Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 09:51

Ik zie door de regels de weg niet meer... Of wil ze niet zien.

Welke combinatie zou t handigst zijn voor mij:
- 2 paarden of twee ponies met karretje vervoeren
- prettige camper/slaapplaats voor 2 personen.
-kar én slaapplaats hoeft niet perse een combi te zijn.

Mijn opties op papier:
a) 2 paards vrachtwagentje met aanhanger (caravan/kar). Probleem:laadvermogen
b) Camperbus met trailer. Probleem: waar laten we de kar?
c) vrachtwagen C-rijbewijs? Zijn daar goede constructies om kar ook erop te krijgen? Vast wel.

Ik kom steeds op de grote vrachtwagen uit, want minste nadelen, maar vind de flexibiliteit (en lagere prijskaartje) van kleinere combi's wel aantrekkelijk.

Rijbewijzen zijn geen issue trouwens, waar dat evt mist kan ik t halen. Zou CE wel willen voorkomen.

Brandt los!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:55

Camperbus met mentrailer lost je probleem toch gewoon op?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:00

Wij hebben een C, kunnen 3 paarden op en 1 kar. Gedeelte hebben we ingericht als leefruimte, daar ook een tuigenkast. Dat gedeelte is echt apart van de paarden en kan apart afgesloten worden. Hebben we 2 bedden en een keukenblokje. Wel nog een aanhanger erachter, want we nemen 2 tot 4 karren mee.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:55

Het ligt een beetje aan het type kar en de mogelijkheden om een en ander te stallen. Daarnaast moet je goed kijken naar de kosten.

Maar let ook bij vrachtwagens terdege op het laadvermogen en bij twijfel, nog steeds eerst wegen en dan kopen. Ik ben aardig wat rommel tegen gekomen tijdens mijn zoektocht.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:10


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:08

Zoek voor de gein eens op wat een Euro 4 vrachtwagen van 12 ton kost aan wegenbelasting.
Detail: voor particulier mag die als paardenwagen ook op kwart-tarief.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 10:49

ikke schreef:
Het ligt een beetje aan het type kar en de mogelijkheden om een en ander te stallen. Daarnaast moet je goed kijken naar de kosten.

Maar let ook bij vrachtwagens terdege op het laadvermogen en bij twijfel, nog steeds eerst wegen en dan kopen. Ik ben aardig wat rommel tegen gekomen tijdens mijn zoektocht.


Stallen is geen probleem, we hebben flink erf. Mentrailer heb ik ook al aan gedacht, maar ik ben niet zo kapot van rijden met die dingen. Bovendien is er al een hele fijne trailer aanwezig. Ik had een teruggekeurde b-vrachtwagen, maar die was echt niet meer ok, dus is nu weg. Daarom weer opnieuw aan het kijken. Situatie nu is dat er een trailer is, maar verder geen trekauto en op dit moment niet eens een rijpaard. Omdat dat wel weer het plan is ben ik voorzichtig weer naar vervoer aan het kijken. Momenteel met de ponies (kar) weg kunnen zou ook leuk zijn

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:19

Mijn ex kan zijn kar in de trailer vervoeren, dat kwam qua breedte net uit. Tussenschot eruit, kleine lier in de neus gemonteerd, de bomen van de kar eraf. Kar werd in de trailer getrokken door de lier en dan de bomen onder de wielen op de grond. Dat was een marathonkar trouwens.

Dan heb je 2 opties: ofwel opnieuw een B-vrachtwagentje om 1 paard te laden (of 2 kleinere pony's) en trailer erachter met de kar er in. Ofwel een bestelbus kopen waar je kar op dezelfde manier in kan en pony's/paard(en) in de trailer.

Heb je alleen geen camper om in te slapen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 11:35

Varekaj schreef:
Mijn ex kan zijn kar in de trailer vervoeren, dat kwam qua breedte net uit. Tussenschot eruit, kleine lier in de neus gemonteerd, de bomen van de kar eraf. Kar werd in de trailer getrokken door de lier en dan de bomen onder de wielen op de grond. Dat was een marathonkar trouwens.

Dan heb je 2 opties: ofwel opnieuw een B-vrachtwagentje om 1 paard te laden (of 2 kleinere pony's) en trailer erachter met de kar er in. Ofwel een bestelbus kopen waar je kar op dezelfde manier in kan en pony's/paard(en) in de trailer.

Heb je alleen geen camper om in te slapen.


Dit is inderdaad hoe we het deden toen het kleine vrachtwagentje er nog was.

Ik wil ivm laadvermogen alleen van dat b-vrachtwagentje af. Dus dan is de keuze: mentrailer, busje of c-vrachtwagen.

Note: ik zit naar tweedehands grote vrachtwagens te loeren en dan zie ik ook dingen voorbij komen als: 3 paards, laadvermogen 1300kg _-:(

Ik denk dat ik voor nu neig naar camper met trailer en dan evt later upgraden naar vrachtwagen. Blijft dat probleem met de kar, maar ik ben recreatiemenner, dus dat is dan maar zo. Of toch mentrailer... Voelt alleen zo banketstaaf lang voor die paar keer dat ik met de kar weg ga.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:20

Als je met een tweede auto kunt gaan kun je daar nog een eenvoudige platte aanhanger met de kar achter hangen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 12:54

Rex_Rolfo schreef:
Als je met een tweede auto kunt gaan kun je daar nog een eenvoudige platte aanhanger met de kar achter hangen.


Dat zou ik t liefst voorkomen, maar als het inderdaad af en toe blijft is dat een prima optie. Ik heb vroeger (als groom) heel veel heen en weer gereden. Kar heen, ponies heen, rijden, ponies terug, kar terug. Pff, ging zo veel tijd inzitten. Mgoed, ik heb goede instructie op loop/losrij afstand zitten, dus de kar moet alleen mee als we eens gezellig ergens anders willen rijden.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:43

KPet schreef:
Note: ik zit naar tweedehands grote vrachtwagens te loeren en dan zie ik ook dingen voorbij komen als: 3 paards, laadvermogen 1300kg _-:(

Kan veel erger: 4-paards, 730kg laadvermogen en dat ook nog op een 12-tons chassis!! En dan zo'n 170pk dieseltje erin!

Maar ik ben om precies die reden uiteindelijk ook bij een 12-tons vrachtwagen uit gekomen. Dat kleine spul haalde het laadvermogen niet en de enige die dat wel haalde, had er een 130pk vierpittertje in liggen. Moest voor dezelfde leeftijd ook nog meer kosten dan wat de 12-tonner uiteindelijk gekost heeft!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:49

Is dat campergedeelte echt noodzaak? Of gewoon een leuke bijkomstigheid?

Indien het laatste kan je ook kijken voor een bus waar de kar in kan en dan gewoon de trailer er achter.

Que lengte denk ik dat je er snel genoeg aan zal wennen als je regelmatig met een mentrailer op pad gaan hoor.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 21:38

Varekaj schreef:
Is dat campergedeelte echt noodzaak? Of gewoon een leuke bijkomstigheid?

Indien het laatste kan je ook kijken voor een bus waar de kar in kan en dan gewoon de trailer er achter.

Que lengte denk ik dat je er snel genoeg aan zal wennen als je regelmatig met een mentrailer op pad gaan hoor.


De prio ligt echt bij camperdeel. Ook ivm andere activiteiten. Mennen is een hobby erbij, voor de lol. Rijden is natuurlijk ook een hobby, maar wel serieuzer. Das ook beetje de reden dat ik nu geen rijpaard heb. Laatste twee jaar super druk gehad en ik wil t goed doen of niet.
De ponies boeien me niet zo dat ze ff geen donder doen. Ze kosten praktisch niets en houden mijn bejaarde vriend gezelschap. Dus geen kar mee is overkomelijk, geen living niet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:42

B-vrachtwagentje waar je een living gedeelte in maakt en achterin nog ruimte houdt om een kar te laden? En dan een trailer erachter.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:30

Een kar weegt snel 300kg, die vrachtwagentjes hebben mss 800kg laadvermogen. Met 500 kg overschot maak je geen 2-pers camperruimte.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 00:48

Hilary schreef:
B-vrachtwagentje waar je een living gedeelte in maakt en achterin nog ruimte houdt om een kar te laden? En dan een trailer erachter.


Dan ga ik eerder voor een verlengde renault Master oid. B vrachtwagen heeft dan weinig nut. Het algemene idee was bij mij ook al opgekomen, maar dat wordt heel krap volgens mij. Zou eventueel kunnen met een bed dat je helemaal naar boven kunt takelen oid.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:33

Kar bij de IKEA kopen. Dan kun je m in losse onderdelen in de camper vervoeren {:}

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 10:26

Rex_Rolfo schreef:
Kar bij de IKEA kopen. Dan kun je m in losse onderdelen in de camper vervoeren {:}


:)* briljant! :D

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:29

Afbeelding
Wij gaan zo op pad. Zelf een crafter gekocht die 3500 kg mag trekken. Om laten bouwen naar camper, trailer is ook op onze tekening voor ons gebouwd. Zo kunnen we Max 3 paarden en een kar meenemen. Crafter is nog wel gechipt om meer koppel te krijgen (geloof ik)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 00:09

-O-
Ipsilonka schreef:
[ [url=m/38s53y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij gaan zo op pad. Zelf een crafter gekocht die 3500 kg mag trekken. Om laten bouwen naar camper, trailer is ook op onze tekening voor ons gebouwd. Zo kunnen we Max 3 paarden en een kar meenemen. Crafter is nog wel gechipt om meer koppel te krijgen (geloof ik)


Oe, dat ziet er wel super uit. Heb je misschien nog wat meer foto's van de camper en aanhanger? Waar heb je de aanhanger laten bouwen?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Camper, b-vrachtwagen, c-rijbewijs? Wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:45

Foto’s van de camper staan op surventure.nl en als je op Mp in trailers en aanhangwagens zoekt op Hati vind je meer foto’s van de trailer.