Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steven_BWP
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België - Leuven

Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 14:51

Hallo!

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben een nieuwe ruiter in opleiding (gewoon privélessen). Mijn vriendin heeft jarenlang een paard gehad en door haar ben ik gestoken door deze paardrijkriebels. Zowel mijn vriendin en ik hebben onze eigen paard. Mijn paard is een merrie BWP. Lief, werkwillig, leergierig, maar ook wel met momenten koppig. Mijn vriendin heeft een iets kleiner paard (ruin Merens kruising).

Samen met mijn vriendin willen we graag boswandelingen maken alsook leuke buitenritten aan het water, maar ook naar wedstrijden gaan met mijn BWP. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte auto hiervoor.

Mijn zoektocht heeft mij (voorlopig) bij deze wagen gebracht: Land Rover Freelander. Dit zijn de specs van deze wagen: https://www.automobile-catalog.com/car/ ... d4_se.html (auto is van 2007).

Is deze sterk genoeg voor 2 paarden te kunnen vervoeren? Indien dit niet het geval is, welke zijn dan aan te raden? Natuurlijk zijn de duurste soms beter, maar ik zoek meer iets wat van prijs-kwaliteit goed is.

Thanks!
Steven

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:34

Ja, deze is daar sterk genoeg voor. Hangt wel af van het laadvermogen van de trailer en hoe zwaar jullie paarden zijn natuurlijk. Welkom op Bokt trouwens!

Steven_BWP
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België - Leuven

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 15:38

Bedankt voor je antwoord!
Ik denk dat onze paarden ongeveer een 600/650kg per paard weegt :) Om eerlijk te zijn weet ik niet hoeveel een paardentrailer voor 2 paarden weegt. Dat zou ik nog moeten opzoeken.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:40

Vroeger vaak 2-paarden getrokken met een freelander, lukte prima, maar veel overschot had de wagen niet vond ik.
Zo ooit paard opgeladen in een droge wei, maar motor begon te roken toen ik voorzichtig trailer met 1 paard eruit wou trekken. Idem met achteruit rijden met geladen trailer, had hij echt moeite mee. Kan je dan niet voor een oudere Discovery geen? Die trekken zoooo veel beter.

Steven_BWP
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België - Leuven

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 15:41

Ahzo! Als een wagen begint te roken is dat inderdaad niet goed! Dan ga ik die Discovery eens bekijken!

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:41

Wij hebben een toyota landcruiser, die trekt 2 paarden prima en heeft nog een stuk over. Dat vind ik noodzakelijk, stel dat je begint te zwenken dan wil je kunnen optrekken om de combinatie weer recht te krijgen :)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:45

Een 2 paards weegt van ca. 650 tot over de 1000 kilo op papier. In het echt wegen ze vaak zeker 150 kilo zwaarder.

Let ook op je kogedruk.

Zelf rij ik met een Ford Kuga, die mag 2.100 kilo trekken. Daar staan dan twee grote ponies in van ieder zo'n 500 kilo.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:54

tengeltje11 schreef:
Vroeger vaak 2-paarden getrokken met een freelander, lukte prima, maar veel overschot had de wagen niet vond ik.
Zo ooit paard opgeladen in een droge wei, maar motor begon te roken toen ik voorzichtig trailer met 1 paard eruit wou trekken. Idem met achteruit rijden met geladen trailer, had hij echt moeite mee. Kan je dan niet voor een oudere Discovery geen? Die trekken zoooo veel beter.

Een Freebee II is van een andere categorie dan de Freebee I.

Deze Freebee II is prima in staat om twee paarden te trekken en ook nog een klein beetje betaalbaar te blijven.

Ja, een oudere Discovery heeft met een V8 meer te melden, met een 300tdi of td5 niet! Die leggen beide ook maar 120pk op straat maar je hebt wel 400kg meer auto in het rond te zeulen.
De V8, zeker de latere Disco I met de 3,5 I maar niet de 3,9(!) doet het met 160pk een stuk beter, maar zuipt als de spreekwoordelijke tempelier aan 1:6 a 1:7. Moet je maar zin in hebben.
Daarnaast is roest bij de Disco I en II een punt om zeer goed naar te kijken!!

Ga je voor een Disco 3 dan gaat het nog wat harder want de TD V6 is dan wel een heel fatsoenlijk blok; met 2400kg leeggewicht is ie bepaalt niet lichtvoeting. De 4.4 V8 (van Jaguar) doet het ook goed, maar zuipt grofweg net zo veel als de 3,5I.

Kortom, een Freebee II is, met 1700kg leeggewicht, zo'n verkeerde keuze nog niet.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:35

Het is maar net wat je wil natuurlijk. Hier al freelander 1 en 2, disco 1, def 90, series en verschillende range rovers gehad en mee getrokken. Voor paarden zou ik zonder twijfel enkel de disco en range aanbevelen, de freelanders trekken toch een stuk minder stabiel.

Tuurlijk kunnen ze het, maar zoals iemand hier ook al zei, ook ik heb liever wat overschot. Ja dan drinkt hij meer, maar ik betaal liever wat meer dan in te boeten op veiligheid.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:52

Ik ben nog altijd heel tevreden over mijn Nissan X-Trail. Trekt makkelijk en is (relatief) zuinig in verbruik.

Maar als ik m kon betalen ging ik voor een Toyota Landcruiser, die dingen zijn niet stuk te krijgen :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:20

Steven_BWP schreef:
Bedankt voor je antwoord!
Ik denk dat onze paarden ongeveer een 600/650kg per paard weegt :) Om eerlijk te zijn weet ik niet hoeveel een paardentrailer voor 2 paarden weegt. Dat zou ik nog moeten opzoeken.

Aangezien ik de paarden in kwestie niet ken is het een hele natte vinger, maar ik denk eerder zo 550 voor de BWP-er en 500 voor de Merens. Dan nog een 750 kg voor een tweepaardstrailer (hangt van model af, sowieso meer als je er eentje met voorlader hebt), zit je op 1800 kg. Natuurlijk wil je wat reserve hebben, kom je op een auto die 2000 mag en kan trekken.

Maximaal trekgewicht is belangrijk, maar zegt niet alles. Sommige auto die 2000 mogen trekken hebben meer reserves dan andere.

Lijst uit het centrale topic: Rex_Rolfo @ [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:34

Freelander is niet sterk genoeg om een aanhanger met 2 paarden te trekken (hoewel het op papier wel kan). Dat was het eerste wat de locale Landrover garage zei toen wij een trekhaak lieten plaatsen.
Bij de oudere modellen is ook de koppeling niet sterk genoeg zodat je wanneer je wat kracht moet zetten plots een aangebrand luchtje kan ruiken :(
Iets van het kaliber van een Toyota Landcruiser is een betere keuze.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:54

amyz schreef:
Ik ben nog altijd heel tevreden over mijn Nissan X-Trail. Trekt makkelijk en is (relatief) zuinig in verbruik.

Maar als ik m kon betalen ging ik voor een Toyota Landcruiser, die dingen zijn niet stuk te krijgen :D



Mijn Nissan X-trail heb ik met het vele paarden vervoeren helemaal uit elkaar getrokken. Nu kan de jouwe nieuwe zijn dan die van mij was, maar na ruim 2 jaar vaak op pad met de trailer met allerlei verschillende paarden was hij toch aan het eind. Hij was toen 10 jaar oud met zo'n 270.000 km. op de teller. Ik had wel steeds grotere afwijkingen met de kilometers volgens de ANWB en mijn eigen Nissan. Nu met mijn bestelbus heb ik die afwijking totaal niet... Ik zou dat als ik jou was wel in de gaten houden.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:56

Sclimpre schreef:
Freelander is niet sterk genoeg om een aanhanger met 2 paarden te trekken (hoewel het op papier wel kan). Dat was het eerste wat de locale Landrover garage zei toen wij een trekhaak lieten plaatsen.
Bij de oudere modellen is ook de koppeling niet sterk genoeg zodat je wanneer je wat kracht moet zetten plots een aangebrand luchtje kan ruiken :(
Iets van het kaliber van een Toyota Landcruiser is een betere keuze.

Welke versie Freebee was dat? Bouwjaar, motor? Die eerste waren inderdaad minder maar vanaf 2001 (toen de BMW td4 erin kwam) gaat het prima.
De 1.8 benzine is inderdaad behoorlijk underpowered. Dat blok heeft gewoon een slechte reputatie, ongeacht in welke auto dat ding gelegd is (MG TF bijvoorbeeld) en helemaal vreemd is dat niet als je weet hoe ie ontstaan is.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:00

@Ikke, beide freelanders hier waren diesels, en beiden vond ik echt niets over hebben, en mochten op papier 2500kg trekken, dus normaal zou je denken dat ze zeker geen probleem moesten hebben.
(Maar ook wel grote afstanden gereden, woon in w-vl, België en deed toen bv trektochten op zowel de Veluwe als een heel stuk Frankrijk binnen of de Ardennen, dus een bergje over met trailer en 2 paarden, 700km,.... zijn allemaal dingen die gewoon gedaan werden)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:07

tengeltje11 schreef:
@Ikke, beide freelanders hier waren diesels, en beiden vond ik echt niets over hebben, en mochten op papier 2500kg trekken, dus normaal zou je denken dat ze zeker geen probleem moesten hebben.
(Maar ook wel grote afstanden gereden, woon in w-vl, België en deed toen bv trektochten op zowel de Veluwe als een heel stuk Frankrijk binnen of de Ardennen, dus een bergje over met trailer en 2 paarden, 700km,.... zijn allemaal dingen die gewoon gedaan werden)

Ehm, houdt je er ook rekening mee dat in NL de Freebee maar 2 ton aan de haak mag hebben; althans volgens autoweek. Daar staan soms fouten in, dus enig voorbehoud moet ik daarop wel maken

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:42

ikke schreef:
Sclimpre schreef:
Freelander is niet sterk genoeg om een aanhanger met 2 paarden te trekken (hoewel het op papier wel kan). Dat was het eerste wat de locale Landrover garage zei toen wij een trekhaak lieten plaatsen.
Bij de oudere modellen is ook de koppeling niet sterk genoeg zodat je wanneer je wat kracht moet zetten plots een aangebrand luchtje kan ruiken :(
Iets van het kaliber van een Toyota Landcruiser is een betere keuze.

Welke versie Freebee was dat? Bouwjaar, motor? Die eerste waren inderdaad minder maar vanaf 2001 (toen de BMW td4 erin kwam) gaat het prima.
De 1.8 benzine is inderdaad behoorlijk underpowered. Dat blok heeft gewoon een slechte reputatie, ongeacht in welke auto dat ding gelegd is (MG TF bijvoorbeeld) en helemaal vreemd is dat niet als je weet hoe ie ontstaan is.

Dat weet ik niet meer zo exact. De 1ste was idd een diesel met de BMW motor.
De volgende was de Freelander 2 Td4 (Bj 2010?)
En nu een Discovery Sport.
Alle 3 heel fijne auto's maar niet om 2 ton achter te hangen.
Tot ongeveer 1500kg gaat het wel, daarboven voelt het niet goed meer.

hesterve

Berichten: 1925
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:14

Zelf ben ik momenteel ook weer op zoek naar een auto om een trailer te trekken. Maar man wat een zoektocht (ben een autoleek) T is voor een auto erbij en rij nog geen 6000km per jaar. Ben er nog niet uit maar zag dat je op verschillende sites wel kan filteren op trekgewicht want wat hierboven al duidelijk werd de ene is de andere niet ook al heten ze hetzelfde maar hebben ze een paar andere letters of cijfers erachter(of niet eens maar is t een andere uitvoering)
Vriendin rijd met een Mitsubishi Pajero naar tevredenheid met een 2paards trailer met 2 grote paarden erin.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:39

Mijn zus had bij de Freelander (geen idee welke Ikke) ook de koppeling eruit vriendin ook. (wel al even terug)
Mijn cruiser nooit problemen mee gehad, paarden , flinke boot beide naar Frankrijk (800km) en Italie.
Echt een wereld auto, nu de Pick-up van Toyota en ook daar nog nooit problemen mee gehad.
Maar zal ook zijn hoe je ermee omgaat en "vroeger"kwam je nog wel eens op bagger terreinen terecht, dat maak ik zelf amper meer mee. dat je echt in de drap staat.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Nieuwe ruiter. Is deze wagen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:31

ik heb een Nissan Xtrail en hiervoor had ik deze ook. Bevalt mij prima als trekauto met 2 grote friese paarden. De vorige had bijna 400.000 km gereden toen ik dezelfde versie tegenkwam met 60.000 km op de teller. Omdat de nieuwere versie minder mogen trekken heb ik hem ingeruild en inmiddels ook alweer vele km met deze auto gemaakt. Qua onderhoudskosten gelukkig niet meer dan gebruikelijk denk dan aan vervanging van banden etc. gelukkig motorisch altijd probleemloos.