1 paard: 2 paards trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 18:41

Hoi!

Ik heb een merrie die moeite heeft met op de trailer staan. Ze heeft veel ruimte nodig hebben we gemerkt. Ik heb afgelopen weekend mijn eigen 1,5 paards trailer verkocht omdat deze te klein was (binnenhoogte 2,13 meter en te weinig ruimte voor de voorstang).

We hebben vorige week toevallig een hotra salinero (2,25 meter en meer ruimte voor de voorstang) geleend en daar stond ze beduidend beter in.

Dusss; mijn trailer verkocht en nu begint de zoektocht naar een nieuwe (tweedehandse ;)). Ik heb niet een heel ruim budget dus ik ben vast aan het rondkijken.

Mijn eisen:
-minimaal 2,25 meter hoog,
- minimaal 1,05 meter van de voorstang tot in de punt van de trailer.
- voor raampjes die open kunnen ipv dakluik.
- hoe meer ruimte hoe beter...
- +- Max 650 kg (auto mag 1350 kg trekken)

De hotra salinero is een optie. Al zijn die momenteel weinig te koop.

Ik kwam zojuist op Facebook een tweepaardstrailer tegen die ook niet zo zwaar is, 660 kg, en verder aan mijn eisen voldoet, en in nette staat is, en ongeveer mijn budget is.

Dus ik vroeg mij af:
Wie heeft er maar 1 paard en toch een tweepaardstrailer? Hoe bevalt dat? Waarom juist wel of waarom juist niet aan te raden?

Ik heb BE dus rijbewijs strubbles zijn niet van toepassing

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:48

Wij hebben Humbaur Pegasus. Staat zowel 1 als 2 paarden in. Heeft onder andere een paard van 1.90 regelmatig ingestaan.
Op zich een hele fijne trailer, alleen op de "losse" onderdelen lijkt wat te zijn bespaard, denk aan de veren van de het bovenste klepje, de rem van de zadelsteun etc. Dat soort dingen hebben we wel moeten laten repareren, maar ondertussen is de trailer wel ook al heel wat jaar uit.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:00

Ik ken de verkeerswetgeving in Nederland niet (en hopelijk die in België wel met wat ik zeg) dus mss vertel ik compleets onzinnig maar in België schiet je met een auto die 1350kg mag trekken, tekort omdat de MTM van een 2paardstrailer > 1350kg

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:00

Dit is ook iets wat ik mij van het weekend afvroeg. Ik wil ook een trailer aanschaffen volgend jaar (met BE) maar is het voor een paard niet prettiger wat meer steun te hebben in een tweepaards trailer? Het lijkt mij wel gevaarlijk om de stangen eruit te halen (de tussenscheiding zeg maar) want als een paard losraakt, kunnen ze omdraaien of vallen.
Dan is steun van een tussenscheiding denk ik wel fijn en toch het gevoel van ruimte hebben.

Ik denk dat je geen tweepaards trailer gaat vinden van 1350kg idd.
Anderhalf paards zit al rond 1600kg.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:05

Ik zou welke trailer je dan ook koopt ‘m sowieso op de weegbrug zetten. Op papier weegt de mijne 620 kg en zou ik met de lease-auto (mag 1.500 kg trekken) ervoor mijn paard (500 kg) en pony (250 kg, maar ze mag nog wat aankomen) mogen laden. Dan zou ik 1.370 kg moeten trekken en heb ik dus over. Echter, op de weegbrug weegt mijn trailer 760 kg, dus 140 kg meer en dan zit ik ineens op 1.510 kg en over het gewicht dat de auto mag trekken.

Edit: aan de posters hierboven: TS heeft een BE rijbewijs (net als ik) en dan maakt het niet uit wat de trailer mág wegen maar wat de trailer (met lading) daadwerkelijk weegt. Wel moet de auto dat gewicht mogen trekken, en daar komt de 1.350 kg van TS om de hoek. Haar paard weegt zo te lezen ca 700 kg en dus mag de lege trailer nog 650 kg wegen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:05

Humbaur singel Alu is ook vrij hoog.
Weegt op papier 668kg, op weegbrug rond de 720kg. Hij mag maximaal geladen worden tot 1600kg al is terug keuren natuurlijk ook mogelijk.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:08

Hilary schreef:
Edit: aan de posters hierboven: TS heeft een BE rijbewijs (net als ik) en dan maakt het niet uit wat de trailer mág wegen maar wat de trailer (met lading) daadwerkelijk weegt. Wel moet de auto dat gewicht mogen trekken, en daar komt de 1.350 kg van TS om de hoek. Haar paard weegt zo te lezen ca 700 kg en dus mag de lege trailer nog 650 kg wegen.


En 650 lijkt me dus weinig voor een 2paardstrailer.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:09

Blussem schreef:
Humbaur singel Alu is ook vrij hoog.
Weegt op papier 668kg, op weegbrug rond de 720kg. Hij mag maximaal geladen worden tot 1600kg al is terug keuren natuurlijk ook mogelijk.


En ik dacht dat terug keuren ook niet meer kon??

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:17

Ik lees even mee, ik heb twee Shires en een auto die 2200 kg mag trekken, zelf in het bezit van BE.
Mijn 2 jarige Shire zal voorlopig nog niet vervoerd hoeven worden, dus in de eerste instantie gaat het om 1 groot paard. Ik zal ze de komende jaren sowieso bijna nooit samen hoeven te vervoeren, dus in theorie heb ik voldoende aan een 1,5 paardstrailer, maar die zijn zelden groot genoeg voor een Shire, dus ik ga liever voor een 2 paardstrailer. Mijn volwassen paard weegt 840 kg en met de 2200kg die mijn auto mag trekken, heb ik bijna geen beperking op het gewicht van de trailer zelf. Het zou voor de toekomst zelfs handig zijn als ik beide Shires mag laden (Hoewel ik dan weer een andere auto nodig zal hebben), maar dan kom je al snel op een Ifor Williams trailer terecht en die zijn in de hogere prijsklasse, ook tweedehands nog erg prijzig.

Ik ben benieuwd naar de merken/modellen die hier verder aanbevolen worden voor grote paarden.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:20

Lukasje schreef:
Blussem schreef:
Humbaur singel Alu is ook vrij hoog.
Weegt op papier 668kg, op weegbrug rond de 720kg. Hij mag maximaal geladen worden tot 1600kg al is terug keuren natuurlijk ook mogelijk.


En ik dacht dat terug keuren ook niet meer kon??


Terugkeuren is gewoon mogelijk, maar niet nuttig voor TS, omdat ze een BE rijbewijs heeft. Met een B-rijbewijs is terugkeuren soms wel nuttig.

Humbaur alu, zoals hier genoemd, zijn fijne trailers!
Ik weet niet wat je budget is, maar kijk anders even bij Voskamp Hall in Eerbeek, die hebben tweedehands trailers in hele goede staat.

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:21

Ik lees dat je paard ruimte nodig heeft, waarom dan in een 2-paards zetten? Daar wordt het juist krap van.

Overigens heb ik een 2-paards, juist omdat mijn paard niet overweg kon met de ruimte van een 1,5.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:24

Estera schreef:
Ik lees dat je paard ruimte nodig heeft, waarom dan in een 2-paards zetten? Daar wordt het juist krap van.

Overigens heb ik een 2-paards, juist omdat mijn paard niet overweg kon met de ruimte van een 1,5.

Als je het tussenschot verwijderd heb je dus veel meer ruimte dan een 1 1/2 paards.
Ik heb ook 2 lange stangen laten maken en nu laad mijn paardje heel gemakkelijk.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:26

Estera schreef:
Ik lees dat je paard ruimte nodig heeft, waarom dan in een 2-paards zetten? Daar wordt het juist krap van.

Overigens heb ik een 2-paards, juist omdat mijn paard niet overweg kon met de ruimte van een 1,5.


Ze heeft voornamelijk ruimte in de hoogte en lengte nodig als ik het zo lees. Breedte zal in een 1,5 paardstrailer ook niet echt het probleem zijn. }>

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 19:29

Ik heb het vermoeden dat ze altijd in een tweepaards vervoerd is voor ik haar had. Hoe breed de trailer ook is, ze staat altijd vast voor de linker wand. Er zelfs iets tegenaan met haar schouder (zonder te hangen overigens). Dit deed ze in beide Trailers. Zelfs in mijn eigen, wat kleinere trailer kon er bij wijze van nog een pony naast geladen worden. Ik denk dat de ruimte die ze nodig heeft vooral bij haar hoofd geldt. Dus hoogte en de bewegingsruimte van het hoofd en de hals.

In tweepaardstrailer met schot is een mogelijkheid, of in een tweepaardstrailer met lange stangen. Dan heeft ze wel echt heel veel ruimte ;)

Ik gok dat mijn paard net aan rond de 600 kg weegt zelf. Maar wil qua gewicht niet helemaal aan de Max gaan zitten. Wil ook nog een keer een heuvel op kunnen ofzo ;)

Paardlief gaat as vrijdag op de weegbrug :j

Alu trailer is helaas boven budget. Budget is +- 1750

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:46

Een tweepaardstrailer met een leeggewicht van 650 kg ga je niet vinden. Op papier wogen de oude Heja 2-paardstrailers dat (en dan bedoel ik met 'de oude Heja's': de trailers van eind jaren 80 begin jaren 90), maar ook die werden zonder gietvloer, zonder tussenschot en zonder voordeurtje gewogen voor het kentekengewicht. Het werkelijke gewicht van die trailers was dus eerder 750 kg leeg. De meeste tweepaards wegen leeg op papier vanaf 750 kg (en zijn dus in werkelijkheid meestal een 100 kg zwaarder omdat ze - nog steeds - zonder schotten etc gewogen worden).

Met een auto die 1350 mag trekken moet je geen tweepaards willen trekken. Je kunt denk ik beter naar een ruimere anderhalfpaards zoeken. Als blijkt dat je paard in de breedte juist minder bewegingsruimte wil (dus liever in de helft van een 2-paards staat) dan kun je een (of twee) extra lengtestangen laten maken zodat je je paard daartussen kunt opsluiten.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:33

Ik heb wel eens naar Sirius gekeken, erg mooie trailers en de hoogte binnenin is 245-250.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:47

Normaal staat mijn merrie er alleen in maar sinds kort heeft ze een maatje. 1 paard in een 2paards trailer kan prima! Mijn merrie had ook meer ruimte nodig. Het gewicht laat ik mij niet over uit. Als je echt een ruime trailer wil en fijn wilt laden zou ik zelf voor een ifor williams gaan, wel buiten je budget.

Afbeelding

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:48

Mijn 2 paards is op papier nog geen 600 kilo, op de weegbrug 650. Ik heb een Thiel Domino nog wat, wel zonder zadelkamer enzo uiteraard. Superfijne trailer! Paard is slecht in stil staan en mijn ouders in vasthouden, dus destijds 2paards gekocht zodat ik in de trailer makkelijk op kon zadelen. Ik heb 'm zo laten maken dat schot scheef vastgezet kan worden met een stang achter. Hij kan dus achter lekker wijd gaan staan en dat doet hij ook. Nadeel, ze zijn prijzig en 2ehands amper te krijgen.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:52

Ik heb een xxtrail Garnet als ik het goed heb. Geschikt voor grote/hoge paarden. Mijn pony die wat kopschuw en claustrofobisch kan zijn loopt op deze trailer heel fijn erop!

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 23:59

Ifor Williams die hier genoemd wordt is echt veel te zwaar van zichzelf al. Buiten het feit dat die boven budget is is die daardoor dus ook al geen optie.
Vrijdag gaan we met mijn paard naar de weegbrug. Ik vind het wel fijn om te weten wat ze precies weegt. Voordat ik een besluit neem of de tweepaardstrailer wel of niet wat voor mij is zal ik hem sowieso laten wegen.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 1 paard: 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 01:52

Is het niet gevaarlijk om een paard vrije ruimte te geven in een trailer? Ik heb regelmatig achter de trailer gereden waar mijn paard in stond en hij stond constant achterom te kijken. Tis dattie vast stond anders ging ie achterste voren staan. Ik ben bang dat in een tweepaardstrailer zonder tussenschot juist meer risico op een val zit bv. Is mijn angst terecht of hebben ze juist meer stabiliteit als ze meer ruimte hebben?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 02:38

Ik heb een Humbaur Madero 2 paards. Heb er meestal ook maar 1 opstaan, en bezit 1 die echt verschrikkelijk slecht reist. Bij die zet ik altijd, als ze alleen reist, het schot opzij. Dan staat ze het rustigste. Grinnik is overigens maar een blaagje van 1.54 m. en ze verzuipt in de ruimte, maar met schot op z'n plek gaat zij bumpen tegen de zijwand. Heel leuk, heeft al 2x een bijna ongeluk opgeleverd. (even als waarschuwing niet een te lichte auto ervoor te willen, is heb nu een bakbeest ervoor en die krijgt ze niet aan de slinger, maar als paardlief onrustig wordt heb je met een licht autootje echt niks meer te vertellen. Oja dat lichte autootje was een Volvo V70, ook niet de lichtste dus.)

Hutcherson schreef:
Is het niet gevaarlijk om een paard vrije ruimte te geven in een trailer?

Ligt helemaal aan het paard. Die van mij staat met schot opzij gewoon naar voren te kijken. Veel paarden hebben er idd baat bij als ze meer bewegingsruimte hebben. Dan kunnen ze zich zo plaatsen dat ze zo stabiel mogelijk staan. Ik heb vanwege die ene die zo slecht reist een camera in de trailer. Ik kan ze dus altijd in de gaten houden.


De Madero staat op papier met gewicht van 900-950 kilo. Ik heb em nog nooit op de weegbrug gehad, maar die gaat echt wel naar de 1000 kg. Ik heb er dan wel een zadelkamer in, en alu bodem, maar veel lichter ben ik ook nog geen 2 paards tegengekomen.

Kwa budget, ik heb geen idee over het gewicht van, maar je zou eens kunnen kijken naar de aloude Westfalia. Die zijn echt ruim en hebben ook veel ruimte voorin. Maar dat is wel een trailer van de 80-90er jaren. Die wel in je budget past, als je hem vindt.
En anders mss kijken naar een 1 3/4 model. Geen idee van de gewichten daar, maar zonder schot is het altijd lichter dan een 2 paards.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:14

Lukasje schreef:
Ik ken de verkeerswetgeving in Nederland niet (en hopelijk die in België wel met wat ik zeg) dus mss vertel ik compleets onzinnig maar in België schiet je met een auto die 1350kg mag trekken, tekort omdat de MTM van een 2paardstrailer > 1350kg

Dat schijnt in België inderdaad zo te zijn maar in NL is dat niet zo. Dus nee, het is geen complete onzin, het is een verschil in regelgeving.

TS ga ik teleurstellen; tweepaards van 650kg bestaan niet en bovendien zou de auto weleens te weinig kogeldruk kunnen toestaan. 50kg vindt een tweepaards vaak te weinig. Check ook dat dus terdege!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:52

Hutcherson schreef:
Is het niet gevaarlijk om een paard vrije ruimte te geven in een trailer? Is mijn angst terecht of hebben ze juist meer stabiliteit als ze meer ruimte hebben?


Ik vervoer die van mij in een 2 paards met 1 stang, zonder tussenschot dus. Hij staat hierin veel stiller en stabieler dan in een 2 paards met tussenschot en ik ga toch regelmatig op pad, ook langere afstanden voel ik hem bijna niet en staat hij vaak gewoon op rust.


Afbeelding

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:09

Charizard schreef:
Ik vervoer die van mij in een 2 paards met 1 stang, zonder tussenschot dus. Hij staat hierin veel stiller en stabieler dan in een 2 paards met tussenschot en ik ga toch regelmatig op pad, ook langere afstanden voel ik hem bijna niet en staat hij vaak gewoon op rust.


[ [url=m/bE2c7h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zegt dan wat over je rijstijl :j