Bilstang paard verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef1212
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-17

Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 17:41

Is een bil stang verplicht in een trailer, en kan je zonder bil stang rijden enz?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:42

Niet verplicht wel verstandig . Zorgt voor stevigheid van de trailer.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:45

Precies wat hierboven wordt gezegd! Ik heb mijn trailer zelf opgeknapt en dan zie je goed dat een trailer zonder stangen echt niet meer is dan een kaartenhuis. Levensgevaarlijk om zonder stang te rijden.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:48

Niet alleen veilig voor je trailer maar ook voor jezelf als je er een paard in hebt staan.

Ik hoorde onlangs een verhaal van een paard dat maar lastig op de trailer ging. Toen hij erop ging snel de klep dicht zonder stang want daar was geen tijd voor.
Maar paard kwam achteruit ...en een persoon vervolgens onder de klep -O-

Dus ja altijd een stang gebruiken met of zonder paard.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:57

Zou in mij echt niet op komen om zonder te rijden. Levensgevaarlijk, trailers zijn niet op gemaakt om zonder mee een paard te vervoeren.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:01

Volgens mij is het vastmaken van de bilstang (of stangen) ook een versteviging van de algehele constructie van je trailer. Bovendien worden de redenen waarom je NIET zonder bilstangen moet rijden hierboven al genoemd.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:04

Blussem schreef:
Zou in mij echt niet op komen om zonder te rijden. Levensgevaarlijk, trailers zijn niet op gemaakt om zonder mee een paard te vervoeren.

Jij hebt nogal wat vertrouwen in het frummeltje ijzer wat die bilstang is.
Zal ik je even constructief uit de droom helpen: die bilstang doet helemaal niks.

Die bilstang heeft een uiterst simpele, wettelijke verplichting: Het te vervoeren dier mag niet kunnen ontsnappen. Hoofdstuk II paragraaf 1 lid d): de dieren niet kunnen ontsnappen of eruit kunnen vallen, en zij de bewegingsbelasting kunnen weerstaan;
Van de regeling EG 1/2005 die het vervoer van dieren beschrijft.

Wanneer jij geen bilstang hebt en de klep open doet, ben jij niet in staat om een paard dat er koste-wat-kost uit wil, tegen te houden.

Je bent dus simpelweg in overtreding wanneer je zonder bilstang rondrijdt!

Antwoord aan TS: Ja!

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:22

Dat is leuk bedacht maar klopt niet hoor, ikke.
De 1/2005 is nl niet van toepassing op het particuliere/hobbymatig vervoer van dieren en van dieren rechtstreeks naar een dierenkliniek voor diergeneeskundige zorg.

Ik kan als particulier op pad met mijn paard geen wetsartikelen overtreden van wetgeving die niet op mij van toepassing is.

Het zal wellicht ook nog ergens anders in een wet staan, of anders wellicht artikel 5 van de wegenverkeerswet waardoor het verplicht is, maar voor particulieren zéker niet op basis van de 1/2005.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:46

Ik heb wel eens een wild paard in de trailer gehad, stang en grepen klap verboven. Ik denk dat als de stang er niet was dat ie de klap open hand geduwd en op straat had gestaan.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:49

Hier een paard gehad dat de bilstang en achterklep eruit heeft geslagen op de snelweg :D dus alles kan kapot

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:30

Ik heb geen bilstang. Deze heb ik naar voren verplaatst en doet nu functie als borststang voor mijn shetten. De oorspronkelijke borststang zit er nog voor als ik grotere paarden vervoer en daar klem ik mijn sulky onder. Mijn pony's komen nooit achteruit bij het openen van de klep en bij een grotere pony die ik er soms vervoer staan we nooit achter de klep na het laden en bij het sluiten. Volgens mijn trailerboer bied de stang geen extra stevigheid aan de zijwanden

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:09

Marije_jiplover schreef:
Dat is leuk bedacht maar klopt niet hoor, ikke.
De 1/2005 is nl niet van toepassing op het particuliere/hobbymatig vervoer van dieren en van dieren rechtstreeks naar een dierenkliniek voor diergeneeskundige zorg.

Ik kan als particulier op pad met mijn paard geen wetsartikelen overtreden van wetgeving die niet op mij van toepassing is.

Het zal wellicht ook nog ergens anders in een wet staan, of anders wellicht artikel 5 van de wegenverkeerswet waardoor het verplicht is, maar voor particulieren zéker niet op basis van de 1/2005.

Technische uitvoering is op iedereen van toepassing. Dat jij als koper je niet druk maakt om de typegoedkeuring (die hoort bij het kenteken) maakt niet dat je je aan geen enkele regel hoeft te houden.
Daarnaast zijn er nog wel een handvol zgn kapstokartikelen waarmee ze je alsnog aan kunnen.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:17

Ik zeg ook niet dat het niet verplicht is, ik zeg alleen dat ze een particulier niks ten laste kunnen leggen uit de 1/2005, omdat die simpelweg niet voor particulieren van toepassing is.
Helemaal niets uit de 1/2005 is van toepassing op particulieren.

Dat je het welzijn van je dier niet mag schaden als particulier zal ergens in de Wet Dieren staan en iets over type goedkeuringen van aanhangers zal ongetwijfeld ook in wetgeving geregeld zijn die op particulieren van toepassing is.

Maar net niet die 1/2005 die jij aanhaalt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:12

Hier paar weken terug nog gehad. Kwam iemand met een paardentrailer met een groot paard erin. Haar hulpje doet de klep open en ligt er vervolgens onder terwijl het paard eruit stormt. Zelfde excuus, paard wilde er niet dus toen maar snel de klep dicht gedaan toen hij erin stond. Heb ze toen uitgelegd dat je in zo'n geval altijd een longeerlijn kunt spannen. Paard loopt niet terug en je hebt rustig de tijd om de stang erachter te doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:19

Dinopino schreef:
Hier paar weken terug nog gehad. Kwam iemand met een paardentrailer met een groot paard erin. Haar hulpje doet de klep open en ligt er vervolgens onder terwijl het paard eruit stormt. Zelfde excuus, paard wilde er niet dus toen maar snel de klep dicht gedaan toen hij erin stond. Heb ze toen uitgelegd dat je in zo'n geval altijd een longeerlijn kunt spannen. Paard loopt niet terug en je hebt rustig de tijd om de stang erachter te doen.

Genoeg paarden die zich weinig van de lijn aan trekken. :) achter de klep gaan staan bij het open doen vind ik hoe dan ook dom. Als ze er tegen meppen doet die stang niks en er onder lig je er dan niet maar aankomen kan het wel.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Bilstang paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:24

Wanneer ze zich van een lijn niets aantrekken zullen ze zich van een bilstang ook niets aantrekken. De lijn zit niet los maar gewoon vast. Een paard loopt blind naar achter en voelt weerstand. Bij geen weerstand banjert hij naar achteren. Bij mij is er inderdaad al een geweest die de bilstang ook niet indrukwekkend genoeg vond:-). Uitzonderingen bevestigen de regel. Maar ik zou het sowieso dat toch altijd nog eerst met een longeerlijn proberen.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:27

In ons geval (laden van merrie met veulen) lopen begeleider + merrie + veulen de trailer in. Dan hebben we minimaal twee personen die vanuit de zijkant van de klep de klep dichtmaken. Zonder de klep is de kans namelijk aanwezig dat een veulen alweer buiten staat. Vervolgens als de klep dicht is tillen we de bilstang over de klep heen en maken we die alsnog vast.

Afhankelijk van hoe voornamelijk het veulen bij aankomst staat halen we eerst weer de stang er over de klep uit of maken we de klep open en vervolgens de stang. Ongeacht wat we doen is de afspraak daarbij dat het altijd vanuit de zijkant van de trailer gebeurt, NOOIT iemand achter de klep dus.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:11

Dinopino schreef:
Wanneer ze zich van een lijn niets aantrekken zullen ze zich van een bilstang ook niets aantrekken. De lijn zit niet los maar gewoon vast. Een paard loopt blind naar achter en voelt weerstand. Bij geen weerstand banjert hij naar achteren. Bij mij is er inderdaad al een geweest die de bilstang ook niet indrukwekkend genoeg vond:-). Uitzonderingen bevestigen de regel. Maar ik zou het sowieso dat toch altijd nog eerst met een longeerlijn proberen.

Een lijn geeft meer mee dan een bilstang. Een ‘ketting’ zoals sommige oude trailers hebben ging deze ook doorheen. Een stang niet.