Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Show jullie B-rijbewijs combinatie!

 
Profiel   

Jolanda: wat is jouw definitie van zuinig?
Is dit nog een 6-pitter? Bedenk dan dat overstap naar een 4-pitter niet per se een zuinigere auto oplevert!

Onze oude V70 (1600kg, 5-pitter) doet 1:10 - 1:12 en dat vind ik voor zo'n slagschip best ok.
De "gewone" versie is iets zuiniger en qua gewicht vergelijkbaar (AWD weegt 150kg).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 10:45 



 
Profiel   

Mijn b combi :D

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 10:54 



 
Profiel   

ikke schreef
Jolanda: wat is jouw definitie van zuinig?
Is dit nog een 6-pitter? Bedenk dan dat overstap naar een 4-pitter niet per se een zuinigere auto oplevert!

Onze oude V70 (1600kg, 5-pitter) doet 1:10 - 1:12 en dat vind ik voor zo'n slagschip best ok.
De "gewone" versie is iets zuiniger en qua gewicht vergelijkbaar (AWD weegt 150kg).



BMW is idd een 6-pitter ik rij gemiddeld 1300km per maand. En sta elke 10 dagen bij de pomp!! Word er niet goed van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 19:20 



 
Profiel   

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto die een trailer van TMT 1300 mag trekken. Heeft iemand nog leuke tips? Max 35K. Ik vraag me daarnaast af, is een automaat te doen om een trailer te trekken, of is dat onwenselijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:07 



 
Profiel   

Ik heb net een ssangyong tivoli gekocht. Mag 1500 trekken op diesel en qua prijs heel voordelig in vergelijking met andere merken die dit gewicht mogen trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:48 



 
Profiel   

quibusjes schreef
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto die een trailer van TMT 1300 mag trekken. Heeft iemand nog leuke tips? Max 35K. Ik vraag me daarnaast af, is een automaat te doen om een trailer te trekken, of is dat onwenselijk?



Ik heb een bmw 1 serie gekocht die 1300 kilo kan trekken automaat.. tot nu toe erg tevreden met de auto, combinatie weegt wel totaal 1100 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 21:51 



 
Profiel   

Onze B combinatie, al mag ie momenteel nog niet. We zijn bezig om de trailer terug te laten keuren naar 1200 kilo. De TMM van de auto is 2260 kilo en hij mag 1800 kilo trekken, echt heel fijn dus! Het is de auto van m’n vader en we willen volgend jaar gaan kijken naar een andere auto voor onszelf :)

Auto: Volvo V70
Trailer: Henry 1,5 paards

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 09:47 



 
Profiel   

De foto van mijn huidige combi. Ik heb wel BE- maar deze combi mag ook alleen met B

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 09:06 



 
Profiel   

Had al een tijdje meegekeken in het topic, maar doordat ik heel lang niet met de trailer op pad ben geweest, geen moment gehad om een foto te maken van de combi :D

Afgelopen zondag een vriendin op wedstrijd gebracht en eindelijk een foto van de combi kunnen maken! (incl. groom, ruiter en pony haha)

Het is de auto van mijn vader: een Hyndai ix35 met een Humbaur 1,5 paards trailer! :D
Mag met B rijbewijs en dat heb ik ook een tijd gedaan, maar ondertussen heb ik ook mijn E rijbewijs; dat rijdt toch een stuk prettiger rond :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 12:56 



 
Profiel   

Ik twijfel of ik een B rijbewijs combinatie heb! (Ik heb E rijbewijs, maar ben benieuwd voor noodgevallen)

Ik heb een Citroen C4 2.0 (1772 kg incl. laadvermogen) en een Bockmann Champion uno (1600 kg). Dus dat blijft onder 3500kg.

Maar mijn auto mag maar 1550 kg trekken. De trailer weegt 760 kg (heb geen zadelkamer etc) + 600 kg paard = 1360 kg
Maar staat me van 'vroeger' bij (kan het niet online vinden) dat ze bij B rijbewijs naar de maximale lading kijken en bij E rijbewijs naar de werkelijke lading.

Dan zou je deze combi dus zo niet met B rijbewijs mogen rijden? (want auto mag 50kg te weinig trekken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 08:12 



 
Profiel   

Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Jouw trailer weegt dus 50 kilo teveel op papier om met jouw wagen op B te mogen trekken. Als je de trailer laat terug keuren naar 1549 dan mag het wel. (dit is administratief.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 08:43 



 
Profiel   

Zoals ik het 2 jaar geleden bij mijn BE heb geleerd, is jouw combinatie wel B-proof, Dispar_Vulgo, want TMM van de combi blijft onder 3500, dat de trailer minder moet wegen dan dat de auto mag trekken is dacht ik achterhaald.
Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Staat dus niks over hoe veel de auto mag trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 09:21 



 
Profiel   

nessinator schreef
Zoals ik het 2 jaar geleden bij mijn BE heb geleerd, is jouw combinatie wel B-proof, Dispar_Vulgo, want TMM van de combi blijft onder 3500, dat de trailer minder moet wegen dan dat de auto mag trekken is dacht ik achterhaald.
Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Staat dus niks over hoe veel de auto mag trekken

Zou ik niet op vertrouwen. Zoals gezegd kijken ze bij B enkel naar het gewicht op papier, dus als ze kijken naar gewicht op papier dan mag de auto 1550 trekken en weegt de aanhanger 1600 = overladen tov wat de auto mag trekken.
Als het paard en sowieso een stuk minder weegt dan wat er mag geladen worden en je wil deze combi zeker met B mogen trekken, dan zou ik gewoon even die trailer terugkeuren. Is administratief bij de RDW en kost misschien 10 of 20 euro, maar dan zit je wel zeker safe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 09:58 



 
Profiel   

Duhelo; waar haal jij vandaan dat een auto alleen een aanhanger mag trekken die qua ttm zit onder datgene wat een auto mag trekken? Ik kan dat nergens vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:21 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Jouw trailer weegt dus 50 kilo teveel op papier om met jouw wagen op B te mogen trekken. Als je de trailer laat terug keuren naar 1549 dan mag het wel. (dit is administratief.)


Ik heb dit ook geleerd ooit tijdens m'n BE rijbewijs, maar kan er nu niks meer over terug vinden online.

Het is meer dat het handig zou zijn voor noodsituaties dat iedereen met mijn auto en trailer mag rijden. Maar ik zou er niet speciaal mijn trailer voor laten terug keuren.


nessinator schreef
Zoals ik het 2 jaar geleden bij mijn BE heb geleerd, is jouw combinatie wel B-proof, Dispar_Vulgo, want TMM van de combi blijft onder 3500, dat de trailer minder moet wegen dan dat de auto mag trekken is dacht ik achterhaald.
Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Staat dus niks over hoe veel de auto mag trekken


Ja die link had ik ook gevonden en daarom dacht ik dat het wel mag.
Die regels van B/E rijbewijs wijzigen ook regelmatig, dat maakt het nog lastiger!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:22 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Duhelo; waar haal jij vandaan dat een auto alleen een aanhanger mag trekken die qua ttm zit onder datgene wat een auto mag trekken? Ik kan dat nergens vinden :)


Duhelo zegt juist dat dat achterhaald is. En dat klopt ook. 'Vroeger' was die regel van toepassing, maar tegenwoordig niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:23 



 
Profiel   

Duhelo zegt toch dat ze daar niet op zou vertrouwen? Of misschien zit ik te slapen en begrijp ik het verkeerd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:25 



 
Profiel   

[ img ]

ik show ook graag mijn supermooie setje. Ik zit niet meer zo in de gewichten tegenwoordig. Ik heb mijn E gehaald, ook gewoon omdat ik de vaardigheden graag wilde leren voor ik met mijn paard op pad zou gaan, maar mag hier dus sowieso de weg mee op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:37 



 
Profiel   

Hahahaha, ik zeg eigenlijk niet zoveel hoor.

Wat ik wél weet is dat bij BE er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan zou ik in principe perfect mijn trailer van mtm 2000 kilo achter een fiat panda mogen hangen, zolang het gewicht effectief niet hoger is dan wat de panda mag trekken.

Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Dus ze houden rekening met de MTM van de totale sleep op papier. Ongeacht of die trailer nu leeg is of niet. Het lijkt me dan ook logisch dat ze kijken naar het gewicht op papier wat de auto mag trekken en wat de trailer weegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:41 



 
Profiel   

@Duhelo: dat lijkt logisch maar staat op geen enkele website van de overheid hierover.

Ik meen een keer een reactie gelezen te hebben dat men ergens op bokt het uitgezocht/nagevraagd zou hebben en dat het niet mag met B, een trailer met hoger tmm dan de auto mag trekken erachter hangen, ook al blijf je met tmm van auto+trailer onder de 3500 kg en met trailer met paard erin onder de maximale trekhaaklast van de auto.

Maar ik heb me helemaal scheel gezocht op diverse websites van de overheid en zelfs in wetteksten, ik ben 't niet tegengekomen dat de trailer op papier een lagere tmm móet hebben dan de maximale trekhaaklast van de auto om met alleen B te mogen rijden.


Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 18-06-20 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:45 



 
Profiel   

Ik zie het zo:
Zolang de overheid niet zegt dat je trailer een hogere mtm MAG hebben dan wat het trekkend voertuig mag trekken, ga ik er vanuit dat het niet mag... :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:47 



 
Profiel   

Dat is nog weer iets anders, of de aanhanger zwaarder dan 't trekkende voertuig mag zijn.

Dat is sowieso losgelaten sinds 2013.

Maar de discussie ging nu toch over over de tmm van de trailer zwaarder mag zijn dan wat de auto maximaal mag trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 10:53 



 
Profiel   

Dat bedoelde ik ook Marije, ik heb mijn post wat duidelijker gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 11:10 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Hahahaha, ik zeg eigenlijk niet zoveel hoor.

Wat ik wél weet is dat bij BE er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan zou ik in principe perfect mijn trailer van mtm 2000 kilo achter een fiat panda mogen hangen, zolang het gewicht effectief niet hoger is dan wat de panda mag trekken.

Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Dus ze houden rekening met de MTM van de totale sleep op papier. Ongeacht of die trailer nu leeg is of niet. Het lijkt me dan ook logisch dat ze kijken naar het gewicht op papier wat de auto mag trekken en wat de trailer weegt.


Maar dit zeg je hier heel stellig. Daarom ben ik heel benieuwd waar je dat vandaan haalt. Want ik kan dat nergens vinden. Of is het een aanname :)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 11:23 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Hahahaha, ik zeg eigenlijk niet zoveel hoor.

Wat ik wél weet is dat bij BE er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan zou ik in principe perfect mijn trailer van mtm 2000 kilo achter een fiat panda mogen hangen, zolang het gewicht effectief niet hoger is dan wat de panda mag trekken.

Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Dus ze houden rekening met de MTM van de totale sleep op papier. Ongeacht of die trailer nu leeg is of niet. Het lijkt me dan ook logisch dat ze kijken naar het gewicht op papier wat de auto mag trekken en wat de trailer weegt.


Dit heb ik ook geleerd bij m'n E rijbewijs, maar waar staat dat wettelijk?

Ik heb net RDW gebeld en zij zeggen dat je altijd (B én BE rijbewijs) kijkt naar maximaal toegestaan gewicht. Een agent mag (als hij slechte dag heeft) mij (BE rijbewijs) bekeuren als ik dus met mijn auto (1550kg trekgewicht) en trailer (max 1600kg) rij, omdat de combinatie op papier niet klopt.
Oplossing is om trailer terug te keuren naar 1550kg (kosten á 60 euro).

Ben nu dus wel helemaal in de war met wat 'iedereen' zegt en RDW zegt!


edit: bij RDW had hij het er ook over dat de verzekering moeilijk kan doen als ik meer in m'n aanhanger zou kunnen vervoeren dan mijn auto mag trekken. Dan moet ik zelf aantonen dat het totale gewicht (voor een ongeluk) maximaal 1550 kg is. Lijkt mij voor een paardentrailer niet zo moeilijk (trailer + 1 paard), maar hij noemde steeds caravan als voorbeeld.

edit 2: net Rijksoverheid gebeld en zij waren het niet eens met de uitspraak van RDW.
1. De eisen van B rijbewijs werden hiervoor al vermeld.
2. Volgens rijksoverheid mag ik wél met het werkelijke gewicht van mijn trailer rijden (beladen tot 1550 kg), omdat ik me daarmee wel aan de veiligheidsregels houdt van de max 1550kg trekgewicht van mijn auto. Dat je op papier theoretisch meer zou kunnen beladen, betekent niet dat je dat ook in de praktijk doet. Dit is niet afhankelijk van je type rijbewijs.
Als de politie twijfelt over het gewicht gaan ze de trailer wegen (en dat is prima, want dan zien ze dat ik minder dan 1550kg trek)


Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 18-06-20 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen