Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:20

Die vrachtwagentjes op B rijbewijs zijn nog dramatischer dan enkele combi's die hier voorbij komen. "Geschikt voor twee paarden" en dan een laadvermogen van 800 kg hebben waarbij je jezelf, tuig etc ook nog moet rekenen.

Ik zou het echt toejuichen als ze na wat wedstrijden oid gewoon eens alles gaan controleren, weegbrug erbij en boetes schrijven. Het is een gevaar op de weg en waarvoor? Om een paar centen te besparen op een toch al vreselijk dure hobby.

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:29

Vanitas schreef:
Die vrachtwagentjes op B rijbewijs zijn nog dramatischer dan enkele combi's die hier voorbij komen. "Geschikt voor twee paarden" en dan een laadvermogen van 800 kg hebben waarbij je jezelf, tuig etc ook nog moet rekenen.

Ik zou het echt toejuichen als ze na wat wedstrijden oid gewoon eens alles gaan controleren, weegbrug erbij en boetes schrijven. Het is een gevaar op de weg en waarvoor? Om een paar centen te besparen op een toch al vreselijk dure hobby.

Al die vrachtwagentjes zijn terug gekeurd dus een gevaar zal meevallen. Niet mogen rijden met dat rijbewijs is meer het ding. Mijne weegt mag 1100 kilo laden maar van uit originele opzet 2100. Alleen mag ik hem dan niet rijden. (Is al 40 jaar terug gekeurd)

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:33

MyChoice schreef:
Ik mag voor de paarden hopen dat je met je E niet zo rijdt zoals je geleerd hebt :+


Bedoel je voor je B of bedoel je iets anders?

Er bestaat ook gewoon zoiets als inzicht.


Ik heb trouwens 2 shetten en 1 shet heb ik al regelmatig vervoerd met mijn B rijbewijs. Achteraf gezien was 1 auto er totaal niet geschikt voor maar het is altijd goed gegaan.
Heb bewust ook nooit mijn fjord vervoerd want dat vond ik te krap kwa gewicht.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:00

Onali schreef:
MyChoice schreef:
Ik mag voor de paarden hopen dat je met je E niet zo rijdt zoals je geleerd hebt :+


Bedoel je voor je B of bedoel je iets anders?

Er bestaat ook gewoon zoiets als inzicht.


Ik heb trouwens 2 shetten en 1 shet heb ik al regelmatig vervoerd met mijn B rijbewijs. Achteraf gezien was 1 auto er totaal niet geschikt voor maar het is altijd goed gegaan.
Heb bewust ook nooit mijn fjord vervoerd want dat vond ik te krap kwa gewicht.


Tijdens je E lessen leer je vlot mee te rijden met het verkeer. Gas erop op die korte oprit etc. Moet je vooral doen met een paard in je aanhanger......

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:06

Afbeelding

Ford Mondeo 2.0 diesel mag 1800 trekken. 1,5 paards trailer. Doet ie prima met een Fries erin :)

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:09

Daar heb je ook inzicht voor (en logisch nadenken :? ), daar hoef ik geen 60-70 euro voor een les voor te betalen.


Ik heb voor ik met een trailer op pad ging een hoge aanhangwagen gehuurd en ben op een leeg parkeerterrein rond gaan rijden. Bochtwerk, recht achteruit, achteruit bocht, achteruit inparkeren.

Gewoon op mn eigen tempo.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:11

Kwestie van logica en oefenen. Heb veel geoefend met kleine aanhanger, en des te makkelijker werd een trailer. Die draaien niet meteen zo scherp als een kleine aanhanger.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:16

Naast al die handigheidjes heb ik bij mijn BE ook nuttige theorie geleerd (bv waarom je niet over de kogeldruk heen wil). Maar ik dacht dat dit een show je combinatie topic was, niet een wel/niet BE discussie?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:25

Wijslander schreef:
[ [url=m/DyVwcK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volkswagen Golf 2.0 benzine met een 1,5 paards voor mijn IJslander.


Pfoeh dit zou ik dus never nooit doen... ik heb ook een 2.0 maar ik durf daar echt mn trailer niet achter te hangen :o

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:27

Hier een tiguan 2.0 diesel, 4x4 met een ifor 1,5 paards erachter.
Auto heeft een tmm van 2200 en trailer 1200, past net binnen de B.
Auto kan en mag ook een 2-paards trekken, ook de kogeldruk is in orde (100), maar dan mag het niet meer met een b-rijbewijs.
En ja, het zou kunnen dat de trailer op de weegbrug boven z'n tmm op papier uitkomt maar dan staat er 1)nog steeds een auto voor die dat kan trekken en 2) voor een b kijken ze naar de gewichten op papier.
Nu goed, be-rijbewijs halen staat nog in de planning.

Foto opladen wil even niet lukken.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:31

Volgens sommige rekensommen mag het wel, volgens andere weer niet.

Mijn combinatie:

Lexus RX450H met een Sirius S45.

Afbeelding

En hoe we ook wel eens rond rijden, uiteraard met E rijbewijs. Bus is erg zwaar en combinatie is bijna 10M _O-

Opel Movano BiTurbo met dezelfde trailer.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:39

Thioro schreef:
Hier een tiguan 2.0 diesel, 4x4 met een ifor 1,5 paards erachter.
Auto heeft een tmm van 2200 en trailer 1200, past net binnen de B.
Auto kan en mag ook een 2-paards trekken, ook de kogeldruk is in orde (100), maar dan mag het niet meer met een b-rijbewijs.
En ja, het zou kunnen dat de trailer op de weegbrug boven z'n tmm op papier uitkomt maar dan staat er 1)nog steeds een auto voor die dat kan trekken en 2) voor een b kijken ze naar de gewichten op papier.
Nu goed, be-rijbewijs halen staat nog in de planning.

Foto opladen wil even niet lukken.

Voor een b kijken ze naar gewichten op papier idd. Maar als je gewogen wordt en je weegt in totaal teveel,dan heb je wel een probleem.
Stel met jouw combi auto 2200 en trailer 1200. Je trailer is gewogen uitgekomen op 1400. Dan weeg je in totaal 3600
Resultaat:trailer overbeladen,boete plus herkeuren (en met pech mag je paard laten overladen of wordt die zelfs ingenomen (de trailer)
Als je auto maar 1300 mocht trekken bv: boete plus herkeuren.(en eventueel auto aangeslagen)
Rijbewijs b is tot 3500: verkeerd rijbewijs Boete of zelfs rijbewijs kwijt.
200 kilo overladen kan zo 3 dikke boetes opleveren ev materialen kwijt en rijbewijzen kwijt.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:41

En terecht toch? Zouden ze best meer op mogen controleren.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:42

MyChoice schreef:
Tijdens je E lessen leer je vlot mee te rijden met het verkeer. Gas erop op die korte oprit etc. Moet je vooral doen met een paard in je aanhanger......

Nou ik niet hoor.
Ik moest rustig optrekken en (rustig) afremmen op het blok.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:46

Ik mocht het verkeer niet hinderen van m'n instructeur. En vriendinnen met E kregen hetzelfde mee.

Examinator wist dat het voor levende have was en liet me mn ding doen. Iets vlotter gereden dan met levende have.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:10

xsensibel schreef:
Wijslander schreef:
[ [url=m/DyVwcK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volkswagen Golf 2.0 benzine met een 1,5 paards voor mijn IJslander.


Pfoeh dit zou ik dus never nooit doen... ik heb ook een 2.0 maar ik durf daar echt mn trailer niet achter te hangen :o



Viel met 1 IJslander ruim binnen alle marges dus zou niet weten waarom niet? Helaas hebben we deze auto niet meer, maar de trailer heeft daar niks mee te maken.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:26

Citaat:
Voor een b kijken ze naar gewichten op papier idd. Maar als je gewogen wordt en je weegt in totaal teveel,dan heb je wel een probleem.
Stel met jouw combi auto 2200 en trailer 1200. Je trailer is gewogen uitgekomen op 1400. Dan weeg je in totaal 3600
Resultaat:trailer overbeladen,boete plus herkeuren (en met pech mag je paard laten overladen of wordt die zelfs ingenomen (de trailer)
Als je auto maar 1300 mocht trekken bv: boete plus herkeuren.(en eventueel auro aangeslagen)
Rijbewijs b is tot 3500: verkeerd rinbewijs. Boete of zelfs rijbewijs kwijt.
200 kilo overladen kan zo 3 dikke boetes opleveren ev materialen kwijt en rijbewijzen kwijt.


De auto mag ruim 2 ton trekken, technisch is er geen probleem.
Op papier ook niet.
Maar áls de trailer ooit toch zwaarder blijkt te zijn dan aangegeven dan heb ik met een b-rijbewijs idd een probleem.
Moest de chauffeur een be-rijbewijs hebben dan is er ook geen probleem.
Die ene keer dat er een 2-paards achter hing heeft dan ook een vriendin van me de combinatie gereden. Die stamt nog uit het tijdperk dat je na een simpele oogtest gelijk een e achter je b gestempeld kreeg en heeft haar skills ook gewoon door ervaring gekregen.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:05

@wijslander, het veilige idee denk ik. Ik vind mijn golfje zo instabiel in vergelijking tot de auto’s waar ik de trailer nu mee trek. Ookal mag het op papier vind ik de combinatie eng haha.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:17

Afbeelding

Peugeot 308 met een Heja 5 sterren anderhalfpaards :-)
(inmiddels met eigen reclame op de trailer en nieuwe banden haha)

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:33

Vanitas schreef:
En terecht toch? Zouden ze best meer op mogen controleren.


Goed nieuws voor jou dan! Ik ben laatst bij Amsterdam van de weg gehaald omdat ze mijn combi wilden checken.
Ik heb BE, mijn auto mag 1600 trekken en er hing nog geen 1000 achter.
Als ik geen BE had was ik zwaar de *** geweest, ze hebben alles werkelijk binnenstebuiten gekeerd.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:32

xsensibel schreef:
@wijslander, het veilige idee denk ik. Ik vind mijn golfje zo instabiel in vergelijking tot de auto’s waar ik de trailer nu mee trek. Ookal mag het op papier vind ik de combinatie eng haha.


Hier nooit last gehad van instabiliteit gelukkig!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:55

Toyota Auris Diesel 2.0 en 2.2 (1430kg en 1510 rijklaar gewicht, mogen beide 1500kg trekken) met een atec starline of een humbaur single met (1200kg max)

Hier heb ik echt half Nederland mee door gereden in alle weersomstandigheden. Altijd veilig gevoeld en altijd overal weg kunnen komen ook in modder of op nat gras. heel sterke motor en dat maakt zeker verschil.

Ze zijn er alleen niet heel veel meer. Heb nu een combinatie met een 2 paards trailer. Wel op E overigens.

Toen mijn jonge paard eens een dansje ging doen in de trailer dus wel besloten om zeker niet voor lichter te gaan. Veel moderne diesels vielen voor mij dus af. Dus ben nu naar een grotere auto gegaan.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:04

marijkiiii schreef:
upendo schreef:
Klopt dat nog? Volgens mij wordt er gewoon met het daadwerkelijke gewicht gemeten, bij mijn BE-examen werd ook gevraagd naar het daadwerkelijke gewicht van de bak, die was op de weegbrug geweest..


Daadwerkelijke gewicht geldt inderdaad als je wél je BE-rijbewijs hebt.
Als je met een B-rijbewijs een combinatie gaat trekken gaat het zoals gezegd om het maximale gewicht van de combinatie (auto+max lading auto+trailer+max lading trailer).

Dit is al heel lang achterhaald. Waren vroeger de NL regels maar tegenwoordig gelden alleen de europeese regels hiervoor.
Combinatie totaal onder de 3500 kg, trailer en paard (actuele gewicht dus niet max laadgewicht) niet zwaarder dan het gewicht dat de auto volgens kenteken mag trekken.

Vroeger moest je dus een trailer evt in gewicht terug laten keuren maar dat is tegenwoordig niet meer nodig.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:23

Melewel94 schreef:
[ [url=m/YV5Naq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ford Mondeo 2.0 diesel mag 1800 trekken. 1,5 paards trailer. Doet ie prima met een Fries erin :)

Heerlijke auto! Ook lang met deze combi rondgereden

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:41

xsensibel schreef:
Volgens sommige rekensommen mag het wel, volgens andere weer niet.

Mijn combinatie:

Lexus RX450H met een Sirius S45.

[ [url=m/XCum7i.jpg]Afbeelding[/url] ]

MTM van jouw 450H is alleen al 2700kg. Dan hou je maximaal 800kg MTM over wat er nog achter mag wil je binnen de eisen van het B rijbewijs blijven. Het leeggewicht van een Sirius S45 is 700 kg, de MTM is 1600kg, dus gecombineerde MTM is 4200kg. Dat is echt gewoon onmogelijk om dit binnen de eisen van het B rijbewijs te rijden.

Wel een leuke combi uiteraard :)