ongechipte oude pony, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:39

Dit zijn de officiële Nederlandse regels. Een paard dat voor 2009 is geboren, hoeft niet gechipt te zijn als er een schets of DNA-profiel in het paspoort aanwezig is.

Wel moet de houder van het dier (degene waar het dier gestald staat) het paspoort altijd kunnen tonen.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:48

DNAprofiel laten maken is heel duur hoorde ik. Schetsen kan dus wel maar het paardje heeft geen paspoort nu.Dat zou dan wel handig zijn als hij dat kreeg,ook voor vaccinaties in te zetten. Ook al kom je nooit ergens,tetanus is wel verstandig lijkt me. Maar het gaat er ook om wat ts met de eigenaar heeft afgesproken.Die zal het toch moeten goedkeuren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:54

Mocht je willen chippen, volgens mij is het Nederlands Appaloosa Stamboek het goedkoopste, kost daar 34 euro (http://www.appaloosa-stamboek.com/tarievenlijst/). Dan hoef je ook geen DA erbij te halen om te chippen, die dat bedrag al als voorrijdkosten heeft.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:24

anjali schreef:
Duhelo schreef:
Chippen is verplicht, al is het maar omdat je verantwoordelijk bent voor een dier als het in bruikleen is, dan zou ik dat sowieso al doen. (ieder paard kan uitbreken en verloren lopen of schade aanrichten).

Hier gaat het gewoon via de dierenarts, die komt chippen, tekent de aftekeningen op, stuurt de papieren op en maakt een paspoortje aan. Vanaf dat moment komen vaccinaties ook in dat paspoort terecht.
Kan je nog kiezen of je de pony op jouw naam of die van de eigenaar zet, paspoort is toch geen eigendomsbewijs dus dat maakt in principe niet zoveel uit.

Dat vraag ik me dus af,als je een paard in bruikleen hebt en hij veroorzaakt schade,wie is dan verantwoordelijk,de "lener"of de echte eigenaar? Hier is al vaker over gediscussieerd maar dan ging het over bijrijders. Dan zei iedereen dat de eigenaar verantwoordelijk zou blijven.

Als de eigenaar aanwezig is op het momzt van het gebeurde dan de eigenaar. Als de eigenaar niet aanwezig is dan is het de eigenaar van de stalling/land.
In geval van bruikleen idem, met verschil dat de bruiklener ook aansprakelijk kan gesteld worden als die aanwezig is (en de eigenaar niet)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:28

Ik zou als eigenaar niet blij worden als iemand anders mijn pony laat chippen.
Als je het persee wil dan zal je in overleg met de eigenaar contact op kunnen nemen met een dierenarts.Die kan jou precies vertellen hoe het werkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:30

zorro schreef:
Dat is mij ook verteld, dat de rendac alleen gechipte paarden ophaalt omdat het wettelijk verplicht is dat ze gechipt zijn. Een niet gechipt paard 'bestaat' eigenlijk niet en zouden ze daarom niet mee mogen nemen. Nogmaals, van horen zeggen hoor.

Bij ons ( wel antwerpen) is door de rendac ook paarden opgehaald zonder chip. De dieren waren 36 en 38 jaar oud altijd vd zelfde eigenaar. Zijn op mijn terrein gestorven dus ik dacht ook wat nu... maar er is foor de rendac nooit naar gevraagd of gekeken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:41

loriene schreef:
Hier een shet van 34 jaar. Is ook niet gechipt.Zou niet weten waarom ik dat nu nog zou moeten doen.
Loopt lekker op het land.
Lekker zonder chip laten.


Wij hadden ook zo een shet, toch hebben wij dat toen dus wel gedaan. afgelopen winter dus jaaaaren later had het dier artrose in zijn knie.... Wij wilden hem niet bij ons in laten slapen omdat er dan nog dagen lang een overleden kindervriendje ligt en dat is niet leuk voor de kinderen! Dat overkwam mij als kind in de zomer en mijn vriendje is dus ontploft letterlijk...die lucht heeft weken op zijn laatste plaats gehangen. Geen fijne herinnering die ik de kinderen wilde besparen.
Toen "Het" zo ver was hebben we hem op laten halen....dat was uitsluitend levend mogelijk met die chip!
Voor de kinderen een goede herinnering hij is voorschool de veewagen in gestapt en dat was het laatse moment van herinnering.Ze weten wel wat er met Hally is gebeurt, en de slager heeft ook meteen sectie op zijn knie gedaan en verteld dat "de" operatie nooit meer had kunnen helpen!
Dus ja daarom mischien ook een chip, maar bij een bruikleen pony is ook de afvoer zaak van de eigenaar....maar je kunt het altijd bespreken toch!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:00

Waarom je zou chippen?
Nou ja.. Omdat dat in principe wettelijk verplicht is. Alle paarden horen gechipt te zijn en een paspoort te hebben. Dit paspoort dient altijd bij het dier te zijn, en getoond te kunnen worden ( dus OOK als je met de trailer naar je les gaat oid)

Als er ooit gecontroleerd wordt, moet degene waar de pony staat/ de houder van de pony ( dus niet de eigenaar/ maar de gene waar de pony staat) een paspoort kunnen overhandigen. Zo niet dan krijgt de houder ( níet de eigenaar) een boete op naam

Het RVO zegt er dit verder over:


Wat gebeurt er als bij controle blijkt dat mijn paard geen (geldig) paspoort heeft en/of niet gechipt is?

Afhankelijk van door wie en waar de controle plaatsvindt, geldt het volgende:
Het paard mag niet deelnemen aan de keuring.
Het paard mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
Het paard mag niet geslacht worden, maar moet naar de destructor.
Het paard mag niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen.
U bent in overtreding en krijgt een boete.


Kortom:
Even met de eigenaar afspreken wie de boete betaald als het dier ongechipt en zonder paspoort blijft staan en per ongeluk toch gecontroleerd wordt, of toch alsnog even chippen en paspoort aanvragen

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:05


Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:14

fransje23 schreef:
Zie [url]https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/dieren-houden/identificatie-en-registratie-dieren/paarden/regels-voor-de-paardenhouder[/url]

Nu zullen ze een kadaver niet laten liggen maar officieel horen ze er om te vragen.

Op de specificatie bij de factuur staat dan ook het nummer.

Ik heb vorig jaar contact gehad met Rendac en mijn vriendin een week geleden.
Als particulier hoef je geen chipnummer te vermelden en deze staat dan ook niet op de factuur.
Ik vroeg er nl. naar omdat ik op het moment van bellen geen paspoort bij de hand had.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:15

Afbeelding

Als je de Rendac aanmeld via de website (dus met abboneenummer), dan wordt er inderdaad om het chipnummer gevraagd. Er staat echter achter het invulveld dat als je het nummer niet bij de hand hebt, je een 0 moet invullen. Dit doe ik meestal, omdat ik geen zin heb het paspoort erbij te pakken. Ze voldoen dus keurig aan de verplichting om het nummer te vragen.
Als je ze telefonisch aanmeld vragen ze er niet om, maar vullen ze zelf al "0" in. Dit kun je na zien op de factuur. Daar staat de 0.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 23-07-19 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:18

Zie de link en de info van het RVO hierboven.

Paard mag niet geslacht zonder chip, maar moet naar de destructie.. .En dat kan de Rendac prima:)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:29

mijn 25 + pony,s hebben geen chip ( en zijn stateloos ) geen paspoort ook, laatst 1 opgehaald door de rendac en was geen punt. zou t lekker zo laten

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:29

Het verschil dat rendac al overleden dieren haalt en daarom geen chip nodig heeft. In theorie zou de DA dit allemaal gecontroleerd hebben.

Wanneer hij levend naar de slachterij word gebracht, moet dit worden gecontroleerd bij aankomst. Dan moet hij dus wel een schets/chip en paspoort hebben.

Maar .. dit is nog niet het grootste issue. Controle des te meer.. boete is duur..

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:37

Melissa1996 schreef:
De uitgever van NSPS is het goedkoopste. Je belt het stamboek, daar geef je de regio aan en dan hebben hun een chipper, die komt langs, chipt en schets en 2 tot 4 weken later heb je een paspoort. Kosten 45/50 euro.

Via de dierenarts is vaak (veel) duurder.

Maar dan komt het paspoort op jullie naam, dus wel even overleggen, aangezien bruikleen geen eigenaar is.

Edit, heel goed dat je de pony wil laten chippen, de reacties, waarom... Het is verplicht...


Nee hoor isci (schrijf je die afkorting zo!) is het goedkoopst
Ik bel me chipper op en ben voor 35€ klaar voor alles.

Zonder chip kan prima door rendac opgehaald worden die vragem er niet om
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 23-07-19 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:37

ach je mag ook niet buiten piesen, pony is 28 daar zal je niet vaak mee op stap gaan toch :+

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:43

Boete is 1500€

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:55

StalNollie schreef:
Boete is 1500€



voor ?? een pony van 28 op je eigen erf ??? ik heb alles gechipt geent ( 2 x per jaar ivm feif ) en de oudjes gewoon niks laat ze maar komen met die bangmakerijonzinboete :+

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:05

Er wordt geen onderscheid qua boetes gemaakt voor de leeftijd en de locatie inderdaad. Dan mik je op coulance bij controle, dat kan werken, het kan echter ook dat je er gruwelijk de boot mee in gaat. Als dat die 35-50€ je waard is, moet je dat doen. Maar ik snap prima dat iemand daar geen zin in heeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:08

Dat het dier niet gechipt is, is niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is dat het dier geen paspoort heeft en daarmee niet correct geïdentificeerd is.
Om dat te kunnen herstellen, moet je de pony wel laten chippen en schetsen, dat is nu nog de enige manier om aan een paspoort voor de pony te komen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:46

Voor iedereen die zo bang is voor een boete.
Wie is er ooit gecontroleerd op eigen erf en heeft een boete gehad.Voor een paard dat 20+ is, niet verkocht wordt of op wedstrijd gaat.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:50

Utixo schreef:
Als je de Rendac aanmeld via de website (dus met abboneenummer), dan wordt er inderdaad om het chipnummer gevraagd. Er staat echter achter het invulveld dat als je het nummer niet bij de hand hebt, je een 0 moet invullen. Dit doe ik meestal, omdat ik geen zin heb het paspoort erbij te pakken. Ze voldoen dus keurig aan de verplichting om het nummer te vragen.
Als je ze telefonisch aanmeld vragen ze er niet om, maar vullen ze zelf al "0" in. Dit kun je na zien op de factuur. Daar staat de 0.


Bij ons is er inderdaad een erabonnement i.vm. veehouderij.

Maar als iedereen even goed leest schrijf ik ook "officieel". Dat je gewoon 0 in kunt vullen of particulieren helemaal niets hoeven in te vullen geeft enkel aan hoe lek het i&r systeem is.
;)

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:55

Gillbo schreef:
Waarom wil je er een chip in hebben?
De pony is 28, dat is meer een knuffelpony dan een waar je enorme buitenritten mee gaat maken toch


Omdat het verplicht is, bij controle onderweg, aan huis, maar ook bij overlijden, rendac neemt pony dan niet mee.
Heb het zelf 7 jaar geleden bij een paard gehad, aangekocht, opgehaald, volgende dag dood in de wei,moest eerst een dierenarts komen om te chippen anders werd hij niet opgehaald.
Zijn vriendin een shet van inmiddels 25 loopt hier nog steeds, nog steeds zonder chip, moet het nog regelen maar komt er telkens niet van.

Ik lees nu net dat chippen dus niet hoeft dat rendac wel ophaalt, raar, lijkt of er met 2 maten gemeten word???

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: ongechipte oude pony, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:13

Een dood paard nog chippen om mee te laten nemen vind ik mogelijk nog vreemder.

Heb vorig jaar een oudje gehad van ver in de 20, ook zonder chip.
Overleed helaas 2 week later, nooit naar gevraagd en gewoon opgehaald.
Zo ook met de rest

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:15

Gooiske schreef:
, maar ook bij overlijden, rendac neemt pony dan niet mee.
Heb het zelf 7 jaar geleden bij een paard gehad, aangekocht, opgehaald, volgende dag dood in de wei,moest eerst een dierenarts komen om te chippen anders werd hij niet opgehaald.

Ehhh dat is raar , ik (en bekenden van mij) heb nooit wat hoeven doorgeven of laten chippen als iets niet gechipt was.
Ze (de chauffeurs) hebben geeneens de mogelijkheid om het te controleren.