Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

ongechipte oude pony, en nu?

 
Profiel   

Rendac heeft nog nooit om een chipnummer gevraagd bij ons. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Die nemen ze ook zonder chip mee. Verder zie ik weinig reden om deze pony nog te chippen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:17 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Dat het dier niet gechipt is, is niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is dat het dier geen paspoort heeft en daarmee niet correct geïdentificeerd is.
Om dat te kunnen herstellen, moet je de pony wel laten chippen en schetsen, dat is nu nog de enige manier om aan een paspoort voor de pony te komen.


Precies dit. Die chip is niet verplicht, het paspoort is verplicht. Paarden/pony's die voor 2009 een paspoort hebben gekregen (ingetekend of profiel erin) en geen chip hoeven dus ook niet nu nog een keer gechipt moeten worden. Enige probleem hier is dat deze pony dus geen paspoort heeft en nu kom je niet om die chip heen, omdat alles wat na 2009 een paspoort krijgt verplicht gechipt moet worden.
Ik zou dit dus even overleggen met de eigenaar van de pony. Jij bent als houder wel verantwoordelijk en bij controle is de boete voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:27 



 
Profiel   

rina schreef
Marije_jiplover schreef
Dat het dier niet gechipt is, is niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is dat het dier geen paspoort heeft en daarmee niet correct geïdentificeerd is.
Om dat te kunnen herstellen, moet je de pony wel laten chippen en schetsen, dat is nu nog de enige manier om aan een paspoort voor de pony te komen.


Precies dit. Die chip is niet verplicht, het paspoort is verplicht. Paarden/pony's die voor 2009 een paspoort hebben gekregen (ingetekend of profiel erin) en geen chip hoeven dus ook niet nu nog een keer gechipt moeten worden. Enige probleem hier is dat deze pony dus geen paspoort heeft en nu kom je niet om die chip heen, omdat alles wat na 2009 een paspoort krijgt verplicht gechipt moet worden.
Ik zou dit dus even overleggen met de eigenaar van de pony. Jij bent als houder wel verantwoordelijk en bij controle is de boete voor jou.


Dan zal het ongetwijfeld het paspoort zijn geweest, want idd ook geen paspoort van beide!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:30 



 
Profiel   

Ik zou het niet durven zeggen Gooiske maar het zou best kunnen. Ik heb ze meervoudig met paspoort en zonder chip (1 van 2003 en 1 van 2008) beide hoeven dus ook niet gechipt. En mijn oudje had ook paspoort zonder chip, toen die overleden is is die ook zonder controle van paspoort of chip opgehaald. En mijn Buuf die een paard in moest laten slapen heeft ook geen controle gehad (en ik vermoed dat die geen paspoort of chip had). Net als een vriendin van mij die 1 in heeft laten slapen, die zover ik weet ook geen paspoort of chip had.

Maar jou verhaal heb ik wel al vaker gehoord hoor. Dat mensen paarden nog moesten laten chippen voor ze opgehaald werden. Het lijkt er idd op dat bepaalde gemeentes andere regels hanteren. Of mss beter navragen of er een paspoort bij het paard zit. Als je dan nee zegt ben je wel het haasje ja.


Laatst bijgewerkt door rina op 24-07-19 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:54 



 
Profiel   

rina schreef
Het lijkt er idd op dat bepaalde gemeentes andere regels hanteren.

Rendac is niet gemeente gebonden, is een landelijk werkend bedrijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:55 



 
Profiel   

Brainless schreef
rina schreef
Het lijkt er idd op dat bepaalde gemeentes andere regels hanteren.

Rendac is niet gemeente gebonden, is een landelijk werkend bedrijf.


Ehm sorry je hebt gelijk. Hier in Dld is het wel regionaal, en tis laat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 00:56 



 
Profiel   

Volgens mij mag een dierenarts zonder chip niet behandelen. Ik heb idd ook een da eens horen zeggen dat er voorafgaand aan een euthanasie nog gechipt moest worden.
Dus leuk dat rendac hem mee neemt maar hij moet eerst nog dood en de meeste zijn niet gezegend met "in de wei dood neervallen"

Maar TS, beest is niet van jou dus overleg even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 01:49 



 
Profiel   

Paarden die voor 2002 geboren zijn, waren allemaal niet verplicht gechipt. Dus dat een DA niet zou mogen behandelen is onzin. Daarbij mocht(weet niet of dit al veranderd is) een paard ook geïdentificeerd worden middels DNA ipv chip. Een dierenarts hoort te controleren of het paard dat behandeld wordt, daadwerkelijk het paard is dat bij het paspoort hoort.

Die bangmakerij om die chips is dus nergens voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 03:37 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
Paarden die voor 2002 geboren zijn, waren allemaal niet verplicht gechipt. Dus dat een DA niet zou mogen behandelen is onzin. Daarbij mocht(weet niet of dit al veranderd is) een paard ook geïdentificeerd worden middels DNA ipv chip. Een dierenarts hoort te controleren of het paard dat behandeld wordt, daadwerkelijk het paard is dat bij het paspoort hoort.

Die bangmakerij om die chips is dus nergens voor nodig.


Dna mag niet meer sinds 2009 ;)

Ook paarden van voor 2002 hebben een paspoort nodig. Een paard zonder paspoort is simpelweg verboden!


    Alle paarden (behalve veulens jonger dan 6 maanden) moeten een paardenpaspoort en een chip hebben. Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets. In het paardenpaspoort moet een hoofdstuk ‘Medische behandelingen’ staan, met gegevens over medicijngebruik. Deze gegevens zijn nodig om te kunnen bepalen of een paard mag worden geslacht voor menselijke consumptie. Het paardenpaspoort moet altijd in de buurt van het paard zijn. Een kopie volstaat niet. Tijdens een controle moet het paspoort direct getoond kunnen worden. De houder van het paard (degene die het paard verzorgt, bijv. pensionhouder of staleigenaar) is verantwoordelijk voor het tonen van het paspoort. Als de houder van het paard het paspoort niet kan tonen, krijgt die een waarschuwing of proces-verbaal op naam (en niet de eigenaar).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 06:18 



 
Profiel   

Jeetje wat staan er hier veel aanames.

Voor 2009 paspoort verplicht op welke manier ook
Na 2009 chip/paspoort
Boete 1500
En rendac kijkt niet naar chip/paspoort
Ook behandeld een da een paard gewoon als deze hulp nodig heeft chip of niet

Eigenaar is ten allen tijde verantwoordelijk.

Edit:(thanks dames klopt zal even toevoegen) Eigenaar van grond/stalling moet paspoorten aan kunnen tonen deze is daar dan ook verantwoordelijk voor.!


Laatst bijgewerkt door StalNollie op 24-07-19 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 08:11 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Jeetje wat staan er hier veel aanames.

Voor 2009 paspoort verplicht op welke manier ook
Na 2009 chip/paspoort
Boete 1500
En rendac kijkt niet naar chip/paspoort
Ook behandeld een da een paard gewoon als deze hulp nodig heeft chip of niet

Eigenaar is ten allen tijde verantwoordelijk.

Behalve als het paard ergens anders staat, dan draait de (pension)houder op voor de boete. Eigenaar en houder kunnen daar natuurlijk onderling andere afspraken over maken. Kans op controle bij een particulier is nihil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 08:18 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Eigenaar is ten allen tijde verantwoordelijk.

Maar houder (vaak niet dezelfde persoon als de eigenaar) wordt beboet bij niet kunnen tonen van het (bij het paard behorende, daarvoor moet paard dus geïdentificeerd kunnen worden) paspoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 08:20 



 
Profiel   

ik heb nog niet alles gelezen, maar zie vooral de vraag waarom ik m nog zou willen chippen?
pony is nog topfit en buiten het feit dat ik graag met mn dochter samen een rondje buiten wil kunnen maken, zou ik het erg leuk vinden om af en toe mee te kunnen doen aan een bixieproefje bij de club....
(pony kan dit echt nog makkelijk aan hoor!)
met de eigenaar is natuurlijk besproken dat ik hem graag wil laten chippen, en zij zijn ermee akkoord, mits ik de kosten op me neem.
volgens mij moet het ook mogelijk zijn om de chip wel op hun naam te zetten en dat zou ik ook geen probleem vinden hoor.
mijn vraag is inderdaad vooral omdat er dus helemaal niks aan papieren is, en ik deze dus ergens moet gaan aanvragen, hoe ik dat het beste kan aanpakken.
(en inderdaad voor de rendac hoeft hij ook niet per se gechipt, maar het is een mooie bijkomstigheid dat ik dan aan de wettelijk voorschriften voldoe......)
nu ga ik weer even verder lezen!

edit:
Inmiddels bijgelezen, en een hoop zinvolle informatie gekregen, dank daarvoor!
Ik ben niet echt bang voor een boete, mijn paarden staan al jaren aan huis, en er is nog nooit iemand komen controleren (waarom zouden ze ook...)
Het gaat erom dat ik dus wel met de pony wil kunnen deelnemen aan activiteiten van de club enzo, en dat ik daarvoor o.a. ook de entingen in orde moet hebben, en dat kan nu niet...
eigenaren zijn ermee akkoord dat ik dit soort zaken in orde maak zolang ik het zelf maar betaal, pony mag als eigen worden beschouwd, ik mag hem alleen niet doorverkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 08:34 



 
Profiel   

Welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 10:27 



 
Profiel   

Gewoon DA laten chippen (een chipper van een stamboek zal niet langs willen komen vermoed ik, die doen alleen de veulens/paarden van de leden van het stamboek).
Van de DA krijg je een formulier mee wat je op kunt sturen naar een "paspoortuitgevende instantie". Dat kan de KNHS zijn (is duur) of het goedkoopste stamboek dat je kunt vinden. Je krijgt uiteraard een paspoort met een blanco afstamming, dat is ook voor een stamboekvereniging geen punt.
Of jouw naam of die van de eigenaar er in staat maakt overigens niets uit, paspoort is geen eigendomsbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 10:36 



 
Profiel   

Ts aan je profiel te zien kom je uit de buurt stuur me pb ik kan je nummer van chipper doorgeven die komt wel gewoon aan huis hoor geen da voor nodig.

Ook stamboek chipper komt maar als niet lid betaal je wel meer. Zie bijv op de site van het nsps dacht dat je dan 10 / 15 meer kwijt bent dan een lid

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 10:37 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Gewoon DA laten chippen (een chipper van een stamboek zal niet langs willen komen vermoed ik, die doen alleen de veulens/paarden van de leden van het stamboek).
Van de DA krijg je een formulier mee wat je op kunt sturen naar een "paspoortuitgevende instantie". Dat kan de KNHS zijn (is duur) of het goedkoopste stamboek dat je kunt vinden. Je krijgt uiteraard een paspoort met een blanco afstamming, dat is ook voor een stamboekvereniging geen punt.
Of jouw naam of die van de eigenaar er in staat maakt overigens niets uit, paspoort is geen eigendomsbewijs.

Ik ben ooit geen lid geweest en komen altijd gewoon netjes als ik bel...
Bij een DA betaal je visite en chip, dat samen maar het vaak (veel) duurder.
De kosten van chipper+paspoort is net zo duur als alleen de visite van de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 11:16 



 
Profiel   

Waarom bel je niet een dierenarts, die kan je ws wel antwoorden geven
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 23:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen