Show jullie B-paardenwagentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:57

Ayasha schreef:
Ik bedoel met jouw info, reageerde puur op jouw bericht. Je gaat met die van Renske toch nooit onder de 3,5t blijven met een paard en materiaal?

Dat licht er maar helemaal aan hoe die opgebouwd is. Ik heb erger langs zien komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:08

Hm, misschien miskijk ik mij dan echt op de grootte zo op de foto. Hij oogt voor mij best groot.

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:24

Ik heb binnenkort ook een B wagetje ter beschikking *\o/* wat ik me alleen afvraag is, mbt het gewicht waar jullie het over hebben: stel je komt met 1 paard onder die 3500 of, dan mag je dus met een B rijbewijs rijden , maar moet er niet gekeken worden naar het maximale beladen gewicht wat de wagen mag hebben? Dit is met een trailer bijv wel het geval. Als je 1 paard in een 2 paardstrailer zet moet je namelijk evengoed rekenen met het max. Laadvermogen van de trailer. Waardoor je dus boven die 3500 komt, ondanks dat je maar met 1 paard op pad bent..
Hoe zit dit dan met de wagentjes?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:27

Deze auto's hebben allemaal een TMM van 3500 kg. Als je er boven komt qua gewicht ben je dus de sjaak want dan ben je te zwaar beladen én je rijdt dan zonder het juiste rijbewijs.

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:35

Ibbel schreef:
Deze auto's hebben allemaal een TMM van 3500 kg. Als je er boven komt qua gewicht ben je dus de sjaak want dan ben je te zwaar beladen én je rijdt dan zonder het juiste rijbewijs.


Ook als je een C rijbewijs hebt ?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:37

Je mag sowieso nooit meer laden dan wat er op het papier staat volgens mij. Zelfs als het technisch wel mogelijk is, vb. bij een teruggekeurd voertuig.

En max laadvermogen moet je ongeacht welk type rijbewijs dus altijd in de gaten houden. Overbeladen is overbeladen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:40

Sommige modellen kan je iig in België wel laten keuren voor bv C1. Maar dat hangt geheel van het model en bouwjaar enz af.
Ik weet dat er een aantal fiats zijn die zowel B als C1 gekeurd kunnen worden. Maar dan moet je dus wel een model hebben waarbij dat technisch mogelijk is.

Ikke, weet jij hoe dat zit? Jij bent daar meer van op de hoogte meen ik? Als je een C rijbewijs hebt en je rijdt bv met zo'n wagen die technisch 4000kg kan hebben maar die B gekeurd is. En je bent "overladen", wat dan? Ben je dan gewoon overladen of wordt het dan ingewikkelder?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:18

jesss_amigo schreef:
Ik heb binnenkort ook een B wagetje ter beschikking *\o/* wat ik me alleen afvraag is, mbt het gewicht waar jullie het over hebben: stel je komt met 1 paard onder die 3500 of, dan mag je dus met een B rijbewijs rijden , maar moet er niet gekeken worden naar het maximale beladen gewicht wat de wagen mag hebben? Dit is met een trailer bijv wel het geval. Als je 1 paard in een 2 paardstrailer zet moet je namelijk evengoed rekenen met het max. Laadvermogen van de trailer. Waardoor je dus boven die 3500 komt, ondanks dat je maar met 1 paard op pad bent..
Hoe zit dit dan met de wagentjes?

Dat is met een trailer NIET het geval!! Alleen voor de rekensom met B-rijbewijs is het toegestane gewicht van belang.

In ALLE gevallen wordt naar het daadwerkelijke gewicht van de trailer en/of auto gekeken. Zolang de daadwerkelijke gewichten van auto's en trailers lager zijn dan de toegestane gewichten is er TECHNISCH niks aan de hand. art 5.18.18 van het voertuigreglement.

Of jij ermee mag rijden, wordt heel ergens anders bepaalt, namelijk art 15 van het reglement rijbewijzen.

in de FAQ kun je de links naar de betreffende wetteksten vinden.

jesss_amigo schreef:
Ibbel schreef:
Deze auto's hebben allemaal een TMM van 3500 kg. Als je er boven komt qua gewicht ben je dus de sjaak want dan ben je te zwaar beladen én je rijdt dan zonder het juiste rijbewijs.


Ook als je een C rijbewijs hebt ?

Volstrekt irrelevant. Ook dit is art 8.15.15 van het voertuigreglemnt, niet art 15 van het reglement rijbewijzen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:36

Even buiten de discussie om hier ook aan het kijken voor een bestelwagen, deze wil ik ombouwen voor vervoer van pony's onder de 1m10. Ik ga ze ook vervoeren met hun neus naar achter toe, mijn voorkeur gaat uit naar een bestelwagen met achterruiten. Daar reed ik tijdens de zomer ook enkele keren mee en vond ik veel fijner dan eentje zonder. :) Best een spelt in een hooiberg wel want wil maximum een H2L2 hebben qua grote. :+

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:48

Ayasha, in België ben je dan niet in orde met de verzekering, keuring, inschrijving en wegentax. Maar dan wel met je rijbewijs. Maar de boete voor de rest is al hoog genoeg denk ik hoor :o

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:51

Lori schreef:
Even buiten de discussie om hier ook aan het kijken voor een bestelwagen, deze wil ik ombouwen voor vervoer van pony's onder de 1m10. Ik ga ze ook vervoeren met hun neus naar achter toe, mijn voorkeur gaat uit naar een bestelwagen met achterruiten. Daar reed ik tijdens de zomer ook enkele keren mee en vond ik veel fijner dan eentje zonder. :) Best een spelt in een hooiberg wel want wil maximum een H2L2 hebben qua grote. :+

Camerasetje? Doe ruig, 360° view? https://brigade-electronics.com/nl/products/backeye360/


Wanneer je even zoekt op "de ponybus" dan vind je waarschijnlijk dat topic wel terug van die Bokker die 'm ook zelf gebouwd heeft. Het kan nog simpeler (= lichter) als wat zij gedaan heeft, maar dan moet je wel een goede constructeur hebben.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:03

Dat topic heb ik ook gelezen destijds Ikke :j . Bedankt voor de link. Een vriendin heeft eentje omgebouwd met wat hulp vorig jaar en daar ook veel tips van, deze van haar was ook specifiek voor 2 kleintjes te vervoeren en zo gemaakt dat ze alles kan wegnemen als ze andere dingen wil vervoeren.

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:43

@ikke, bedankt voor je info! Weer wat geleerd!

Dit is het wagentje waar ik mee ga rijden :) laadvermogen is 1000, ik zal dan ook ten alle tijden maar 1 paard meememen :j

Afbeelding

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:38

Ik beschik ook over een B rijbewijs camionette.
Afbeelding
Hier even gephotoshopt om te kijken of ik er stickers op wou of niet.
Is een vrij klein wagentje, maar ideaal voor de quarters, maar niet geschikt voor hele grote paarden.
Eigen gewicht is op papier 2240kg, in werkelijkheid 2165kg. We hebben hem op de weegbrug gezet omdat ze vaak leeg gewogen worden dus dat we zeker genoeg laadvermogen hadden. Op dat moment alle spullen achter in de zadelkamer + tussenschotten erin, tank vol en 1 persoon erin. En nu weten we dus dat hij 2165kg weegt leeg. Genoeg laadvermogen dus om 1 quarter te laden + spullen.

plopkoeken

Berichten: 71
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Heindonk

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 16:04

Eindelijk ook eens foto’s kunnen maken van mijn aanwinst :D

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:55

Voor iedereen die zich zo druk maakt om gewicht; hier is je oplossing:
https://link.marktplaats.nl/a1309334159

Als je het kenteken even opzoekt, zie je dat je bijna 5 ton laadvermogen hebt! Als je daar geen tweepaards van kunt bouwen met voldoende laadvermogen, kun je geen auto's bouwen.

Let er wel op dat je een B-E rijbewijs van VOOR 19-01-2013 moet hebben, anders gaat het niet!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:57

ikke schreef:
Voor iedereen die zich zo druk maakt om gewicht; hier is je oplossing:
https://link.marktplaats.nl/a1309334159

Als je het kenteken even opzoekt, zie je dat je bijna 5 ton laadvermogen hebt! Als je daar geen tweepaards van kunt bouwen met voldoende laadvermogen, kun je geen auto's bouwen.

Let er wel op dat je een B-E rijbewijs van VOOR 19-01-2013 moet hebben, anders gaat het niet!


Wat doet deze combi in de wegenbelasting? Is het dan nog steeds aantrekkelijk?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:01

belle_boef schreef:
ikke schreef:
Voor iedereen die zich zo druk maakt om gewicht; hier is je oplossing:
https://link.marktplaats.nl/a1309334159

Als je het kenteken even opzoekt, zie je dat je bijna 5 ton laadvermogen hebt! Als je daar geen tweepaards van kunt bouwen met voldoende laadvermogen, kun je geen auto's bouwen.

Let er wel op dat je een B-E rijbewijs van VOOR 19-01-2013 moet hebben, anders gaat het niet!


Wat doet deze combi in de wegenbelasting? Is het dan nog steeds aantrekkelijk?

Grijs kenteken personenauto dus ben je privé of zakelijk?
Voor de wegenbelasting ga je uit van de 2010kg leeggewicht. Kun je het opzoeken op www.belastingdienst.nl

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:11

Voor die combi kom ik uit op 613€ per 3 maanden. Niet echt een goedkope optie.
Dan ging ik toch voor een echt vrachtauto. 3 keer dit bedrag neerleggen en je hebt een groot rijbewijs.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:31

belle_boef schreef:
Voor die combi kom ik uit op 613€ per 3 maanden. Niet echt een goedkope optie.
Dan ging ik toch voor een echt vrachtauto. 3 keer dit bedrag neerleggen en je hebt een groot rijbewijs.

:? Ik kon niet verder dan 490 euro.
Let erop dat het wel een bedrijfsauto blijft, ook voor de particulier.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:08

ikke schreef:
belle_boef schreef:
Voor die combi kom ik uit op 613€ per 3 maanden. Niet echt een goedkope optie.
Dan ging ik toch voor een echt vrachtauto. 3 keer dit bedrag neerleggen en je hebt een groot rijbewijs.

:? Ik kon niet verder dan 490 euro.
Let erop dat het wel een bedrijfsauto blijft, ook voor de particulier.


Dan ga ik daar de mist in maar €490 vind ik nog steeds een bult geld.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:48

Als ik bestelauto ondernemer invul kom ik op 124,- per 3 mnd.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:51

cissy schreef:
Als ik bestelauto ondernemer invul kom ik op 124,- per 3 mnd.

Dat is het verschil tussen zakelijk en particulier grijs.....

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Show jullie B-paardenwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:55

Niet zoveel verschil dus met mn huidige auto :D ware het niet dat het ombouwen een dingetje is en ik dan geen boodschappen meer in de stad kan doen :+

Fifo
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:09

Iemand ervaring met het (zelf) bouwen van zoiets?

Afbeelding