Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

A pony met vierwiel menwagen vervoeren in trailer

 
Profiel   

:wave:

Helaas kan ik geen recent topic vinden, vandaar opnieuw deze vraag.

Mijn speurtocht naar een nieuwe trailer is gestart. **\O/**
Dus ik ben aan het uitzoeken welk model/type het beste bij mijn wensen past.

Ik heb 1 rijpaard, een mini pony met tweewieler en een welsh A pony met 4 wiel menwagen.
En voornamelijk die laatste combi zou ik graag in 1 rit kunnen vervoeren.
Een mentrailer is geen optie, te groot en zwaar.

Anssems trailers spreken mij erg aan, maar volgens de dealer enkel in 2 paards te verkrijgen.
Omdat ik die kleine pony samen met tweewieler ook altijd in een 1,5 paards trailer (met zadelkamer ! ) kon vervoeren, ben ik benieuwd of er ook mensen zijn die een vierwieler met kleine a pony in een 2 paards trailer vervoeren ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 20:54 



 
Profiel   

Hoe zie je dat voor je?
Pony dwars er in? En dan? Kar eerst? Heb je geen kogeldruk. Pony eerst? Kun je bij een noodgeval je pony niet snel uitladen.

Mentrailers zijn niet voor niets uitgevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:00 



 
Profiel   

Mja nee, wat hier boven wordt gezegt: mentrailers zijn er met een reden. Een sulky kun je nog op de klep plaatsen (hoe geen idee) maar zoals jij zoekt kan ik niet op een veilige manier voor me zien..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:02 



 
Profiel   

En als je nu eens een busje koopt waar je vierwieler in past? Evt met een lier en 2 rijplaten staat een karretje zo in de auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:06 



 
Profiel   

Ik heb dezelfde combinatie gehad: 4-wiel menwagen met A-pony.
Ik had daarvoor een 2paards Ifor Williams. De menwagen ging voorin met de wielen gedraaid zodat de wagen in de punt kon staan. De middenstang van de trailer (waar je de achterbalken aan bevestigd) pastte precies achter de wagen waardoor deze geen kant op kon. De pony ging vervolgens overdwars de trailer in en zo de klep dicht. Had gelukkig een heel makkelijke pony daarvoor. Voordeel van een Ifor is dat je d.m.v. de voorlader gewoon ruimte hebt om de wagen goed te zetten en niet ingewikkeld er weer uit te klimmen, maar je kan er gewoon via de voorlader uit, ideaal was dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:14 



 
Profiel   

Ik ken wel iemand (volgens mij geen bokker) die een normale trailer heeft laten ombouwen tot soort van mentrailer voor A pony en marathonwagen. De neus v/d trailer is ingekort "eraf gehaald", daarbij wel punt v/h dak blijven zitten, zo is de dissel langer en kan er op dat stuk een marathon wagen staan, net zoals bij een normale echte mentrailer.

Ik weet zo even niet of ik daar foto's van heb, maar ik weet dat de eigenaresse er met veel plezier al jaren veilig mee rond rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:16 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Hoe zie je dat voor je?
Pony dwars er in? En dan? Kar eerst? Heb je geen kogeldruk. Pony eerst? Kun je bij een noodgeval je pony niet snel uitladen.

Mentrailers zijn niet voor niets uitgevonden.

Heel mooi , maar ik heb liever een nuttig antwoord dan zoiets.
Als ik een mentrailer wil dan had ik dat wel aangegeven.

Eerst wagen dan pony , ooit heb ik het ergens gezien volgens mij maar kan het niet terugvinden.

Mijn hoofdmoot is rijden onder het zadel, en mennen is bijzaak. Maar zou fijn zijn als de combi wel wekelijks mee kan naar les zonder ik afhankelijk ben van anderen met extra auto.


Bedankt voor de andere reacties

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 23:33 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Ik ken wel iemand (volgens mij geen bokker) die een normale trailer heeft laten ombouwen tot soort van mentrailer voor A pony en marathonwagen. De neus v/d trailer is ingekort "eraf gehaald", daarbij wel punt v/h dak blijven zitten, zo is de dissel langer en kan er op dat stuk een marathon wagen staan, net zoals bij een normale echte mentrailer.

Ik weet zo even niet of ik daar foto's van heb, maar ik weet dat de eigenaresse er met veel plezier al jaren veilig mee rond rijdt.

Dat lijkt me voor mij helaas geen oplossing, mijn rijpaard wil ik er in vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 23:36 



 

Balans en kogeldruk gaan je grootste uitdaging worden. Pony hoort boven de assen te staan. Zet je hem te ver naar achter dan verlies je kogeldruk en dat is levensgevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 23:43 



 
Profiel   

Happinez schreef
Ibbel schreef
Hoe zie je dat voor je?
Pony dwars er in? En dan? Kar eerst? Heb je geen kogeldruk. Pony eerst? Kun je bij een noodgeval je pony niet snel uitladen.

Mentrailers zijn niet voor niets uitgevonden.

Heel mooi , maar ik heb liever een nuttig antwoord dan zoiets.
Als ik een mentrailer wil dan had ik dat wel aangegeven.

Je kan dit wel niet willen horen, maar de enige veilige manier om een vierwieler en een paard of pony te vervoeren is door de pony niet met de vierwieler in de trailer te zetten. Je oplossing is dan een mentrailer of een auto waar je menwagen in kan.

Je paard hoort boven de assen te staan en dat heeft een reden. Ik zou het niet durven riskeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 23:56 



 
Profiel   

Heeft niets met niet willen horen te maken, ik vraag of mensen dit doen. Of hebben gedaan.
Niet of ik een mentrailer moet aanschaffen.
Als het niet haalbaar is gaat de wagen op een losse aanhanger maar gezien het met de kleine ook prima te combineren viel was ik benieuwd naar ervaringen hiermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:10 



 
Profiel   

Misschien trailer kopen met voorlader zodat je pony voor kan? En dan schuin je trailer erachter zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:11 



 
Profiel   

Gloa schreef
Balans en kogeldruk gaan je grootste uitdaging worden. Pony hoort boven de assen te staan. Zet je hem te ver naar achter dan verlies je kogeldruk en dat is levensgevaarlijk.

Thanx voor je bericht, met deze onderbouwing kan ik wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:11 



 


Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:26 



 
Profiel   

Je reageert nogal aanvallend TS. Onthou wel dat je risico kan lopen wat betreft de veiligheid van je pony. Dat zou voor mij toch wel top prioriteit zijn. Dan maar lekker onder het zadel op locatie en doorsparen voor een veilige, mentrailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:30 



 
Profiel   

casperzazoe schreef
Je reageert nogal aanvallend TS. Onthou wel dat je risico kan lopen wat betreft de veiligheid van je pony. Dat zou voor mij toch wel top prioriteit zijn. Dan maar lekker onder het zadel op locatie en doorsparen voor een veilige, mentrailer.

Klopt omdat ik het irritant vind dat er alleen maar doorgezaagd word over een mentrailer.
Ik geef in mijn openingspost al aan dat ik dat absoluut niet wil.

Heeft niets met doorsparen te maken, want ik wil gewoon simpelweg geen mentrailer.
Dan liever niet op pad met menwagen of gewoon met losse auto/aanhanger erbij.


Jaren geleden reed ik met deze combi , wagen lag prima en sulky stond voorin.
[ img ]

Inmiddels heb ik een slag groter , 1,5 paards Atec waarin ik ook een grotere sulky voorin heb met de pony erachter. Ligt ook stabiel op de weg.

Maar als je toch een nieuwe trailer aanschaft en keuze hebt tussen 1,5 of 2 paards dan wil ik die keuze wel goed overwegen.
2 paards heeft voor mij alleen meerwaarde als er een grotere wagen mee zou kunnen. ( tussenschot eruit uiteraard )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:48 



 
Profiel   

Vroeger heb ik wel met mijn tweespan en marathonwagen incidenteel in een tweepaardstrailer rondgereden maar wat een gedoe. Nu rij ik met een anderhalfstrailer en sulky. Zo geladen. Met de tweepaards en marathonwagen moest het schot en de stangen eruit. Dan de maratonwagen voorin op zijn kont. Dat is best zwaar om hem op de kont te krijgen. Dan flink vast sjoren met spanbanden en de pony,s er schuin dwars achter. Toen we vaker weg gingen gingen we altijd met twee auto,s en aanhangwagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 01:06 



 
Profiel   

Happinez schreef
JoyCiej007 schreef
Ik ken wel iemand (volgens mij geen bokker) die een normale trailer heeft laten ombouwen tot soort van mentrailer voor A pony en marathonwagen. De neus v/d trailer is ingekort "eraf gehaald", daarbij wel punt v/h dak blijven zitten, zo is de dissel langer en kan er op dat stuk een marathon wagen staan, net zoals bij een normale echte mentrailer.

Ik weet zo even niet of ik daar foto's van heb, maar ik weet dat de eigenaresse er met veel plezier al jaren veilig mee rond rijdt.

Dat lijkt me voor mij helaas geen oplossing, mijn rijpaard wil ik er in vervoeren.


-O- Ohja, sorry even niet aan gedacht }:0 Voor pony's zou dat nog prima kunnen, maar voor een paard qua lengte kom je dan idd waarschijnlijk toch tekort....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 01:35 



 
Profiel   

Happinez schreef
Ibbel schreef
Pony dwars er in? En dan? Kar eerst? Heb je geen kogeldruk.



Eerst wagen dan pony , ooit heb ik het ergens gezien volgens mij maar kan het niet terugvinden.


Pony achterin = te weinig kogeldruk. Dat schreef ik al. Dáárom zijn er mentrailers uitgevonden...

Als je niet weet hoe een trailer rijdt met te weinig kogeldruk: je gaat vanaf 30-40 km/u slingeren als een gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 10:41 



 
Profiel   

Gloa schreef
Balans en kogeldruk gaan je grootste uitdaging worden. Pony hoort boven de assen te staan. Zet je hem te ver naar achter dan verlies je kogeldruk en dat is levensgevaarlijk.


Is dat op te lossen door extra gewicht voorin in de trailer te plaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 23:03 



 
Profiel   

Gloa schreef
[ Video ]


Wat een interessant filmpje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 23:38 



 
Profiel   

wendyh schreef
Gloa schreef
Balans en kogeldruk gaan je grootste uitdaging worden. Pony hoort boven de assen te staan. Zet je hem te ver naar achter dan verlies je kogeldruk en dat is levensgevaarlijk.


Is dat op te lossen door extra gewicht voorin in de trailer te plaatsen?

dan moet je natuurlijk wel weer rekening houden met het totaalgewicht.




Ik heb zelf inmiddels mijn keuze gemaakt en een nieuwe trailer gekocht. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 00:02 



 
Profiel   

Hoe ga je het doen? :D met een voorlader of?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 00:33 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Hoe ga je het doen? :D met een voorlader of?

Gewoon met een losse auto en aanhanger :Y)

Maar wel een twee paards genomen, gezien ik ook nog een kleine pony en sulky heb wat wel prima samen gaat en wat extra ruimte heeft in een grote trailer.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen