Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 14:56

Hi Bokker,

Ik heb het volgende probleem.

Een tijdje terug kreeg ik 1 keer een melding als ik mijn trailer koppelde aan de auto dat ik mijn knipperlicht zou moeten controleren van de aanhanger ((Seat Ateca, 13-polig Jeager). Hij herkende nog wel gewoon dat er een aanhanger achter zat en zag op dat moment niets geks aan de verlichting.

Er leek verder niets mis, maar nu koppelde ik laatst mijn trailer aan en nu herkent mijn auto de aanhanger niet (parkeersensoren achter blijven ingeschakeld, verlichting geeft niet door etc.).

Wat heb ik al getest:
Met auto naar dealer en zo'n testset eraan gehangen: auto herkent de set en verlichting werkt allemaal.

Trailer aan 3-4 andere auto's gehad --> verlichting op trailer werkt.

Mijn conclusie: Ergens in de combinatie tussen mijn Ateca en de trailer gaat het inmiddels mis..Voorheen was dit niet het geval.

Ik heb al wat op internet rond gezocht en kwam een voorbeeld tegen van een Ateca met caravan met zelfde probleem waarbij het probleem uiteindelijk bleek te zitten in een kabel van het 3e remlicht van de caravan, ondanks dat het bij andere auto's wel goed ging. Bij dat verhaal werkte echter alleen het remlicht niet en werd bij aankoppelen van de caravan de cruise control van de auto uitgeschakeld
(https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=76&t=38397).

Bij mij herkent mijn auto dus mijn trailer ineens niet meer en heb ik op t moment totaal geen verlichting. Ik weet alleen niet goed waar ik nu moet beginnen met zoeken om het verder op te lossen.

Een tijdje terug is de binnenlamp in mijn trailer wel vervangen (een ander paard had hem kapot gestoten), dat is eigenlijk het enige wat recent qua electra veranderd is aan mijn trailer..
Ik kan me alleen niet precies herinneren of dat ook HET moment is geweest waarop dit probleem is ontstaan, ik gebruik mijn trailer namelijk niet zo vaak.

Mijn trailer is een 1,5 paards Humbauer uit 2017, dus gloednieuw.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties/ideetjes.. Ik wil graag weer (veilig) op pad.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:03

Poe lastig om het zelf op te lossen.
Ik zou naar Zuidzijde Trailers in Goudriaan gaan bijvoorbeeld. zit er zo'n bedrijf bij je in de buurt?

edit; zie dat je daar ook niet heel ver uit de buurt zit.. mits ik Dongen goed heb gevonden :Y)
Laatst bijgewerkt door Evelien4 op 01-08-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:04

Ik heb mijn trailer gekocht bij Zuidzijde.. dat is alleen best een eindje rijden vanaf mij (dat is uiteraard niet erg), maar ik heb nu dus geen verlichting op de trailer zitten, dus ik denk formeel gezien verboden om mee te rijden nu.
Klein stukje durf ik nog wel aan, maar zo'n groot stuk naar Zuidzijde trailers durf ik nu niet aan :(

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:04

Ehm tja dat snap ik ook wel, ook geen richtingaanwijzers die het doen?

je kan ze misschien wel bellen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:07

Heb je al eens een andere aanhangwagen achter je auto gehangen sinds je dit probleem hebt?
Vermits je trailer het achter een andere auto wel goed doet moet je ms het probleem eerder bij de auto zoeken.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:08

Nee , geen normale verlichting, geen richting, geen rem.. totaal niets..

Ja das wel een goed idee om hen ook te bellen. Had met garage van de auto al t een en ander besproken maar die snappen het ook niet. Grrrr

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:09

Sclimpre schreef:
Heb je al eens een andere aanhangwagen achter je auto gehangen sinds je dit probleem hebt?
Vermits je trailer het achter een andere auto wel goed doet moet je ms het probleem eerder bij de auto zoeken.


Geen aanhanger zelf, maar een test set in de garage.

Dat is gewoon met een 13 polige stekker en dan alarmlichten, remlicht etc in zo'n doos. Dus hetzelfde idee wanneer je de stekker van een echte aanhanger erin stopt.. Dan is er dus niets aan de hand :+

Echt super vaag.

Trailer bij anderen: geen probleem
Testset lampen op mijn auto: ook geen probleem

trailer aan mijn Ateca: probleem

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:27

Test set geeft soms iets anders aan dan real life aanhanger is mijn ervaring.
Als je de mogelijkheid hebt ga eens met andere aanhangers proberen wat er gebeurt

Andere stekker aan je trailer laten zetten kijken of het probleem dan over is soms zijn de pinnen niet goed in de stekker neem aan de er binnenin de stekker is gekeken af daar alles goed zit.
En toch nog eens naar je binnenlamp laten kijken of die juist zit aangesloten of wel juiste type lamp is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:30

Ik zou de auto + trailer binnenbrengen bij een goede garagist. 13-polige stekker is tricky om zelf aan te werken.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:57

rumay schreef:
Test set geeft soms iets anders aan dan real life aanhanger is mijn ervaring.
Als je de mogelijkheid hebt ga eens met andere aanhangers proberen wat er gebeurt

Andere stekker aan je trailer laten zetten kijken of het probleem dan over is soms zijn de pinnen niet goed in de stekker neem aan de er binnenin de stekker is gekeken af daar alles goed zit.
En toch nog eens naar je binnenlamp laten kijken of die juist zit aangesloten of wel juiste type lamp is.


Dit kan ik vanavond wel even proberen met de andere trailers die op stal staan.. even kijken of hij het bij andere trailers wel goed doet..
Als dat is, dan zou het toch waarschijnlijker zijn dat het probleem in de trailer zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:59

JustLizz schreef:
Ik heb mijn trailer gekocht bij Zuidzijde.. dat is alleen best een eindje rijden vanaf mij (dat is uiteraard niet erg), maar ik heb nu dus geen verlichting op de trailer zitten, dus ik denk formeel gezien verboden om mee te rijden nu.
Klein stukje durf ik nog wel aan, maar zo'n groot stuk naar Zuidzijde trailers durf ik nu niet aan :(


Iemand anders met je trailer laten rijden (met hun auto, je schrijft dat dat wel werkt) en met je eigen auto er achteraan rijden? Dan heb je op een veilige manier auto en trailer daar voor controle.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:22

Zit even verder te denken hoe oud is je auto?
Zat de trekhaak met aansluiting er al onder of is dat erop gebouwd?
Sommige auto's hebben wel eens problemen hiermee omdat bepaalde dingen moeten uitschakelen (zoals je achteruitrij sensoren BV) en dit op de eea manier niet functioneert.

Soms ook na update van de software van de auto.
Deed hij het in het allereerste begin wel goed?
Of is er altijd al het probleem geweest dat je meldingen kreeg dat haal ik niet helemaal uit je post.

Anders met trailer en auto naar garage dan kunnen ze daar meten wat het probleem kan zijn, heeft mij toen ca 4 uur gekost voor ze erachter waren wat het was.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:55

Aan je trailer zit ook een 13polige stekker, of heb je daar een 7 polige met koppelstuk?
Ik heb hetzelfde probleem soms als ik 7 polige dingen wil aansluiten met koppelstuk. En soms werkt alles van diezelfde combinatie wel gewoon.
Inmiddels nieuw koppelstuk maar dat helpt niet.
Aan m'n trailer dus door m'n man een 13polige stekker laten zetten en nergens meer last van.
Maar aan onze fietsendrager zit nog steeds de 7 polige en is dus elke keer afwachten of die het wel of niet (compleet) doet.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:21

Van auto electronica heb ik de ballen verstand. Wel weet ik dat stekkers met verloopstekker contactproblemen op kunnen leveren. De 7-polige stekkers kun je nog een beetje uitbuigen met een mesje of klein x-kop schroevendraaiertje zodat ze wat beter contact maken maar die 13 polige hebben pinnetjes en daar kun je niks mee. Probeer eens om de stekker en de doos aan de auto in te spuiten met contactspray en vervolgens de stekker en een keer of 8-10 in en uit te steken zodat ze schoon worden.
Moderne auto-electronica reageert soms al op een klein beetje corrosie in een circuit.
Verder kun je van de nieuw gemonteerde binnenlamp de aansluitdraadjes even losmaken(in de lamp) en proberen of het dan wel goed is.Maar soms is het zo dat als je wilt leren vloeken , moet gaan zoeken naar storingen in verlichting ( zucht )

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:56

Ik heb helemaal geen verstand van auto's. Mast ik kocht een nieuwe trailer en toen zij de verkopende partij dat auto's met led verlichting veel meer problemen geven dan auto's zonder led verlichting. Kan het zijn dat je je trailer alleen achter oudere auts hebt gehangen?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 23:14

Je kunt ook zn noodverlichtings balk aan de trailer hangen. Dan kan je er in ieder gevel mee naar de dealer.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 01:49

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn nieuwe trailer. Dacht eerst dat het probleem in de combinatie met de ledverlichting zat. Inderdaad ook alle auto’s deden het in combinatie met de trailer. En de auto met alle andere aanhangers. Wat bleek uiteindelijk. Een fabrieksfout: een schroefje door een kabel geboord, deze maakte kortsluiting zodra de trailer op de trekhaak werd gelegd. En dat probleem was er dus niet bij zo’n testkastje. En de andere auto’s die we getest hadden, alleen de stekker geprobeerd, nooit helemaal op de trekhaak gelegd. Heeft maanden geduurd en heel wat boze mails en telefoontjes naar de verkoper. Die zeiden dat het aan de auto moest liggen. Niet dus!!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 09:26

Zal even reageren op de posts hierboven:

Mijn auto is uit 2018 en de combinatie deed het in het begin prima.
De trekhaak zat er al onder toen ik de auto nieuw kocht, dus zat er meteen op.

De andere auto's waar hij achter heeft gehangen wisselden in leeftijd, zit ook een nieuwere bij met LED verlichting (zoals ook mijn auto heeft).

Ik ga eerst nog eens kijken als ik van de andere trailers de stekker aansluit of het dan werkt of dat mijn auto dan ook foutmeldingen geeft.

Mijn vermoeden is nu dat het toch ergens verkeerd zit in de trailer. Het idee om het nieuwe binnenlicht even los te koppelen is wel een goede.. dat is namelijk het enige wat recent veranderd is, dus zou een goede optie kunnen zijn dat het dat is..
Pff.. lastig hoor!

De trailer heeft een 13 polige stekker en de auto zelf ook, gebruik dus geen verloopstekker.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:52

Ik zou nog even een andere trailer/caravan/aanhanger achter de auto hangen en kijken of hij het dan wel doet. Misschien gaat er toch iets mis icm de parkeersensoren bijvoorbeeld of ligt er ergens een weerstand uit.

Heeft je auto in de tussentijd nog een update gehad? Elektronica in auto's kan soms ondoorgrondelijk zijn.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:32

Haal de stekkerdoos van de auto ook maar even los om deze van binnen te inspecteren op corrosie. Ik heb stekkerdozen gezien van een auto van 3 jaar oud die stok-verrot was van binnen.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:40

Karreman schreef:
Van auto electronica heb ik de ballen verstand. Wel weet ik dat stekkers met verloopstekker contactproblemen op kunnen leveren. De 7-polige stekkers kun je nog een beetje uitbuigen met een mesje of klein x-kop schroevendraaiertje zodat ze wat beter contact maken maar die 13 polige hebben pinnetjes en daar kun je niks mee. Probeer eens om de stekker en de doos aan de auto in te spuiten met contactspray en vervolgens de stekker en een keer of 8-10 in en uit te steken zodat ze schoon worden.
Moderne auto-electronica reageert soms al op een klein beetje corrosie in een circuit.
Verder kun je van de nieuw gemonteerde binnenlamp de aansluitdraadjes even losmaken(in de lamp) en proberen of het dan wel goed is.Maar soms is het zo dat als je wilt leren vloeken , moet gaan zoeken naar storingen in verlichting ( zucht )

Ieder z'n vak.

Maar het is wel de eerste en simpelste truc om de contacten in te spuiten. Oh, en voor iedereen: het is ook zinvol om dat met enige regelmaat te doen. Onderhoud noemen ze dat.
Simpel WD40 will do the job al werkt contactspray wel beter maar dat moet je dan maar net hebben staan.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:05

Wij hadden hier een nieuwe auto met daarachter de trailer. Geen verlichting, bleek uiteindelijk een probleem te zijn dat de trailer teveel stroom vroeg. Binnenverlichting vervangen voor LED en het probleem was over. Trailer is ook van recente makelaardij dus had verder geen problemen.

Aangezien je binnenverlichting is vervangen en de problemen daarna begonnen denk ik dat het euvel daarin zit. Kan je de binnenverlichting ook afkoppelen?

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 09:51

Thnx voor de tips weer.
Ik heb gister getest met een soortgelijke trailer , zelfde stekker etc. En daarbij geen problemen.

Ik neig inderdaad naar dat het probleem toch ergens in de trailer zit. Ik vermoed dat het te maken heeft met die binnenverlichting omdat die inderdaad recent is aangelegd.

In het begin nooit problemen gehad, dus ergens in de tussentijd moet er wat "gebeurd" zijn.

Binnenverlichting afkoppelen weet ik niet precies.. denk als ik het kapje openmaak dat je die bedrading wel los zou moeten kunnen maken? Of wellicht lampje eruit halen als dat kan? of vraagt hij dan nog steeds stroom?

Als dat niet werkt dan ga ik denk ik toch voor de optie naar garage brengen incl. auto (anders is het probleem niet zichtbaar / controleerbaar) en dan moeten ze maar beginnen met zoeken.. zal wel een lastige klus zijn.. :(

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Probleem met koppeling tussen trailer (Seat Ateca) en auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:55

Ik lees het hier al vaker, en het is ook mijn eerste idee: heb je al contactspray er in gespoten?

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:46

JustLizz schreef:
Thnx voor de tips weer.
Ik heb gister getest met een soortgelijke trailer , zelfde stekker etc. En daarbij geen problemen.

Ik neig inderdaad naar dat het probleem toch ergens in de trailer zit. Ik vermoed dat het te maken heeft met die binnenverlichting omdat die inderdaad recent is aangelegd.

In het begin nooit problemen gehad, dus ergens in de tussentijd moet er wat "gebeurd" zijn.

Binnenverlichting afkoppelen weet ik niet precies.. denk als ik het kapje openmaak dat je die bedrading wel los zou moeten kunnen maken? Of wellicht lampje eruit halen als dat kan? of vraagt hij dan nog steeds stroom?

Als dat niet werkt dan ga ik denk ik toch voor de optie naar garage brengen incl. auto (anders is het probleem niet zichtbaar / controleerbaar) en dan moeten ze maar beginnen met zoeken.. zal wel een lastige klus zijn.. :(

Lampje eruit halen is zeker een ding om even te proberen.
Hebben ze alleen dat lampje (armatuurtje) vervangen of ook de bedrading erheen? Garages en trailerboeren staan bij mij niet zo hoog aangeschreven als het om elektrische installaties gaat; de meesten maken daar prutswerk van.

Als je 'm naar de garage brengt, spreek af: no cure, no pay!! Dat triggert ze dan hopelijk om er iemand bij te halen die snapt waar ie mee bezig is, in plaats van uren zinloos te gaan zoeken en jouw de rekening te presenteren, zonder resultaat!