Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jong paard leren op trailer staan

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb een merrie van 3,5 met wie ik nu aan het oefenen ben om op de trailer te gaan zodat we straks naar les en de wedstrijden kunnen.
Wil haar graag in mijn eentje kunnen laden en lossen dus vind het belangrijk om dit goed aan te pakken.
Wat ik tot nu toe doe is het volgende: ik hang een bak voer op in de trailer waar ze dan kan eten. Ze loopt zonder problemen aan een los touw naar binnen.
Eenmaal binnen gaat ze lekker eten. In het begin vaak een paar hapjes en daarna gaat ze gelijk in de achteruit er weer af. Ik laat haar dan gewoon eraf lopen en loop er dan weer opnieuw op. Ze wat weer ff lekker eten en af en toe loopt ze er weer achter af ( als ze bijvoorbeeld wat hoort ). Weer opnieuw erop tot ze een poos rustig staat en haar eten op heeft. Zover gaat het hartstikke goed.
Enige probleem is alleen dat ze dus best snel weer in de achteruit gaat. Wat is nu slim om te doen? Gewoon zo blijven oefenen totdat ze echt rustig blijft staan zonder er steeds uit te willen lopen of toch wat anders gaan doen? Er moet natuurlijk wel een keer een stang achter maar zodra ik bij haar voorin de trailer sta en ik beweeg om bijvoorbeeld langs haar naar achter te lopen of er voor uit willen gaan dan schiet ze gelijk terug.
Hoe gaan we nu goed een stap verder zodat straks de stang achter haar dicht kan?
Vanmiddag een longeerlijn achter waar de stang zit op de grond gelegd en naar voren toegeleid zodat ik deze als ik voorin stond kon pakken om zo den lijn strak te trekken achter haar zodat ze weet dat er wat achter haar zit. Echter ging ze daardoor juist erger in de achteruit dus dat na twee keer niet meer gedaan.
Iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 14:58 



 
Profiel   

Ik weet niet of ik je echt "tips"kan geven , maar ik kan je wel vertellen hoe ik het heb aangepakt. :)

Mijn merrie van 4 heb ik eerst gewoon een lichte training gegeven aan de longe ,waarna ze een beetje moe was.
Ik heb mijn vader gevraagd of hij kon komen met mijn zusje , trailer aangekoppeld en ben er op gelopen waarna paardlief braaf achter me aan kwam ( koekje beloning ,geen voer in de trailer) en haar vast gezet waarna mn zusje rustig de stang erachter plaatste .
Vader is een onwijs goede chauffeur en ben gelijk een ( klein! hooguit 5 min rechte weg) stukje gaan rijden, afgeladen en een klein rondje gelopen , vervolgens nog eens de trailer op en de stang erachter , toen eraf. Paardlief erna lekker gevoerd en de wei op , eerste minuut vond ze het spannend en voelde je een beetje dat ze haar evenwicht zocht , erna geen probleem. :Y)
Nu is het wel zo dat mijn paard het van mij overneemt als ik denk " joh geen probleem , niks aan het handje " *\o/*

Ik zou proberen om even met hulp te oefenen in het begin , zodra dat eenmaal goed zit kun je alleen verder. En vooral proberen er geen "groot " iets van te maken , mits je paard dit ook aan kan en niet erg snel ergens van onder de indruk is.

Heel veel succes _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 15:25 



 
Profiel   

Ik heb het in het begin net zo aangepakt als jij TS, en vervolgens ben ik gaan werken aan zelfstandig de trailer oplopen. Elke keer dat hij de trailer af liep, ben ik grondwerk met hem gaan doen, en de trailer heb ik een rustpunt gemaakt. Na een paar dagen trainen liep hij er zelf op en bleef lang genoeg staan om de stang erachter dicht te doen.
Nu moet ik vaak de eerste keer mee de trailer in lopen, maar de tweede keer loopt hij er zelf op en blijft staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 15:31 



 
Profiel   

Tja, je hebt je paard nu al geleerd dat ze achteruit mag als ze wat hoort, da's niet echt handig.

Wat ik doe om een paard te leren te blijven staan als ik naar achteren loop en zij in de trailer staan is een lang halstertouw of longe over de voorbalk heen naar je hand. Zodra het paard naar achteren stapt, kun jij 'm met de longe weer naar voren sturen.
Doe dat eerst maar eens een poosje tot ze geleerd heeft dat ze niet naar achteren mag als ze wat hoort, maar moet accepteren dat ze in de trailer even niet kan zien wat er buiten gebeurt.
Hij is nl nogal gevaarlijk als je paard over de rel raakt in de trailer als je aan het rijden bent en ze wil er uit om te kijken wat ze hoort...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 16:05 



 
Profiel   

Haha, gebaseerd op de titel zal ik al een paard bovenop een trailer staan ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 16:06 



 
Profiel   

Ik volg even. Ik heb spijtig genoeg hetzelfde probleen met mijn merrie. Ze stapt ook uit de trailer wanneer zij er zin in heeft. Meestal wanneer ze merkt dat de stang erachter gaat... Druk zetten om haar terug vooruit te vragen zorgt er alleen voor dat ze haar hoofd omhoog gooit, het dak voelt en daardoor nog sneller eruit wil. Begin december komt er iemand helpen met trailerladen....als er goede tips bijzitten zal ik je deze laten weten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 16:38 



 
Profiel   

Ik zou haar in elk geval nooit, maar dan ook nooit eerst vastzetten en dan pas de stang erachter doen. Als ze vaststaan en achteruitgaan heb je een veel groter probleem, ze zijn allemaal sterker dan halsters of clips aan touwen waarmee je ze vastzet en dan hebben ze er nog een trauma ( en "gewonnen idee") bij.
Het mooist is het als je haar alleen de trailer in kan laten gaan en dat jij achterblijft. Dan zit je niet met het probleem dat ze met je naar achter wil en kan jij de stang er "sneller" achter krijgen als ze wel blijft staan.
Eventueel kan je in het begin ook nog de voorstang eruit halen met oefenen, dat geeft wat minder barrière voor veel paarden. Vaak lopen ze dan ook nog net een stapje verder naar voren, wat het dichtdoen van de achterstang makkelijker maakt omdat je niet tegen ze aankomt met dichtdoen.

Dit is wel een mooi blog dat over het in- en uitladen van paarden gaat: https://www.stalmireille.nl/blog/11025- ... -een-paard .


Laatst bijgewerkt door Jet op 21-11-19 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 00:40 



 
Profiel   

Doe je dit alleen? Anders zou ik zeggen, erop laten lopen, iemand anders de stang erachter laten doen en dan even laten staan. Eventueel stukje rijden en er wwer af. Zorgen dat je rustig en netjes rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 00:50 



 
Profiel   

Ons jonkie laadde al makkelijk, maar wat wel fijn was, was om ze samen te laden. Ouder rustig paard ernaast. Ik heb zelf niet te veel getut ermee. Altijd direct een tweede persoon de stang laten doen. Natuurlijk ook wel eens alleen erop gezet om brokjes te geven. Maar voor de rest gewoon direct in het normale gebeuren mee. Ik deed alsof het heel normaal was en zij geloofde dat.

Toen het helemaal normaal was ook begonnen met haar als eerste te laden, en later ook alleen. Nooit problemen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 01:41 



 

Ibbel schreef
Wat ik doe om een paard te leren te blijven staan als ik naar achteren loop en zij in de trailer staan is een lang halstertouw of longe over de voorbalk heen naar je hand. Zodra het paard naar achteren stapt, kun jij 'm met de longe weer naar voren sturen.


Zo laad ik mijn pony ook. Ideaal omdat ik altijd alleen op pad ga. Inmiddels blijft hij gewoon staan zodra ik naar achter loop maar in het begin was de longeerlijn erbij super handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 05:23 



 
Profiel   

Ik zou haar nu leren om zelf er in te lopen. Als je straks wil dat ze zelf laad en je alleen op weg wil zal ze er ook alleen opmoeten. Op die manier sta je al achter haar en heb je je handen vrij om voor achter stang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 05:55 



 
Profiel   

nessinator schreef
Ik heb het in het begin net zo aangepakt als jij TS, en vervolgens ben ik gaan werken aan zelfstandig de trailer oplopen. Elke keer dat hij de trailer af liep, ben ik grondwerk met hem gaan doen, en de trailer heb ik een rustpunt gemaakt. Na een paar dagen trainen liep hij er zelf op en bleef lang genoeg staan om de stang erachter dicht te doen.
Nu moet ik vaak de eerste keer mee de trailer in lopen, maar de tweede keer loopt hij er zelf op en blijft staan.


Ik heb ook de trailer een rustpunt gemaakt. Buiten de trailer betekende voeten bewegen, in de trailer was rust en een hooinet. Ik loop zelf niet mee de trailer op dus laat gewoon het touw op de grond zakken zodat ik mn handen vrij heb en doe dan de stang erachter. In het begin komen ze er natuurlijk weer uit, dan vraag je ze gewoon terug naar voren, willen ze niet dan direct de voeten laten bewegen en zodra de focus weer bij jou ligt terug op de trailer laten lopen.

Belangrijkste is timing, je paard mag best wat gespannen zijn maar die spanning moet ook weer afvloeien. Niet te lang wachten met de stang erachter, klep dicht en een stukje rijden. Als ze braaf er op lopen, braaf er af lopen en een paar tellen blijven staan daar tussen voor de stang dan kan je gewoon gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:00 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Gisteren geprobeerd om samen met iemand zodra ik er met haar inliep de stang erachter te doen. Ze had heel snel door dat er wat ging gebeuren en ging direct als een malle in de achteruit zodra ze ook maar iets merkte dat er achter haar wat gebeurde. Daarna wilde ze er ook haast niet meer in en zijn daarmee gestopt. Daarna ben ik weer alleen aan de slag gegaan en liep ze weer mee de trailer op al was ze wat meer gespannen.
Ik ga nu denk ik maar eerst oefenen met stapje naar voren en los touw, belonen en dan weer stapje naar achter en haar dan weer naar voren sturen. Als ze naar voren komt druk van het touw af en weer stapje naar achteren, vervolgens weer naar voren en dan zo steeds verder komen zonder dat ze zelf naar achter stapt maar dit op mijn commando doet.
Ze is met heel veel dingen echt super relaxed en cool in het koppie. Echter als je met dit soort dingen wat meer dwang erachter probeert te zetten dan gaat ze er vol tegenin en wordt het een gevecht wat je volgens mij niet moet willen want je wint het toch niet qua kracht van een paard....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:01 



 
Profiel   

Bravie schreef
Ik volg even. Ik heb spijtig genoeg hetzelfde probleen met mijn merrie. Ze stapt ook uit de trailer wanneer zij er zin in heeft. Meestal wanneer ze merkt dat de stang erachter gaat... Druk zetten om haar terug vooruit te vragen zorgt er alleen voor dat ze haar hoofd omhoog gooit, het dak voelt en daardoor nog sneller eruit wil. Begin december komt er iemand helpen met trailerladen....als er goede tips bijzitten zal ik je deze laten weten ;)


Vervelend... beetje zelfde verhaal dus van er snel weer uit willen en trailer nog niet al veilige plek zien.
Als je inderdaad goede tips hoort dan hoor ik het graag. Wil eerst zelf even proberen want ze is eigenlijk met alles super makkelijk maar als het niet lukt dan blijf ik ook niet eindeloos door oefenen maar haal ik er ook iemand die er echt verstand van heeft bij. Hoor dus graag van je hoe het bij gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:03 



 
Profiel   

Jet schreef
Ik zou haar in elk geval nooit, maar dan ook nooit eerst vastzetten en dan pas de stang erachter doen. Als ze vaststaan en achteruitgaan heb je een veel groter probleem, ze zijn allemaal sterker dan halsters of clips aan touwen waarmee je ze vastzet en dan hebben ze er nog een trauma ( en "gewonnen idee") bij.
Het mooist is het als je haar alleen de trailer in kan laten gaan en dat jij achterblijft. Dan zit je niet met het probleem dat ze met je naar achter wil en kan jij de stang er "sneller" achter krijgen als ze wel blijft staan.

Haar vastzetten voordat de stang erachter zit zal ik inderdaad nooit doen. De voorstang losmaken is inderdaad wel een goede, alleen kan dan het deurtje niet open waardoor ze wat opgeslotener is. Even kijken wat ze prettiger vindt
Eventueel kan je in het begin ook nog de voorstang eruit halen met oefenen, dat geeft wat minder barrière voor veel paarden. Vaak lopen ze dan ook nog net een stapje verder naar voren, wat het dichtdoen van de achterstang makkelijker maakt omdat je niet tegen ze aankomt met dichtdoen.

Dit is wel een mooi blog dat over het in- en uitladen van paarden gaat: https://www.stalmireille.nl/blog/11025- ... -een-paard .

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:08 



 
Profiel   

Je wil juist voorkomen dat je paard leert dat ze er in een volle vaart weer achteruit af gaat. Helaas heeft jouw paard dit nu wel geleerd, dus ik zou gaan oefenen met 1 of 2 andere mensen die héél snel kunnen reageren en de stang erachter kunnen doen, ondertussen kun jij haar aan de voorkant afleiden met een worteltje of handje voer.

De reactie boven mij lijkt me ook een goede tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:55 



 
Profiel   

Change3x schreef
Je wil juist voorkomen dat je paard leert dat ze er in een volle vaart weer achteruit af gaat. Helaas heeft jouw paard dit nu wel geleerd, dus ik zou gaan oefenen met 1 of 2 andere mensen die héél snel kunnen reageren en de stang erachter kunnen doen, ondertussen kun jij haar aan de voorkant afleiden met een worteltje of handje voer.

De reactie boven mij lijkt me ook een goede tip.


Dit, je moet nooit "proberen" de stang erachter te doen, je moet zorgen dat er een handig iemand staat die het gegarandeert gaat lukken. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 09:00 



 
Profiel   

Dat zeg ik ook, door iemand laten doen die dat snel kan. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 09:04 



 

Leren op druk naar voren te houden. Dus terug lopen = druk op hoofd = naar voren lopen (al is het 1 stapje) meteen druk wegnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 09:31 



 
Profiel   

Change3x schreef
Dat zeg ik ook, door iemand laten doen die dat snel kan. :D


Ja ik bedoelde te zeggen dat ik dat roerend met je eens ben. :P

Heb ik ook wel mazzel dat mijn vriend een paardenman is en erg nuchter. Als ze staan te kloten rijd hij net hard genoeg om te zorgen dat ze daar geen tijd meer voor hebben. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 09:35 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk juist niet gaan werken met de stang er 'snel' achter proppen. Zoals je je paard beschrijft lijkt hij op die van mij, en die werd dus compleet gek in de trailer... Vervolgens krijg je de stang er niet achter weg, en vliegt je paard er alsnog uit en 'wint'.

TS, bij mijn paard heeft de methode van Emiel Voest heel goed geholpen. Hij maakt gebruik van 2 lijnen aan de trailer, welke kunnen dienen als 'opsluiting' maar dan op een veilige manier. Het principe is hetzelfde als hierboven al een paar keer uitgelegd is. Paard gaat achteruit zonder jouw commando, dan loopt hij tegen de dichte lijnen aan. Vaak schieten ze uit schrik, omdat ze iets voelen, weer naar voren. Dan kan je ze belonen.
Paard loopt achteruit op jouw commando en kan rustig naar buiten lopen.

Ik heb dit zelf met een instructrice van Emiel Voest opgelost, zou je dit ook echt aanraden. Als dit principe er in zit kan je uit gaan breiden naar alleen laden, maar ik zou eerst zorgen dat je haar met zijn tweeën het laden goed aanleert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 09:38 



 
Profiel   

Zolang ze niet bang zijn ben ik niet zo van het betuttelen. In mijn ogen lijkt het erop dat het gedrag van TS haar paard gewoon aangeleerd is, omdat ze het die keren heeft toegestaan dat hij weer achteruit ging.

Ik heb er ook een die er altijd meteen uit wil als de stang open gaat, ze weet dan dat we thuis zijn of ergens anders en is dan wel weer klaar met het staan op de trailer. Ik geef haar altijd een snoepje of een wortel als de stang open gemaakt wordt, dan is ze afgeleid en loopt ze er daarna gewoon normaal af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:15 



 
Profiel   

Change3x schreef
Zolang ze niet bang zijn ben ik niet zo van het betuttelen. In mijn ogen lijkt het erop dat het gedrag van TS haar paard gewoon aangeleerd is, omdat ze het die keren heeft toegestaan dat hij weer achteruit ging.

Ik heb er ook een die er altijd meteen uit wil als de stang open gaat, ze weet dan dat we thuis zijn of ergens anders en is dan wel weer klaar met het staan op de trailer. Ik geef haar altijd een snoepje of een wortel als de stang open gemaakt wordt, dan is ze afgeleid en loopt ze er daarna gewoon normaal af.


Sommige paarden worden gewoonweg panisch van het opsluiten/niet kunnen zien wat er om hun heen gebeurt. Gezien het feit dat TS dit gedrag al heeft versterkt/bevestigt zou ik niet voor de optie kiezen stang erachter rammen en gaan. Als dat fout gaat heb je echt veel langer problemen als je het verkeerde paard treft (zo is het bij mij dus gegaan, geen betutteling en vervolgens een laadprobleem rijker omdat meneer zich echt niet liet dwingen). Beter voorkomen dan genezen, waarom niet eerst op een veiligere manier proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:45 



 
Profiel   

Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Maar wie weet gaat het gewoon prima als iemand die snel en kundig is de stang er kan doen en je van voren het paard afleidt met wat lekkers.

Ik heb ook behoorlijk sensibele paarden thuis, waarvan één zich ook echt absoluut niet laat dwingen, maakt niet uit met wat. Maar met rust bereik je heel veel hoor. Een stang snel erachter kan ook met rust. Daarnaast spiegelt een paard jou natuurlijk ook, als je zelf onzeker of zenuwachtig bent zal het waarschijnlijk toch minder goed gaan, zullen ze sneller verkeerd gedrag aanleren en sneller grenzen opzoeken Maar als je zelf heel relaxed en zelfverzekerd bent merkt je paard dat ook, dat geeft je paard meer vertrouwen. En uit mijn ervaring zijn de meeste paarden met een lekkere dikke wortel echt wel een paar seconden of langer af te leiden. :D

Als dat niet zou lukken kan je altijd nog een professional inschakelen als je het gevoel hebt dat dat nodig is. Maar met de juiste houding en wat ervaring kan je zelf een heleboel ‘fixen’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 11:59 



 
Profiel   

bobje26 schreef
Leren op druk naar voren te houden. Dus terug lopen = druk op hoofd = naar voren lopen (al is het 1 stapje) meteen druk wegnemen.


Hier ben ik nu inderdaad mee bezig
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 15:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen