Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
ikke schreef:Jolanda: wat is jouw definitie van zuinig?
Is dit nog een 6-pitter? Bedenk dan dat overstap naar een 4-pitter niet per se een zuinigere auto oplevert!
Onze oude V70 (1600kg, 5-pitter) doet 1:10 - 1:12 en dat vind ik voor zo'n slagschip best ok.
De "gewone" versie is iets zuiniger en qua gewicht vergelijkbaar (AWD weegt 150kg).
quibusjes schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe auto die een trailer van TMT 1300 mag trekken. Heeft iemand nog leuke tips? Max 35K. Ik vraag me daarnaast af, is een automaat te doen om een trailer te trekken, of is dat onwenselijk?
nessinator schreef:Zoals ik het 2 jaar geleden bij mijn BE heb geleerd, is jouw combinatie wel B-proof, Dispar_Vulgo, want TMM van de combi blijft onder 3500, dat de trailer minder moet wegen dan dat de auto mag trekken is dacht ik achterhaald.
Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Staat dus niks over hoe veel de auto mag trekken
Duhelo schreef:Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Jouw trailer weegt dus 50 kilo teveel op papier om met jouw wagen op B te mogen trekken. Als je de trailer laat terug keuren naar 1549 dan mag het wel. (dit is administratief.)
nessinator schreef:Zoals ik het 2 jaar geleden bij mijn BE heb geleerd, is jouw combinatie wel B-proof, Dispar_Vulgo, want TMM van de combi blijft onder 3500, dat de trailer minder moet wegen dan dat de auto mag trekken is dacht ik achterhaald.
Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Staat dus niks over hoe veel de auto mag trekken
Simbaa schreef:Duhelo; waar haal jij vandaan dat een auto alleen een aanhanger mag trekken die qua ttm zit onder datgene wat een auto mag trekken? Ik kan dat nergens vinden
Duhelo schreef:Hahahaha, ik zeg eigenlijk niet zoveel hoor.
Wat ik wél weet is dat bij BE er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan zou ik in principe perfect mijn trailer van mtm 2000 kilo achter een fiat panda mogen hangen, zolang het gewicht effectief niet hoger is dan wat de panda mag trekken.
Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Dus ze houden rekening met de MTM van de totale sleep op papier. Ongeacht of die trailer nu leeg is of niet. Het lijkt me dan ook logisch dat ze kijken naar het gewicht op papier wat de auto mag trekken en wat de trailer weegt.
Duhelo schreef:Hahahaha, ik zeg eigenlijk niet zoveel hoor.
Wat ik wél weet is dat bij BE er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan zou ik in principe perfect mijn trailer van mtm 2000 kilo achter een fiat panda mogen hangen, zolang het gewicht effectief niet hoger is dan wat de panda mag trekken.
Bij B kijken ze naar het gewicht op papier. Dus ze houden rekening met de MTM van de totale sleep op papier. Ongeacht of die trailer nu leeg is of niet. Het lijkt me dan ook logisch dat ze kijken naar het gewicht op papier wat de auto mag trekken en wat de trailer weegt.