Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:22

Mijn auto mag 1895 wegen en mijn trailer 1600

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:33


Anoniem

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:00

Clio Intense x WM Meyer Alabama (aluminium) - trailer uit Duitsland gehaald en hier op kenteken laten zetten, gloednieuw met flink prijsverschil incl. zadelkamer <3. Wel terug laten keuren (ipv 2000 uit mijn hoofd naar 1600).
Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:46

_sharonnn schreef:
Yes eindelijk weer eens een combinatie! Ik vind het jammer dat, dat ondergesneeuwd raakt in de discussie. Misschien kan daar een ander topic voor geopend worden? :)

Het heeft er alleen dus wel ontzettend mee te maken want als er in dit topic combi’s worden laten zien die niet mogen, gaan anderen dit straks ook doen en komen er problemen. Er is gewoon heel heel heel veel wazigheid doordat mensen de MTM van trailer en het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer door elkaar halen, plus de MTM van de auto, het ledig gewicht van de auto, en het maximale trekgewicht van de auto door elkaar halen, plus de regels van B versus BE door elkaar halen, plus regels van vóór de doorgevoerde veranderingen versus ná de doorgevoerde veranderingen door elkaar halen. En dan hebben we hier ook nog te maken met de Nederlandse wet en de Belgische wet.
En dan hebben we het al helemaal niet over de koppeldruk.
Oftewel als we niet opletten zijn de helft van de hier geshowde combi’s illegaal en dus een slecht voorbeeld. Gelukkig is de boktpolitie daar om dit te voorkomen. In dit geval een fijne boktpolitie

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:55

Mensen proberen slechts anderen ervoor te behoeden met een combinatie de weg op te gaan die niet is toegestaan. Rij jij met je B rijbewijs een 3600kg combinatie dan geldt dat namelijk gewoon als rijden zonder rijbewijs en mocht er een ongeluk gebeuren wat misschien niet eens jouw fout is, dan is de boete van €340 nog wel de minste van je zorgen.

Indien je je daaraan stoort, tja. Dan steek je kennelijk graag je kop in het zand, maar de enige die dan terecht dient te worden gewezen ben je toch echt zelf.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:04

Maar dat is dan toch de verantwoording van mensen zelf? Tuurlijk mag erop gewezen worden, maar daar is dit topic niet voor geopend door de ts, maar daar zijn de andere topics voor :)

Ik vind de opmerking over de “boktpolitie” een beetje kinderachtig, maar iedereen heeft het vandaag warm :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:28

Ja je bent zelf verantwoordelijk, maar blijkbaar is het voor een aantal hier echt wel nodig om uitleg te geven over dat soort dingen.

In BE en NL loopt de wetgeving trouwens gelijk, dat is in het andere topic al uitgezocht :P

Ten eerste is een combi die op papier perfect mag lang niet altijd een veilige/slimme combi.
Ten tweede trekt de politie en de verzekering zich er bij een ongeval geen kl*ten van aan dat jij met een foute combi rondrijdt omdat je de wetgeving fout hebt geïnterpreteerd.
Je hoort gewoon in orde te zijn. En begrijp je iets niet? Vraag dan om het in jip en janneke taal uit te leggen aan de politie of RDW. Maar ga niet op de baan met het "zal wel kloppen zo"-combinatie.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:43

_sharonnn schreef:
Maar dat is dan toch de verantwoording van mensen zelf? Tuurlijk mag erop gewezen worden, maar daar is dit topic niet voor geopend door de ts, maar daar zijn de andere topics voor :)

Ik vind de opmerking over de “boktpolitie” een beetje kinderachtig, maar iedereen heeft het vandaag warm :)

Ik ben eigenlijk altijd wel voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen, maar dit zijn wel serieus grote risico's en voor sommige mensen is het kennelijk toch nog erg onduidelijk. Dan lijkt mij een beetje verheldering wel zo fijn. De mensen die bewust met een foute combinatie rijden, daar doe je helaas weinig aan.

Daarnaast is de titel zoals die is en als een post in feite dus offtopic is kan dat ook benoemd worden lijkt me.

Ik begrijp overigens wel dat al dat prutsmuts irritant is als je eigenlijk alleen foto's wil kijken, maar imo is het hier wel gerechtvaardigd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:49

Ik vind het iig wel fijn dat er zoveel 1,5 trailer te vinden zijn! Ikzelf heb BE dus hoef er geen rekening mee te houden. Maar ken wel mensen die geen grote/zware auto kunnen/willen kopen en toch met paard op stap willen. 1,5- trailers kan je in België niet zo makkelijk vinden. Dus hier kan ik wel inspiratie opdoen op dat vlak :D

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:12

Afbeelding

Ik ben superblij met mijn combinatie, Hyundai Tucson die ik nog maar pas heb, mag 1400 kg trekken, en een Impex 1,5 paards trailer.
Met mijn B rijbewijs mag ik hiermee rijden

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:01

Letizia schreef:
Onze combinatie:
[ [url=m/JdUf1Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hyundai Tucson met een 1.5 paards Hotra Elegance :)

Blijft toch wel een gave combi als ik hem zo weer op de foto zie <3
Ter aanvulling, auto heeft een MTM van 2050kg en mag 1400kg trekken. Kogeldruk 90kg.
Trailer mag max. beladen worden tot 1300kg :)

Trekt met gemak onze trailer en trailer ligt goed stabiel achter de auto :) Schoonzus rijdt met het broertje van deze auto, de Kia Sportage, maar is laatst op pad geweest met mijn auto en was daar meer over te spreken (altijd fijn om te horen :') ).

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:07

Ik blijf het ook een pracht combi vinden ook die vab jou liss
Krijg haast spijt dat we daar niet voor zijn gaan kijken. Maar die was duurder e. Meer kms toen die we tegen kwamen vandaar toen de keus voor de combi nu (nog geen foto niet meer op pad geweest)

Imaginaerum
Berichten: 3711
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:21

Afbeelding

Ik rijd de laatste tijd met een BMW X1 met een 1,5-paardstrailer. <3 Ik moet de auto buiten het trailerrijden om helaas wel delen met mijn vader.... :')
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 26-07-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:22

Sieltjuh schreef:
Letizia schreef:
Onze combinatie:
[ [url=m/JdUf1Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hyundai Tucson met een 1.5 paards Hotra Elegance :)

Blijft toch wel een gave combi als ik hem zo weer op de foto zie <3
Ter aanvulling, auto heeft een MTM van 2050kg en mag 1400kg trekken. Kogeldruk 90kg.
Trailer mag max. beladen worden tot 1300kg :)

Trekt met gemak onze trailer en trailer ligt goed stabiel achter de auto :) Schoonzus rijdt met het broertje van deze auto, de Kia Sportage, maar is laatst op pad geweest met mijn auto en was daar meer over te spreken (altijd fijn om te horen :') ).


Als ik deze auto op zoek vind ik een kogeldruk van 75 kilo.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:22

Mijn Suzuki Jimny met 1 paards Barbot trailer. Heel blij mee! :D
Afbeelding

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:06

Bijzondere trailer! Vertel eens wat meer over?
Google is niet zo spraakzaam op het merk Bardot.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:10

Trailer ziet er idd apart uit. Ik ben benieuwd naar meer fotos van de binnenkant :)

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:13

Barbot is een Frans merk (Normandië). Een locale trailerboer die uiteindelijk een eigen merk begonnen is.
Ik ken de winkel alleen voor reparaties en verhuur (beiden goede service) maar ken hun eigen trailers verder niet.

http://www.vans-barbot.com

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:52

Kaitlyn schreef:
Als ik deze auto op zoek vind ik een kogeldruk van 75 kilo.

Apart, ik heb het namelijk gisteren opgezocht en kwam op 90kg uit, maar als ik nu google zie ik ook een aantal met 75kg :') Hoe dan ook, het kan goed met onze 1,5-paards en dat is het belangrijkste :)

Ik ben ze ook al paar keer tegen gekomen met een tweepaardstrailer erachter, waarvan ik ook sterk het vermoeden heb (of eigenlijk zeker weet) dat deze auto dat echt niet mag trekken :n Maar heb ook al vaak de vraag gekregen waarom we er geen tweepaards achter hebben hangen, want "dat mag ie toch wel gewoon trekken"? Eh, nee.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:18

Afbeelding

Afbeelding

2 paards "Gooseneck" trailer met living ( zithoek, keuken, 2 pers. bed en kastruimte), oorspronkelijk uit Canada maar in de loop der jaren steeds verder verbouwd o.a. met een uitschuifpaneel in de living. Er zit ook nog een grote luifel bij.
Auto is een Chevrolet C2500 Diesel, 1,5 cabine ( binnenkort een Dually ( dubbel lucht achter, we zijn bezig met de verbouwing).
Leeggewicht auto is ca. 2700 kg, trailer ca. 2000, met 2 paarden, zadels en volle bepakking ca. 6000 kg.
We zijn met de combinatie o.a. naar Beieren en Portugal geweest en verder heel Nederland door. Het is, in onze ogen, het ideale vervoermiddel; zeer stabiel voor de paarden door o.a. het gewicht en het laag bij de grond liggen van de trailer met dus een hele vlakke laadklep en voor ons heel handig door de living. Er zit een camera in de trailer dus we kunnen de paarden altijd in de gaten houden; die staan, vooral op lange ritter, vaak te slapen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:19

ElCid schreef:
[ [url=m/5VaND2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ed60g4.jpg]Afbeelding[/url] ]

2 paards "Gooseneck" trailer met living ( zithoek, keuken, 2 pers. bed en kastruimte), oorspronkelijk uit Canada maar in de loop der jaren steeds verder verbouwd o.a. met een uitschuifpaneel in de living. Er zit ook nog een grote luifel bij.
Auto is een Chevrolet C2500 Diesel, 1,5 cabine ( binnenkort een Dually ( dubbel lucht achter, we zijn bezig met de verbouwing).
Leeggewicht auto is ca. 2700 kg, trailer ca. 2000, met 2 paarden, zadels en volle bepakking ca. 6000 kg.
We zijn met de combinatie o.a. naar Beieren en Portugal geweest en verder heel Nederland door. Het is, in onze ogen, het ideale vervoermiddel; zeer stabiel voor de paarden door o.a. het gewicht en het laag bij de grond liggen van de trailer met dus een hele vlakke laadklep en voor ons heel handig door de living. Er zit een camera in de trailer dus we kunnen de paarden altijd in de gaten houden; die staan, vooral op lange ritter, vaak te slapen.


:= Niet echt een B combi... := hihi wel mooi!!

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:28

Sieltjuh schreef:
Kaitlyn schreef:
Als ik deze auto op zoek vind ik een kogeldruk van 75 kilo.

Apart, ik heb het namelijk gisteren opgezocht en kwam op 90kg uit, maar als ik nu google zie ik ook een aantal met 75kg :') Hoe dan ook, het kan goed met onze 1,5-paards en dat is het belangrijkste :)

Ik ben ze ook al paar keer tegen gekomen met een tweepaardstrailer erachter, waarvan ik ook sterk het vermoeden heb (of eigenlijk zeker weet) dat deze auto dat echt niet mag trekken :n Maar heb ook al vaak de vraag gekregen waarom we er geen tweepaards achter hebben hangen, want "dat mag ie toch wel gewoon trekken"? Eh, nee.


Wanneer je het kenteken intypt op autoweek.nl dan zie je alle specificaties wbt gewichten etc. :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:34

Ik zat net hetzelfde te denken :))

@sieltjuh: misschien dat die mensen op BE rijden? Dan kijken ze naar de werkelijke gewichten. Kan best dat je dan met een tweepaards met 1 paard in dan alsnog onder het max. trekgewicht van de auto zit.

Bijvoorbeeld mijn 4x4. Ledig 1800kg, tmm 2500 en mag 2800 trekken.
Keur de auto terug naar TMM 2000 en hang er een 1,5-paards achter met TMM 1500. De totalen komen dan op 3500, perfect als B-combinatie. En die 1500kg trekt ie met 2 vingers in de neus.
Nadeel: behalve chauffeur en passagier kan je amper nog wat meenemen of je auto is overladen. Dan maar duimen dat het nog in de trailer erbij kan.

Andere auto van 2000 TMM en mag 1500 trekken. Bestuurder heeft B.
De TMM trailer mag max. 1500 bedragen. Dat vind je enkel bij 1,5-trailers.

Zelfde auto, zelfde cijfers. Bestuurder heeft BE.
Er mag een 2-paards achter met TMM 2000 zolang de lading en het ledig gewicht van de trailer NIET boven 1500 uitkomen, want meer mag de auto niet trekken.

Dat extra papiertje kan dus wel degelijk het verschil maken als je een trailer wil aanschaffen om een combinatie te maken.
Vandaar dat je misschien wel combinaties ziet waarvan je denkt "dit kan niet". Onder B misschien niet, maar dus wel onder BE.

Anoniem

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:29

ElCid, super gaaf maar geen B combinatie <3 :')

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:36

Brainless schreef:
Het gaat niet om het (lege) gewicht van de auto maar om het maximale gewicht.



Klopt! Bij B-rijbewijs tellen de "theoretische gewichten" en bij BE-rijbewijs het werkelijke gewicht.