Jong paard leren op trailer staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:13

Change3x schreef:
Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Maar wie weet gaat het gewoon prima als iemand die snel en kundig is de stang er kan doen en je van voren het paard afleidt met wat lekkers.

Ik heb ook behoorlijk sensibele paarden thuis, waarvan één zich ook echt absoluut niet laat dwingen, maakt niet uit met wat. Maar met rust bereik je heel veel hoor. Een stang snel erachter kan ook met rust. Daarnaast spiegelt een paard jou natuurlijk ook, als je zelf onzeker of zenuwachtig bent zal het waarschijnlijk toch minder goed gaan, zullen ze sneller verkeerd gedrag aanleren en sneller grenzen opzoeken Maar als je zelf heel relaxed en zelfverzekerd bent merkt je paard dat ook, dat geeft je paard meer vertrouwen. En uit mijn ervaring zijn de meeste paarden met een lekkere dikke wortel echt wel een paar seconden of langer af te leiden. :D

Als dat niet zou lukken kan je altijd nog een professional inschakelen als je het gevoel hebt dat dat nodig is. Maar met de juiste houding en wat ervaring kan je zelf een heleboel ‘fixen’.



Dat hebben we dus gisteren geprobeerd zoals ik in een eerder bericht had gezet, dat iemand zodra ze erin stond snel de stang erachter dicht doet. Dacht dat dit wel prima zou gaan eigenlijk. Echter voordat ze dit kon doen stoof ze er direct weer uit. Dit lukte dus niet en werd het alleen maar slechter van.
Ik ben zelf heel rustig en relaxed en er zit totaal geen druk op want we hoeven nog niet op pad met haar. Wil het haar alleen vast aanleren. Ze is gewoon bang om afgesloten te staan. Ze staat namelijk ook 24/7 buiten omdat ze anders op stal heel erg gaat box lopen. Wat volgens mij ook komt door stress ivm opgesloten zijn. Ben daarmee ook aan het oefenen in stal en dit gaat al veel beter. Ze heeft nog bijna nooit in de trailer gestaan, maar de 2 keer dat ze erin stond ging ze gelijk verhuizen naar een nieuwe stal dus wellicht dat hiervan ook nog wat speelt in haar koppie

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:21

Wijken voor druk is een aangeleerde reflex, niet een die aangeboren is. Dat wijken voor druk is de basis voor vrijwel alles wat je verder wil kunnen doen. Niet alleen zodat ze niet over jouw en de achterstang heen denderd, maar ook wijkt voor allerlei andere dingen die echt niet zullen/kunnen meegeven omdat paard niet wijken wil.
Je bevestigd met snel de stang er achter de aangeboren terugduwen reflex en dat is gevaarlijk voor alle partijen.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:03

Hier gaat het trailer laden opzich goed. Alleen wil de merrie als ze op de trailer staat soms heel hard achteruit stuiven. Hier is geen houden aan. Ik sla het touw al 2x om de stang zodat ik iets meer houvast heb. We zijn al met zn tweeen maar ze is soms al eerder de trailer af voordat de stang vast kan. Heeft iemands tips voor als een paard achteruit dendert?

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:21

Eerst zorgen dat je paard altijd makkelijk de trailer op wil en er helemaal ontspannen instaat terwijl je zelf buiten blijft staan. Gaat het paard een pas achteruit dan zet je hem weer een pas vooruit. Als hij 1 moment ontspannen stilstaat haal je hem zelf eruit, einde oefening. Tijd dat hij zelf stil blijft staan elke dag uitbouwen en na een paar dagen ga je eens achter het paard wat rommelen met de stang zonder de stang ook echt dicht te doen. Pas als het paard helemaal niet reageert op het geluid van de stang kun je hem erachter doen. Met trucs als snel de stang kun je gevaarlijke situaties krijgen of je krijgt een paard dat na een paar keer helemaal niet meer de trailer in wil (misschien werkt dat voor sommige paarden maar voor de mijne iig niet).

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:01

Hoe houd je je paard rustig dan. Ik probeer al af te leiden met eten. Maar soms gaat ze vol gas achteruit. Geen houden aan. Hoe leer je dat een paard af?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:35

Ik zou brokjes in een voerschep doen en dan uit de hand laten eten. Dan moeten ze vast op jou letten. Wat je kan doen is ze niet helemaal in de trailer zetten, maar bijv pasje vooruit, pasje terug. Ik heb nu zelf een extreem moeilijk paard. Hij gaat gewoon uit als hij het niet meer ziet zitten en dit soort dingen doe ik met hem. Ik duw hem dus naar achteren wanneer hij nog prima staat. In het begin rennen ze achteruit, maar op een gegeven moment kan je dat steeds preciezer doen.
Zo leren ze dat jij leidt. Ga je paard eens aaien, brokje, aaien. Doe een pasje naar achteren en als ze mee komen, trek je weer aan het touw dat hij weer voorwaarts moet etc.
Ik ben met die van mij ook herriemakende youtube filmpjes gaan kijken in de trailer. In het begin vond ie het vreselijk, maar op een gegeven moment legde hij zich er bij neer.

Nooit echt nooit vastbinden als de stang er niet achter zit. Je paard hangt zich dan gewoon op als je pech hebt.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:20

Heb je wel het lekkerste van het lekkerste aan haar gegeven in de trailer?
Die van mij kreeg slobber met geraspte appel en wortel en gelijk haar zandkuurtje erdoor ( je kunt maar ergens een moord voor doen )
Met die combi leer ik haar de moeilijkste dingen :D

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:06

onpaard schreef:
Hoe houd je je paard rustig dan. Ik probeer al af te leiden met eten. Maar soms gaat ze vol gas achteruit. Geen houden aan. Hoe leer je dat een paard af?


Af en toe voeren in de trailer is prima. Maar gebruik het niet als truc om te afleiden, want dan raakt t paard alsnog gestresst als de voerbak leeg is en er ineens een stang achter zit. Aan het begin maar heel kort in de trailer zetten en belonen als ze heel even stil staat. Niet meteen te snel willen. Het moet gewoon worden voor je paard dat ze weten ok, we gaan er toch zo weer uit. Pas als die knop om is de tijd gaan uitbouwen. Ik ging bijv. een week poetsen in de trailer voor het rijden.

Als dit ook niet lukt moet je helemaal van het begin beginnen, kan je paard bijv. wel ontspannen naast een open klep staan of trekt hij dan ook het touw uit je handen?

Schakelen op de trailer is ook een hele goede oefening, 2 stappen achteruit en weer naar voren, maar pas als je paard niet meer neiging heeft er achter uit te denderen.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:18

Ik denk, dat wanneer je paard door druk heendenderd, je nog helemaal niet in de buurt moet komen van een trailer.

Je hebt je basis niet op orde.

Ga eerst eens spannende dingen opzoeken buiten de trailer( werken met balken, de spuitplaats in en uit, ruimtes verkleinen.)

Als je daar de basis op orde heb( want het heeft niet met die stang te maken imo, het heeft te maken met dat ze jouw hulp aan de voorkant negeert) dan pas de trailer in.

En daarnaast: ik hoor je veel invullen voor het paard( kan niet opgesloten staan, is iets blijven hangen omdat het alleen maar met verhuizen is) . Weet jij zeker dat je niks overbrengt? Je zegt: er is geen druk.

Maar in plaats van druk kun je je paard ook meegeven dat ze het eng mag vinden( want zie bovenstaand) . Mogelijk breng je daardoor onbewust toch veel over.

Onze dravers hebben als eerste reiservaring of een castratie gehad of een stressvolle veiling. Beiden ook geen cadeautjes. Maar ipv te denken zoals jij doet denken wij: Ze zijn reizen gewend.

Andere mindset :)

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 15:22

Ik heb nu 3 keer geoefend met het druk op halster houden wanneer ze stil blijft staan of naar achteren gaat en direct druk eraf wanneer ze naar voren komt. Paar pasjes naar voren, haar belonen en dan weer achteruit sturen. Op deze manier steeds verder de trailer in.
Eigenlijk had ze na de eerste keer al goed door dat wanneer ze naar voren kwam er geen druk meer was.
Vandaag stond ze behoorlijk relaxed in de trailer zonder zelf achteruit te gaan
Probeer er heel goed op te letten dat ik haar achteruit stuur voordat ze dit zelf wil doen. Dit werkt echt heel goed bij haar zodat ze er niet zelf steeds achteruit gaat. Heb haar in de trailer eten gegeven en ze stond lekker rustig te eten en ik kon zelfs uit haar voordeurstoep stappen en rustig buiten direct in de deuropening staan wachten terwijl zij rustig stond te eten. Na het eten heeft ze omdat ze nog even rustig bleef staan van mij nog weer een snoepje gekregen en heb haar er toen weer achteruit uit gestuurd.
Gaat dus heel erg goed op deze manier!
Nu rustig uitbouwen dat ik naast haar met haar bezig kan zijn in de trailer en dan langzaam naar achteren werken zodat ze eraan went dat ik achter haar wat aan het rommelen ben en dan als dat goed gaat voorzichtig de stang er heel even achter doen en dat dan uitbouwen.
Gaat de goede kant op!

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 21:23

Vandaag een goede stap vooruit gemaakt! Heb vandaag samen met een pony maatje die heel makkelijk en rustig op de trailer staat geoefend met haar op een twee paards Trailer. Wat ging dat super goed. Ze was veel relaxter doordat haar vriendin rustig naast haar stond. Op het eind kon ik haar zelfs naar voren de trailer in sturen en achter haar staan met mijn handen op haar billen. Ze bleef rustig staan en wilde er niet direct afstormen. Nog niet de stang achter haar dicht gedaan voor het vertrouwen maar dat gaan we van de week doen en dan een stukje rijden zodat ze samen met haar maatje op pad gaat en weer thuis komt. Werkt voor haar echt super om te zien dat haar vriendin rustig naast haar staat zodat ze ziet dat het normaal is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:43

Wat fijn dat jullie een goed voorbeeld voor haar hadden waar ze ook echt steun aan had. *\o/*
Gaat helemaal goedkomen zo te horen, knap aangepakt. <3

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:08

Ik denk dat je (jullie) er zelf veel te veel gedoe van maken.... Gewoon, erop zetten, wat lekkers geven en een knuffel als ze het braaf hebben gedaan, zorgen dat er iemand bij is om stang en klep dicht te doen en dan een stukje rijden en dan weer eraf en klaar.
Je paard heeft geen idee wat ie daar doet, beetje eten, erop en eraf wanneer ik wil, hmm beetje aparte stal, maar prima.
Niet teveel poespas omheen maken! Gewoon erop, en gaan rijden. Want dat is uiteindelijk wat je op een trailer doet.

Alleen kunnen laden komt erna wel. Laat haar eerst snappen waar die trailer voor is, en zorg dat ze met normaal simpel grondwerk op je stem blijft staan (bv simpel te oefenen als je de deken wisselt terwijl ze los staan in de gang of poetsplaats ofzo. Als ze dat commando kennen, kennen ze het ook op de trailer en loop je zo naar achteren.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:16

Als deze manier werkt voor TS denk ik dat het goed is als ze zo voort doet.
De geen poespas methode zal vast ook werken voor sommige paarden maar voor anderen is het beter om het in kleine stukjes te verdelen en zo verder te gaan. Paard had duidelijk een probleem met de trailer (niet blijven staan) dus dan ga je beter niet overhaasten.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:17

tamary schreef:
Wijken voor druk is een aangeleerde reflex, niet een die aangeboren is. Dat wijken voor druk is de basis voor vrijwel alles wat je verder wil kunnen doen. Niet alleen zodat ze niet over jouw en de achterstang heen denderd, maar ook wijkt voor allerlei andere dingen die echt niet zullen/kunnen meegeven omdat paard niet wijken wil.
Je bevestigd met snel de stang er achter de aangeboren terugduwen reflex en dat is gevaarlijk voor alle partijen.



Dit dus.

Allemaal leuk, voer, lekkers... Maar er zijn paarden die daar uitgekeken van raken.

Het is gewoon basis.
Wij nemen trailerladen ook mee als schrik training.

En met welke onderdeel ook, elke pas is of wordt van mij, vooruit of achteruit.
Hoofd laag is ook een belangrijke oefening.

Meestal is de voorbereiding op trailerladen gewoon onvoldoende.

En eerlijk?
Trailerladen moet je eigenlijk niet alleen willen.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:28

Misschien heeft iemand voor mij een tip. Ik heb een vierjarige die nog nooit op de trailer heeft gestaan. Heb al uren, dagen geprobeerd met voer maar hij laat zich niet verleiden. Longe er achter gaat ook niet. Hij staat met al zijn voeten in een klein rondje voor de klep en laat zich op zijn knieen vallen als je er meer druk op zet. Het enige wat ik nog kan verzinnen is met hulp zijn voorvoeten op de klep zetten. Maar meneer ziet het echt niet zitten. Zijn vriendje op de trailer gezet in de hoop dat hij erachter aan komt, maar geen effect.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:16

Jeetje, wat een gek*t allemaal. Een paard mag het gerust spannend en eng vinden, maar als jij zegt dat hij erop gaat en erop blijft, heeft hij daarmee maar te dealen. Je hebt je paard nu haarfijn aangeleerd dat als hij maar snel genoeg gaat, hij er weer af is.

Opvoeden die hap. Beter 1x duidelijk zijn dan continue gemuts. Zodra hij het trailerladen gewend is komt het alleen laden wel.

Een echt handig persoon erbij, die snel genoeg is. Degene die je heeft geholpen was dus kennelijk niet snel genoeg. Inladen, en als hij ook maar aanstalten maakt om achteruit te schieten een welgemikte, rake klap op zijn kont, zodat hij uit schrik weer naar voren vliegt. Stang erachter en hij went er maar aan.

Echt, hij is er nu een paar keer mee weggekomen, de volgende keer lig je eronder.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:20

Je zou eens van de zijkant over de klep heen kunnen proberen te lopen. Dus van links naar rechts of andersom. Dan heb je alleen het obstakel klep en niet de trailer zelf.
Laat hem verder aan de klep ruiken, geef hem voer op klep hoogte, gooi er stro overheen zodat niet duidelijk is waar de straat ophoudt en de klep begint etc.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:21

Hof_Arcadia, iemand er bijhalen met verstand van trailerladen en gevoel voor timing, dit is moeilijk als je het verkeerd aanleert, beter in 1x goed. Zo te lezen lukt dit niet zelf, dus dan iemand er bij, is geen schande.

TS, top dat je met rust en alles zover bent. Fijn dat het goed gaat!

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 14:29

Hahaha vind sommige reacties toch wel wat apart.. niet lopen klooien, gewoon erop lopen, snel stang erachter en paard heeft maar te luisteren
Ik ben geen jonkie meer wat geen ervaring heeft paarden. Heb genoeg ervaring en zeker ook met trailer laden. Ben zelf altijd heel nuchter en rustig van aard. Zit dus totaal geen druk of spanning van mijn kant achter. Toen we haar gingen ophalen liep ze in 1 keer mee op de trailer en was er geen enkel probleem. Ze ging toen natuurlijk verhuizen en hadden een flinke rit van twee uur. Blijkbaar is ze daar heel erg van geschrokken waardoor ze er nu niet meer in wilde blijven staan. Daarna met mijn eigen trailer gaan oefenen en liep er gewoon op met het idee gaan we ff doen en relaxed. Echter vloog ze er dus direct weer uit toen. Vandaar dat ik dacht hier een bericht te plaatsen voor wat tips vanwege het achteruit er gelijk weer uit willen. Het is dat ik niet gisteren geboren ben en precies weet dat ik geen spanning of wat dan ook overbreng op haar maar anders zou ik aardig onzeker kunnen worden door de reacties van sommige die denken gelijk te weten hoe ik of mijn paard in elkaar steekt

Gelukkig mijn eigen gevoel gevolgd en vandaag heeft ze weer met haar vriendinnetje op de trailer gestaan. Ze loopt er niet meer uit en ik heb 2 keer de stang erachter kunnen doen waarbij ze rustig bleef staan. Alles alleen gedaan en ging perfect. Volgende keer gaan we een klein ritje maken zodat ze weet dat ze maar een klein stukje hoeft en ze weer veilig thuis komt

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:42

Hi, hoe gaat het nu bij jullie met trailerladen? Hier gaat het inmiddels super. Mn dochtertje kan zelfs het paard op de trailer zetten en inmiddels kan ik ook alleen laden en haar uitladen. Destijds niet gedacht dat ik dit nu al zou kunnen.

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Re: Jong paard leren op trailer staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 16:14

Hi, Ja gaat super hier met de trailer. Ben inmiddels zo ver met haar dat ik haar er zelf op kan laten lopen en ze rustig blijft staan en ik de stang erachter kan doen. Het heeft ff tijd gekost maar is gelukkig allemaal helemaal goed gekomen.
Fijn dat het bij jou ook goed gaat!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:21

Ik voel me echt een barbaar als ik jullie reacties lees.
Ik heb eerst mijn 6 jarige opgeladen, voor uit stappen, stang erachter. Jonkie gehaald, met bikkels erop gelopen en beloond.. Tegen hem gepraat en gauw de trailer uit voor en naar de achterkant gelopen. Die van mij bleven op goed geluk gewoon staan. Dus toen kon ik de stang erachter doen. Moet heel eerlijk zegggen dat ik niet heel lang had nagedacht hoe dit aan te pakken. Ik maak nu veel gebruik van 'monkey see is monkey do' principe. Mijn oudste doet voor wa tik verwacht.. Jongste kopieert het meeste. Dat beloon ik en hoop dat dat op die manier blijft hangen.

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:35

Hutcherson schreef:
Ik voel me echt een barbaar als ik jullie reacties lees.
Ik heb eerst mijn 6 jarige opgeladen, voor uit stappen, stang erachter. Jonkie gehaald, met bikkels erop gelopen en beloond.. Tegen hem gepraat en gauw de trailer uit voor en naar de achterkant gelopen. Die van mij bleven op goed geluk gewoon staan. Dus toen kon ik de stang erachter doen. Moet heel eerlijk zegggen dat ik niet heel lang had nagedacht hoe dit aan te pakken. Ik maak nu veel gebruik van 'monkey see is monkey do' principe. Mijn oudste doet voor wa tik verwacht.. Jongste kopieert het meeste. Dat beloon ik en hoop dat dat op die manier blijft hangen.



hahaha ja zo deed ik het ook, maar dan waren ze al wel de trailer gewend *D :j anders eerst met hulp van een ander