Varekaj schreef:Ik zat net hetzelfde te denken
@sieltjuh: misschien dat die mensen op BE rijden? Dan kijken ze naar de werkelijke gewichten. Kan best dat je dan met een tweepaards met 1 paard in dan alsnog onder het max. trekgewicht van de auto zit.
Bijvoorbeeld mijn 4x4. Ledig 1800kg, tmm 2500 en mag 2800 trekken.
Keur de auto terug naar TMM 2000 en hang er een 1,5-paards achter met TMM 1500. De totalen komen dan op 3500, perfect als B-combinatie. En die 1500kg trekt ie met 2 vingers in de neus.
Nadeel: behalve chauffeur en passagier kan je amper nog wat meenemen of je auto is overladen. Dan maar duimen dat het nog in de trailer erbij kan.
Andere auto van 2000 TMM en mag 1500 trekken. Bestuurder heeft B.
De TMM trailer mag max. 1500 bedragen. Dat vind je enkel bij 1,5-trailers.
Zelfde auto, zelfde cijfers. Bestuurder heeft BE.
Er mag een 2-paards achter met TMM 2000 zolang de lading en het ledig gewicht van de trailer NIET boven 1500 uitkomen, want meer mag de auto niet trekken.
Dat extra papiertje kan dus wel degelijk het verschil maken als je een trailer wil aanschaffen om een combinatie te maken.
Vandaar dat je misschien wel combinaties ziet waarvan je denkt "dit kan niet". Onder B misschien niet, maar dus wel onder BE.
Nopes, heb het over dezelfde auto als de mijne, deze auto mag niet meer dan 1400kg trekken, vind maar een 2-paardstrailer met daadwerkelijk 2 paarden erin, waarvan dat onder de 1400kg zit.
Ik vroeg de desbetreffende eigenaar van de auto hoe dat zat en hij gaf zelf toe dat deze auto het ws eigenlijk niet mocht trekken...