ongechipte oude pony, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 16:48

Hallo,
Ik heb sinds gisteren een pony in bruikleen gekregen voor mijn dochtertje.
Het beestje is ruim 28 jaar en heeft zeker 24 jaar bij dezelfde mensen gestaan, de pony is ooit op de markt gekocht zonder papieren en zonder chip, en dit is later dus ook nooit in orde gemaakt.
Nu wil ik de pony eigenlijk wel laten chippen, maar er is dus ook geen paspoort van het diertje....
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken?

het betreft een welshje dat denk ik in de b maat valt (natuurlijk ook nog nooit gemeten enzo, en ook kan ik niet bewijzen of hij raszuiver is)

@modjes, als dit topic niet op de goede plek staat, sorry! Kunnen jullie het dan voor me op de juiste plek plaatsen??

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:55

In bruikleen is geen eigendom. Dus dit zou je dan met de eigenaar moeten bespreken.Er zijn wel meer ponies die nooit van het erf afkomen die niet gechipt zijn.Dan is er dus ook geen paspoort of inentingenboekje?

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:58

Bel de veearts even voor info....die zal het toch wel weten.

En even in overleg natuurlijk met de eigenaar!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:00

Waarom wil je er een chip in hebben?
De pony is 28, dat is meer een knuffelpony dan een waar je enorme buitenritten mee gaat maken toch

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:04

TS, ik zou even in overleg met eigenaar contact opnemen met dierenarts. Zij zijn ook degenen die chippen, dus zullen je vast verder kunnen helpen

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:40

De uitgever van NSPS is het goedkoopste. Je belt het stamboek, daar geef je de regio aan en dan hebben hun een chipper, die komt langs, chipt en schets en 2 tot 4 weken later heb je een paspoort. Kosten 45/50 euro.

Via de dierenarts is vaak (veel) duurder.

Maar dan komt het paspoort op jullie naam, dus wel even overleggen, aangezien bruikleen geen eigenaar is.

Edit, heel goed dat je de pony wil laten chippen, de reacties, waarom... Het is verplicht...
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 23-07-19 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:42

waarom wil je chippen?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:48

Bij een pony van 28 die niet in jouw bezit is en niet op concours zou ik gewoon Blont spelen.
De kans dat het iemand interesseerd is extreem klein en indien toch dan de: :o?
Oh verhip nooit opgevallen, dat moet ik met de eigenaar bespreken.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:01

Ik volg even.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:04

Hier een shet van 34 jaar. Is ook niet gechipt.Zou niet weten waarom ik dat nu nog zou moeten doen.
Loopt lekker op het land.
Lekker zonder chip laten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:04

Chippen is verplicht, al is het maar omdat je verantwoordelijk bent voor een dier als het in bruikleen is, dan zou ik dat sowieso al doen. (ieder paard kan uitbreken en verloren lopen of schade aanrichten).

Hier gaat het gewoon via de dierenarts, die komt chippen, tekent de aftekeningen op, stuurt de papieren op en maakt een paspoortje aan. Vanaf dat moment komen vaccinaties ook in dat paspoort terecht.
Kan je nog kiezen of je de pony op jouw naam of die van de eigenaar zet, paspoort is toch geen eigendomsbewijs dus dat maakt in principe niet zoveel uit.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:10

Kinke schreef:
waarom wil je chippen?


Vraag ik mij ook af..
Wat win je ermee?
Dat het dier geregistreerd staat?
En dan..

Heb mijn fjord nooit gechipt, en hij heeft wel eens schade gemaakt, werd keurig vergoed door de verzekering.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:12

Je moet als houder van een paard bij controle toch een paspoort kunnen tonen?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:19

Chippen is wettelijk verplicht en paspoort moet bij de houder van het paard zijn.
De NVWA kan een controle uitvoeren en ook niets geven als je geen paspoort en chip heeft.

Officieel moet de Rendac ook het chipnummer registreren als ze een dood dier ophalen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:21

fransje23 schreef:
Officieel moet de Rendac ook het chipnummer registreren als ze een dood dier ophalen.

Nee hoor.. :n

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:22

fransje23 schreef:
Chippen is wettelijk verplicht en paspoort moet bij de houder van het paard zijn.
De NVWA kan een controle uitvoeren en ook niets geven als je geen paspoort en chip heeft.

Officieel moet de Rendac ook het chipnummer registreren als ze een dood dier ophalen.

Dan moet ts bij de eigenaren zijn en niet bij andere instanties. Ook ik ben benieuwd waarom er gechipt moet worden.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:24

Dat is mij ook verteld, dat de rendac alleen gechipte paarden ophaalt omdat het wettelijk verplicht is dat ze gechipt zijn. Een niet gechipt paard 'bestaat' eigenlijk niet en zouden ze daarom niet mee mogen nemen. Nogmaals, van horen zeggen hoor.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:26

zorro schreef:
Dat is mij ook verteld, dat de rendac alleen gechipte paarden ophaalt omdat het wettelijk verplicht is dat ze gechipt zijn. Een niet gechipt paard 'bestaat' eigenlijk niet en zouden ze daarom niet mee mogen nemen. Nogmaals, van horen zeggen hoor.

Dat klopt dus niet (eigen ervaring), ze zijn zelfs wettelijk verplicht alle aangemelde dode dieren te komen ophalen.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:27

Hier is een jaar of 5 geleden nog een ongechipte pony opgehaald door rendac. Ik zou het dus ook lekker zo laten, tenzij je er wedstrijden mee wil gaan rijden hetgeen me niet heel waarschijnlijk lijkt.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:28

zorro schreef:
Dat is mij ook verteld, dat de rendac alleen gechipte paarden ophaalt omdat het wettelijk verplicht is dat ze gechipt zijn. Een niet gechipt paard 'bestaat' eigenlijk niet en zouden ze daarom niet mee mogen nemen. Nogmaals, van horen zeggen hoor.


Klopt niet, ze nemen gewoon alles mee, vragen er niet eens naar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:29

Ik heb nog nooit de chauffeur van de Rendac met een chipreader boven een ontbindend paard zien hangen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:30

Rendac neemt alles mee en vragen er ook niet om. Begin dit jaar en halverwege het jaar twee pony's laten ophalen.

Maar bij een NVWA controle moet je paspoort met chip/schets kunnen tonen. Ook thuis.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:33

Brainless schreef:
fransje23 schreef:
Officieel moet de Rendac ook het chipnummer registreren als ze een dood dier ophalen.

Nee hoor.. :n


    Het paspoort blijft eigendom van de instantie die het heeft uitgegeven. Als uw paard sterft, moet u het paspoort binnen 30 dagen terugsturen naar de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Die verwerkt de sterfte van uw paard in de administratie en maakt het paspoort ongeldig. Bij melding aan de destructor wordt gevraagd naar het chipnummer van uw paard.

Zie https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/dieren-houden/identificatie-en-registratie-dieren/paarden/regels-voor-de-paardenhouder

Nu zullen ze een kadaver niet laten liggen maar officieel horen ze er om te vragen.

Op de specificatie bij de factuur staat dan ook het nummer.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:36

bigone schreef:
fransje23 schreef:
Chippen is wettelijk verplicht en paspoort moet bij de houder van het paard zijn.
De NVWA kan een controle uitvoeren en ook niets geven als je geen paspoort en chip heeft.

Officieel moet de Rendac ook het chipnummer registreren als ze een dood dier ophalen.

Dan moet ts bij de eigenaren zijn en niet bij andere instanties. Ook ik ben benieuwd waarom er gechipt moet worden.


Als het paard bij de staat is die de houdster en krijgt die de boete bij een eventuele controle.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:26

Duhelo schreef:
Chippen is verplicht, al is het maar omdat je verantwoordelijk bent voor een dier als het in bruikleen is, dan zou ik dat sowieso al doen. (ieder paard kan uitbreken en verloren lopen of schade aanrichten).

Hier gaat het gewoon via de dierenarts, die komt chippen, tekent de aftekeningen op, stuurt de papieren op en maakt een paspoortje aan. Vanaf dat moment komen vaccinaties ook in dat paspoort terecht.
Kan je nog kiezen of je de pony op jouw naam of die van de eigenaar zet, paspoort is toch geen eigendomsbewijs dus dat maakt in principe niet zoveel uit.

Dat vraag ik me dus af,als je een paard in bruikleen hebt en hij veroorzaakt schade,wie is dan verantwoordelijk,de "lener"of de echte eigenaar? Hier is al vaker over gediscussieerd maar dan ging het over bijrijders. Dan zei iedereen dat de eigenaar verantwoordelijk zou blijven.