Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Simbaa schreef:Ik twijfel toch aan het antwoord van de RDW. Kon hij niet vertellen waar het te vinden is?
In regeling voertuigen vind ik namelijk dit:
[ [url=m/r6WvAI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Duhelo schreef:Ik zie het zo:
Zolang de overheid niet zegt dat je trailer een hogere mtm MAG hebben dan wat het trekkend voertuig mag trekken, ga ik er vanuit dat het niet mag... .
bliksemflits schreef:EDIT: Ik zit die FAQ te lezen, maar ook daar staat 1 hele grove fout in, eigenlijk de fout die ik de meeste mensen in de praktijk zie maken...
VB: Als jij met een tweepaardstrailer op pad gaat met 1 paard, en de TTM van deze trailer is 2000kg, laat zeggen dat je daadwerkelijke gewicht dan 1400kg is. Als jij een auto hebt die 1600kg mag trekken kan dit dus prima, maar die 2000kg zou niet mogen. Echter ben jij dan verplicht hier officiële meetpapieren van te hebben. Heb je die niet gaat de Politie gewoon uit van die TTM en krijg je een flinke boete of erger.
In de FAQ staat dat je dit bij twijfel kan doen, maar dit MOET dus als:
1. Jou auto niet de TTM van de aanhanger zou mogen trekken.
2. Jij alleen een B rijbewijs hebt en je met de TTM auto + TTM aanhanger boven de 3500kg uit zou komen.
Simbaa schreef:En waar is dat op gebaseerd dan?
bliksemflits schreef:Nee hoor, bij de Politie gaan we uit van de TMM die op papier staat. TENZIJ je via officiële weegpapieren aan kan tonen dat jou aanhanger/trailer niet zo zwaar is als die TTM.
bliksemflits schreef:Simbaa schreef:En waar is dat op gebaseerd dan?
Dat is vanuit de Politie Het is niet mogelijk een aanhanger ter plekke te wegen bij een controle, vandaar dat men uitgaat van de TTM van de aanhanger. (Tenzij je dus officiële weegpapieren hebt, dan zijn die leidend).
Dit hoor je overigens ook te leren als je je E haalt, beetje onhandig dat dit bij alleen B niet verteld wordt helaas.
ikke schreef:bliksemflits schreef:Nee hoor, bij de Politie gaan we uit van de TMM die op papier staat. TENZIJ je via officiële weegpapieren aan kan tonen dat jou aanhanger/trailer niet zo zwaar is als die TTM.
Gaan we uit? Als in: jij werkt bij de politie??
Nou, maak je borst maar nat dan; stalgenoot van me werkt als jurist bij jouw juridische afdeling en die zegt het toch echt anders, namelijk zoals ik het opgeschreven heb. Zij heeft deze teksten namelijk voor publicatie getoetst op juistheid.
MarryAnneR schreef:Nou dan ga ik er ook maar even een gevalletje apart ingooien.
Sinds mijn paardenvrachtwagen is verkocht hebben we een 1 paardtrailertje opgeknapt. Nu wil het zijn dat de vorige eigenaar er waarschijnlijk een olifant in wilde proppen... hij is echt 1 paards! Hij is voorzien van een extra veer voor het geval hij hem er echt ook ingepropt kreeg denk ik.
Omdat ik ook nieuwe banden moest de trailer leeg maar even nagewogen. Hij weeg 700 kg zonder olifant.
Mijn auto mag 1600 trekken. Ik heb een BE rijbewijs. Op kenteken staat dus max 2000...
Nu komen wij inclusief pony/paard niet boven de 1300 uit.
Ik dacht dus omdat ik BE had dat ik de trailer niet terug hoefde te keuren.
Moet dit nu toch omdat de auto maar 1600 mag trekken?
Muiz schreef:Maar die papieren hebben toch geen flut nut? Je weet dan toch niet of ik met 1 paard heb gewogen en nu met 2 op pad ben?
Of dat ik heb gewogen met 2 Arabieren en nu met 2 goed Hollandsche KWPN'ers onderweg ben?
Probeer het alleen even te beredeneren. Als je mij aanhoudt, het niet vertrouwd en vervolgens een weegschaal laat komen (want die heeft de politie zeker) of je meeneemt naar een weegbrug dan kan ik dat begrijpen. Maar anders heb je toch totaal geen idee waarmee is gewogen? Voor hetzelfde geld weeg ik leeg, daar heb je geen zicht op dan.
Simbaa schreef:Maar op welke (wettelijke) basis maak je anders een PV op? Op een te zware ttm? Ik kan die wettelijke basis niet vinden.
MarryAnneR schreef:Nou dan ga ik er ook maar even een gevalletje apart ingooien.
Sinds mijn paardenvrachtwagen is verkocht hebben we een 1 paardtrailertje opgeknapt. Nu wil het zijn dat de vorige eigenaar er waarschijnlijk een olifant in wilde proppen... hij is echt 1 paards! Hij is voorzien van een extra veer voor het geval hij hem er echt ook ingepropt kreeg denk ik.
Omdat ik ook nieuwe banden moest de trailer leeg maar even nagewogen. Hij weeg 700 kg zonder olifant.
Mijn auto mag 1600 trekken. Ik heb een BE rijbewijs. Op kenteken staat dus max 2000...
Nu komen wij inclusief pony/paard niet boven de 1300 uit.
Ik dacht dus omdat ik BE had dat ik de trailer niet terug hoefde te keuren.
Moet dit nu toch omdat de auto maar 1600 mag trekken?
bliksemflits schreef:Simbaa schreef:Maar op welke (wettelijke) basis maak je anders een PV op? Op een te zware ttm? Ik kan die wettelijke basis niet vinden.
Ik zal even kijken of ik het kan vinden voor je, maar dan duik ik hier even in de boeken want online vind ik dit soort dingen altijd heel k u t om de goede op te zoeken.
Muiz schreef:Ben je niet in de war met vrachtwagen combinaties? Die moeten wel vaak weegpapieren bij zich hebben.
En waar kan je zulk soort officiële weegpapieren laten maken dan? Want ik neem aan dat die van van een bepaalde instantie moet zijn. Anders kan ik de man van de weegbrug ook 200 euro extra toestoppen voor wat extra kilo's.