Opzegtermijn stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:19

Sorry als het verkeerd staat :o

Hoi bokkers!
Ik zou graag jullie advies willen..

Ik stond een jaar lang op een pensionstal, maar ben gisteren verhuisd.
Netjes opgezegd, en zelfs de komende maand nog betaald omdat ik te laat heb opgezegd.
Ik wilde komende maand niet blijven staan, uit veiligheid voor mijn pony's (er lag opeens overal puin, stalen pijpen, grote stenen etc. En ze mochten niet meer op de wei).

Nu heeft ze wel een advertentie geplaatst dat ze per direct plek heeft voor pensionklanten, en heeft naar een vriendin gestuurd dat ze per 1 augustus al mocht komen en erbij vermeld dat ik weg was en dat die plek dus vrij was.

Naar mijn weten mag ze mijn plek niet vergeven zolang ik die nog betaald heb? Dus tot 1 september zou ik zeggen?

Ik heb dit haar geappt, maar toen heeft ze mij geblokkeerd op whatsapp, facebook etc. Het gaat ook om een best hoog bedrag namelijk

Weet iemand voor mij hoe dit zit?
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 30-07-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:20

in principe is het niet netjes, maar denk dat je er weinig aan kan doen. Je gaat vast reacties krijgen als: zet er een fiets in ofzo, maar ik zou je verlies nemen en het lekker laten gaan. Wat bereik je ermee?

Geniet van je nieuwe stal en laat dit rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:21

Maar je ponys zijn al wel verhuisd?
Dan maakt het toch niet uit? Of denk ik te makkelijk :o

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:29

Hoe het echt juridisch zit weet ik niet, het is idd niet netjes.
Maar heel eerlijk... als jou ponies al zijn verhuisd, maakt het voor jou dan iets uit of die stal al gebruikt wordt of niet? Je kan hiermee verder gaan en elkaar de duivel proberen aan te doen opdat de stal uiteindelijk een maand leeg blijft, maar wat win je ermee?

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:30

Er is betaald, dus de stal is in principe van jou.

Nu moet je jezelf afvragen, hoeveel (negatieve) energie je er in wil steken.

I.p.v. schriftelijk te communiceren, kun je natuurlijk ook persoonlijk langs gaan en om opheldering vragen. Neem dan wel iemand mee.
Komen ze je niet tegemoet, vraag dan of je het voer en stalbedekking voor een maand mee kan krijgen, want daar heb je ten slotte voor betaald.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:41

Ik zou bellen met juridisch loket, want denk dat er misschien van de 100 reacties die je krijgt, 2 weten waar ze het echt over hebben. ;)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:49

Ik neem aan dat je gewoon al weg bent dan ?
Wat kan jou het nou schelen dat er een ander in komt te staan.

Je geeft zelf aan dat je te laat hebt opgezegd, de opzegtermijn is er ook om de stalhouder een nieuwe klant de kans te geven op tijd op te zeggen. Dus de stalhouder heeft mazzel dat ze toch nog iemand hebben kunnen vinden. Anders was het trecht dat jij nog een maand moet betalen voor een lege box, nu dus voordeeltje voor hen...

Sabri

Berichten: 1389
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:52

Ik zou het laten rusten. Het achter je laten en je niet nog een maand daar ellendig door voelen. Stop je energie liever in je nieuwe stal en geniet daarvan en zet een streep onder je vorige. Ja het is niet netjes maar om er nog verder gefrustreerd mee bezig te blijven is zowel voor jou als vorige pensionhouder beide niet fijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:51

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:11

Je heb dus in principe opgezegd per 1 september (omdat je te laat was om voor 1 augustus op te zeggen). Dat jij ervoor kiest om eerder te vertrekken is jou keus niet die van de stalhouder. Je had op dat moment kunnen overleggen met je stalhouder wat te doen met het stalgeld van de maand dat jij er niet meer staat, maar dat heb je niet gedaan. Nu moet je achteraf niet meer moeilijk doen.
Deze keer heeft de stalhouder het geluk dat hij direct iemand vind die graag in die stal wil en dus dubbel geld vangt, maar voor hetzelfde geld vind hij pas over twee maanden iemand en loopt hij een maand mis. Dat is verder zijn zaak niet meer die van jou.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:19

viola schreef:
Je heb dus in principe opgezegd per 1 september (omdat je te laat was om voor 1 augustus op te zeggen). Dat jij ervoor kiest om eerder te vertrekken is jou keus niet die van de stalhouder. Je had op dat moment kunnen overleggen met je stalhouder wat te doen met het stalgeld van de maand dat jij er niet meer staat, maar dat heb je niet gedaan. Nu moet je achteraf niet meer moeilijk doen.
Deze keer heeft de stalhouder het geluk dat hij direct iemand vind die graag in die stal wil en dus dubbel geld vangt, maar voor hetzelfde geld vind hij pas over twee maanden iemand en loopt hij een maand mis. Dat is verder zijn zaak niet meer die van jou.


:j

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:21

Waar maak je je druk om je bent toch weg daar.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:24

Wiwabalia schreef:
viola schreef:
Je heb dus in principe opgezegd per 1 september (omdat je te laat was om voor 1 augustus op te zeggen). Dat jij ervoor kiest om eerder te vertrekken is jou keus niet die van de stalhouder. Je had op dat moment kunnen overleggen met je stalhouder wat te doen met het stalgeld van de maand dat jij er niet meer staat, maar dat heb je niet gedaan. Nu moet je achteraf niet meer moeilijk doen.
Deze keer heeft de stalhouder het geluk dat hij direct iemand vind die graag in die stal wil en dus dubbel geld vangt, maar voor hetzelfde geld vind hij pas over twee maanden iemand en loopt hij een maand mis. Dat is verder zijn zaak niet meer die van jou.


:j

Maar TS heeft gewoon netjes extra betaald. Vanuit de stalhouder zou het wel netjes zijn en dat is vaak toch wel gebruikelijk, dat TS 1 maand stalgeld terugkrijgt als er iemand al eerder in de stal komt. Nu wordt er dubbel geld gevangen voor dezelfde stal. Maar goed juridisch zal het lastig zijn om er wat mee te doen. Dus ik ben bang dat je je verlies moet nemen, maar netjes vind ik het niet :n

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:26

Stel iemand zoekt met spoed een stal dan ga je als stadhouder niet zeggen je moet een maand wachten terwijl er een stal leeg staat.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:28

marleen_usar schreef:
Stel iemand zoekt met spoed een stal dan ga je als stadhouder niet zeggen je moet een maand wachten terwijl er een stal leeg staat.

Natuurlijk hoeft dat niet, maar dan had hij toch ook een maand stalgeld kunnen teruggeven aan TS?

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:30

Als jij een vliegticket hebt gekocht maar je komt niet opdagen wordt je stoel als het even kan ook aan een volgende verkocht (daarom worden er sowieso vaak meer tickets/stoelen verkocht dan er plaats is). Dan krijg je echt ook je centen niet terug van de vliegtuigmaatschappij.

Idem als jij een kaartje voor een concert hebt gekocht, en je staat in de file, dan gaat-ie uiteindelijk ook aan de kassa naar een ander, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Kortom, het mag en gebeurt vaker, ook in andere branches.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:32

Heb je een hele maand betaald? Waarom niet een gedeelte? Als je bijv ik zeg maar wat de 15e weg gaat , dat je tot de 15e betaald. En niet tot de 31e. Eigen risico denk ik... ik had ook in een lege stal een ander paard neergezet. Of het nou mijn eigen is of van een nieuwe klant

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 13:34

De reden dat ik 'netjes' betaald heb, is omdat ze mij daartoe gedwongen had. Ze weigerde de paspoorten af te geven en heeft deze zelfs uit mijn kast gehaald.


De reden dat ik deze vraag stel, is dus omdat er wel meer dingen niet netjes zijn gegaan vanuit haar kant, wat ook niet volgens haar "contract" was.
Ik heb te laat opgezegd (halverwege de maand) omdat het voor mijn dieren geen doen meer was (lees: pony volledig in paniek omdat hij elke keer werd opgejaagd met hark en longeerzweep) en dus vanwege het puin wat opeens in hun wei lag.


Maar goed, ze heeft dus helaas het geld en kan nu dubbel vangen.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:41

Je ben daar weg laat lekker los.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:42

De reden dat je netjes betaald hebt is omdat dat gewoon je contract is en daar is helemaal geen geldklopperij bij. Te laat opzeggen is de volgende maand bijnemen. Dat is hier op stal ook zo. De staleigenaar heeft in eerste instantie dan ook niet zo verkeerd gehandeld, zeker als er een groot risico is dat je anders met de noorderzon verdwijnt zonder betalen (wat dus je intentie blijkbaar leek te zijn adhv je laatste bericht?).

De omstandigheden op stal zijn zo te horen minder netjes, maar daar kan je niets mee helaas. Idem met de lege stal, maar dat is niet jou probleem.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 30-07-19 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:42

Zoals ibbel zegt gebeurt het in andere branches idd ook. En voor een vakantie oid kan je dan dus van te voren een annuleringsverzekering afsluiten zodat je je geld terug krijgt als je niet gaat, heb je die niet dan krijg je niks terug als je niet komt opdagen.
Ts had van te voren bij het vervroegde vetrek kunnen overleggen met de stalhouder (los van of daar iets uitgekomen zou zijn). Dat heeft zij niet gedaan. In beide gevallen denk ik niet zeuren achteraf.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 13:51

Ja tuurlijk vertrek ik opeens met de noorderzon 8)7

Nee tuurlijk niet..
Ik wilde met haar overleggen of ik een halve maand kon betalen, maar dat was dus niet mogelijk vanwege die paspoorten.
In het contract stond 1 maand opzegtermijn, en ik heb halverwege de maand opgezegd. Dus niet voor de 1e van de maand en dan nog een volle maand :=

Viola, ik heb wel overlegd.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:55

Laat maar gewoon gaan, netjes is het niet, maar na opzeggen wat eerder weggaan is eigen keuze. Meestal is een opzegtermijn tot einde volgende maand, maar dat ligt aan de flexibiliteit van de ander. Steek je energie er niet in, want je haalt er toch niets van of uit. Alleen maar ergernis.
;)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:00

Ok, bedankt voor de verduidelijking.
Ik had je bericht geinterpreteerd als 'als ze mijn paspoort niet had was ik zo vertrokken', zoals er helaas ook velen zijn. Mijn excuses dan.

Of het een maand of een kalendermaand opzeg is, zou in je contract moeten staan. In mijn omgeving is het standaard om altijd vanaf de 1ste te tellen, dus zoals je stalhouder deed. Ze had je idd best kunnen tegemoet komen, maar zal hier denk ik niet toe verplicht geweest zijn (afhankelijk van je contract).

Dusja, het is niet netjes en ze heeft je zeker niets cadeau gedaan. Maar toch denk ik niet dat je er echt iets mee kan, of dat het uberhaupt het de moeite waard zou zijn.
Eventueel teruggaan voor voer zou kunnen (alhoewel het niet mijn keuze zou zijn), maar let op dat je achteraf niet beschuldigd wordt voor diefstal ofzo.

Ik zou je toch adviseren het te laten gaan en te genieten van je ponies :)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:16

Je heb nu wat meer informatie gegeven dat je idd wel heb proberen te overleggen. Dat is helaas niet gelukt en je stalhouder houd je aan de opzegtermijn. Jammer maar helaas. Pak je verlies en kijk vooruit.