Show jullie B-paardenwagentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plopkoeken

Berichten: 71
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Heindonk

Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 13:48

Na het topic over de B en de BE combinaties ben ik ook wel eens benieuwd naar wie er allemaal met een B paardencamionette rijd en hoe deze er uit ziet.
Heb je deze zelf opgebouwd ,nieuw of tweedehands gekocht, ...

Ik heb zelf net eentje tweedehands gekocht (maar heb hem pas volgende week) en ik zoek nog een paar leuke ideëen om deze eventueel wat op te knappen dus laat maar komen *\o/*

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:47

Interessant dit dus ik volg. Ik ben benieuwd of het qua gewicht een beetje goed uitkomt. Ik begreep altijd dat dat enorm ingewikkeld was!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:11

plopkoeken schreef:
Na het topic over de B en de BE combinaties ben ik ook wel eens benieuwd naar wie er allemaal met een B paardencamionette rijd en hoe deze er uit ziet.
Heb je deze zelf opgebouwd ,nieuw of tweedehands gekocht, ...

Ik heb zelf net eentje tweedehands gekocht (maar heb hem pas volgende week) en ik zoek nog een paar leuke ideëen om deze eventueel wat op te knappen dus laat maar komen *\o/*

Ja, mijn stokpaardje, maar doe er ook een weegbriefje bij :D

En voor de rest: wie weet welk interessant idee er langskomt om toe te passen.

plopkoeken

Berichten: 71
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Heindonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 13:34

troi schreef:
Interessant dit dus ik volg. Ik ben benieuwd of het qua gewicht een beetje goed uitkomt. Ik begreep altijd dat dat enorm ingewikkeld was!


Zo ver ik weet bestaan er wel auto's waar effectief 2 paarden mogen op staan, maar bij de meerderheid is dit niet het geval. Ik zou nu ongeveer 850 kg mogen laden wat eigenlijk ook niet super veel is.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:56

plopkoeken schreef:
troi schreef:
Interessant dit dus ik volg. Ik ben benieuwd of het qua gewicht een beetje goed uitkomt. Ik begreep altijd dat dat enorm ingewikkeld was!


Zo ver ik weet bestaan er wel auto's waar effectief 2 paarden mogen op staan, maar bij de meerderheid is dit niet het geval. Ik zou nu ongeveer 850 kg mogen laden wat eigenlijk ook niet super veel is.


En met twee mensen in de wagen +spullen en brandstof gaat er zo nog 150-200kg vanaf. Dus houd je eigenlijk houd je ruimte over voor 1 paard. Of zie ik het verkeerd?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:58

Ik ging vandaag met die van mij naar het containerpark met wat rommel, en daar moet je dus een paar keer over een weegbrug zodat ze weten hoeveel afval je achter laat.
Ik stond op de weegbrug na het lossen van afval, inclusief bestuurder en passagier, inclusief brandstoftank die zeker voor 3/4 vol was en een volle zadelkamer op de weegbrug (geen zadel, maar wel ijzeren zadelkar, houten schraag, een hoop dekens, een ton waar een zak bietenpulp en een zak slobber in zit, hoefbekappingsmateriaal, prikpaal-paddock,... ). Dus zonder paard, en afval was er uit. Ik kwam uit op een gewicht rond de 2700 en kon dus nog voor 800kg laden om aan mijn 3500 max te raken.
Mijn paard weegt om en bij de 500kg en staat er altijd alleen op, dus ik zit ruim onder mijn max. Aangezien ik voor een wedstrijd enkel nog een zadel, hoofdstel en helm in gooi.
2 pony's/arabiertjes zou ook lukken. En als ik al het dood gewicht uit de zadelkamer er uit wip, win ik ook nog heel wat kilo's.
Ik was aangenaam verrast! Maar 2 grote warmbloeden mag je dus vergeten.

Ik heb een Renault Master op een lang chassis. Korter chassis zal minder eigen gewicht hebben en dus meer laadvermogen.

Afbeelding
Hier kan je dus ook zien hoeveel rommel er standaard in de zadelkamer gepropt raakt (want waarom zou je het thuis laten als je toch plaats hebt :Y) )

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:35

Hier is er eentje in opbouw. Over twee weken mag ie weg voor de klep te laten plaatsen. De bedoeling is hier ook van gewoon maar één paard mee te nemen (ik had ook altijd maar een 1.5p trailer) maar op een eenvoudigere manier dan met trailer. Dus één paard kunnen laden is voldoende. Ik heb kleine paarden dat valt ook mee, maar ik mocht van mijn DA mijn merrie toch niet onderschatten kwa gewicht. De andere is een ranke D pony (zelfs met een klein welzijns-buikje) dus het zou in orde moeten komen.
Van het meeste hebben we al een goed ide hoe we het gaan oplossen. We zijn nu een beetje aan het zoeken naar een mooi patroon voor er op. Het is een wit busje en we zouden de cabine graag wit houden dus het voorste deel van de bak zou ook wit moeten blijven maar we willen graag een tweede kleur toevoegen. We zijn nog wat aan het debatteren wat en hoe. Dus als iemand foto's heeft met ideeën.. :D (we zijn al samen google aan het af zoeken. :') )

plopkoeken

Berichten: 71
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Heindonk

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:55

oh super leuk, ik ben alvast benieuwd wat het gaat worden !

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:14

We hebben nog even te gaan hoor. Mijn man heeft nu al het hout dat er in zat er uit gesloopt, ook de bodem. Het was een camionette van een dakwerker en die had er houten rekken in geplaatst en houten "balken" tegen de zijwanden. Toen mijn man die er uit haalde kwam er vrij veel vuil achter de planken uit waardoor mijn man beslist heeft om de houten plaat op de vloer er dan ook maar eens uit te halen, kwestie van zeker te zijn. En maar goed dat hij dat gedaan heeft want tussen de houten plaat en de originele bodemplaat zat dus echt gewoon flink modder. Mijn man heeft hem vandaag dus helemaal uit gespoten en nu is ie aan het uit drogen. We willen nu eerst de bodemplaat behandelen met polyester (mijn man legt dat zelf) zodat aan de bodem van binnen uit al geen vocht meer kan. Dan zijn we dus relatief zeker dat aan de originele carroserie iig niks meer aan kan zoals nu het geval was tussen die plank en de originele bodem.. Daar bovenop komt dan dus een bodemplaat en de rubber. :j Mijn man is heerlijk handig en heeft ervaring met carroserie bouw dus dat zit mee. Maar hij werkt ook gewoon meer dan fulltime dus alles moet ook na zijn uren natuurlijk. :D Maar dat maakt ook dat we nu echt wel 100% zeker weten hoe de bak is vanbinnen en vanbuiten gezien alle bekleding er uit gesloopt is. :j
We willen de paarden met de kont in de rijrichting hebben. Het verschil in hoe rustig mijn ruin staat met de kont in de rijrichting tov toen hij met het hoofd in de rijrichting stond is echt inmens.

Gezien mijn ruin eentje is die occasioneel hard genoeg tegen de achterwand mept dat we op de terug weg van een wedstrijd een paar weken geleden, allebei bijna tegen de vooruit plakten van het schrikken. (Was een lange rit en hij stond al anderhalf uur muisstil, het was al donker dus wij zaten rustig wat te praten en ineens mept die bok zo oorverdovend hard tegen de wand... Echt, alleen de gordel die we allebei om hadden hielt ons in de zetels. Mijn hond die achter in de mobilhome lag te slapen zat in één sprong op mijn schoot en toen ik haar terug zette heeft ze zich neer gelegd maar ze heeft haar ogen de rest van de rit niet meer durven dicht doen. :(:) ) En in de huidige camion is nog een kleine "mobilhome" tussen de zetels en het paardengedeelte. Dat is bij de nieuwe niet. _O-
Dus willen we ook wel iets tegen de achterwand wat een beetje dempt. Voor zijn welzijn (iets dat een beetje de klap opvangt) en voor ons hart. _O- Gisteren zei mijn man ineens "Ik ga aan de achterkant wel rubber doen ook he, want als Sam nu tegen de wand mept als toen met het IPK zitten we zeker allebei op het dashboard."
Het is inmiddels bijna twee maanden geleden en het zit nog vers in ons geheugen. _O-

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:27

Ik heb onlangs een 2e hands Mercedes over genomen.
Hij heeft nog niet op de weegbrug gestaan.
Afbeelding
Zal kijken of ik binnenkort wat foto's van de binnenkant kan maken.
Zijn er echt super blij mee. :j
Kunnen 2 paarden op, en heb veel ruimte voor al mijn tuig.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:01

Renske_W schreef:
Ik heb onlangs een 2e hands Mercedes over genomen.
Hij heeft nog niet op de weegbrug gestaan.
[ [url=m/6sP7YC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zal kijken of ik binnenkort wat foto's van de binnenkant kan maken.
Zijn er echt super blij mee. :j
Kunnen 2 paarden op, en heb veel ruimte voor al mijn tuig.



Hopelijk heb je wel een c rijbewijs? :o

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:09

keshia schreef:
Renske_W schreef:
Ik heb onlangs een 2e hands Mercedes over genomen.
Hij heeft nog niet op de weegbrug gestaan.
[ [url=m/6sP7YC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zal kijken of ik binnenkort wat foto's van de binnenkant kan maken.
Zijn er echt super blij mee. :j
Kunnen 2 paarden op, en heb veel ruimte voor al mijn tuig.



Hopelijk heb je wel een c rijbewijs? :o


Deze is gewoon met B te rijden. :)
Al sinds hij in Nederland rijd is het een B rijbewijs vrachtwagen.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:11

Geloof er eerlijk gezegd niet veel van, al helemaal niet met 2 paarden en een tuig wat je van plan bent. Ik zou hem eerst eens op de weegbrug zetten en kijken waar je op uitkomt.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:11

Ik heb maar 1 paard op dit moment. :)
Dus meer dan 1 staat er sowieso niet op.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:15

Als je kijkt naar hoe klein en compact B vrachtwagentjes zijn zit deze daar ver overheen.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:20

Volgens garagehouder valt het nog reuze mee qua gewicht. :)
Maar goed, jullie hoeven er niet mee te rijden en wij zijn er super blij mee. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:26

Ik zou 'm ook op de weegbrug zetten. Ik ben voor een gelijkaardige gaan kijken en die had 485kg laadgewicht over... Dan ben je met één paard al overladen.
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... -367144982
Zelfde type. Zit over de 4000kg.
Alles wat ik vind van dat type zit over de 4ton.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-10-19 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:28

idd,want veel rijden gewoon overladen rond...zolang ze niet tegengehouden worden voor controle is alles idd in orde,maar jij wilt echt niet degene zijn die wel een controle krijgt...

vooral de oudere garde weegt vaak al zooo veel uit zichzelf dat ze soms zelfs geen 1 paard mogen laden...

dus ik zou ook echt eens richting weegbrug gaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:29

Of als je wat aan de hand krijgt met meer dan alleen blikschade.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:31

dat idd ook, dan zit je nog dieper in de miserie,want geen verzekering komt nog tussen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:35

volgens mij is dat een Mercedes 410D?
die wogen oorspronkelijk 2500 kg leeg,dus als er binnen tussenwanden,tralies,.... in zitten,komt dat er allemaal bij.
personen erin komt er ook bij.

en je mag niet boven de 3500 kg zitten,dus ik denk dat je hier echt al moet opletten met 1 paard om niet boven het max toegelaten gewicht te gaan,want 1000 kg voor verbouwingen,personen die meerijden,materiaal en paard is echt niet overdreven veel.
(geen idee hoe de binnenkant van de bak eruit ziet,maar voor paarden zullen ook vaak de binnenwanden verstevigd zijn ed,dus ik denk dat je je echt doodschrikt van het leeg gewicht....

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:53

Ayasha schreef:
Ik zou 'm ook op de weegbrug zetten. Ik ben voor een gelijkaardige gaan kijken en die had 485kg laadgewicht over... Dan ben je met één paard al overladen.
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... -367144982
Zelfde type. Zit over de 4000kg.
Alles wat ik vind van dat type zit over de 4ton.

Ehm Ayasha, dit is er eentje uit de ecovan-serie van mercedes en die zijn inderdaad altijd boven de 4 ton.
De 600 en 800 serie, waar deze wagen toe behoort, is altijd groot rijbewijs. De 410 van Renske_w is in NL bijna altijd op B-rijbewijs (3500kg TMM) geleverd maar mag technisch 4200kg wegen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:16

ikke schreef:
Ayasha schreef:
Ik zou 'm ook op de weegbrug zetten. Ik ben voor een gelijkaardige gaan kijken en die had 485kg laadgewicht over... Dan ben je met één paard al overladen.
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... -367144982
Zelfde type. Zit over de 4000kg.
Alles wat ik vind van dat type zit over de 4ton.

Ehm Ayasha, dit is er eentje uit de ecovan-serie van mercedes en die zijn inderdaad altijd boven de 4 ton.
De 600 en 800 serie, waar deze wagen toe behoort, is altijd groot rijbewijs. De 410 van Renske_w is in NL bijna altijd op B-rijbewijs (3500kg TMM) geleverd maar mag technisch 4200kg wegen.

Dan mag ze er toch nog steeds niet met B rijbewijs mee rijden? Of is dat bij jullie anders?
Deze ga je toch nooit met paard legaal b kunnen rijden?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:22

Ayasha schreef:
Dan mag ze er toch nog steeds niet met B rijbewijs mee rijden? Of is dat bij jullie anders?
Deze ga je toch nooit met paard legaal b kunnen rijden?

De auto uit jouw link is uit een volledig andere serie Mercedes dan de wagen van Renske_W

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:53

Ik bedoel met jouw info, reageerde puur op jouw bericht. Je gaat met die van Renske toch nooit onder de 3,5t blijven met een paard en materiaal?