prima zo!
Laatst bijgewerkt door Nettie007 op 22-07-19 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:02

zodiacje schreef:
Waarom niet gewoon die 500 euro lappen om een 1 daagse cursus te doen om je BE te halen? Misschien steek je er nog wat van op en je mag gewoon rijden zonder zorgen (er van uit gaande dat je auto de trailer wel mag trekken maar bij be gaat men uit van daadwerkelijke gewichten ipv maximale gewichten dus makkelijker ook).


Omdat het geen 500 euro kost en iedereen anders leert.
Ik leer het beste via praktijkervaring, dus ik kan ook gewoon eerst rondrijden met aanhanger of trailer om het gevoel te krijgen dan al mn geld te verspillen aan lessen.

Stalgenoot heeft wel haar E en als ik zag wat zij allemaal moest leren van de lading vind ik dat onzin.

Eigenlijk zouden rijscholen ook een pakket moeten maken speciaal voor paarden.
Want met ladingen rijden zal het gros van ons nooit doen.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:29

Ik mag voor de paarden hopen dat je met je E niet zo rijdt zoals je geleerd hebt :+

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:49

Tessebes schreef:
Duhelo schreef:
SuperAssie schreef:
Terugkeuren is geen optie helaas. De trailer is van mijn vriend en wordt ook regelmatig gebruikt voor 2 paarden(door hem, hij heeft alle rijbewijzen en geschikte auto).

Los van de kogeldruk kan je ook je auto terugkeuren.


Wat zou daar het voordeel van zijn in dit geval? Auto mag de trailer op papier gewicht al niet trekken, volgens mij.

Ohja,in dit geval werkt het niet idd :+
Ik ging even uit van het idee dat auto de trailer mag trekken maar de combi te zwaar is voor onder de 3500 te blijven. Als het maar 100 kilo ofzo scheelt kan je altijd de auto terugkeuren ipv de trailer.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:54

MyChoice schreef:
Ik mag voor de paarden hopen dat je met je E niet zo rijdt zoals je geleerd hebt :+


Of juist wel, ligt er maar aan waar je gelest hebt. Ik heb expres gelest bij iemand die zelf paarden heeft en fokt en daar veel van opgestoken ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:49

cissy schreef:
Houden jullie bij die teruggekeurde 2 paards trailers achter een B auto ook rekening met de hogere kogeldruk van een 2 paards? Mogen die auto's dat allemaal wel hebben?

Neem aan dat dat niet teruggekeurd wordt.

Herhaal mijn vraag nog maar eens...

Realiseren jullie dat die teruggekeurde trailers vaak niet eens achter een B auto mogen ivm de kogeldruk? Als de verzekering daarachter komt als er ooit wat gebeurt loop je de kans onverzekerd te zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:51

Ik mocht absoluut niet rijden zoals ik met een paard zou rijden voor mijn E. Je wordt verwacht vlot aan het verkeer deel te nemen en niet als een oud wijf :+

Ik rij met camera in de trailer zodat ik kan anticiperen op wat de paarden doen tijdens de rit. Dat scheelt ook vaak zat van het ene paard tov het andere.

Voor de meeste combi's met 1 paard en een anderhalf trailer kan je vaak wel gewoon uit met B hoor. Het is pas met 2-paards dat er veel de mist in gaan qua gewichten.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:05

Ik moet zeggen dat ik met een paar tapdansers achterin toch niet heel graag een licht autootje voor de trailer zou hebben. Tijdje terug weer met de trailer gereden omdat ze vrachtwagen in reparatie stond. Ford C Max voor 2 paardtrailer (ik heb overigens een BE rijbewijs) reed het erf op vol grind met pony achterin. Dat vond het fordje zo te ruiken niet echt een goed idee! Nu moet ik ook wel weer eerlijk toegeven dat ik nog liever met 2 wiebelende paarden rijdt dan met een lege trailer of lege caravan met een beetje wind


Afbeelding

Dit is dus mijn vervoer! Ideaal! Geen vent die erin wil rijden dus ik hoef hem ook nooit uit te lenen! Helaas heb ik er inmiddels zoveel aan moeten verspijkeren dat ik beter een nieuwe auto en trailer had kunnen kopen