Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 22:23

Heyhey,

ik ben gevraagd buitenritten te gaan begeleiden maar ik wil hiervoor dan wel graag de juiste certificering hebben.
Ik heb inmiddels al begrepen dat het om het CBB gaat, maar het is me niet helemaal duidelijk wat een dergelijke cursus inhoudt en hoeveel het mag gaan kosten.

Kan iemand dat toevallig voor mij verhelderen?

Bedankt!

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:41


Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 22:51

Hmm, ik heb mijn ruiterbewijs al, het gaat dus niet om CBR. Het punt is dat er bedrijfsmatig begeleid gaat worden, ik lees verhalen over het CBB en dat je dat zou moeten hebben met oog op aansprakelijkheid (het zijn niet mijn paarden, maar heb ze wel zelf opgeleid).

Ik lees ook her en der dat het CBB onzin is en kan er sowieso niet zo veel over vinden. Dus vraag me af hoe het nou precies zit.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:53

Is een ruiterbewijs dan ook een certificaat om buitenritten te gaan begeleiden tegen betaling?

Moet je daar niet een ander soort opleiding voor hebben en op zn minst bedrijfshulpverlening/EHBO?

Ik vind het ruiterbewijs nl niet heel veel voorstellen dus een serieuze vraag.

Edit: TS dacht dat dus ook

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:05

Ja, met het ruiterbewijs mag je inderdaad mensen begeleiden, maw: Je mag met hun een terrein op waar je anders niet zonder ruiterbewijs op mag.

Ik las ook ergens dat het ruiterbewijs ook niet langer een vorm van verzekering garandeert voor de ruiter zelf. Maw: Ik ben nogal 'out of date' haha. Ik heb mijn ruiterbewijs 19 jaar geleden gehaald (ik word echt oud...). Maar wil graag weten hoe het verzekeringstechnisch precies zit met het ruiterbewijs behalen.

Ik ben me er van bewust dat je nooit iemand in gevaar mag brengen en ik weet dat ikzelf verder niet aansprakelijk ben voor wat er mis gaat tijdens een rit met het paard van iemand anders. Maar omdat ik goed bevriend ben met de eigenaresse van de paarden wil ik mezelf zover mogelijk ook gewoon goed op (laten) leiden om verzekeringstechnische problemen te reduceren.

Ikzelf twijfel er niet aan dat ik buitenritten kan organiseren, ik heb duizenden uren in het zadel gezeten op buitenrit met makkelijke en moeilijke paarden en niet via een manege, ik kan goed communiceren, begeleiden en kan veel vertellen over de omgeving. Het is dus echt een verzekeringstechnisch dingetje.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:48

Ik heb m in 1994 gehaald dus ben nog bejaarderderder dan jij :+
Er is mij nog nooit om het ruiterbewijs gevraagd.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:51

cissy schreef:
Ik heb m in 1994 gehaald dus ben nog bejaarderderder dan jij :+
Er is mij nog nooit om het ruiterbewijs gevraagd.


:') kwam dat gevoel bij jou ook zo rond je 30e? hahaha.

Bij mij is het 1x gevraagd, had hem niet bij me maar dat was geen probleem, werd gecontroleerd in hun systeem. Beste man was erg onder de indruk van mijn paard (een echte mannenhater, maar niet die man >;) , heb wat peentjes gezweet toen hij me benaderde hahaha) maar dat was ook de enige keer in al die jaren.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:58

50 is nieuwe 30 toch? Of niet? Of wel? oliebol ik word oud en vergeetachtig... :D :+

Ik rij al sinds 1976 maar toen kwam het ruiterbewijs op de plaatselijke ponyclub en heb maar meegedaan omdat er indertijd nog sprake was dat het ooit verplicht zou worden.
Zelfs toen ik ponykampleiding was werd er niet naar gevraagd.

Ik zie genoeg ruiters die m hebben maar rijden als een krant en verkeersregels aan hun laars lappen. Ik heb er geen hoge pet van op eerlijk gezegd. Boekje stond indertijd ook vol met fouten.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 00:07

Hahaha zo is het maar net cissy!

In 2000 zou het ook nog verplicht worden werd ons verteld.
Nu is het wel zo dat ik in het Gooi woon en dat nagenoeg overal het ruiterbewijs verplicht is, dus voor mij niet echt weggegooid geld ofzo (los van het feit dat er maar zelden op wordt gecontroleerd).

En je hebt gelijk inderdaad, ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat bepaalde mensen zo makkelijk hun ruiterbewijs kunnen halen, maarja, wat wil je met een certificaat die niet echt verplicht is...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:23

Ik zou je verzekering eens bellen om te vragen wat zij als certificering zien, en op welke manier je het beste gedekt bent (jij + de eigenaren van de paarden). In zo'n geval zou ik in ieder geval een goede rechtsbijstandverzekering en een (bedrijfsmatige) aansprakelijkheidsverzekering aanraden. Dan ben je in de meeste voorkomende gevallen wel verzekerd van een makkelijke afhandeling wanneer er ergens toch een schadegeval is.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:38

cissy schreef:
Ik heb m in 1994 gehaald dus ben nog bejaarderderder dan jij :+
Er is mij nog nooit om het ruiterbewijs gevraagd.

Ohh, wedstrijdje ver pissen? die van is van '89 :D

:+ :+

Voor de rest vrees ik dat je met de tips van Anouska verder komt dan met het vage gezwam over een vaag papiertje, waarvan je intussen het bestaan zelfs in twijfel kunt trekken.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Begeleiding buitenrijden certificaat (CBB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:49

met een ruiterbewijs mag je mensen meenemen in gebieden waar je zonder ruiterbewijs niet mag komen. Maar indien jij betaald mensen begeleid is dit GEEN verzekering indien er een ongeval zou gebeuren.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:28

ikke schreef:
cissy schreef:
Ik heb m in 1994 gehaald dus ben nog bejaarderderder dan jij :+
Er is mij nog nooit om het ruiterbewijs gevraagd.

Ohh, wedstrijdje ver pissen? die van is van '89 :D

:+ :+


Wedstrijdje ver pissen win jij! Ik heb geen slangetje....
:')