Opzegtermijn stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:19

Ik zie sommige mensen schrijven dat dit mag, maar dat betwijfel ik. TS huurt de plek tot eind augustus gezien de opzegtermijn die vanuit de stalhouder gehanteerd wordt, dan kan ze de plek toch niet zomaar aan een ander verhuren? Als ik een stuk grond huur en besluit er geen paard op te zetten, dan mag de eigenaar van de grond toch ook niet zomaar besluiten er een ander z'n paarden op te laten zetten terwijl ik gewoon huur betaal? In dit geval heeft TS besloten te verhuizen en daarbij de opzegtermijn in acht genomen. Dat betekent dat het stuk grond per 1 september niet meer door TS gehuurd wordt en dus aan een ander verhuurd kan worden, lijkt mij.

Of het je echt wat op gaat leveren als je er werk van maakt betwijfel ik, maar het is niet fair wat ze doet. Echter zou ik me lekker focussen op m'n nieuwe plekje en gaan genieten van de rust die je nu weer terug hebt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:50

Wanneer dit een reguliere stalling was met contracten, overboeking op naam pension, en veiligheid voorop voor het paard dan had ik ook gewoon betaald en jammer maar helaas.
Maar blijkbaar ligt het in dit geval toch iets anders. ts is de enigste klant, pony's worden nog net niet mishandeld en situatie is onveilig geworden, pensionhouder haalt paspoorten uit stalkast van ts.
Dat laatste mag bij controle en dierenartsbezoek , echter niet om iets af te dwingen.
En je kunt wel een contract hebben, de staleigenaar moet daar wel wat tegenover zetten, zoals veiligheid, vooral veiligheid . Zij houd zich dus niet aan de afspraken, dus waarom zou ts dat dan wel doen, het gaat niet om een klein beetje geld maar om geld voor drie paarden dus dat is nogal wat.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:00

Volgens mij moet TS de mogelijk hebben om gebruik te maken van haar box de volgende maand, dus moet hij gewoon leeg zijn. Dat ze er geen gebruik van maakt dat maakt niet uit.
Vreemd dat die vriendin er nog wil gaan staan dan.
Wat Bigone zegt ben ik het mee eens, maar ja probeer je geld maar een terug te krijgen..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:03

Lekker laten gaan. Als het er 1 en al ellende was dan zou ik het echt afsluiten en t erbij laten. Jij hebt een opzeg termijn. Je had ook tot 1-9 kunnen blijven zodat je geen dubbele kosten hebt.

Nu heeft zij een lege box. Als ze wel per 1-8 iemand heeft is dat fijn voor haar. Maar als het er zo slecht is vraag ik het me af.
Niet jouw zorg meer.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:10

Niet veilig meer en wel drie stallen, dan heb je het niet over 150 euro. Stalhouder heeft toch ook verplichtingen of niet soms.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:36

Ja een stalhouder heeft zeker verplichtingen, maar ga jij bij een rechter kunnen aantonen dat er puin lag en de stalling daardoor niet veilig was? Zolang de paarden wel alle zorgen kregen en er geen enkel ongeval/verwonding aantoonbaar is lijkt me dat erg moeilijk. En lijkt het mij ook niet quantificeerbaar in termen van stalgeld. (Neemt niet weg dat die stalhouder idd gewoon zijn terrein proper diende/dient te houden)

Ik ken niet veel van de jurisische kant, maar dit zou volgens mij wel eens een lange moeilijke zaak kunnen zijn met weinig uikomsten.

Daarbij geldt niet dat er geen enkele regel meer nageleefd moet worden van zodra 1 regel overschreden is. Dat zou wel mooi zijn ;) meestal staat hiervoor ook zo'n regeltje op het eind van het contract.

Ik heb trouwens gemist dat TS de enige klant zou zijn? Wel dat er dus 3 stallen leeg staan waarvan er 1 opnieuw verhuurd zou worden?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:51

Volgens mij is de regel van veiligheid op stal toch wel het allerbelangrijkste , dood paard door mismanagement zit niemand op te wachten.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 15:59

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb het juridisch loket gebeld, en zij geven aan dat ze inderdaad geen andere paarden er in mag zetten.. maar ook dat paardenzaken heel slecht zijn vastgelegd in de wet, en je bijna geen poot hebt om op te staan.

Wel vertelde ze mij dat ik schade aan mijn pony's en spullen zou kunnen verhalen op haar..
Maar naast wat plekjes, een pony die gevoelig loopt en een aantal kapot getrokken halsters en touwen heb ik niks..

Ik heb overigens wel foto's van hoe ze in de wei en stal stonden met ijzeren pijpen er bij en losse bakstenen etc. Maar daar kan ik niks mee..

Voor nu ben ik blij dat mijn pony's en ik rust hebben, en ze eindelijk weer op de wei kunnen

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:02

Je hebt inderdaad geen poot om op te staan, laat het los en geniet van je paarden.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:21

Goed dat je er weg bent dan!
Probeer het te laten rusten en een fijne tijd te hebben met je ponies!

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:25

Fijn dat je nog even gedeeld hebt hoe het juridisch gezien hoort en dat je stalhouder dus verkeerd zit met het verhuren van de stal. Het is wel erg vervelend dat je geen poot hebt om op te staan, maar ik denk dat je je nu beter kunt focussen op je pony's. Je weet in ieder geval dat het op deze stal van geen kant deugd en nieuwe pensionklanten zullen daar ook vast snel achter gaan komen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:40

viola schreef:
Deze keer heeft de stalhouder het geluk dat hij direct iemand vind die graag in die stal wil en dus dubbel geld vangt, maar voor hetzelfde geld vind hij pas over twee maanden iemand en loopt hij een maand mis. Dat is verder zijn zaak niet meer die van jou.

Dit vind ik dus een logische redenering. De ene keer verdient hij er wat aan, de andere keer kost het de pensionhouder iets....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:56

Ik zou er één bericht aan wagen en daarna gewoon loslaten. Het is zoals het is. Neemt niet weg, dat ik er ook woest over zou zijn!

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:10

vervelende situatie...fijn dat je daar weg bent in ieder geval!

Je moet zelf weten hoeveel energie je er nog in wilt steken. Betaalde je netjes via de bank, kreeg je factuur en werd er BTW afgedragen? Staan er nog meer pensionpaarden?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:21

De TS houdt zich netjes aan het contract, en de staleigenaar niet.

Ik zou er even FLINK moeilijk over doen, met het wet artikel erbij. Geen emoties over hoe je paarden behandeld zijn, dat is niet belangrijk.
Jullie hebben afspraken gemaakt en daarvan wordt verwacht dat beide ze nakomen.

Het is toch wel weer godgeklaagd dat dit soort stalhouders er zo mee wegkomen...

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:30

Nielojram schreef:
De TS houdt zich netjes aan het contract, en de staleigenaar niet.

Ik zou er even FLINK moeilijk over doen, met het wet artikel erbij. Geen emoties over hoe je paarden behandeld zijn, dat is niet belangrijk.
Jullie hebben afspraken gemaakt en daarvan wordt verwacht dat beide ze nakomen.

Het is toch wel weer godgeklaagd dat dit soort stalhouders er zo mee wegkomen...


Goed... je steekt er veel energie in. Stalhouder moet uiteindelijk dat paard een maand verlaten of een maand op de wei zetten of in een van haar eigen stallen. Alles is correct en je krijgt geen cent terug. De drie stallen staan wel een maand leeg, maar je hoeft ze toch niet.

Wie wint er hier iets mee?

Dat de verzorging niet goed is is ronduit slecht en zou niet mogen zijn. Maar het juridisch loket zegt zelf dat je er weinig mee kan. Of die stalhouder nu een lege stal vult of niet maakt toch niks uit? Waarom je leven daardoor moeilikk laten maken?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:50

xZiva_ schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb het juridisch loket gebeld, en zij geven aan dat ze inderdaad geen andere paarden er in mag zetten.. maar ook dat paardenzaken heel slecht zijn vastgelegd in de wet, en je bijna geen poot hebt om op te staan.

Wel vertelde ze mij dat ik schade aan mijn pony's en spullen zou kunnen verhalen op haar..
Maar naast wat plekjes, een pony die gevoelig loopt en een aantal kapot getrokken halsters en touwen heb ik niks..

Ik heb overigens wel foto's van hoe ze in de wei en stal stonden met ijzeren pijpen er bij en losse bakstenen etc. Maar daar kan ik niks mee..

Voor nu ben ik blij dat mijn pony's en ik rust hebben, en ze eindelijk weer op de wei kunnen


Zijn ze wel bekend met paardenzaken?
Mensen huren over het algemeen een stal en niet zoals bijvoorbeeld bij huizen een bepaalde stal.

Als de ts nu terug gaat met 3 paarden, zal de stalhoudster die ergens neer moeten zetten omdat ervoor betaald is. Het gaat niet specifiek om de stallen waar de paarden van de ts eerst in stonden....

Maar goed, fijn dat je er weg bent toch?!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:04

Men gunt elkaar het licht in de ogen ook niet hè. Oh oh stel je voor, een maand extra vangen _-:( De stalverhuurder is nu natuurlijk schatrijk over de rug van een ander! Ben het met velen voor mij eens, jij hebt je opzegtermijn gewoon te betalen, dat jij zelf kiest om geen gebruik meer te maken van de stal heeft hier niets mee te maken.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:21

Stalhouder mag dan juridisch gezien in haar recht staan, ze heeft als stalhouder ook de verplichting om het voor de dieren zo veilig mogelijk te maken. En dat heeft ze blijkbaar niet gedaan waardoor ts heel snel is vertrokken i.p.v. nog zes weken te blijven staan, hadden we allemaal gedaan en dan zou het niet meer dan netjes zijn wanneer ze ts tegemoet zou komen.

shampy

Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:06

pfff
wat een gezeik.
Echt weer pensionklanten.....

pak lekker je slaapzak en ga er zelf inliggen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-08-19 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:14

shampy schreef:
pfff
wat een gezeik.
Echt weer pensionklanten.....


shampy schreef:
pak lekker je slaapzak en ga er zelf inliggen

Nou ik vind het absurd te betalen voor een plek waar je niet meer mag komen en dat degene daar weer een x stalgeld voor krijgt?
Ik zou rustig mijn fiets er op slot in zetten...

Als ik een huis huur en betaal voor een maand dat ik al weg ben... dan mag echt de nieuwe huurder er nog niet in.
Dan heb ik het recht om die hele betaalde maand er te zijn wanneer ik wil.

Mijn vriendin heeft een pensionstal ook met een maand opzegtermijn.
Als de huurder eerder weg wilt en er is gelijk een nieuwe huurder hoeft degene die weg gaat die maand opzeg niet te betalen.
Heeft mijn vriendin na 2 weken iemand.. dan hoeft de oude huurder maar 2 weken te betalen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:30

Ik verbaas me over de reacties. Als je nog een maand moet betalen voor een stal, dan kun je die stal toch niet zomaar aan een ander verhuren. Prima als je iemand er eerder in laat gaan, maar dan kunnen die extra opbrengsten toch gewoon terugbetaald worden aan TS. Lijkt me dat TS daar gewoon recht op heeft. Zou niet weten waarom een pensionhouder dubbel zou moeten ontvangen.

Wordt wel lastig om t terug te krijgen denk ik, maar snap wel dat je er flink van baalt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:32

Ze mag er inderdaad geen nieuwe klant in laten, in principe had je paard er ook gewoon nog kunnen staan en had ze er sowieso geen nieuwe in kunnen laten. Maar je staat er nu niet meer en daar maakt ze gebruik van om een maand dubbel te kunnen verdienen. Zegt meer over die stalhouder dan over jou, jij hebt netjes betaalt en zij wil zich niet aan de afspraken houden die in het contract staan. Maar het is ook niet gek dat wanneer ze de mogelijkheid heeft, ze die ook benut.

Jammer dat het zo is gegaan, en heel onprofessioneel dat ze je gelijk overal op blokkeert. Dat bewijst toch dat ze zelf ook weet dat ze iets doet wat eigenlijk niet hoort en ook wettelijk niet correct is. Maar als ik jou was en ik stond ondertussen wel al gewoon op een andere leuke stal zou ik er verder geen zaak van maken. Lekker door en niet meer bij stil staan, jij hebt gedaan wat je moest doen. Als ze er geen ander paard in had gezet was de situatie voor jou identiek geweest: een betaalde stal waar je niks aan hebt gehad. Dus inderdaad niet meer in blijven hangen en geen aandacht meer aan besteden!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:34

shampy schreef:
pfff
wat een gezeik.
Echt weer pensionklanten.....

pak lekker je slaapzak en ga er zelf inliggen

'echt weer pensionklanten'... maar betalen mag TS met plezier! Niet zo gek dat ze twee keer nadenkt over waar haar geld aan uitgegeven wordt. Om dat af te schilderen als iets typisch pensionklanten vind ik absurd. Geld is geld, een contract is een contract. Dat moet van twee kanten komen. Misschien kan jij er lekker geld tegenaan gooien maar dat kan niet iedereen. Een maand stalgeld betalen voor niks terwijl een andere klant ook betaald voor jouw stal is op z'n minst een zure appel om doorheen te bijten. Want dat geld gaat dan recht in de zak van de staleigenaar en wordt nergens aan besteed waar jij wat aan hebt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:42

En niet voor 1 maar voor 3 pony's.