Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [TAO] Transport, Afspraken en Overige |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Show je C(1) vrachtwagen |
---|
_lautje_ | |
C1 mag je in een kleinere wagen lessen. Dus idd een zware camper of een iveco Daily die tot 7 ton mag laden.
Zeker als je maar 2/3 paarden wil laden is het echt zoveel handiger. Nauwelijks duurder dan aanhanger en goedkoper rijden. Enige iscdat ze lastig te vinden zijn. |
Laatste bericht |
Geplaatst: 12-10-19 09:59 |
cp112 | |
Hier C-E code 95.
Heb helemaal geen idee wat C1 is mag je dan geen zware combinatie rijden? |
Geplaatst: 12-10-19 10:23 |
_lautje_ | |
Tot 7,5 ton.
|
Geplaatst: 12-10-19 10:39 |
Fangio | |
Mooie wagens op de vorige pagina! Hier nu al bijna 2 jaar mn C-rijbewijs, maar nog steeds geen vrachtwagen die zowel aan de eisen als aan het budget voldoet. Voorlopig dus nog maar met mijn BE combi op pad.
|
Geplaatst: 12-10-19 11:39 |
s0173957 | |
Ik heb m'n C gehaald voor denk ik €1200.
Was wel in België en ondertussen 13 jaar geleden... |
Geplaatst: 12-10-19 12:03 |
Seventeen | |
Wij hebben vorig jaar een grote 5/6 paards vrachtwagen met grote living aangekocht!
Ik zal eens kijken of ik foto's voor je kan vinden. |
Geplaatst: 13-10-19 22:14 |
_lautje_ | |
Net vlug even wat foto’s gemaakt in de schemer. Let niet op de zooi
De living. Niet groot. Gewoon praktisch met slaapbank. Daaronder zitten de omvormers en verwarming voor de living. In keukenblok zit een koelkast, watertank/kraan, magnetron en opbergruimte. Boven slaapbank zitten nog hangkasten waar ik altijd extra kleding/dekens/luiers/toiletspul/speelgoed heb liggen voor mij en de kinderen. Daarnaast ook een schoolbord waar ik starttijden op kan schrijven. Tevens ook nog een grote spiegel hangen. Paardendeel Alle Schotten kan je in en uitschuiven en ook allemaal verplaatsen per 10cm. Allemaal van boven en onder vast te zetten. Die ronde dingen in plafond is de airco. Boven de hoofden zit een stootkussen. Dekenrek gaat over gehele bovenkant en daar kan je dus echt veel zooi kwijt zoals te zien ja Zadelkast is niet te ingewikkeld. 2 steunen en 4 hoofdstelhaken en daaronder nog 2 planken. Daar kan ook echt veel in. Kan ik nog met een rolluik dichtdoen. Het is niet de nieuwste en meest luxe truck. Maar voor mij met 1 wedstrijdpaard en 2 kleine kinderen wel heel praktisch. Ik ben vaak alleen op pad en zeker in de winter met springen op kleinere locaties zit je echt niet op een lel van een wagen te wachten. Ook grotere living betekend vooral veel extra gewicht en dus veel extra maut/tol in het buitenland Ik hoef nu voor België geen kastje te hebben en ook Duitsland scheelt een stuk. |
Geplaatst: 14-10-19 19:19 |
ikke | |
Wat betreft D en Be: maakt het uit hoe de wagen op kenteken staat?
Ik moet de living er nog in maken, dus in de basis kan ik voldoen aan alle eisen voor camper en de wagen als camper(combi) op kenteken zetten. Dat is op dit moment de overweging. |
Geplaatst: 14-10-19 20:24 |
s0173957 | |
In Be wel.
Camper heeft geen OBU nodig, anders wel. |
Geplaatst: 14-10-19 21:56 |
BETUWE | |
cp112 schreef Hier C-E code 95. Heb helemaal geen idee wat C1 is mag je dan geen zware combinatie rijden? Volgens mij mag je met C1 alleen hobbymatig op de weg. Dan heb je bakwagenrijbewijs tot een bepaalde tonnage. Je hoeft maar een deel van code 95 te halen. Volgens mij het theoriegedeelte. |
Geplaatst: 15-10-19 08:30 |
Muiz | |
C1 kan ook met code 95
Die had ik namelijk in de klas zitten toen ik code 95 voor D ging halen. |
Geplaatst: 15-10-19 09:13 |
Sclimpre | |
_Nelleke_ schreef Betaal je je als particulier niet helemaal scheel aan wegenbelasting voor zon enorme wagen? Wegenbelasting en verzekering valt mee. Maar onderhoudskosten is een ander verhaal. |
Geplaatst: 15-10-19 09:27 |
BETUWE | |
Muiz schreef C1 kan ook met code 95 Die had ik namelijk in de klas zitten toen ik code 95 voor D ging halen. Ja bij C1 heb je ook code95 maar code95 bij C en CE is meer uitgebreid, omdat dit beroepsmatig is. |
Geplaatst: 15-10-19 09:29 |
BETUWE | |
Lautje, ik vraag me af waarom je voor Belgie geen tolkastje hoeft te hebben.
Bij ons op stal staat een vrouwtje die ook een C1 vrachtwagentje heeft. Zij moet regelmatig naar Belgie omdat haar dochter daar studeert en haar paard mee heeft. Zij beweert dat ze tol moet betalen met haar vrachtwagentje. Haar vrachtwagentje is overigens kleiner als die van jou. |
Geplaatst: 15-10-19 09:39 |
Kaitlyn | |
Dit is toch wel interessant. Ik vond het altijd heel eng om een groot vrachtwagenrijbewijs te halen, maar lees nu dat je dus een C1 kunt halen, voor een gewicht tot 7500 kilo. Dat is denk ik iets wat ik voor de toekomst wel interessant vind.
|
Geplaatst: 15-10-19 09:51 |
cp112 | |
BETUWE schreef Muiz schreef C1 kan ook met code 95 Die had ik namelijk in de klas zitten toen ik code 95 voor D ging halen. Ja bij C1 heb je ook code95 maar code95 bij C en CE is meer uitgebreid, omdat dit beroepsmatig is. Ja oa hoe je lading moet zekeren. Altijd handig te weten hoe je een spanband over een paard moet vastzetten |
Geplaatst: 15-10-19 09:52 |
Muiz | |
BETUWE schreef Muiz schreef C1 kan ook met code 95 Die had ik namelijk in de klas zitten toen ik code 95 voor D ging halen. Ja bij C1 heb je ook code95 maar code95 bij C en CE is meer uitgebreid, omdat dit beroepsmatig is. C of CE zegt niet dat het meer of minder beroepsmatig is dan C1. De code 95 zegt dat het beroepsmatig is en was in zijn geval even 'zwaar' als de rest die C deed, alleen RV1 was een light versie (verkeer en techniek dus niet de code 95). De theorie instructeur snapte ook werkelijk niet waarom hij geen C deed omdat de prijs hem ook niet zo veel uitmaakte. Als je niet beroepsmatig C1 doet hoef je ook geen code 95 te halen. Misschien dat Lautje een kleine C1 heeft qua max gewicht dan je stalgenoot en daarom geen tolkast hoeft? |
Geplaatst: 15-10-19 09:53 |
_lautje_ | |
Even nagekeken en vanaf 3,5ton moet je Idd een OBU hebben van €135,- voor kilometerheffing
DCht pas boven de 7,5ton. Geluk gehad dus tot nu toe. |
Geplaatst: 15-10-19 09:59 |
Sclimpre | |
BETUWE schreef Lautje, ik vraag me af waarom je voor Belgie geen tolkastje hoeft te hebben. Bij ons op stal staat een vrouwtje die ook een C1 vrachtwagentje heeft. Zij moet regelmatig naar Belgie omdat haar dochter daar studeert en haar paard mee heeft. Zij beweert dat ze tol moet betalen met haar vrachtwagentje. Haar vrachtwagentje is overigens kleiner als die van jou. Kastje is voor goederenvervoer, paarden worden ook als goederen beschouwd. Dus paardenvrachtwagen heeft een kastje nodig. Campers zijn geen goederenvervoer, dus geen kastje. Paardenvrachtwagen met woongedeeltje kan je met een beetje fantasie als camper beschouwen, dus dan geen kastje nodig. Voor een camper moet er dan wel een open verbinding tussen het woongedeelte en de cabine zijn. gewoon een bankje monteren in je zadelkamer is niet voldoende. |
Geplaatst: 15-10-19 09:59 |
_lautje_ | |
Oh die open verbinding heb ik! Dus dan kan ik gewoon de vrijstelling aanvragen.
|
Geplaatst: 15-10-19 10:02 |
Sclimpre | |
Hier staat het hele verhaal : https://paarden.vlaanderen/nl/themas/Tr ... denvervoer
|
Geplaatst: 15-10-19 10:08 |
s0173957 | |
De vrachtwagen moet dus wel degelijk als camper geregistreerd staan, en niet als paardenvrachtwagen die dan toevallig een mobilhome heeft.
Zijn wel enkele eisen waaraan je moet voldoen, waaronder ook toelating van de constructeur voor een omvorming naar camper (en da's echt een administratieve ramp blijkbaar). Verder moet er een doorgang zijn tussen cabine en bak, slaapgelegenheid, opbergruimte en kookgelegenheid. Wij hebben het niet gedaan, omdat ons de omvorming meer zou kosten dan dat de tol ons kost. Oa een andere deur in de mobilhome, kookgelegenheid etc... Tafel, banken, slaapgelegenheid en doorsteek hebben we maar da's dus niet voldoende. Maar, als wij ooit eens een nieuwe kopen zal dat wel direct eentje zijn die als camper geregistreerd staat. |
Geplaatst: 15-10-19 10:31 |
ikke | |
_lautje_ schreef Oh die open verbinding heb ik! Dus dan kan ik gewoon de vrijstelling aanvragen. Of zet 'm als campercombi op kenteken. Die paar aanpassingen zullen het 'm niet doen. Volgens mij hoef je in NL geen doorbraak naar de cabine te hebben voor camperregistratie maar dan mag er tijdens het rijden niemand in het camperdeel zitten. |
Geplaatst: 15-10-19 17:01 |
ikke | |
https://link.marktplaats.nl/m1467001605
Voor de meelezers die een C1-tje zoeken dat gewoon genoeg laadvermogen EN motorvermogen heeft, sla je slag. |
Geplaatst: 02-11-19 19:15 |
belle_boef | |
Ja dat is een mooie. Is hier al een paar keer voorbij gekomen. Maar eerst onze auto en trailer een schop verkopen.....
|
Omhoog |
Geplaatst: 02-11-19 19:43 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [TAO] Transport, Afspraken en Overige |
Inloggen |