Waar BE halen in 1 dag in België

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 13:46

Ik weet dat dit in Nederland kan maar ik vroeg mij af of dit ook in België mogelijk is? En waar?

Ik rij al dik 5 jaar met een trailer waarvoor een BE net niet nodig is dus hoop dat mij dit in een dag wel moet lukken. Lijkt mij ook echt een stuk handiger.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:52

Het is mogelijk bij ons ook.
Maar je moet geluk hebben dat het examencentrum net een datum vrij heeft met de dag dat je gaat oefenen via de rijschool.
Bij ons hebben zo 2 arbeiders hun rijbewijs op 1 dag behaald.
Helaas hadden, mijn man, ikzelf en nog een andere arbeider minder geluk dat het over 2 tot zelfs 3 dagen is verlopen.
Wij deden alles bij VTIR.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 17:29

Maar echt een dag combi examen cursus is het dus niet.?
Dat zoek ik dan ook echt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:59

Wil je les volgen?
Ik heb gewoon mijn voorlopig rijbewijs gaan aanvragen in het examencentrum. Daarna moet je minstens 3 maand ( en max 12 denk ik) met je L rijden en daarna kan je gewoon je examen gaan afleggen.
Ik was voor 100 euro klaar (2 x afgereden. Eerste maal zat ik over de tijd van een oefening)

Edit: hier boek je in principe je lessen en je kan je examen naar wens inplannen. Als je beide op dezelfde dag plant of examenbegeleiding vraagt en hun laat inplannen zou het lukken.
https://www.rijschool-vtir.be/?q=node/24
Ikzelf zou het echter niet doen. 8 u les en examen is erg zwaar. Ik zou de lessen verdelen over 2 x 3 uur en dan 1 x 2 uur plus examen.

Als je de oefeningen zonder les kan kan je online ook de oefeningen + handelingen downloaden en het zonder les doen .

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 18:04

Ah dus je bent niet verplicht les te volgen?
Maar aan de andere kant, zijn er dan niet van die kleine dingetjes die ze vragen of dingen die ej moet uitvoeren op een manier waar je zo niet aan denkt of weet en pas hoort tijdens de lessen?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:08

Nee hoor, je kan de volledige handelingen die verplicht zijn en de richtlijnen downloaden.
Bv het achterwaarts inparkeren en aanpikken aan laadkaai moet je op bepaalde afstanden staan en mag je eenmaal vooruit rijden voor je achteruit rijdt. Daarna mag je niet meer vooruit rijden. Je mag voor het aanpikken wel onbeperkt uitstappen en gaan kijken,maar niet vergeten je deur dicht te doen en te kijken voor je uitstapt voor eventuele voorbijgangers. Handschoenen aan voor af te koppelen enzo.

https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/praktijkexamen-BE

Hier kan je de brochure downloaden.

Anoniem

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:17

Nee, is inderdaad niet verplicht. Je moet wel een begeleider die een be heeft opgeven. Mijn vriend heeft het zo gedaan en is vorige maand in 1x geslaagd :)

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 21:59

Dankje voor de info!

Vriendlief zou wel perfect kunnen meegaan.

Is er een bepaalde combi waar je wel en niet meer mag gaan?
Heb hier 2 be aanhangers die zouden meekunnen, trailer en gewoone aanhangwagen. Maar dat laatste moet wss met een dicht zeil zijn?
En een pick-up mag ook? Wel lange combi dan maarja |o vrees dat mijn auto ze enkel leeg mag trekken en dus niet zwaar genoeg is.

Anoniem

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:19

Minimuumlengte moet 9 meter zijn :)

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 23:01

En dichte aanhangwagen. Maar gewoon een zeiltje zodat je er niet doorheen kan kijken is prima.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 23:19

Meet het wel na, het is lang, wij hadden een land rover Discovery met paardentrailer en die combi was gewoon te kort, terwijl dat echt geen kleine combi was/is.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waar BE halen in 1 dag in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 23:24

Mijn trafic met 2 paardstrailer was ok.
De dodge van vader met een dubbelasser geremde aanhanger zeker :D.