Verkeerde schets in paspoort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 21:47

Even een vraag voor een Bekende van mij.
Die heeft een pony op het oog om aan te kopen.
Echter er viel ons iets vreemds op aan het paspoort.

Gegevens op pagina 1 kloppen wel met betreffende pony, chipnummer ook.
Maar op pagina 2 waar de schets hoort te staan of fotos, staan fotos van een hele andere pony.
Ze zeggen zelf dat het niets uitmaakt als pagina 1 (chip etc) klopt.
Maar wij vragen ons het wel af.
Normaal weet ik wel wat dingen maar in dit geval kan ik het toch niet zeker zeggen.

Weet bokt dit?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:02

Behalve van de paarden die internationaal lopen staat er in geen van mijn paspoorten een schets of foto, alleen een signalement opgemaakt bij chippen/schetsen door stamboek. Dat staat bij mij in tekst op pagina 1 (nieuwere paspoorten KWPN) of pagina 4 (ouder NRPS-paspoort). Klopt dat signalement wel? En weet je zeker dat het vermelde chipnummer overeenkomt met de chip in de pony?

Ik word altijd wantrouwig als dingen discrepant zijn, er wordt namelijk echt wel gesjoemeld met paspoorten...

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:07

Signalement etc klopt wel, als ook de chip enzo zoals ik vermeldde in de OP. :D dus dat is gewoon goed.
Ik zie tegenwoordig wel vaker fotos in paspoorten, is vooral bij ponys die gevlekt of gestipt zijn en niet te tekenen dus dat is niet heel vreemd (is toen allemaal veranderd).
Is een nieuwer paspoort van dit jaar, ik denk dat er een grotere groep is gechipt en de verkeerde fotos erin zijn gekomen.
De vraag is alleen of het nou voor de toekomst kwaad kan....
Want de rest klopt zeker weten wel, juist door gesjoemel met paspoorten check ik altijd vtv alles voor er iets gekocht word.
Daarom was dit zo vreemd _O-

xMissMonroe
Berichten: 123
Geregistreerd: 16-12-16

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:13

Ik had mijn shet ook laten tekenen, ze is roan en heeft dus soms witte haren op haar hoofd. Hij heeft haar dus met een kolletje getekend. Ik denk niet echt dat er een groot probleem is als er een klein iets afwijkt, maar een compleet andere pony? Dat is wat anders vind ik. Kan je misschien je dierenarts vragen hoe het zit?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:32

Ja er zitten dus fotos van een compleet andere pony bij.
Niet eens los maar echt in paspoort gedrukt, mijn volgende stap was de dierenarts bellen inderdaad maar we zagen het deze avond en waren benieuwd of iemand het wist :):)

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:34

Hoe oud is de pony?
Sinds 2016 moeten paarden en pony's die dan een paspoort krijgen ofwel geschetst, ofwel foto's in het paspoort hebben.
Als je paspoort dus uit 2016 of later komt, is de identificatie niet correct als er foto's van een andere pony in het paspoort staan.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven en vragen hoe dit kan worden hersteld.

Edit: idd paspoort van dit jaar, dan dus contact opnemen met de paspoort uitgevende instantie en om advies vragen.
Foto's mogen ipv een schets maar dan moet het wel de goede pony zijn.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 23:23

De pony staat als 4 jarige in t paspoort, denk dat ze uit het buitenland is verscheept en hierheen is gebracht. Kan best eens afwijken, ze is idd dit jaar gechipt.
Maakt opzich ook echt niet uit (iets ouder ofzo) als de rest maar klopt.
Zal maandag is de uitgevende instantie bellen hoe dit zit.
Wil zeker van onze zaak zijn voor er een koop is

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:26

Het is niet zo dat de pony simpelweg verkleurd en gegroeid kan zijn? Zeker als dit een 4 jarige is, daar moet sinds het paspoort gemaakt is toch groei in hebben gezeten.

Edit; anderzijds als de verkopende partij dit niet zegt maar aangeeft "het maakt niet uit" vermoed ik zo dat dit niet het geval is :=

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 23:44

Nee want ze is dus dit jaar gechipt :)
Het is echt echt echt niet die pony.
Dit jaar gechipt, en 1 totaal ander véulenfoto erin :')
Ik was ook aan het discussiëren dat het niet klopte en werd me niet in dank afgenomen _O-

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:56

Ik heb toevallig pas een merrie gekocht waarbij een aantal dingen op de schets niet klopten, dus chip laten checken en die klopt. Dierenarts maakt er verder niks van. Als de chip klopt is dat blijkbaar voloende.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 00:32

Ik zou contact opnemen met de uitgever van het paspoort.. daar kan een fout gemaakt zijn, bijv. Verwisseling van foto's. Op alle pagina's staan wel dezelfde chip en ueln nummers?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 10:22

Yes, enkel de fotos niet kloppend. Ga morgen voor de zekerheid bellen!

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:43

Lusitana schreef:
Ik heb toevallig pas een merrie gekocht waarbij een aantal dingen op de schets niet klopten, dus chip laten checken en die klopt. Dierenarts maakt er verder niks van. Als de chip klopt is dat blijkbaar voloende.

De wetgeving is veranderd (sinds 2016 al, maar daarom komen er nu dus veel 3jarigen met de nieuwe paspoorten in de handel) en het is niet alleen maar de chip waarnaar gekeken wordt bij controle op de identiteit.

Er moet nu een kloppende beschreven signalement en óf (kloppende) ingetekende schets óf foto's van beide zijdes van het paard in het paspoort zitten.
Pas dan is een paard dat in 2016 of later een paspoort krijgt, correct geïdentificeerd.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:49

Schets heeft er hier altijd in gezeten. Ik woon in Portugal. Chip is echter hier pas recent verplicht.
Controle op paspoorten is (hier althands) sowieso belabberd. Ik ken iemand die standaard een paspoort in de auto heeft liggen dat hij voor alle paarden die hij vervoerd gebruikt.... Je vraagt je dan echt af waarom een paard een zo nodig paspoort moet hebben...


Verwisseling van foto bij de pony waar TS het over heeft lijkt me mogelijk omdat ze op kantoren ook met de ogen dicht lijken te werken wat dat beteft.
Ik had eens een goudvalk die gewoon goudvos werd genoemd op een startkaart bv.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:54

Ik zou het laten herstellen, bij voorkeur op kosten van de verkoper of de uitgevende instantie die de fout gemaakt heeft. Als het nu wettelijk verplicht is om een schets of foto's in het paspoort te hebben staan dan is bij een niet kloppende afbeelding je document wsl ook niet geldig.

En even gecheckt, maar de puppies hebben hier idd een ingetekende schets in het door het KWPN afgegeven paspoort. Had gister de stapel paspoorten van de sportpaarden toevallig bij de hand, maar die zijn natuurlijk allemaal voor 2016 uitgegeven.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Verkeerde schets in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:47

Kan inderdaad een stomme fout zijn van de dierenarts die de gegevens heeft doorgegeven of de uitgevende instantie. Ik heb dit zelf gehad met mijn eigen gefokte veulen. Behalve naam en chipnummer klopte er niet veel van. Ik heb de dag dat ik het paspoort ontving dit direct teruggekoppeld en de dierenarts en paspoort is teruggestuurd en nieuw paspoort gekregen. Ik weet dus niet of dit nog mogelijk is.

Of het problemen gaat geven durf ik niet te zeggen, maar bij de mijne waren geboortedatum, tekeningen, kleur etc allemaal fout |o (heeft mij ook niks gekost)