Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Lara_Silver schreef:Ik krijg de kriebels van bepaalde combinaties die ik hier voorbij zie komen! Die zou ik niet achter me willen hebben als ze moeten noodremmen, de trailer drukt gewoon door.
Tessebes schreef:oji schreef:Vroeger moest je dus een trailer evt in gewicht terug laten keuren maar dat is tegenwoordig niet meer nodig.
Waar haal je dit vandaan?
FlyAway schreef:xsensibel schreef:Volgens sommige rekensommen mag het wel, volgens andere weer niet.
Mijn combinatie:
Lexus RX450H met een Sirius S45.
[ [url=m/XCum7i.jpg]Afbeelding[/url] ]
MTM van jouw 450H is alleen al 2700kg. Dan hou je maximaal 800kg MTM over wat er nog achter mag wil je binnen de eisen van het B rijbewijs blijven. Het leeggewicht van een Sirius S45 is 700 kg, de MTM is 1600kg, dus gecombineerde MTM is 4200kg. Dat is echt gewoon onmogelijk om dit binnen de eisen van het B rijbewijs te rijden.
Wel een leuke combi uiteraard
xsensibel schreef:Ja dat vind ik dus moeilijk, de ene zegt leeg auto + max laadvermogen trailer en de ander dit.
Gelukkig zet ik mijn vader altijd achter het stuur met een E rijbewijs. En hoop ik zelf mijn E ook te halen dit jaar
Bron: Overheid.nlCitaat:Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Citaat:Rijbewijscategorie B
De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.
Dorine92 schreef:Tessebes schreef:
Waar haal je dit vandaan?
Dat is helemaal juist wat oji zegt. Vroeger moest het ledig gewicht van de auto hoger zijn dan de MTM van de trailer als je op een B rijbewijs wilde rijden. Tegenwoordig mag de MTM van de trailer hoger zijn dan het ledig gewicht van de auto, als je maar onder de 3500 blijft voor de totale combinatie
Tessebes schreef:Dorine92 schreef:Dat is helemaal juist wat oji zegt. Vroeger moest het ledig gewicht van de auto hoger zijn dan de MTM van de trailer als je op een B rijbewijs wilde rijden. Tegenwoordig mag de MTM van de trailer hoger zijn dan het ledig gewicht van de auto, als je maar onder de 3500 blijft voor de totale combinatie
Je moet wel terugkeuren als je auto bijvoorbeeld maar 1200 mag trekken. Dus niet helemaal juist.
Dorine92 schreef:Lara_Silver schreef:Ik krijg de kriebels van bepaalde combinaties die ik hier voorbij zie komen! Die zou ik niet achter me willen hebben als ze moeten noodremmen, de trailer drukt gewoon door.
Ik geloof dat je even vergeet dat een trailer zichzelf remt. Moet je wel je trailer eens laten nakijken soms. De ene remt beter dan de andere. Heb ook wel eens een trailer achter de auto gehad die zo goed remde dat je gewoon voelde dat de trailer de auto afremde i.p.v. andersom.
Varekaj schreef:Marije, dat klopt niet. Voor B-rijbewijs is het wat er op papier staat wat telt, voor BE is het het werkelijke gewicht.
Dat is een tijdje terug in het trailer-topic uitgezocht...
Levita schreef:Leuk topic! Hierbij advies gevraagd. Mijn Ford Focus mag 1200 kilo trekken. Mijn paardje weegt 550 kilo ongeveer. Is het verstandig om hier een 1,5 paards trailer achter te hangen van 540 kilo met paard? Hij komt onder de 1200 kilo uit.
Mijn Ford Focus is 3 jaar oud en heeft 125 pk.
Utixo schreef:Varekaj schreef:Marije, dat klopt niet. Voor B-rijbewijs is het wat er op papier staat wat telt, voor BE is het het werkelijke gewicht.
Dat is een tijdje terug in het trailer-topic uitgezocht...
Marije heeft gelijk. Het maximale trekewicht heeft niets te maken met je rijbewijs namelijk.
De TMM van de combinatie moet onder de 3500 blijven voor B, maar je auto mag best een aanhanger trekken van TMM 1600 kilo, als je max trekgewicht maar 1200 kilo is. Als je maar niet meer dan die 1200 kilo erachter hangt. En dat geld voor B en BE.
Levita schreef:Leuk topic! Hierbij advies gevraagd. Mijn Ford Focus mag 1200 kilo trekken. Mijn paardje weegt 550 kilo ongeveer. Is het verstandig om hier een 1,5 paards trailer achter te hangen van 540 kilo met paard? Hij komt onder de 1200 kilo uit.
Mijn Ford Focus is 3 jaar oud en heeft 125 pk.
Tessebes schreef:Dat mag dus niet met B. Trekgewicht van de auto mag niet lager zijn dan TMM van de aanhanger. (En TMM van de combinatie moet onder de 3500 blijven, op papier dus ook)
oji schreef:marijkiiii schreef:upendo schreef:Klopt dat nog? Volgens mij wordt er gewoon met het daadwerkelijke gewicht gemeten, bij mijn BE-examen werd ook gevraagd naar het daadwerkelijke gewicht van de bak, die was op de weegbrug geweest..
Daadwerkelijke gewicht geldt inderdaad als je wél je BE-rijbewijs hebt.
Als je met een B-rijbewijs een combinatie gaat trekken gaat het zoals gezegd om het maximale gewicht van de combinatie (auto+max lading auto+trailer+max lading trailer).
Dit is al heel lang achterhaald. Waren vroeger de NL regels maar tegenwoordig gelden alleen de europeese regels hiervoor.
Combinatie totaal onder de 3500 kg, trailer en paard (actuele gewicht dus niet max laadgewicht) niet zwaarder dan het gewicht dat de auto volgens kenteken mag trekken.
Vroeger moest je dus een trailer evt in gewicht terug laten keuren maar dat is tegenwoordig niet meer nodig.